Маркетинг у 2024 продовжить тенденції попередніх років, проте частина з них розвивається більш стрімко. Маємо різноманіття трендів в усіх напрямках.
Дар’я Кушнір, експертка з маркетингу та комунікацій, менторка особистого бренду, бізнес-консультантка у цьому матеріалі розглядає тренди маркетингу, які визначатимуть конкурентні позиції брендів у 2024. Приділяє увагу тенденціям у просуванні персонального бренду. Термін “персональний бренд” нині надуживаний і трохи затертий, а от необхідні дії з його розвитку досі недооцінені і недостатньо впроваджені у практику.
Різноманіття та інклюзивність у маркетингових комунікаціях є одним із головних викликів і трендів сьогодення. Постійний запит від клієнтів змушує маркетологів поступово змінювати не лише контент, але й цінності брендів. Мабуть, і ви помітили, що все більше брендів одягу та білизни демонструють товари на моделях різних розмірів та віку. В інших галузях також проводять рекламні кампанії з акцентом на інклюзивність. Б’юті-компанії з історією та сформованою за десятиріччя цільовою аудиторією мусять враховувати старіння цієї аудиторії, підлаштовуватись під нові запити. Участь у конкурентній боротьбі за прихильність нового покоління набагато дорожча за утримання лояльних клієнток старшого віку. Вектор на різноманіття та інклюзивність добре вписується й у стратегію розвитку персонального бренду, адже це розсуває горизонти та відкриває нові можливості для співпраці із цікавими талановитими людьми.
У світі, де стає все більше штучності та різних замінників, маркетинг мимохіть зміщує фокус на людяність і людськість. Хоча всебічна автоматизація спрощує і пришвидшує процеси, люди все ще люблять спілкуватись із живими людьми, а не із роботами.
Як лідер та власник персонального бренду, знаходьте можливість для живого контакту з аудиторією у найважливіших точках дотику. Спирайтесь на професіоналізм та цінності, демонструючи притаманні живій людині почуття.
Сюди можна віднести й тренд на автентичність, тобто “трушність” та здатність відстоювати свої цінності, мати певні впізнавані й притаманні характеристики.
Відомі бренди успішно експлуатують феномен парасоціальної взаємодії (PSI). Цей тренд передбачає спілкування з аудиторією на особистісному рівні, показ вразливих сторін та відвертих історій героїв бренду для отримання довгострокової прихильності цільової аудиторії. Гуманізація брендів компаній має і зворотний бік. Зазвичай на репутацію бренду працює харизматичний керівник, власник або інфлюенсер, але неадекватні ситуації дії рядових працівників або навіть необдумані слова з їх вуст можуть мати відчутний негативний вплив й спричиняти репутаційні скандали. Сприйняття бренду майже повністю залежить від досвіду взаємодії клієнта із працівниками, тому варто вкладати кошти у розвиток персоналу, доносити цінності бренду до кожного співробітника.
Цілеспрямовані бренди, тобто ті, які мають мету та чітко артикульовані цінності, більш зрозумілі клієнтам і викликають довіру. Кожен бренд повинен транслювати своє велике “Нахіба”, і персональні бренди так само мають усвідомлювати, для чого прикладають стільки маркетингових зусиль. Purposeful branding — у трендах надовго.
Розуміння власної місії закономірно результує у створення стратегічного плану та стратегій за всіма напрямками. Проте, як несподівано виявилось, майже половина компаній (47%) не мають сформульованої стратегії цифрового маркетингу, хоча усі щодня ним займаються (згідно зі звітом “The Future of Digital Marketing trends” від компанії Smart Insights).
Можливо, серед факторів, які стримують поширення стратегічного планування, найбільше тисне вплив нестабільного середовища (локальні військові конфлікти, катаклізми, несподівані законодавчі зміни, загроза глобальної рецесії тощо). Тому у трендах стратегічного маркетингу – короткострокове планування та гнучкі підходи, так звана “стратегія на серветці” (napkin strategy). Чому стратегія важлива? Основоположні компоненти будь-якої стратегії – місія та цінності компанії можуть змінюватись від внутрішньої мотивації та стійкі до зовнішніх змін. Вони є реальною опорою у часи нестабільності. Бренди, які чітко розуміють свою місію, будуть знаходити нові можливості у кожній кризі. Ми бачили це на прикладах багатьох українських компаній, які втратили виробничі потужності внаслідок обстрілів, змушені були переїхати, та натомість змогли відродити все і навіть масштабувати бізнес.
Тренди маркетингу у соцмережах
Оскільки вже 60% населення світу користується соцмережами, і в середньому один користувач проводить там близько 2,5 год на день, абсолютна більшість сучасних брендів не може існувати і розвиватися без соцмереж.
Соціальна комерція. Соцмережі неухильно перетворюються на розважальні маркетплейси. TikTok, Instagram, Facebook і Pinterest продовжують вдосконалювати функції електронної комерції, надають можливість купувати відразу з дописів чи за тегами.
Соцмережі випереджають пошуковики. Цілком можливо, що термін “гуглити” вже скоро застаріє, адже все більше користувачів, особливо молоді, змінюють пошукові звички: майже половина представників покоління Z використовує TikTok та Instagram для пошуку замість Google.
Партнерство з мікроінфлюенсерами залишається у трендах: більш ефективне щодо витрат та гарантує спілкування із зацікавленою нішевою аудиторією. Серед трендових форматів співпраці – ненав’язливий продакт плейсмент (product placement).
Ставка на контент, створений користувачами (UGC). Тренд, що безпосередньо пов’язаний із бумом соцмереж. Згідно з результатами періодичних досліджень більшість споживачів стабільно не довіряють рекламі. З іншого боку, 93% маркетологів погоджуються, що споживачі довіряють контенту, створеному реальними людьми.
Формат коротких відео (Short-form video) стає найприбутковішим та найефективнішим для привернення уваги цільової аудиторії. Міленіали та Gen Z полюбляють дізнаватись про нові продукти з Instagram Reels and TikTok. Відеомаркетинг загалом продовжує зростати і залишається одним із пріоритетних каналів комунікації. А відео з кожним роком стають коротшими.
Прямі трансляції (Live streaming) – на піку популярності, адже забезпечують взаємодію в реальному часі та автентичність. Бренди проводять онлайн-події в прямому ефірі, презентації продуктів і закриті вечірки. Популярність платформ YouTube, TikTok і Instagram Reels визначатиме розподіл бюджетів та ключові компоненти стратегій відеомаркетингу і у 2024 році.
Короткі відео та прямі ефіри є і будуть найбільш ефективними інструментами також для просування персонального бренду, бо дають можливість спікеру показати себе.
TikTok у топі. Станом на лютий 2023 року користувачі TikTok у США витрачали 32% від усього часу у соцмережах саме у TikTok. На Facebook і Instagram, які належать Meta, припадало 20% часу відповідно, YouTube отримав 15 %. Крім того відео з TikTok мають і найвищий показник залучення аудиторії (4-5%), в рази більший, ніж у Instagram Reels та YouTube Shorts. Значний вплив на майбутні перспективи TikTok матимуть рішення уряду США щодо повної заборони його використання, поки що він не дозволений держслужбовцям на робочих девайсах у більшості штатів.
Twitter (“X”) залишається важливим медіамайданчиком та каналом бізнес-комунікації для персональних брендів, хоча після остаточного ребрендингу у липні 2023 та усіх попередніх змін платформа втратила 32 млн користувачів. Зараз “X” налічує близько 528,3 активних (протягом місяця) користувачів, більше 20% з них американці. Близько половини юзерів відвідують “X” щодня. На платформі досі переважає чоловіча аудиторія (56%), хоча різниця скорочується щороку у бік гендерного балансу. Станом на січень 2023 Twitter посідав 14 сходинку у рейтингу найпопулярніших соцмереж.
Тренди пошукової оптимізації
Зростання голосового пошуку. Оптимізація під голосовий пошук (VSEO) має на меті те саме, що й звичайна пошукова оптимізація (SEO), тобто зростання органічного трафіку на сайт. Але її особливістю є фокусування на природній розмовній мові, якою говорять у повсякденному житті. На розвиток цього сегменту безпосередньо впливає стрімке поширення голосових помічників типу Siri, Alexa чи Google Assistant. Очікується, що поступово голосовий пошук стане основним режимом пошуку для більшості користувачів, бо так шукати швидше і легше. Отже, маркетологи мають адаптувати SEO-стратегії під особливості голосового пошуку.
Відомо, що найбільше використовують голосовий пошук користувачі віком 18-34. Понад 50% дорослих запевнили, що використовують голосовий пошук щодня. У 2023 у світі нарахували 4,2 млрд голосових помічників, очікується, що за рік їх кількість подвоїться!
Інший пошуковий тренд – візуальний пошук (пошук зображень) теж активно розвивається та поповнюється новими інструментами.
Автоматизація маркетингових функцій. Що у трендах?
Штучний інтелект (AI) та технології машинного навчання (ML) вже докорінно змінили ландшафт цифрового маркетингу. Неймовірне різноманіття платформ ШІ дає можливість експериментувати із різними формами контенту, налаштовувати харизматичні чатботи та загалом пожвавити креативність маркетингу.
У 2024 інструменти на базі ШІ та МН стануть ще більше інтегрованими у маркетингові процеси. Алгоритми МН можуть аналізувати великі обсяги даних і передбачати поведінку користувачів. Прогнозну аналітику (predictive analytics) вже називають секретною зброєю маркетолога.
Використання платформ для A/B тестування – ще одне трендове знаряддя для майстрів маркетингу у постійному змаганні за найкращий результат.
Персоналізація та фокус на клієнтський досвід (Customer Experience)
У 2024 році маркетологи ще більше зосередяться на створенні персоналізованого контенту та найкращого клієнтського досвіду для цільової аудиторії. Розширена сегментація клієнтів, прогнозна аналітика та механізм рекомендацій на базі ШІ дозволять надавати максимально персоналізовані рекомендації та пропозиції, підвищуючи ефективність усіх контактів з клієнтом.
Технології доповненої реальності (AR) та віртуальної (VR) реальності забезпечать реалістичні та захоплюючі враження, тому багато зацікавлених брендів включатимуть їх у свої маркетингові кампанії.
І останній, але не менш важливий тренд: більше уваги маркетологів перетікає у сферу інтересів фахівців з кібербезпеки, адже вони розуміють нагальну необхідність забезпечити конфіденційність даних (Data Privacy) користувачів.
Також більше брендів впроваджують принципи етичного маркетингу. Це дуже тішить, адже від цього виграють усі сторони.
Хай 2024 стане переможним роком в усіх бажаних сферах та сенсах.