В умовах стрімкого зростання обсягів даних і постійних змін ринкової кон’юнктури, багато компаній стикаються з викликом: як швидко адаптуватися і випереджати конкурентів? Універсальна відповідь на питання – штучний інтелект.
Сьогодні AI трансформує безліч сфер, не тільки прискорюючи аналіз даних, а й відкриваючи нові горизонти для створення конкурентної переваги, даючи змогу розпізнавати нові можливості та реагувати на дії конкурентів. У бізнесі AI стає союзником у боротьбі за увагу клієнтів і лідируючі позиції.

AI Marketer
Але як саме AI здатний удосконалити бізнес? І як він може допомогти обійти конкурентів через модернізацію маркетингу? На ці запитання ми сьогодні й відповімо.
Як AI впливає на бізнес вже сьогодні
У 2024 році багато великих компаній анонсували запуск власних AI – сьогодні вони використовують їх для виконання як складних, так і простих завдань, знижуючи витрати ресурсів і прискорюючи процеси: для вирішення проблем користувачів, набору співробітників, аналізу та перевірки даних. Ось лише кілька прикладів цього:
- Johnson&Johnson застосовують AI для розробки ліків, оптимізуючи синтез хімічних речовин. AI-агент автономно визначає час для зміни розчинників – без цього співробітникам би довелося проходити кілька кіл одного і того ж процесу вручну. Але наразі співробітники все таки перевіряють роботу AI.
- Deutsche Telekom впровадив AI-бота для співробітників, що відповідає на будь-які запитання про політику і пільги, продукти та послуги. На початку 2025 його використовують щотижня 10 000 і 80 000 співробітників. Незабаром компанія планує дозволити агенту виконувати завдання від імені працівників, такі як, запит на відпустку.
- У Cosentino впровадили AI для обслуговування та підтримки клієнтів. Це дало змогу звільнити співробітників від оформлення замовлень, направивши їх на інші завдання. Перед початком роботи мережі «проходять навчання», як і звичайні люди.
- В Австралії використовують AI для зростання ефективності, заощаджуючи до 7,5 годин на тиждень на співробітника. З жовтня 2024 року 5 300 співробітників EY заощадили півгодини на тиждень, використовуючи Copilot та інші аналоги ChatGPT.
- Moody’s використовують одразу щонайменше 35 агентів для фінансового аналізу, оскільки вважають, що здібності AI ефективніше застосовувати «як здібності різних людей», які можуть приходити до різних висновків на основі одних даних.
EBay застосовує AI для написання коду програм, допомоги клієнтам у пошуку товарів і продавцям у їх продажах. Але головне, що компанія використовує штучних ботів для маркетингових кампаній та аналізі вподобань покупців, що і підводить нас до наступного – як AI здатний допомогти бізнесу в маркетингових дослідженнях.
Переваги штучного інтелекту в маркетингу
Іноді AI відкриває такі можливості, які дають змогу компаніям не тільки конкурувати, а й випереджати своїх суперників. Варіантів безліч, ось лише ключові з них:
Аналіз великих обсягів даних
Нейромережі можуть швидко і якісно обробляти масиви інформації, виявляючи приховані тенденції та патерни. Це дає змогу сильно скоротити час і витрати ресурсів на дослідження аудиторій, конкурентів і цілих секторів ринку, візуалізуючи інфо у вигляді звітів і графіків.
Наприклад, такі інструменти, як Quid Monitor допомагають відстежувати репутацію бренду в режимі реального часу, а також порівнювати його з іншими компаніями, а Quid Compete надає детальні метрики, що дають змогу порівнювати бренд з усією галуззю, а не лише з прямими конкурентами. Також можна відзначити Crayon, що допомагає бізнесу приймати більш ефективні рішення на основі AI-аналізу.
Прогнозування трендів
AI дає змогу передбачати майбутні ринкові тренди, поведінку покупців, що дає змогу скоригувати маркетингову стратегію і загалом розвиток на ринку. Це допомагає виявляти незаповнені ніші та нові сегменти ринку, випереджаючи конкурентів у розробці продуктів і послуг.
Наприклад, платформи як Google Analytics з AI-алгоритмами, знаходять тренди, що ще не використані, передбачають зміни попиту для швидкого реагування.
Персоналізація пропозицій
AI забезпечує більш точну сегментацію аудиторії та адаптацію маркетингових стратегій під індивідуальні вподобання клієнтів, а також аналізує стратегії конкурентів і еластичність попиту, що дає змогу тестувати цінові моделі та встановлювати конкурентоспроможні ціни.
Але незважаючи на всі переваги під час роботи з AI, важливо пам’ятати про виклики й обмеження, що існують або можуть виникнути в маркетингових дослідженнях.
- По-перше, навіть в умовах автоаналізу, людська інтуїція і гнучкість залишаються незамінними під час інтерпретації інформації та ухвалення рішень.
- По-друге, зростання використання AI може призвести до збільшення кількості атак у кіберпросторі – 25% з них будуть пов’язані з AI. Експерти очікують цей сценарій уже в 2025-2028 роках. Так, за даними Gartner, у 2028 році 15% бізнес-рішень ухвалюватимуть за допомогою AI порівняно з 0% у 2024.
Як почати використовувати AI в маркетингу
Але якщо великі компанії особисто вкладаються в розробку AI-інструментів і розраховують на повернення інвестицій у майбутньому (завдяки скороченню витрат і збільшенню прибутку), то в малого та середнього бізнесу таких можливостей немає.
Однак для невеликих компаній існують інші доступні кожному рішення.
- Перший і найочевидніший для використання інструмент – ChatGPT від Open AI. Менш ніж через два роки після запуску це вже не просто нейромережа для пошуку інформації та створення простого текстового контенту, а й генератор зображень і відео та потужний аналітичний інструмент, що може допомогти в багатьох галузях.
Ба більше, крім «загальної» моделі, ChatGPT має безліч вузькоспрямованих збірок, що можуть допомогти з маркетинговими дослідженнями та аналізом масивів інформації (наприклад, модуль Data Analysis & Report AI), програмуванням і освітою. Повний список доступних інструментів можна знайти на веб-сайті.
- Другий у списку незамінних AI-інструментів у маркетингу та розвитку бренду в мережі Інтернет – конструктор, що використовує AI для генерації сайтів і лендінгів на основі вимог бізнесу та вподобань його аудиторії. Вони дають змогу розгорнути робочий сайт за лічені години і відразу почати тестувати маркетингові стратегії.
Одним із таких інструментів, наприклад, є конструктор сайтів Weblium. Він використовує AI-технології для запуску цільових веб-сайтів – від лендінгів до онлайн магазинів. У контексті маркетингового дослідження, він дає змогу в процесі роботи аналізувати одержувані на сайтах дані і на їхній основі змінювати свою стратегію.
- Ще один доступний кожному бізнесу інструмент – це чат-боти на основі AI. Вони дають змогу спілкуватися з користувачами: розв’язувати проблеми, відповідати на будь-які запитання щодо компанії та товарів, вести клієнтів з моменту входу на сайт до оформлення та отримання замовлення, розвантажуючи службу підтримки. У контексті досліджень, чат-бот дає змогу збирати дані про вподобання та поведінку клієнтів для поліпшення моделі спілкування, а також дані для кращої сегментації.
Сьогодні їх можна інтегрувати на свій веб-сайт за допомогою того ж конструктора, вибравши для цього одну з моделей ChatGPT і налаштувавши під бренд і аудиторію.
Рекомендації щодо впровадження AI:
- Оцініть, які аспекти маркетингових досліджень потребують автоматизації.
- Почніть із впровадження AI в невеликих масштабах для тестування технології.
- Вибирайте платформи, які відповідають вашому бюджету і завданням.
- Регулярно аналізуйте ефективність AI і коригуйте їхнє використання.
- Навчайте співробітників інтерпретації підсумків AI-аналізу в ухваленні рішень.
Якщо ваш бізнес не має досвіду у використанні AI, то не бійтеся звертатися до спеціалізованих консультантів – конструктори, як у Weblium, часто володіють набором усіх необхідних навичок не тільки для створення сайтів, але й розвитку бренду за допомогою AI-методів. Це мінімізує ризики та прискорює впровадження інструментів.
Ще у 2021, згідно зі звітом PwC, 86% керівників компаній зійшлися на думці, що протягом п’яти років технологія штучного інтелекту стане невід’ємною частиною сучасних бізнес-стратегій, що зміцнює конкурентні переваги. Сьогодні, по закінченню цих років, ми можемо переконатися в цьому самі та застосовувати ці технології в бізнесі. Адже майбутнє належить тим, хто готується до нього сьогодні.