Дисклеймер: Увага! Просування хайп-проєктів, як і інтернет-маркетинг — галузь, що базується виключно на A/B тестах. Будь-які теоретичні висновки помилкові. Матеріал носить суб’єктивний характер, що базується на досвіді та кейсах автора.
Отже, маркетинг! Це страшне слово, яке люди в Інтернеті люблять використовувати для збільшення власної цінності. Адже це справжнє чаклунство, яке дозволить:
- Продати повітря.
- Заробити гроші.
- Вигадати собі професію на решту життя.
- Стати розумнішими за всіх навколо.
- Збільшити **** на ** см. Без СМС та реєстрації!
І ось довкола вже одні маркетологи. Усі їздять на яхтах у магазин за продуктами та мають на рахунках мільйони. А головне, потрібно лише… щоб увірватися в топи Гугла, зібрати мільйонну аудиторію, і так далі, і так далі.
Справжній маркетинг. Зажурився, наскільки це можливо!
Насправді все складніше — і реальний маркетинг не має нічого спільного з тим, що мають на увазі інтернет-маркетологи. Сам маркетинг — ціла наука, куди входять: вивчення дистрибуції товару, рекламу, налагодження виробництва. Загалом усе, що пов’язано з ринком.
Воно й не дивно… Маркетинг, він же від слова «маркет». І щоби вивчити весь комплекс маркетингу, потрібно бути власником великого бізнесу.
Тому тут розглядатимуться виключно реклама та просування, причому у досить вузькій ніші — Інтернеті.
Як можна було здогадатися (а можна було і не здогадатися) — навколо інтернет-маркетингу сформовані цілі школи, напрямки, міфи та інша лабуда, що збільшує його цінність і допомагає викачати з довірливих підприємців мільйони.
Зокрема:
- Буває модний маркетинг.
- Буває маркетинг, що вийшов з моди.
- Буває маркетинг, що продає.
- Буває маркетинг, що не продає.
- Буває маркетинг, що впарює.
- Буває чарівний маркетинг.
- Буває маркетинг для хайпу.
- Буває маркетинг для серйозного бізнесу.
І ще з мільйон видів маркетингу. Насправді маркетинг буває двох видів: працюючий і не працюючий. І той самий підхід який може підійти однієї ситуації не підійде іншій.
Цегляний маркетинг — фундаментальний рух!
Тому тут буде розглянуто ефективний маркетинг — цегляний. Працює все просто — береш цеглу і …
… жарт! Цегляний він тому, що складається з наступних базових цеглин:
- Визначення потреб клієнта.
- Визначення місця проживання клієнта.
- Визначення тригерів, на які реагуватиме клієнт.
От і все! Решта — це аж ніяк не сучасний маркетинг. Це типи реклами! The lesson is all, cya.
Але ні, ось тут якраз і починається все найцікавіше. А саме те, що більшість маркетологів — дятли, які не вміють самі аналізувати ринок. Але вони можуть повторювати чужі кейси, сподіваючись, що ті спрацюють, і називати їх тенденціями маркетингу.
Ці кейси формуються в патерни. Патерн стає модним. Ним починають користуватися усі. Клієнт починає це бачити. Усім це набридає. Патерн перестає працювати. Клієнт при цьому не розумнішає, але товар не продається. Метод виходить із моди. Про нього забувають. Минає кілька років. Новий маркетолог робить кейси, спираючись на старий візерунок. Патерн стає модним. Ним починають … І по цьому замкненому колу все рухається роками!
Наприклад, трендом останніх років була «якісна» реклама, яка визначає якості та доносить цінності до клієнта без зайвої емоційності. Адже це «чесна реклама», сушена, мов вобла, і ефективна, немов чарівна паличка.
Але якщо уважно подивитись зображення абзацом вище, то можна звернути увагу на що? Правильно! На рекламу 19 століття, якою користувалися ще за царя. Нічого не нагадує? Так, так – класичний маркетинг!
Хайп: відмінності у просуванні
Проте… Тема статті зобов’язує описувати якісь патерни і обговорювати, що нині модно, а що немодно. А головне — як просувати хайп!
Тому необхідно швидко вирішити завдання модного просування хайпа, а потім розглянути померлі патерни, щоб уберегти юних маркетологів від помилок.
Отже:
Хайп = галас.
Галас = дурість.
Дурність = емоції.
Емоції = пристрасть.
Пристрасть = тригери.
Отже, для просування хайпа нам потрібні тригери та хороші канали зв’язку. Та деякі з рекламних інструментів, наприклад, аналітика.
У якості тригерів можуть виступати (залежно від розхайпованого продукту):
- Жадібність.
- Секс.
- Поспіх.
- Цікавість.
- Тривога.
- Заздрість.
І будь-яка інша «первісна» емоція. Навіть злість і ненависть за бажання можна конвертувати у продажу. Політики цим якось користуються? ☻☻☻
Далі — канали зв’язку. І тому потрібен портрет споживача хайпа. Класично мається на увазі такий собі споживач невизначеної статі, що перебуває у стані афекту і має достатню платоспроможність.
Звучить досить грубо, зате ємно. А ось де знайти таку людину для просування хайп-проєкту:
- Соціальні мережі. Чим старшого клієнта шукаємо, тим консервативніша мережа.
- Месенджери. Шукаємо найпопулярніший по регіону продажу
Рідше спеціалізовані сайти. Сайт — інструмент серйозної реклами та напрацювання репутації. Він не забезпечує миттєвої конверсії, але дозволяє створити умови для сталої лідогенерації.
І останнє — метод взаємодії. Як дізнатися, який із патернів модний та робочий? Просто відключіть AdBlock і почніть гортати рекламу у стрічці своєї соціальної мережі/месенджера.
Патерни, які ви знайдете у стрічці, будуть завжди актуальнішими, ніж ті, що описані в поточному матеріалі.
Паровозики, що померли
Переходячи до практики, опишемо ряд методів, які зараз не модні, а саме:
- Банерна реклама.
- Пряма реклама.
- Квізи.
- Автоворонки.
- Прості лендінги.
Розглянемо кожен докладніше.
Банерна реклама
Банерна реклама була популярною. Особливо для просування будь-якої нісенітниці. Однак через якийсь час її стало настільки багато на сайтах, що вона перестала працювати через банерну сліпоту.
Надалі її замінили банери Google Ads. І подібні до них. Але й вони, швидше, викликають роздратування, ніж конверсію.
Пряма реклама
Тут просто справа не в каналі зв’язку чи насичення. А у невмінні відбудовувати свій продукт від конкурентів. І саме через низьку якість реалізації відбувається так: людина бачить рекламу, вона викликає огиду і вона її пролистує.
А все через «неодмінний індивідуальний підхід у цілодобовій доставці піци від найпривітніших менеджерів, які використовують інноваційні методи».
Плюс у прямої реклами є інша мета. Не продати, а проінформувати. І це більш тривалий процес. Ось приклад досить хорошої прямої реклами з гарною спробою відбудови від конкурентів. Це інтернет-магазин каміння для віскі WhiskeyStones, який транслює свої цінності й створює унікальний продукт на ринку.
Квізи
Квізи були покликані зацікавити людину, а потім провести її крізь воронку продаж. Вони могли початися як щось невинне. І потім перейти в агресивну фазу або в зібрання лідів.
Вони були самим уособленням гейміфікації та інтерактивності. Але, на жаль, набридли так само швидко, як і вистрілили. Старі користувачі просто звикли до них і перестали вестися на хитрощі. А нові поки що до них ще не додумалися.
Тому цілком очікується повернення квізів через 1-2 роки у новій формі, з вибуховою популярністю продажів на базі простого збору лідів, після проходження тесту «який я тарган сьогодні».
Занадто складно, щоб бути правдою
Автоворонки — метод, який остаточно не вийшов із моди. Більше того, останнім часом він набув другої хвилі популярності з появою telegram-ботів.
Але, на превеликий жаль, з кожним днем автоворонки працюють все гірше і гірше. І причина їхньої непрацездатності та сама, що й у прямої реклами.
Щоб зробити хорошу автоворонку, потрібно:
- Ідеально знати свого клієнта.
- Мати достатньо грошей для коригування різних етапів.
- Мати аналітика, який зможе перевірити воронку на працездатність.
- Вміти робити все добре.
Наприклад, планування автоворонки може зайняти від дня до кількох місяців. А хайп слід продати вже сьогодні. Хоча ні: учора! Хороші автоворонки, як і хороші telegram-боти — чудово ілюструють помилку того, хто вижив.
А саме: ті з них, які працюють, показують шалені результати. А 99,9%, що залишилися, безславно гинуть у безодні веб-архіву.
Іноді вони повстають: лендінги та віруси
Так, лендинг є немодним методом маркетингу просування хайпа. Проте легіони лендингів створюються щодня для просування товарів. На них ллється трафік. І вони щось продають.
Змінився лише підхід. Якщо раніше лендинг — це було про графіку, то тепер лендинг — це про логіку. І якщо вибудувати грамотну логіку з використанням тригерів та іншої нісенітниці, вони чудово продовжують працювати.
Теж можна сказати і про вірусну рекламу, яка переживає свій Ренесанс. Чому це відбувається, залишається загадкою. Можливо, вона діє на аудиторію, яка не була випалена вірусною рекламою 15 років тому, а лише недавно відкрила для себе «ці ваші інтернети»
Модно, не модно! та всім…
Навіщо вся ця стаття? Якщо ви ще не зрозуміли, поверніться до дисклеймера. Не буває модного та немодного маркетингу. Не буває якихось специфічних методів просування чи ще чогось.
Іноді немодний метод маркетингу працює куди краще за найбільш розпіарений. Тому для ефективних продажів потрібні лише дві речі:
Намалювати портрет клієнта. Портрет споживача Хайпа ми вже описали.
Проводити A/B тестування.
Що таке A/B тестування? Все просто! Берете всі патерни просування, що сподобалися, і вливаєте в кожен з них X грошей.
Який із них вистрілює, той і працює. У нього продовжуєте вливати гроші. В решту — ні. Профіт!