Що таке SMM, якими навичками володіє SMM-фахівець і як відкрити власне SMM-агентство з нуля — поговоримо в цій статті.
Що таке SMM
SMM перекладається як Social Media Marketing — інструмент маркетингу. SMM-фахівець займається просуванням в соціальних мережах, розробляє стратегію і аналізує результат. Це якщо коротко.
А якщо детальніше, то ось перелік 10 речей, які повинен вміти SMM-фахівець:
- Розробка стратегії: визначити мету просування, цільову аудиторію, вибрати канали просування, встановити бюджет, скласти план досягнення мети і критерії оцінки.
- Писати тексти і заголовки, які привертають цільову аудиторію.
- Складати контент-план.
- Аналізувати показники і підлаштовуватися під зміни.
- Знати метрики, за якими буде оцінюватися ефективність стратегії: охоплення, залученість, передплатники і відписки, активність, темп зростання аудиторії, конверсії, вартість кліка і лідів.
- Розуміти принципи SEO на базовому рівні: ключові слова, реакція і залучення аудиторії.
- Вміти користуватися Google Analytics, підключати UTM-мітки.
- Вміти працювати в базових графічних редакторах і складати візуал аккаунта.
- Працювати у відеоредакторах.
- Знати основи тартегингу і вміти налаштовувати рекламу.
Що таке SMM-агентство і в чому його сенс
SMM-агентство — це кілька фахівців, які займаються комплексним просуванням. Назвемо це «базовою комплектацією»: це коли у вас в команді працюють 2-3 сммника, кожен з яких веде 4-6 клієнтів.
«Просунута версія» агентства складається не тільки з SMM-фахівців, а й з вузькоспеціалізованих експертів: копірайтера, дизайнера і таргетолога. Туди ж можна додати розробника сайтів або маркетолога.
В цьому випадку ви можете впроваджувати нові напрямки: налаштування реклами, написання текстів під будь-який запит, розробку дизайну.
Як відкрити SMM-агентство
Крок перший: стати експертом
Розвиток будь-якого масштабного агентства починався з фрілансу. Без спеціальних знань ви не зможете контролювати співробітників, не будете розуміти, наскільки якісно вони працюють, і просто заблукаєте серед конкурентів.
Тому для початку освойте навики SMM: пройдіть навчальні курси і відпрацюйте знання на практиці.
А що далі?
- Проаналізуйте конкурентів в соціальних мережах і занесіть результати в таблицю — в ній розглянула на прикладі Instagram:
Назва облікового запису | Конкурент 1 | Конкурент 2 | Конкурент 3 | Конкурент 4 | Конкурент 5 |
Рядок ім’я | |||||
Кількість передплатників і підписок | |||||
Кількість публікацій | |||||
Опис облікового запису | |||||
Продукти, які є | |||||
Опис продуктів | |||||
Ціни на ці продукти | |||||
Highlights — чи є вони, чи є єдиний стиль оформлення | |||||
Типи і теми публікацій в постах | |||||
Що дає більший відгук | |||||
Висновки |
- Складіть продуктову матрицю. Вона не повинна бути об’ємною, досить двох позицій, наприклад — консультації і повного ведення клієнта.
- Оформіть сторінки в соціальних мережах: аватарку, опис, додайте інформацію про послуги та прайс, викладайте експертний контент.
Крок другий: знайти перших клієнтів
Це можуть бути клієнти за відгуки чи символічну плату. Зараз ваша задача — відпрацювати навички на практиці, зібрати реальні відгуки та кейси.
«Так відгуки ж друзі можуть написати, навіщо морочитися?»
Я зневажаю фейкові відгуки з трьох причин:
- Люди — не дурні. І вміють відрізняти реальні відгуки від написаних «на коліні». Це вб’є довіру до вас як до експерта ще до знайомства.
- Ви поки не даєте таких результатів, які заявляєте в відгуках, тому що тільки починаєте. У вас немає досвіду і розуміння, як потрібно робити. Тому ваша «реальність» моментально розкриється в процесі роботи.
- Репутація — головне в роботі фрілансера. Вона напрацьовується роками, а фейкові відгуки зіпсують її за 2 секунди: клієнт не отримає очікуваного результату, поскаржиться знайомим, і все — на наступний день вас будуть знати як нечесного безграмотного фахівця. І позбутися цього тавра дуже складно.
Вибір за вами. Але і за наслідки відповідати теж вам.
Де шукати клієнтів
- Ваш експертний аккаунт в Instagram — розвивати особистий бренд через сторіс, ділитися відгуками і кейсами.
- Таргетована реклама в Instagram і Facebook — створіть експертну групу і залучайте туди передплатників.
- Сарафанне радіо — чим краще ви працюєте, тим охочіше вас рекомендують.
- Сайти фрілансу.
- Контекстна реклама.
- Розсилка в Директ — за статистикою з 100 чоловік дадуть 5-7, а 2-3 погодяться бути клієнтами.
- Канали в Telegram.
Ставтеся до кожного клієнта так, начебто він заплатив вам не 10-20 тисяч гривень, а 300 або 500. Ви автоматично почнете працювати краще. І клієнт не піде від вас, тому що ви дасте в рази більше, ніж інші фахівці.
Збирайте відгуки в окрему папку — це допоможе в роботі з майбутніми проектами.
Крок 3: отримати перші кейси
Кейси — це результати клієнтів. А результати — доказ вашої експертності.
Тут справа навіть не в тому, що ви будете доводити її іншим. Ви доведете цю експертність собі: позбудетеся синдрому самозванця, думок «Я недостатньо хороший експерт», «У мене мало досвіду», «Боюся підвищувати ціни».
Почнете цінувати себе і бачити реальний доказ своєї експертності.
Чим більше буде кейсів — тим краще. Головне — результати повинні бути реальними. Просіть клієнтів записати відеовідгук за структурою, а натомість давайте бонус або знижку на свої продукти.
Структура відгуку
- Ім’я, сфера діяльності.
- Як дізналися про мене.
- Чому звернулися саме до мене.
- З яким запитом звернулися, яка була точка А.
- Що очікували отримати в результаті.
- Що отримали після роботи зі мною, яка реальна точка Б.
- Що найбільше сподобалося за час співпраці.
- Чи виправдав себе результат.
- Кому порекомендуєте мене, як експерта, і чи порекомендуєте.
- Що можете сказати тим, хто сумнівається.
Крок 4: навчитися заробляти багато — щоб у вас не було часу на нових клієнтів
Щоб це зробити, потрібно взяти на ведення максимальну кількість клієнтів. А для цього — навчитися їх залучати з різних каналів трафіку.
Як навчитися шукати клієнтів
- Вивчати цільову аудиторію: чим краще ви будете знати болі і бажання своїх клієнтів, тим швидше зможете їх знайти.
- Аналізувати конкурентів: переглядайте, які продукти вони створюють, які канали трафіку використовують, яку аудиторію залучають.
- Комментінг: коментуйте пости у блогерів з потрібною вам цільовою аудиторією. Важливо: робіть це з гумором, по темі поста і без реклами — за це можна потрапити в бан.
- Розкажіть друзям про те, що ви тепер займаєтеся SMM. Попросіть їх зробити рекламу про вас у себе в блозі.
- Тестувати різні канали трафіку і дивитися, що «заходить» краще.
- Працювати над сарафанним радіо: дарувати бонуси і знижки за відгук, робити акції, наприклад: «Приведи друга — отримай знижку», перевершувати очікування клієнтів.
- Рекламуйте у блогерів. Якщо на початковому етапі це — дорого, шукайте міні-блогерів з 1000-5000 передплатників і домовляйтеся на рекламу за бартер.
- Моніторьте канали в Telegram — в них щодня надходять сотні пропозицій про роботу.
І пам’ятайте: помилки на старті — це нормально. Чим більше разів ви помилитеся, тим швидше виростите як фахівець.
Крок 5: найняти асистента
Він візьме на себе рутинні завдання і дозволить вам сконцентруватися на основних речах, які допоможуть заробляти більше.
Як правильно найняти асистента
- Він повинен бути вашою повною протилежністю. Якщо ви — несистемна людина і ненавидите працювати з документами, ваш ідеальний асистент — людина-система, яка розкладе всі дані «по поличках». І, навпаки: якщо ви чіткий і пунктуальний, шукайте комунікабельного асистента, який знайде будь-яку інформацію і домовиться з ким завгодно.
- Вибирайте людину, з якою вам комфортно: вам з ним працювати рука об руку.
- Шукайте асистента, якому можна довіряти. Зазвичай це з’ясовується при особистій бесіді.
Як сформувати список завдань для асистента
- Випишіть всі завдання, які потрібно зробити найближчим часом.
- З них виберіть ті, які вам не подобаються. Наприклад: заповнити звітність, знайти блогерів для реклами, порахувати витрати.
- Делегуйте їх асистентові.
Де шукати асистента
- Передплатники у ваших соціальних мережах — це найлояльніша аудиторія.
- На сайтах фріланса.
- На HH.ua і інших сайтах з вакансіями — але це найдорожчий спосіб.
Крок 6: найняти співробітників
- Як тільки клієнтів стає більше, ніж вашого вільного часу, наймайте інших співробітників і делегуйте клієнтів їм.
- На початку знайдіть одного фахівця, у якого є бажання розвиватися, але немає досвіду. Віддавайте клієнтів йому за відсоток, наприклад — 70 на 30.
Крок 7: масштабуватися
Коли розумієте, що клієнтів стає ще більше, наймайте додаткових співробітників: SMM-фахівця, копірайтера, дизайнера і таргетолога.
Ви зможете розширювати свій напрямок і займатися не тільки просуванням, а й іншими послугами: написанням текстів, дизайном і налаштуванням реклами.
Хто може бути в штаті SMM-агентства
- Ви — керівник і комплексний SMM-фахівець
- Асистент
- SMM-фахівець
- Копірайтер
- Дизайнер
- Таргетолог
Чи можна обійтися двома SMM-фахівцями?
Звісно так. Ви берете тих клієнтів, з якими хочете працювати, а решту віддаєте іншому SMM-фахівцю. Коли зрозумієте, що і вдвох не справляєтеся, наймайте наступного співробітника.
І це не обов’язково повинен бути співробітник у вузькій ніші — дизайнер або копірайтер. У вас в агентстві може бути 3 SMM-фахівця (включаючи вас) і асистент.
І наостанок: чек-лист «Як відкрити SMM-агентство за 7 кроків»
- Стати експертом в SMM.
- Знайти перших клієнтів.
- Отримати перші кейси.
- Навчитися заробляти багато — щоб у вас не було часу на нових клієнтів.
- Найняти асистента.
- Найняти працівників.
- Масштабуватися.
Успіхів вашому бізнесу 🙂