Якщо у вас є велике бажання зайнятися власним бізнесом і ви не байдужі до домашніх вихованців, можливість відкриття зоомагазину сьогодні як ніколи актуальна. На користь перспективності такого заняття свідчить зростання попиту на зоотовари в останні роки. За оцінками «Об’єднання зообізнесу України» темпи зростання українського ринку у 2021 р. склали ≈ 25-30% у грн, та ≈ до 15% у натуральних одиницях.
Тренд гуманізації призвів до того, що вихованці стають повноправними членами сімей і українці готові витрачати на них стабільний бюджет незалежно від того, що відбувається навколо.
Якщо говорити про мінуси, то на нового учасника на зооринку очікує велика конкуренція і не лише з боку спеціалізованих точок, а й у зв’язку з розвитком цієї категорії в супермаркетах та на просторах інтернету. Розібратися як позначити свою конкурентну перевагу та правильно підготуватися до відкриття магазину, допоможуть поради від компанії «Сузір’я» – провідного дистриб’ютора, експерта української зооіндустрії.
Почнемо з найважливішого, після вибору локації, – формування асортименту. Адже ваші майбутні покупці дуже різні, а запропонувати необхідний товар треба кожному.
Умовно, асортимент можна розділити на чотири великі групи: цільова, основна, сезонна та імпульсна групи.
- Цільові товари – це кормова група (корми для котів, собак, птахів, гризунів), наповнювачі для котячих туалетів, протипаразитарні засоби. Ці категорії товарів найкраще використовуватиме залучення нових клієнтів.
- Основні товари потрібні для підтримки середнього чека. До них відносяться: ветеринарні препарати, товари для грумінгу та догляду за вихованцями, обладнання для котів та собак (миски, засоби для перенесення), кігтеточки, місця для сну, акваріуми.
- Сезонні – це одяг, товари для акваріумів і ставків, аксесуари для подорожей (напувалки, килимки, що охолоджують та інше).
- Імпульсні товари (попит на які виникає спонтанно) – це ласощі, іграшки та інші товари категорії fashion.
Основним обмеженням у виборі асортименту стане площа магазину. Зоомагазинам з площею 20-50 м² краще зосередитись на цільових категоріях товарів, їх має бути не менше 60% від загального асортименту. Магазинам площею 50 – 80 м² рекомендований баланс: основних – 40%, цільових – 40%, сезонних/імпульсних – 20%. У магазинах від 80 м² має бути 60% товарів із основної категорії, так як це підвищує експертність магазину.
Асортимент компанії «Сузір’я» завдяки своїй різноманітності дозволить закрити потреби всіх категорій товарів. При цьому, товари з основних категорій займають велику частку усієї представленості портфеля компанії, це дає чудову можливість вибору для магазину будь-якого розміру та спеціалізації.
Переходимо безпосередньо до магазину. Найкраще якщо він буде розташований «по дорозі» покупців – поруч із інтенсивним пішохідним рухом та транспортними розв’язками. Приміщення має бути на першому поверсі, мати зручний вхід. Рекомендована частка оренди магазину має перевищувати 10 – 15% від виручки. Якщо частка оренди вище, це є ризиком невиходу на точку беззбитковості.
Займемося оформленням. Звичайно, для покупця дуже важливі зручність і комфорт при покупці. Якщо він не може знайти необхідний продукт або в магазині занадто мало місця – це може викликати роздратування. Бажаємо поділитися порадами, заснованими на нашому досвіді:
- оптимальна висота пристінного стелажу – 2,20 м. На такому стелажі можна розмістити різні POSM (цінникоутримувачі, воблери) для імпульсної покупки. Зверху нього можна поставити великогабаритний товар;
- центральний стелаж не повинен перевищувати 1,5 м, щоб не створити відчуття лабіринту та зберегти ефект «проглядання зоомагазину»;
- проходи між стелажами повинні становити відстань не менше ніж 1,2 м.
І одразу ж розповімо про викладення товару. Вона дозволяє керувати сприйняттям та поведінкою потенційних покупців.
- Товари, які ми називали «цільовими», краще розміщувати на пристінних або центральних стелажах.
- Основні товари слід викласти на пристінних, центральних стелажах та у прикасовій зоні.
- Місце сезонних/імпульсних товарів на пристінних та центральних стелажах.
Наступний дуже важливий аспект для успішної роботи зоомагазину – це команда. На кількість працівників впливає багато факторів, головними з яких є площа магазину та їх відвідуваність. Норма торгової площі, яку обслуговує один продавець, становить 20 м². При розрахунку також важливо врахувати вихідні дні, лікарняні та відпустки.
Продавці повинні досконало знати товар, який вони продають і мати базові знання про домашніх вихованців: рекомендований раціон, їх спосіб життя, схильність до тих чи інших хвороб. Тому навчати продавців обов’язково. Рекомендується починати з вивчення товару, а саме, з найпопулярніших категорій: корми, наповнювачі, ветеринарні препарати.
Ми розуміємо, що не кожен власник має необхідні можливості для навчання свого персоналу, тому створили інформаційну платформу «Академія B2B Сузір’я», яка, крім відеоуроків та презентацій, містить електронні версії POSM-матеріалів та пропонує онлайн-тестування знань. Незабаром керівники торгових точок та власники магазинів зможуть відстежувати динаміку розвитку своїх співробітників у рамках нашої академії.
Прибутковість магазину, зокрема, залежить від лояльності постійних клієнтів, зазвичай, за рік роботи, точка може мати до 40% постійних покупців. Щоб ваш клієнт отримував очікуване, опрацюйте власні правила обслуговування.
Стандарти обслуговування клієнтів є зведенням правил, які регламентують роботу торгового персоналу. Вони дають чіткий алгоритм роботи із покупцем: від вітання до оформлення продажів. Крім цього, слід зафіксувати:
- як має виглядати робоче місце продавця;
- дрес-код для персоналу;
- порядок обслуговування клієнта: вітання, консультація, прощання;
- розписані техніки продажу та способи обробки заперечень;
- правила поведінки у конфліктних ситуаціях та інші важливі моменти.
І, звичайно ж, щира любов до домашніх вихованців, бажання допомагати власнику у виборі найкращих продуктів.
Відкрити зоомагазин може навіть підприємець-початківець. Ми сподіваємось, що наш досвід допоможе вам і готові запропонувати своє партнерство та експертні консультації.