75% компаній використовують ШІ для виконання рутинних робочих завдань. «Розумні» програми здатні не лише теми для блогу накидати чи пост перекласти, але і зробити щось більш творче. 31% маркетологів вважає, що штучний інтелект допомагає краще розуміти галузеві тренди та запити цільової аудиторії. У цій статті ми розглянемо, що вміють платформи на основі ШІ, і які маркетингові завдання їм дійсно можна довіряти, а що краще залишити фахівцям із плоті і крові.

Штучний інтелект у SEO
Бездумне використання штучного інтелекту для наповнення сайту та його оптимізації може загнати вас під санкції пошукових систем. І якщо раніше можна було публікувати навіть штучно згенеровані статті, нафаршировані ключовими словами, то зараз ситуація зовсім інша. Копірайтери, маркетологи, сеошники та SMM-спеціалісти шукають золоту середину, балансуючи між автентичністю та автоматизацією.
Як штучний інтелект впливає на органічний трафік?
Щоб не потрапити під фільтри пошукових систем, важливо розуміти, як працюють їх алгоритми, адже правила часто змінюються. З весни 2023 року Google не ранжує сайти з контентом, згенерованим штучно. У першу чергу це стосується сторінок, створених автоматично. А всі ж пам’ятають часи, коли можна було нагенерувати текстів, додати їх на сайт і отримати гарне ранжування.
Наразі потрапляння під санкції може завдати серйозного удару по репутації не лише сайту, але і бренду в цілому. Щоб повернути все, як було, може знадобитися багато часу і зусиль. Якщо ви не хочете замінювати весь опублікований контент чи взагалі змінювати структуру веб-ресурсу, не зловживайте штучним інтелектом.
На сьогодні Google чудово визначає контекст та наміри користувачів. Взагалі пошукові системи розуміють сарказм та знають синоніми, можна сказати, вони мають почуття гумору і «відчувають», який текст «склепаний» за допомогою ШІ, а який написаний живим автором.
Звісно, бувають винятки, коли частково штучні описи не завдадуть великої шкоди. Це стосується комерційних текстів про товари і послуги, але і там радимо залучати редакторів та копірайтерів, які братимуть ШІ-контент за основу та «оживлюватимуть» статті, перевірятимуть фактичну достовірність, правильне входження ключових слів та інші важливі нюанси.
Якщо текст має багато ознак згенерованості, то пошукові системи можуть вважати його штучним. Для інтернет-магазинів це менш критично, бо, наприклад, якщо користувач шукає конкретну модель телевізора, навіть простий опис допоможе йому зробити вибір.
Однак у випадках, де йдеться про інформаційні запити типу «як вибрати», «як налаштувати», «як причепити», Google може не показувати такі сторінки у видачі. Крім того, штучний інтелект працює за принципом наукових робіт: якщо інформація згенерована на основі інших джерел, Google скоріше візьме ці оригінальні дані, а не згенерований текст.
Сторінка інтернет-магазину, яка містить трохи штучний текст з релевантними ключовими словами — це краще, ніж цілковита відсутність описів. Та якщо ви націлені на гарні результати, а тим більше, якщо у вас експертний блог, забудьте про делегування статей роботам.
Натомість штучний інтелект можна використовувати для створення метатегів, наприклад, Title і Description для каталогу сайту. Подбайте про те, щоб чат-бот GPT знав не тільки ключові слова, але і частотність запитів та інші важливі дані, наприклад, інформацію про переваги компанії та потреби цільової аудиторії.
Що стосується заголовків і описів, тут Chat GPT може бути корисним. Для нових сайтів, які мають мало контенту, його можна використовувати для генерації заголовків і описів. Але користувач має перевіряти ці дані після генерації.
Наприклад, якщо хтось шукає «ноутбук Dell», а в регіоні також популярний запит «лептоп Dell», інструмент може запропонувати ці синоніми.
Тож, штучний інтелект допомагає SEO-спеціалістам оптимізувати підбір синонімічних ключових слів, «хвостів» для голосового пошуку та локального просування і ще багато чого, про що піде мова далі.
Рейтинг сайту у ChatGPT
Багато хто досі недооцінює силу рейтингу веб-ресурсу у ChatGPT або зовсім не задумується про цей показник. За даними SimilarWeb ChatGPT є 28-м за популярністю сайтом у світі. Він має аж 1,4 мільярда відвідувачів на місяць.
Модель ChatGPT продовжує навчатися, набір даних буде розширюватися. Тож у кожного є шанс з’явитися у рекомендаціях ШІ за релевантними запитами. І можливо не всі знають, що бізнес має можливість не лише використовувати ШІ у SEO, але і потрапити у рекомендації того ж ChatGPT чи іншої ШІ-видачі.
За запитом «Де найкраща кава у Львові? Порадь список кав’ярень у старому місті» чат-бот видає список локацій з посиланнями на веб-ресурси та розташуванням на карті.

Рекомендації львівських кав’ярень у ChatGPT
А за запитом «List of top SMM agencies in the USA (8-10)» ШІ пропонує перелік агенцій і вказує, з яких джерел взято інформацію. Як бачите, переважно це добірки, рейтинги, розміщені на тематичних авторитетних майданчиках.

Рекомендації SMM-агенцій у ChatGPT
Що ж треба зробити, щоб ChatGPT рекомендував вашу компанію, магазин чи вас як експерта?
Більше згадувань про бренд (відгуки, статті, прес-релізи), в ідеалі участь в рейтингах. Додатково можете самі відстежувати якими джерелами для прикладу керується AI, стукатись в ці джерела, чи паралельно будувати нові рейтинги й просувати їх.
Згадки про бренд та релевантність ключових слів на сторінках найбільше впливають на потрапляння у рекомендації чату GPT.
Під час створення стратегії просування не забудьте, що є пошук «без кліків». Google анонсував новий режим пошуку на основі ШI у 2023 році. Так з’явилися розширені відповіді від Bard (пізніше Gemini). Влітку цього року функції розширилися, з’явилися відповіді українською, сервіс інтегрували з Google Maps і YouTube.
Основною перевагою пошуку «без кліків» є швидкість, адже шлях користувача під час пошуку потрібної інформації значно скорочується. Також варто сказати про виконання сервісом кількох функцій одночасно, як аналіз великого обсягу даних, планування, підбиття підсумків. І не менш важливою є здатність до аналізу користувацької поведінки. З дозволу юзера ШІ враховує його дії та на основі цього формує персоналізовані результати.

Приклад видачі AI Overview
Те, що зручно для користувачів, не завжди добре для сайтів. Люди стали рідше відвідувати веб-ресурси, трафік продовжує падати. Щоб у 2025 році не лишитися зовсім без цільових відвідувачів, важливо створювати якісний контент — оптимізований і не штучний. Структуровані дані та мікророзмітка теж позитивно впливають на SEO, особливо у сучасних умовах.
Що із SEO можна довірити штучному інтелекту?
Коли всі кинулися генерувати тексти за допомогою ШІ, це нагадало переспамлені ключовими словами сторінки. Принаймні до 2005 року «чорне» SEO працювало, і для гарного ранжування достатньо було додати метатеги і якомога більше ключовиків на кожну сторінку. Популярним і до пори до часу дієвим було ще нарощування спамних посилань та штучне підвищення показників сайту.
Нечесні способи оптимізації давно минули, минає і бум штучного інтелекту в SEO. Ви можете використовувати його і для написання текстів, особливо якщо це пости для соціальних мереж. Поки що чітких заборон немає, та чи потрібно ризикувати репутацією сайту, якщо Google та й інші пошуковики все гірше ставляться до ШІ-контенту?
Немає заборони на публікацію автоматично створеного вмісту та закону, який забороняє це… Але використання автоматично створеного вмісту не є життєздатним, якщо мета полягає в тому, щоб отримати високий рейтинг у пошуковій системі Google».
“AI For SEO: Can You Work Faster & Smarter?”, — Roger Montti, Search Engine Journal
Не радимо використовувати ШІ для написання текстів, навіть їх фрагментів. Навпаки, зміни алгоритмів пошуковиків збільшують важливість унікального і корисного контенту. Саме час адаптувати свій контент під E-E-A-T, якщо ви не робили цього раніше.
Досвід, експертиза, авторитетність і надійність — ці фактори є визначальними для оцінювання веб-сторінок пошуковими системами, тому якість текстів надзвичайно сильно впливає на ранжування.
Ви можете покращувати якість контенту для SEO, поєднуючи кілька методів:
- публікування позитивних відгуків і їх додавання клієнтами на сторонні ресурси;
- проведення досліджень, інтерв’ю, опитувань і публікація результатів, створення авторського контенту, який не має аналогів в інтернеті;
- використання інформації з багатьох перевірених джерел і творче її опрацювання, використання цитат з вказанням авторства;
- створення сторінок авторів статей з описами їх досвіду і кваліфікації, адже інформаційний контент має бути експертним;
- розміщення джерел, додавання посилань на авторитетні тематичні сайти;
- написання автентичного контенту, зі збереженням авторського стилю, tone of voice компанії.
Натомість копіювати статті з результатів чату GPT і розміщувати на сайті категорично не радимо. Проте ви можете локалізовувати контент за допомогою ШІ, з цим він справляється на ура. Це може бути як звичайний переклад тексту на іншу мову, так і озвучка відео за допомогою HeyGen чи іншого інструменту.
Штучний інтелект вплинув ще і на SEO, і не дуже позитивно для тих, хто раніше генерував тексти. Наприклад, з лютого 2023 року Google офіційно написав, що тепер він по-іншому ранжує сайти. І ті бізнеси, які раніше отримували трафік за рахунок штучно згенерованого контенту, зараз спостерігають у себе зменшення трафіку.
Багато платформ розширили свій функціонал інструментами ШІ. Наприклад, елементи ШІ використовує SEO-сервіс Serpstat, а компанія Grammarly випустила GrammarlyGO для створення текстів.
Якщо ви попросите чат GPT придумати контент-план для блогу, це буде актуально лише для «вічнозелених» тем. Текстові моделі зазвичай обмежені у доступі до останніх новин, тому новинні розсилки і дайджести ніхто не відміняє.
Можна залучати програми на основі ШІ до курування контенту, відтворення його у різних форматах. Наприклад, якщо у вас є хороша стаття, попросіть чат-бота стисло переказати текст, після чого адаптуйте його під конкретну соціальну мережу. ШІ не може знати про всі можливі оффери та потреби цільової аудиторії, тому без вичитки і доповнень пост не буде настільки цікавим та ефективним, як після редагування людиною.
Якщо ж говорити конкретно про SEO, то присутність на сайті мультимедійного контенту сприяє тому, що відвідувачі затримуються на сторінках довше. Це позитивно впливає на показники веб-ресурсу і на його позиції у пошукових системах.
Ще одне корисне вміння ШІ-ботів — генерування питань для розділу Frequently Asked Question. Для цього опишіть свій бізнес, надайте перелік рубрик блогу і вкажіть додаткові побажання. Чим детальніше ви поясните, тим кращими будуть результати. Про це розповідаємо далі.
Чому правильні промпти — це важливо?
Промптами називають команди, сформульовані для ChatGPT чи іншої мовної моделі штучного інтелекту. У блозі Marketing Link про це є ціла стаття. Разом із розвитком ШІ популяризується перспективна професія — промпт-інженер. Це спеціаліст, який уміє чітко і влучно давати завдання ШІ-програмам.

Приклад промпта про підбір ключових слів та відповіді чату GPT
Інженерія підказок — це ціла галузь, яка полягає у створенні зрозумілих інструкцій для програм ШІ. Якісні промпти допомагають штучному інтелекту розвиватися, адже всі зауваження та побажання враховуються мовними моделями.
Взаємодію людини і штучного інтелекту можна порівняти зі співпрацею фахівців різного рівня. Чим чіткіші та інформативніші технічні завдання, чим більше вихідних даних та прикладів, тим краще буде виконана робота.
Так виглядає контент-план за запитом «Створи контент-план для блогу на сайт косметолога»:

Контент-план за запитом
А так — після розширення промпта: «Створи контент-план для блогу на сайт косметолога у вигляді таблиці:

Контент-план за запитом у вигляді таблиці
Цільова аудиторія — жінки віком 30-60 років, мають бізнес або займають керівні посади. Основні рубрики блогу: процедури і ціноутворення, догляд за шкірою і волоссям дома, цікавий контент про зміни шкіри та волосся з віком, про активи та спф-креми».
Підбір ключових слів для оптимізації під голосовий пошук
Голосовий пошук і штучний інтелект тісно пов’язані між собою. Штучний інтелект певним чином повторює алгоритми пошукових систем і генерує інформацію на основі запитів користувачів. Тепер не обов’язково витрачати час на те щоб ґуґлити рецепти чи інструкції. Швидше буде запитати голосового помічника і отримати точну відповідь.
Основна ціль голосового пошуку — звільнити користувачів від необхідності вручну вводити довгі запити. Тепер можна їх просто проговорювати. Зручно, якщо ви постійно щось робите і поспішаєте, а інформацію шукаєте з телефону.
«Однозначно настав час відмовитися від роботизованої тактики заповнення ключових слів і приймати більш природний, орієнтований на користувача підхід, де справжня магія полягає в тому, щоб слухати свою аудиторію в буквальному сенсі цього слова».
Наталя Мандрикіна з Marketing Link
Розвиток голосового пошуку вплинув і на формулювання запитів, особливо на їх довжину. Низькочастотні ключові слова набули нового значення. За ними радимо просувати сторінки конкретних товарів і послуг. Користувачі схильні уточнювати свої запити до найменших дрібниць, якщо це голосовий пошук. Тому адаптація сайту до оптимізації для ШІ включає використання таких ключовиків як «купити телевізор 55 дюймів самсунг».
«Запити типу «купити телефон Київ», для голосового пошуку менш актуальні, люди використовують для надиктовування більш розмовні фрази такі, як «де купити телефон в Києві». Тому саме для голосових запитів краще використовувати ключові фрази з хвостом — long-tail, бо вони більш природні для розмовного стилю. Але для того, щоб ранжування ресурсу не було лише за низькочастотними запитами і щоб не виключати ту групу людей, що користуються ручним введенням, то по ВЧ ключам потрібно просувати розділи/категорії, а товарні сторінки та сторінки фільтрів адаптувати для голосового пошуку».
Анна Овчиннікова з Marketing Link
Тематичні long-tail запити вважаються найточнішими, вони стосуються конкретної теми, для них характерне складне формулювання і деталізація: «курси промпт інженерів онлайн з сертифікатом».
Окремо виділяють такий тип ключів як доповнюючі long-tail запити, вони розширюють одну чи кілька тем, наприклад, «топ рецептів з бобовими». А для змішаних long-tail ключовиків характерна сезонність, включення власних назв, топонімів, наприклад, «де купити і встановити автосигналізацію у Києві».
Згідно з даними Google, близько 15% пошукових запитів є абсолютно новими і водночас низькочастотними. Користувачі уточнюють, що саме хочуть знайти, тим самим впливають на фактори ранжування. Пошуковики, в свою чергу, вже дуже добре розуміють розмовний стиль, сленг, загалом розмовляють мовою користувачів.
Завдяки популяризації голосового пошуку запити все частіше мають вигляд запитань. Ви можете підбирати ключові слова з довгим хвостом за допомогою таких інструментів як Google Search Console, Ahrefs, Serpstat та пошукових підказок самого Google.
Висновки
Публікація на сайті контенту, згенерованого штучним інтелектом, може призвести до падіння позицій та зменшення трафіку. Google розпізнає ШІ-контент і тепер ідентифікує його як спам. Тож через ШІ-контент веб-ресурс може бути частково чи повністю деіндексований пошуковою системою.
Штучно згенеровані статті на сайті стоять в одному ряду зі спамом, поганим користувацьким досвідом, використанням протермінованих доменів, нав’язливою рекламою чи плагіатом. Ви можете звертатися до програм на основі ШІ за допомогою з пошуком ідей, структуруванням інформації чи локалізацією контенту. Однак створювати матеріал для сайтів має людина.
FAQ
Як штучний інтелект впливає на SEO?
З розвитком ШІ зросла популярність голосового пошуку. Запити стали більш розмовними, а користувачі почали частіше використовувати довгі і дуже деталізовані ключові слова для пошуку конкретних товарів чи послуг.
Як потрапити у рекомендації ChatGPT?
Щоб сайт потрапив у рекомендації ChatGPT, потрібно збільшувати кількість згадок про бренд на авторитетних сайтах і у позитивних відгуках, використовувати релевантні ключові слова, публікувати унікальний авторський контент.
Що із SEO можна довірити штучному інтелекту?
Штучному інтелекту можна довірити рутинні завдання, наприклад, підбір тем та ідей, створення Title і Description, переклад контенту.