На сучасному конкурентному ринку праці володіння правильним набором навичок може мати вирішальне значення для досягнення професійного успіху. Хоча впевненість у своїх силах, організованість, емоційний інтелект та вміння вирішувати проблеми часто виділяються як основні, існує недооцінена навичка, яка може відчутно вплинути на кар’єру. Ця навичка — самосвідомість.
За словами нейробіолога, викладача Колумбійської бізнес-школи та наукового радника Гарвардського медуніверситету Джульєтти Хан, самосвідомість включає в себе визнання своїх сильних сторін та узгодження їх з особистими цілями. Доведено, що ця навичка, яку часто ігнорують, сприяє розвитку креативності, прийняттю зважених рішень та побудові стосунків. У цій статті розглянемо поняття самосвідомості та надамо практичні поради, як розвинути цю безцінну навичку.
Сила самосвідомості: як стати кращою версією себе
Самосвідомість — це здатність усвідомлено сприймати і розуміти себе, свої думки, почуття, мотивації та реакції на зовнішні події. Це навичка, яка дозволяє успішним людям більш ефективно керувати своїм життям, розвиватися як особистість і досягати бажаних цілей. Вона передбачає визнання та використання своїх унікальних сильних сторін та інтересів. Визначивши, що у вас добре виходить і що вам подобається робити, ви можете узгодити свої навички з робочими обов’язками. Це не тільки підвищить задоволеність роботою, але й дозволить досягти успіху в обраній сфері.
Популярний автор бестселерів New York Times Марк Менсон описує самосвідомість як здатність заземлювати себе в реальності. Завдяки вмінню керувати своїми думками, імпульсами та почуттями, самосвідомість на робочому місці допомагає не лише у міжособистісній взаємодії та стосунках, а й у самоорганізації та підзвітності. Оскільки багато компаній продовжують працювати дистанційно, або в гібридному форматі, здатність керувати власними емоціями та робочим навантаженням має вирішальне значення для успіху.
Дослідження демонструють, що завдяки самосвідомості ми стаємо більш впевненими та креативними. Ми приймаємо більш обґрунтовані рішення, будуємо міцніші стосунки та ефективніше спілкуємося. Ми стаємо кращими працівниками, які впевнено рухаються кар’єрними сходами. І більш ефективними лідерами, у яких задоволені члени команди та більш прибуткові компанії.
Натомість люди, яким бракує самосвідомості, можуть мати труднощі у спілкуванні зі своєю командою, неправильно інтерпретувати зворотній зв’язок і приймати погані рішення, які негативно впливають на бізнес.
Відкриваємо себе по-новому: важливість самосвідомості для особистого розвитку
Самосвідомість — це як хороший смак або почуття гумору. Всі думають, що вони у них є, але це не завжди так. Дослідження показують, що хоч 95% людей і вважають себе самосвідомими, лише 10-15% є такими насправді.
Щоб розвивати самосвідомість, важливо замислитися над своїми інтересами. Знайдіть час, щоб подумати про те, чим ви по-справжньому захоплені і в чому ви досягли успіху на робочому місці. Незалежно від того, чи ви починаєте новий проєкт, чи відчуваєте вигорання, запитання на кшталт “Чи подобається мені керувати командою або аналізувати дані?” можуть дати цінну інформацію. Ці відповіді допоможуть вам визначити завдання, які ви не лише добре виконуєте, але й щиро любите. Отримавши чітке розуміння своїх сильних сторін і посадових обов’язків, які відповідають вашим інтересам, ви зможете розробити план для вдосконалення своїх навичок і зосередитися на проєктах, які розпалюють вашу пристрасть.
Прокачуємо самосвідомість: 8 кроків на шляху до професійного просвітлення
Розвиток самосвідомості вимагає часу і зусиль, але це навичка, яку можна вдосконалити. Ось кілька способів, як розвинути самосвідомість:
1. Розставляйте пріоритети
Хороший спосіб стати самосвідомим — фіксувати, що ви хочете зробити, для того, аби можна було відстежувати свій прогрес. Ви можете вести щоденник, щоб записувати свої особисті риси і те, як вони можуть змінюватися. Це допоможе вам зрозуміти свої сильні та слабкі сторони. Записи ваших пріоритетів також допоможуть вам зосередитися на тому, чого ви хочете досягти, не відволікаючись на сторонні речі.
2. Зберігайте відкритість
Відкритість передбачає готовність вивчати нові ідеї, аналізувати різні точки зору і бути готовими переглянути власні погляди, відмовившись від своїх переконань. Це допоможе розкрити вам нові горизонти, збагатить розуміння себе і допоможе стати більш успішним.
3. Зрозумійте свої емоційні тригери
Самосвідомість дозволяє ідентифікувати свої емоції, коли вони виникають. У будь-який день ви можете відчувати цілий спектр емоцій, які часто пов’язані з певними подіями, наприклад, розмовою з менеджером або клієнтом. Ваша реакція може відрізнятися залежно від обставин і вашого настрою в цей момент. Розпізнавання емоційних тригерів може зайняти певний час, але це може позитивно вплинути на робочі стосунки і допомогти вам впоратися з потенційними проблемами.
4. Практикуйте уважність
Бути уважним означає дозволяти собі вирішувати ситуації тут і зараз. Часто наш розум занурюється в минуле або майбутнє, що заважає нам повністю осмислювати теперішній момент. Уважність навчає нас бути свідомими того, що відбувається в нашому розумі та тілі наживо. Це допомагає знизити рівень стресу та зрозуміти, як ми реагуємо на різні події у житті.
Коли ми уважно прислухаємося до своїх думок і емоцій, ми також розвиваємо співчуття та емпатію до інших. Це зміцнює наші взаємини, допомагає уникати конфліктів та вдосконалює комунікацію.
5. Знайте свої можливості
Розуміння того, на що ви здатні, дозволяє вам обирати завдання, які не перевершують ваших можливостей. Знання своєї спроможності і сильних сторін може допомогти по-новому оцінити властивості, які ви раніше в собі недооцінювали. Завдяки цьому ви зможете краще зрозуміти свою природу, що дозволить вам використовувати свої сильні сторони для підвищення впевненості в собі та продуктивності.
6. Шукайте чесного зворотного зв’язку від інших
Чесний зворотний зв’язок від інших людей може бути цінним джерелом інформації для розвитку самоусвідомлення. Коли ми стикаємося зі своїми переконаннями, поведінкою та реакціями на зовнішні події, інші можуть надати нам важливі відгуки, які допоможуть нам краще зрозуміти себе.
По-перше, зворотний зв’язок може розкрити аспекти нашої особистості, які нам можуть бути незрозумілими або непоміченими. По-друге, він допомагає нам розкрити наші «сліпі плями». Це ті аспекти нашої особистості або поведінки, про які ми можемо не знати, або ухилятися від їх прийняття. І по-третє, зворотний зв’язок допомагає нам зрозуміти свій вплив на інших. Він дозволяє побачити, як наша поведінка впливає на оточуючих. Наприклад, може виявитися, що наша безпосередня манера спілкування може створювати напругу у взаєминах з колегами.
Отже, шукаючи чесний фідбек, ми здатні отримати цінну інформацію про себе, свої поведінку та ефективність взаємин. Варто пам’ятати, що в даному контексті важливо бути відкритим до зворотного зв’язку і не сприймати його як критику, а лише як можливість для особистого покращення.
7. Сповідуйте Growth mindset
Щоб повністю розвинути самосвідомість, дуже важливо прийняти мислення зростання. Мислення зростання — це віра в те, що здібності та інтелект можна розвинути завдяки цілеспрямованості та наполегливій праці. Прийнявши таке мислення, ви визнаєте, що ваші навички та сильні сторони не є фіксованими, а можуть бути покращені з часом. Така перспектива дає вам можливість приймати виклики, шукати можливості для безперервного навчання та адаптуватися до змін на робочому місці. Культивування мислення, спрямованого на розвиток, підвищує самосвідомість, дозволяючи вам розпізнавати сфери, які потребують вдосконалення, і робити проактивні кроки для розвитку нових навичок.
8. Відстежуйте прогрес та вносьте корективи
Регулярно оцінюйте, наскільки ваші навички відповідають вашим цілям, і визначайте сфери, які потребують вдосконалення. Цей процес сприяє самоусвідомленню та дозволяє приймати стратегічні рішення для подальшого професійного зростання.
Роботодавці цінують людей, які володіють навичками самосвідомості, через їхній позитивний вплив на командну динаміку та загальний успіх організації. Визнаючи свої сильні сторони та узгоджуючи їх зі своєю роллю, ви можете ефективніше долучатися до командних проєктів і досягати кращих результатів. Самоусвідомлення також покращує комунікативні навички, дозволяючи вам чіткіше висловлювати свої ідеї та проблеми. Більше того, це зміцнює стосунки з колегами, оскільки ви стаєте більш пристосованими до їхніх поглядів і потреб. Зрештою, самосвідомість — це потужний актив, який може просунути вашу кар’єру вперед і відрізнити вас від ваших колег.