Кілька десятків років тому процес працевлаштування був простішим. Претендент розмовляв із керівником, який за підсумками розмови одразу вирішував, прийняти людину на роботу чи відмовити. Але з того часу ситуація змінилася. Сьогодні на кожну вакансію є багато претендентів. Якщо начальник або HR менеджер зустрічатиметься з кожним із них, то на решту роботи у нього не залишиться часу. Тож у процес відбору було запроваджено попередній етап — резюме. Бажаючі влаштуватися на вільне місце повідомляють інформацію про себе, співробітники кадрового відділу її переглядають і тих, чиї дані їм видалися підходящими, запрошують на співбесіду.
Якщо поглянути на ситуацію з кута психології, то вимальовується така картина. Спочатку на етапі ознайомлення з резюме працює ефект фреймінгу. Він говорить, що від способу подання інформації залежить її сприйняття і, як наслідок, ухвалене рішення. Далі, на початку співбесіди, включається «холодне читання». HR менеджер у перші ж секунди зустрічі складає попередню думку про здобувача на основі аналізу його одягу, зовнішності, мови та манери поведінки. І тільки після цього починається розмова про здібності претендента, його професійний досвід, досягнення тощо.
Оскільки на першому етапі для претендента головне — потрапити на співбесіду, то виходячи з психологічних викладок, у своєму резюме треба не просто розповісти про себе, а правильно подати інформацію. Важливість такого підходу підкреслюється тим, що, як свідчить практика, на читання більшості текстів HR менеджери витрачають 15-20 секунд. Однак багато людей помилково вважають, що можна писати, як у колишні часи, щось на кшталт «народився, навчався, працював там і там». Це неправильно, цей формат різко знижує шанси зацікавити наймача своєю персоною.
На що звертають увагу рекрутери?
У процесі підготовки резюме корисно враховувати, на що в першу чергу звертають увагу менеджери HR. За даними Orange County Resume Survey, пріоритети розподіляються так:
- Досвід роботи на колишніх посадах — 45%.
- Професійна кваліфікація та практичні навички — 35%
- Наскільки легко читається текст резюме — 25%
- Результати роботи, реалізовані проєкти — 16%
- Наявність граматичних помилок — 14%
- Освіта — 9%.
З отриманими результатами перегукуються висновки дослідження, проведеного 2022 року. Згідно з ним, роботодавці передусім дивляться на професійні навички (52%), особисті якості (47%) та досвід роботи (38%).
Таким чином, можна зробити висновок, що в тексті резюме головними будуть відомості про досвід роботи, конкретні практичні навички та за особистими якостями, які повинні відповідати обраній вакантній посаді. Наприклад, якщо людина бажає влаштуватися бухгалтером, то важливі уважність та пунктуальність. До роботи з людьми має значення комунікабельність тощо. Крім того, добре, якщо резюме легко читається і написано без помилок.
Види резюме
Резюме можна скласти одним із трьох способів. Вибір залежить від досвіду роботи претендента.
Хронологічне
Даний тип підходить у тих випадках, коли людина вже працювала на посаді, аналогічній вакантній, має в цій справі чималий досвід та результати. У такому резюме описуються місця роботи у зворотному порядку, починаючи з останнього. За кожним із них повідомляються основні досягнення.
Функціональне
Буває, що людина не має великого досвіду з обраної посади, чи просто хотіла б змінити спеціалізацію. Сюди ж ставляться випадки, коли претендент не хоче привертати увагу до того, що він часто змінював роботу або в трудовій діяльності була велика перерва. Тоді акцент робиться не на тому, де і коли він працював, а на його навичках, вміннях та досягненнях. Тобто насамперед описуються ключові компетенції.
Комбіноване
Цей варіант вважається найкращим, тому що він поєднує переваги перших двох. Тут треба описувати місця роботи, наявні навички та отримані результати.
Загальні поради
На складання хорошого резюме потрібно кілька годин. Краще зробити його не за один підхід, а хоч би за два-три. І нехай воно «вилежиться» перед остаточним редагуванням та відправкою. Найголовнішу інформацію треба поставити у перших одному-двох абзацах. Не критично важливу можна в кінці. Багато менеджерів найбільше звертають увагу саме на першу та останнюю частини тексту.
Писати бажано простими реченнями по 5-7 слів, без дієприкметників і інших вишукувань. Краще не ставити скорочення, вони можуть бути не всім зрозумілі. Текст треба робити структурованим, із розбивкою на абзаци, тоді інформація легше сприймається. Розмір абзаців 3-7 рядків, більші важко читаються.
Обсяг резюме – не більше 2-х сторінок, в ідеалі взагалі одна. Оптимальний формат PDF, так не буде проблем із відкриттям та форматуванням. Шрифт краще Calibri, тому що Times New Roman більше підходить для технічних текстів. Заголовки виділяти жирним шрифтом.
Покрокова інструкція складання резюме
- ПІБ, контакти. Тут усе просто. Для зв’язку треба використовувати особисту пошту, а не робочу. Ще краще створити спеціальний e-mail у вигляді ім’я прізвище@домен.соm. Далі вказати свій телефон, можна ще місто проживання, але не повну домашню адресу.
- Summary (див. нижче).
- Місця роботи, починаючи з останнього. Назва фірми та напрямок діяльності. Досвід вказувати тільки той, що підходить по вакансії. Весь життєвий шлях не треба описувати. Досягнення обов’язково виміряні, з цифрами, без жодних розпливчастих фраз. Писати лаконічно.
- Професійна освіта, включаючи профільні курси.
- Особисті якості, навички та вміння. Вимоги ті самі, що й до опису досвіду у п. 2.
Summary пишеться останнім, але знаходиться відразу під контактами. Тут треба коротко підсумувати все написане у резюме. Особливо постаратися звернути увагу на професійний досвід, навички та вміння. Рекрутер повинен з перших рядків зрозуміти, чим цей претендент корисний компанії.
Що не треба писати в резюме
Щодо попередніх місць роботи у резюме треба писати не про обов’язки, а про досягнення. Нікому не цікаво те, що претендент мав робити, краще почитати чого він досяг. Також не потрібні адреси та контакти попередніх місць. Так само як сімейний стан і вік. Чи писати про інтереси? Тільки про ті, які мають якесь відношення до вакансії, інакше не потрібно. Не забувайте про вимогу компактності.
Граматичні помилки роблять усі. Це зрозуміло, але вони можуть зіпсувати загальне враження. Тому бажано віддати готовий текст на перевірку комусь із друзів або скористатися спеціальними програмами. І в жодному разі не можна брехати. Брехня швидко виявиться і як мінімум погробить репутацію. Трішки прикрасити? Можна, але зрідка й у міру.
Чи писати за готовими шаблонами з інтернету? Це пошукач вирішує сам. Хоча співробітники CareerBuilder одного разу провели опитування та з’ясували, що кожному третьому роботодавцю такий метод не подобається.