Марка Цукерберга порівнюють з хамелеоном, адже після кожних виборів він швидко підлаштовується під новий політичний ландшафт. Якщо інші BigTech-гіганти впроваджують нововведення обережно, то Цукерберг після обрання Трампа зробив одразу кілька гучних заяв щодо радикалізації політики Meta.

Після кожних виборів в США Цукерберг підлаштовується під нову владу
З чим пов’язана зміна курсу компанії та як це може вплинути на її майбутнє, розповідаємо в статті.
Що змінюється?
Відмова від перевірки фактів
Останні вісім років Meta використовувала послуги незалежних організацій, що займалися перевірками фактів для модерації контенту в Facebook та Instagram. Більше таких перевірок не буде: їх замінять «нотатками спільноти» у стилі соцмережі Ілона Маска X, де «модерацію» фактично проводять самі користувачі.
За словами генерального директора Meta Марка Цукерберга, сторонні модератори «надто політично упереджені»:
«Настав час повернутися до наших витоків щодо свободи слова».
Серед помітних змін, про які наразі відомо, зокрема, дозвіл користувачам описувати трансгендерів як людей із «психічними захворюваннями». Разом з тим «не буде змін у тому, як ми ставимося до контенту, який заохочує до самогубств, самоушкоджень і розладів харчової поведінки», пояснили в Meta.
В європейській організації з перевірки фактів Full Fact, яка бере участь у програмі Facebook, спростовують звинувачення в упередженості. Виконавчий директор організації Кріс Морріс назвав зміну політики компанії «розчаруванням і кроком назад, який може спричинити жахливий ефект у всьому світі».
Українці могли би з ним посперечатися, адже Facebook чомусь дуже не любить пости про військову агресію росії. Власне, факти надмірного втручання визнає і керівництво Meta.
«Занадто багато нешкідливого контенту піддається цензурі, занадто багато людей помилково опиняються у «в’язниці Facebook», і ми часто надто повільно реагуємо», — пояснюють представники компанії.
За словами Цукерберга, на платформах стане менше неналежного видалення контенту, що є поширеною скаргою протягом багатьох років.
В який саме бік хитнеться маятник, побачимо трохи пізніше. Нововведення мають початися зі Сполучених Штатів. У ЄС та Великобританії від послуг сторонніх «контролерів» поки не відмовляються.
Відмова від різноманітності
Meta скасовує свої програми різноманітності, справедливості та інклюзії (DEI) через «правовий і політичний ландшафт, що оточує різноманітність, справедливість та інклюзивність» у США. Також компанія скасує цілі представництва та припинить свій «різноманітний підхід до найму».
Натомість Meta впровадить програмами, «які зосереджені на застосуванні справедливих і послідовних практик, які пом’якшують упередженість для всіх, незалежно від походження».
В чому причина стрімких змін?
Ті, хто знають Цукерберга, кажуть, що він тривалий час був прихильником свободи слова, але протягом багатьох років формував позицію відповідно до політичного та громадського тиску.
«Це стає тенденцією, — каже колишня директорка виборчої стратегії Meta Кеті Гарбат. — Після кожних великих виборів, починаючи з 2016 року, Марк робить великі зміни — йде туди, куди хоче суспільство та куди дме регуляторний вітер. Це ще одна з таких перебудов».
Наразі йдеться про зміну курсу не просто через прихід нової влади, а й через її стосунки з Цукербергом. Після бунту прихильників Трампа в Капітолії в січні 2021 року Facebook видалив його сторінку. Той особисто звинувачував Цукерберга у втручанні у вибори та погрожував довічним ув’язненням. До того ж під час першої каденції Трампа проти Meta була порушена масштабна антимонопольна справа щодо придбання Instagram і WhatsApp. Її мають передати до суду у квітні поточного року. За словами юристів, Марк Цукерберг буде одним із перших свідків, викликаних до суду.
«Meta чітко усвідомлює великий політичний ризик стати мішенню», — каже політолог з Дартмутського коледжу та давній оглядач Meta Брендан Ніхан.
Тож наприкінці 2024 року керівник Meta почав відмотувати назад: акаунт Трампа на Facebook відновили, Цукерберг приїхав до резиденції майбутнього президента в Мар-а-Лаго та пожертвував його інавгураційному фонду 1 мільйон доларів.

На інавгурації Трампа були керівники Meta Марк Цукерберг, Amazon Джефф Безос, Google Сундар Пічаї та Х Ілон Маск
За словами Цукерберга, Meta припустилася «багатьох помилок», але зараз погляди на модерацію контенту змінилися. Мовляв, обрання Трампа на другий термін стало «переломним моментом для того, щоби знову віддати перевагу висловлюванням» та «відновити свободу слова».
Більш того, під час зустрічі з радниками Трампа Цукерберг звинуватив колишню операційну директорку Meta Шеріл Сандберг у впровадженні ініціатив з інклюзивності, які, за його словами, відволікали компанію від основної діяльності. Цукерберг запевнив, що Meta припинить ці ініціативи та зосередиться на розробці технологічних продуктів. Після цієї зустрічі компанія оголосила про зміни в політиці, скорочення працівників та призначення нових членів ради директорів, лояльних до Трампа.
Республіканці очікувано привітали заяву Meta.
«Я думаю, вони пройшли довгий шлях», — наголосив Трамп на прес-конференції.
На запитання, чи вважає він поведінку Цукерберга «прямою реакцією на погрози, які ви робили йому в минулому», той відповів: «Ймовірно».
Яку вигоду Meta отримає від нової стратегії?
Хоча техногіганти Кремнієвої долини традиційно були прихильниками демократів, зараз всі вони починають грати на полі Трампа. Окрім Meta, гроші до інавгураційного фонду пожертвували також Apple, Amazon, OpenAI, Google, Microsoft, Uber. Керівники деяких з цих компаній відвідали інавгурацію Трампа.
Втім, Meta виділяється серед інших швидкістю змін, нетипових для корпорацій такого розміру та впливу. Англомовні ЗМІ називають це «MAGAфікацією» Цукерберга (від слогана Трампа MAGA: «Make America Great Again»). Це демонструють і зміни в особистому стилі: за останній рік з «ботана» він перетворився на хлопця, що носить футболки Balenciaga, товсті золоті ланцюги, дорогі годинники та займається змішаними бойовими мистецтвами. Все це відображає його новий агресивніший підхід до корпоративної культури.

За останній рік стиль голови Meta кардинально змінився
Чому Цукерберг це робить, стає зрозуміло з його подкасту з Джо Роганом та аналізу експертів. Ось кілька проблем, з якими нова адміністрація може допомогти Meta:
- Протидія регуляціям ЄС. Лише за останні два роки європейські регулятори оштрафували Meta на суму понад 2,5 мільярди доларів через порушення дедалі суворіших кодексів ЄС із захисту споживачів. Уряд США теоретично може протидіяти подібним штрафам через впровадження торгових санкцій.
- Регулювання штучного інтелекту. Цукерберг вкладає мільярди доларів у свої амбіції стати лідером у галузі штучного інтелекту, перевершивши розробника ChatGPT OpenAI, та публічно просуває свій підхід до ШІ з відкритим кодом. Для цього потрібно, щоб американські органи не втручалися в розвиток штучного інтелекту в зв’язку з його потенційною шкодою. Окрім того, Цукерберг прагне конкурувати з новим «кращим другом» Трампа Ілоном Маском, який просуває власні проекти ШІ та може повпливати на політику адміністрації.
- Співпраця з Китаєм. Трамп пообіцяв суттєво підвищити тарифи на глобальний імпорт до США, зокрема — на 60 відсотків на китайські товари. Між тим Meta покладається на китайські компоненти для створення гарнітур віртуальної реальності та доповненої реальності, а нещодавно перемістила частину виробництва своїх VR-окулярів до Китаю. Таким чином, будь-які мита на імпорт можуть коштувати компанії мільярдів доларів.
- Конкуренція з Apple. По-перше, як і Meta, Apple прагне домінувати на ринку доповненої реальності, зокрема — в створенні розумних окулярів. По-друге, компанії мають різні погляди на політику конфіденційності, що впливає на прибутки Meta. Apple обмежує сторонні застосунки, включаючи Facebook та Instagram, в доступі до даних користувачів. Натомість Meta залежить від цих даних, адже отримує основний дохід від реклами.
До яких проблем можуть призвести зміни?
Нові санкції Євросоюзу
США та Євросоюз мають різні підходи до цифрового регулювання, тому американські технологічні гіганти часто стають мішенню регуляторних органів в ЄС. Як згадувалось вище, Meta вже має мільярдні штрафи в Європі. Скоріш за все, під час другої каденції Трампа конфлікт тільки поглибиться, особливо — враховуючи нову політику Meta щодо модерації контенту. Чим він обернеться, залежить не стільки від Цукерберга, стільки від Трампа.
«Переломним моментом є Трамп, а Facebook лише слідує за ним», — стверджує директор програми з регулювання платформ у Центрі кіберполітики Стенфордського університету Дафна Келлер.
За її словами, зміною політики Meta сигналізує Трампу: «Ми хочемо брати участь у боротьбі з Європою. Ми на вашому боці. Ми виступаємо за свободу слова». Чим обернеться для Meta ця боротьба і чи буде Трамп відстоювати її інтереси, побачимо в найближчі роки.
Відтік рекламодавців
Рекламодавці вже занепокоєні заявами Цукерберга, адже ніхто не хоче, щоби його рекламу оточував контент з образами або дезінформацією. Кілька рекламних топ-менеджерів повідомили Financial Times, що рішення Meta припинити програму перевірки фактів і послабити політику щодо розпалювання ненависті може завдати шкоди платформі, адже маркетинг становить більшу частину її річних доходів.
За прикладом подібної історії далеко ходити не треба: два роки тому зміна політики в соцмережі X після придбання Маском призвела до відтоку рекламодавців та скорочення доходів. Натомість Meta мала репутацію відносно безпечної платформи з високою рентабельністю рекламних інвестицій і гарними відносинами з топ-брендами.
«Meta виконала чудову роботу, прибравши найгірші надлишки токсичного вмісту, і якщо їхній новий підхід це скасує, рекламодавці швидко це помітять і покарають», — вважає засновник рекламного агентства Joint Річард Ексон.
Ще один фактор, який може вплинути на поведінку рекламодавців, — заборона TikTok в США. За оцінками маркетологів, зникнення китайської платформи з ринку може принести Meta до 3,38 мільярдів доларів вивільнених доходів від реклами. Втім, попри заборону суду, наразі TikTok працює, і Дональд Трамп має намір захищати роботу китайської соцмережі в Америці.