З чого почати комунікації на новому місці релокованим компаніям? І чи на часі комунікації для бізнесу в релокації? Про це поговорили Наталя Холод («ВАРТО») і Тарас Кутко (DELTA FOOD).
Marketer та агенція комунікацій «ВАРТО» продовжують спецпроєкт «Варто обговорити», в якому топменеджери українських компаній діляться власними інсайтами роботи під час війни.
Наталя Холод, CEO «ВАРТО», поговорила з Тарасом Кутко, CEO DELTA FOOD (ТМ «Гуляй-поле»). Поговорили про піар під час релокації бізнесу, вихід на європейський ринок та публічну комунікацію лідерів компаній.
Релокація бізнесу — як ви прийняли це рішення і як вона проходила?
Тарас: Ідею переміщення нашого виробничого майданчика ми виношували давно. На наявних робочих потужностях у Запоріжжі нам стало тісно, ми несли додаткові витрати на переміщення готової продукції в склад в іншій частині міста. З кожними роком виникало все більше обмежень: ми росли, розвивалися, а на нашому майданчику ставало все тісніше. Оглядаючись на це зараз, розумію, що певним чином це був плюс: ми навчилися завжди бути ефективними, при будь-яких умовах. Ми отримали можливість себе дисциплінувати й відточити бізнес-процеси, щоб швидко адаптуватися до різних робочих умов.
Тож весь 2021 рік ми працювали над проєктом розширення, розуміли, що хочемо релокації. Планували реалізувати її в Гуляйполе — але почалася війна. 2-3 дні ми не могли зрозуміти, що відбувається, а потім відійшли від шоку і почали працювати. Першочергово потрібно було «випустити» залишки продукції зі складів, а далі — відновити виробництво. Було розуміння: ритейл треба насичувати, людей потрібно годувати.
Паралельно з тим, ми почали шукати рішення щодо забезпечення подальшої діяльності бізнесу. Розглядали варіанти релокації в Україні, а також можливості релокації за кордон — напевно, як і багато українських виробників. Звернулися в Мінекономіки, в них була програма з релокації, нам запропонували варіанти, куди можна було переїхати. Паралельно радилися з дистриб’юторами та зупинилися на Тернополі — бо знайшли приміщення, яке було майже готовим до запуску. Треба було перевезти обладнання, змонтувати його та починати роботу. Ми дуже оперативно спрацювали, і вже у квітні почали роботу на новому місці. Тобто процес зайняв менше ніж два місяці.
Після релокейту в Україні — чи зайнялися просуванням продукту на іноземні ринки?
Тарас: Наш продукт релевантний для Європи, тож Роман Міщенко, засновник DELTA FOOD, почав займатися пошуком іноземних партнерів. До війни в нас майже не було експорту, зараз же ми експортуємо 10-15% нашої продукції, всі іноземні клієнти нові. Наша релокація в Тернопіль зіграла нам на руку і для експорту. Через блокування портів експортні товари зараз вивозяться автотранспортом, і нове розташування заводу вдале з точки зору логістики.
Я гордий тим що наші дії по збереженню та відбудові бізнесу несуть потужну соціальну місію. Крім того, що це забезпечення українців харчовими продуктами, наше підприємство у цьому році заплатить державі 15-20 млн грн податків. Я вважаю, це доволі потужна допомога Україні в час війни.
Щодо просування нашого продукту закордоном — перш за все, для нашого бізнесу треба розуміти питання попиту. Якщо він є, то продукт з’являється на ринку, якщо ні — то на полиці тебе ніхто не поставить. Іноземні ритейлери пробують продукт, дивляться — якщо є попит на новий продукт, вони продовжують розвивати відносини з новими партнерами. Якщо нема, значить, повторних замовлень на цей продукт не буде. Чи грає роль український лейбл? Так, певний час грав, тому що навіть просили етикетку з українським прапором. Спочатку це дійсно працювало. Я думаю, це сприймалося на якомусь емоційному рівні. Але зараз ситуація змінилася. Можна навіть сказати, що міжнародні спільноти від цього трохи втомилися.
Наталя: Те, що бренд з України — це класний привід для знайомства. Наша країна на слуху в аудиторії різних країн світу, про нас багато пишуть у ЗМІ, цікавляться у соціальних мережах. Коли команда «ВАРТО» почала спілкування з потенційними партнерами на міжнародних ринках, ми одразу побачили, що фактор “українська агенція” викликає цікавість і бажання нас почути, порозпитувати, побачити що ми вміємо.
Однак далі, після знайомства, мова все одно завжди йде про якість продукту та про бізнес — наскільки вигідно співпрацювати з тобою. Після обговорення новин, слів підтримки і питань про ситуацію зараз, тебе точно будуть питати: який продукт, чим він цікавий, скільки коштує та як відрізняється від того, що вже є на ринку іншої країни. Тому, умовно, одне тільки розміщення прапору на пакуванні не гарантує продажів. Високий рівень українських послуг чи продуктів треба відстоювати та доводити, і бути готовими до конкуренції з локальними виробниками.
В який момент в процесі релокації бізнесу ви зрозуміли, що треба підсилювати комунікації?
Тарас: Ми хотіли сформувати імідж хорошого роботодавця на новому місці, познайомитися з місцевим населенням, з органами місцевого самоврядування. Більше розказати про себе — для того, щоб правильно налаштувати наших потенційних працівників до роботи в нашій компанії. Було зрозуміло, що треба про себе голосно заявити — постійно поверталися до цього питання на координаціях з нашою маркетинг-директоркою Фатімою Тисячник.
До того ж у нас гостро стало питання рекрутингу команди. Підприємство потрібно було запустити, щоб воно почало приносити прибуток. Тож і люди були потрібні вже тут і зараз, але відчувалася певна недовіра, боязкість, виникало питання можливостей і очікування. Топменеджменту потрібно було знайти баланс мотивації, налагодити внутрішню та зовнішню комунікацію, публічність на новому місці. Розуміючи ці задачі, ми й звернулися до команди агенції «ВАРТО», з якою вже мали позитивний досвід співпраці у 2020 році.
Наталя: Зараз люди дуже чутливі до комунікацій. І те, що ми бачимо по роботі з бізнесами наших клієнтів: комунікації вийшли на рівень дуже важливого управлінського інструмента в усіх компаніях. Публічність — це інструмент, який точно формує лояльність співробітників, впливає на партнерів. Людям дуже важливо йти в компанію, яка розділяє їх цінності — і публічна комунікація власників і топменеджерів точно буде допомагати доносити цінності бренду до зовнішньої аудиторії.
Співробітники потребують пояснень всього, що відбувається у компанії — для них це є певним заспокійливим, стабілізаційним фактором. Постійна комунікація в команді допомагає людям відчувати, що вони можуть прогнозувати хоча б те, що відбувається на роботі. Тож комунікації сьогодні це бізнес-інструмент, який вимагає великої уваги й ретельного планування.
Якими інструментами розвивали комунікації під час релокації? Які труднощі вже вдалося подолати завдяки налагодженню PR?
Тарас: Загалом, під час рекрутингу траплялися різні історії. До нас за рекомендацією прийшов кандидат — я попросив провести з ним співбесіду, здавалося, що це потенційно наш працівник. Але він зник на тиждень. І вже пізніше написав, що злякався негативних відгуків про компанію в інтернеті.
Цікаво, що за нашим досвідом, люди, які пишуть такі відгуки, просто роблять капость. Коли ми реагуємо на такі відгуки, то завжди просимо написати нам на пошту, аби ми розібралися із ситуацією. Але жодного конкретного листа ми досі й не отримали — ці коментатори просто розчиняються. Але люди бачать такі коментарі та реагують на них, довіряють. Тому ми зайняли проактивну позицію і почали активно розповідати про нашу історію, цінності й все, що робимо для команди з моменту переміщення підприємства.
Наталя: Керований імідж компанії — це важливий чинник успішного бізнесу, що особливо відчутний в умовах воєнного стану.
З хейтерськими коментарями можна і треба працювати. Адже негативні відгуки завжди будуть у всіх публічних компаніях. Як тільки бренд чи людина стає трохи більш публічною, ніж раніше, треба готуватися до того, з позитивом прилетить і негатив. Той же McDonald’s — один з найвідоміших брендів світу, але скільки хейтерських відгуків вони отримують! На жаль чи на щастя, хейт — це супутник популярності. Якщо в тебе нема хейтерів, то ти не зірка. Коли ти успішний — когось ти дратуєш. Така правда життя.
DELTA FOOD — це амбіційна компанія, яка має тривалу історію і великі плани, і буде розвиватися, масштабуватися на новому місці. Зростальний масштаб діяльності компанії буде захоплювати все більше і більше коло стейкхолдерів та широкої аудиторії. І тепер керований імідж компанії стає невіддільною складовою бізнес-процесу.
Якщо казати про ті етапи, які ми вже пройшли, то під час релокації, нам було важливо познайомити регіональну спільноту з компанією показати її цінності, досвід і плани, заручитися підтримкою, також стратегічним питанням було сформувати привабливий публічний імідж роботодавця, для швидкого розширення команди на новому місці — цим і зайнялася наша агенція.
В інформаційну компанію, ми активно залучили місцеву пресу — розуміли, що є крім місцевої спільноти, є багато тимчасово переміщених осіб, які уважно читають регіональні ЗМІ, хочуть орієнтуватися на місці. І ці нові люди потрібні компанії в команду. Нам, як агенції, дуже імпонують цінності DELTA FOOD та відкритість — в основі комунікацій ми заклали чесність, сміливість відповідати на незручні питання та готовність показати внутрішню кухню підприємства. Ми розповіли про компанію через реальні історії співробітників, що переїхали із Запоріжжя разом з підприємством, розповіли історії нових членів команди, хто приєднався вже на новому місці. Робили інтерв’ю з топменеджментом з відповідями на питання, що турбують людей. Звичайно, використовували новітні дієві канали комунікацій — для залучення сегмента молодої цільової аудиторії використовували Телеграм-канали, пабліки місцевих ЗМІ у соціальних мережах, і нестандартну комунікацію — надавали інформацію про компанію в форматі коміксів.
За пів року нам вдалося створити сталий імідж компанії в регіоні, стати своїми на новому місці і цю історію ми будемо продовжувати та підтримувати надалі.
Виклики війни і підтримка команди потребує значної внутрішньої мотивації та сили. Як ви мотивуєте самі себе, як керівники?
Тарас: Для мене питання дисципліни й мотивації стоїть на підсвідомому рівні. Я сам чіпляюся за такі речі, як відповідальність за людей, за компанію, амбіції.
Якщо говорити за комунікації та підтримку людей всередині компанії, це очевидно важливо, бо час складний. Будь-яка людина потребує розуміння того, що з нею буде відбуватися завтра і післязавтра. І якщо ти є авторитетом для своїх людей, їх керівником, то ймовірно, до тебе є мінімальна повага і для них важливо почути саме від тебе цінні й теплі слова, гарантії й перспективи того, що буде відбуватися найближчим часом з компанією. Людям важлива мотивація в час, коли навколо новини лише погані.
Наталя: З першого дня війни мене постійно підтримує те, що я не можу зрадити те, у що дуже вірю. Я вірю в місію ВАРТО: надаємо стійкому бізнесу могутній публічний вплив. Доносимо цінності брендів до сердець мільйонів. Зміцнюючи бізнес — зміцнюємо економіку країни. Нашій агенції 17 років, і всі ці роки в різних кризах ми підтримували українській бізнес. Ми не могли відійти в сторону через війну, тому не зупинилися ні на день. Друге, я відчуваю відповідальність за нашу команду, це неймовірні люди і наша праця надає їм сенс кожного дня — мене мотивує ця відповідальність.
А ще мене дуже мотивує робити неможливе можливим: зробити агенції й нашим клієнтам ріст там, де в принципі, здається, є все лише для падіння.
В агентському бізнесі ми бачимо, що 40% українських рекламних та комунікаційних агенцій закрились. Чи лякає мене це? Ні, злить та мотивує рухатися швидше, шукати нові варіанти рішень, трансформуватися. Це ті виклики, які змушують відчувати життя гостріше, бути ближче з командою та пишатися кожними маленькими перемогами.