Продовжуємо тему, започатковану в попередній статті про віртуальні вітрини.
Наскільки це актуально
Багато хто продовжує думати, що віртуальний світ — це щось потойбічне. Але в міру того, як наш фізичний світ стрімко оцифровується, а галузі та компанії прагнуть цифрових інновацій, продажі фізичних товарів стикаються з проблемами.
Стає дедалі важче мати десятки і сотні продавців у русі, відправляти товари на виставки або чекати, що покупці самі їздитимуть до кожного потенційного постачальника. Особливо це відноситься до складних, громіздких, швидкопсувних або продуктів, що швидко змінюються в результаті сезону або моди. Чим далі, тим більш традиційні інструменти продажу у вигляді 2D-сайтів та PowerPoint буксують.
Примітно, що 3D-моделі вже давно знайшли себе у розробці та тестуванні продукції, але ще не посіли своє гідне місце у маркетингу. Але все стрімко змінюється, і в побут вже починає входити новий термін — 3D маркетинг.
3D продуктовий маркетинг, який дає результат
Цифрові виставкові зали, також звані віртуальними демонстраційними залами чи шоурумами, — це інноваційне рішення, яке дозволяє брендам по-новому залучати покупців та продавати товари через онлайн-платформу 24/7.
Зараз важко знайти всесвітньо відомий бренд практично в будь-якій сфері діяльності, який би не освоював віртуальний простір. Наприклад, Tommy Hilfiger створив власний віртуальний шоурум ще 2015 року. За допомогою цифрового виставкового залу, оптових продажів та цифрового виробництва бренд повністю перетворив свій купівельний шлях разом із роздрібним ланцюжком створення вартості. Завдяки цьому нововведенню кількість фізичних зразків товару у всьому світі скоротилася на 65%.
Звичайно, йдеться не лише про світові бренди, ось приклад з іншої галузі та іншого масштабу. Локальний англійський виробник дорожньої техніки Meon збільшив кількість потенційних клієнтів на 32% лише за кілька місяців з моменту відкриття свого віртуального 3D-шоуруму у лютому 2023 року. Їхній віртуальний демонстраційний зал використовується трьома командами продажів та застосовується в інших каналах маркетингу, у тому числі в соціальних мережах, що значно збільшило кількість переглядів повідомлень, репостів та потенційних клієнтів.
Характеристики віртуального шоуруму Meon:
- 3D продукти — більше 30;
- 3D інтерактивні анімації продукту — 5;
- пов’язані між собою 3D-простори — 10.
Багато компаній, що відкрили свої віртуальні шоуруми, відзначають, що на кожен витрачений євро вони отримали повернення у вигляді 5 і навіть 10 євро у вигляді збільшення продажів та скорочення торгових витрат. Це значно перевищує середній коефіцієнт рентабельності інвестицій (ROI) для європейських компаній — 110%-150%, що свідчить про те, що на кожен вкладений євро вдається отримати лише 1,1-1,5 євро.
Розгляньмо, за рахунок чого так підвищується рентабельність.
Переваги віртуального шоуруму
- Віртуальний демонстраційний зал замінює фізичні виставкові зали та торгові виставки, усуваючи необхідність у фізичних майданчиках.
- Збільшення залучення покупців: віртуальний шоурум надає інструменти, які дозволять покупцеві зануритися у світ компанії та її продукт, щоб перетворити нецікаві презентації продажів на такі, що запам’ятовуються, дають захоплюючі враження.
- Віртуальний шоурум помітно скорочує, а іноді й усуває потребу в зразках продукції. Це краще для прибутку та навколишнього середовища.
- Цифровий виставковий зал також скорочує витрати для покупців та брендів, пов’язані з поїздками на торгові виставки та переговори.
- З’являється можливість покращити планування асортименту продукції за рахунок швидкого збирання відгуків та формування передзамовлень. Вже зараз очевидна тенденція, що будь-який новий продукт буде спочатку створений у 3D, потім продемонстрований у шоурумі потенційним оптовим та роздрібним покупцям, і тільки після їх схвалення та коригування запущений у серію. Як відомо, продається те, що на виду, а не лежить на далеких полицях.
- Вдається виходити на ринок швидше: продавати більшій кількості покупців за більш короткий проміжок часу та демонструвати свої продукти декільком клієнтам одночасно.
- Двері шоуруму завжди відчинені для будь-якого покупця, у якого є комп’ютер, планшет або смартфон. Більше не потрібно чекати робочих годин або відповідей електронною поштою, щоб отримати каталог, консультацію або зробити замовлення. А підключення торгового помічника зі штучним інтелектом (ШІ) дозволяє вивести початковий етап продажів на зовсім новий рівень.
Перераховані вище переваги дають сукупний ефект, який неможливо досягти старими методами. Це технологічний перехід підприємства на якісно новий рівень роботи.
Віртуальний шоурум — що й по чому
Отже, віртуальний шоурум — це окремий інтерактивний 3D простір на одній з web3 метаплатформ, зі своїм унікальним веб-посиланням. Відвідувач за допомогою смарт-телевізора, ПК, лаптоп або смартфона заходить усередину і бачить простір в обсязі, всі його деталі, під різними кутами, в ідеалі занурюючись в атмосферу з головою.
Цифровий простір віртуального демонстраційного залу може бути збудований з використанням різних технологій. Зараз є дві основні: 3D+avatar та 360 view. У першому випадку відвідувач ходить 3D шоурумом своїм цифровим аватаром, підходить до різних точок, де натисканням курсора отримує додаткову інформацію. У другому відвідувач натисканням курсору переміщається в одну з оглядових точок шоуруму, в кожній з яких може озирнутися на 360 градусів. Вибір технології залежить від продукту та цільової аудиторії.
Віртуальні шоуруми дозволяють уявити різні групи товарів та/або продемонструвати якийсь процес, який дорого чи неможливо показати у фізичному світі.
Основні елементи всередині віртуального шоуруму:
- Фотореалістичні 3D моделі товарів.
- 3D-анімація продуктів.
- Інформація про продукт та компанію у вигляді:
- банери — площини з текстовою та графічною інформацією, на які можуть бути виведені в тому числі .gif файли,
- відеокрани з демонстрацією відеороликів з YouTube та інших відео-ресурсів,
- аудіогід — включається при вході в простір і переміщенні відвідувача в різні точки,
- віртуальний продавець-консультант з ШІ, який навчається на матеріалах компанії та здатний кваліфіковано відповідати на запитання в чаті,
- завантажені файли.
- Продумана система навігації.
- Відеоконференція з живим представником компанії.
- Система керування контентом продукту (CMS) для завантаження та оновлення контенту.
- Система статистики для відстеження поведінки клієнтів та аналітика користувача.
Щоб максимально використати весь арсенал візуального представлення бренду та досягти максимального ефекту, віртуальні шоуруми потребують індивідуальної розробки. Ціна створення порівняна з ціною розробки просунутих сайтів і знаходиться в межах від кількох сотень до кількох тисяч (іноді десятків тисяч) євро, залежно від обсягів та складності.
На жаль, автору не відомий поки що жоден віртуальний шоурум, відкритий українською компанією.
Чи можна дешевше
Можна, можливо. Як простіший варіант віртуального шоуруму — це віртуальна вітрина, яку можна відкрити взагалі безкоштовно. І це треба робити.
В Україні розпочав роботу перший віртуальний бренд-центр українських компаній Kyiv Metamall. Він розгорнутий на глобальній метаплатформі Evveland та пропонує вже зараз створити свою віртуальну вітрину безкоштовно. Для цього достатньо надіслати запит і отримати на електронну пошту запрошення з кодом доступу до бекенду вітрини.
Kyiv Metamall формується за галузевим принципом, де кожна галузь представлена професійною асоціацією зі своїми членами. Декілька асоціацій вже взяли участь у проєкті. Важливо також те, що віртуальні вітрини на цій платформі постійно діють, можуть брати участь в українських та міжнародних виставках.
Про те, що бізнес-платформа Evveland активно розвивається і надає дійсно зручні інструменти, говорить її недавнє визнання Найкращим метавсесвітом року на конференції CryptoWeek Madrid 2023.
Висновок
Є всі підстави вважати, що майже кожна галузь та компанія знайдуть переваги у використанні та розміщенні віртуальних шоурумів, вітрин, подій тощо. Web3 приходить на зміну web2. А нещодавно Єврокомісія представила стратегію розвитку в ЄС вже web4.0, щоб бути в авангарді інновацій і керувати технологічним переходом, що наступає.
Інвестування у віртуальний шоурум — це більше, ніж просто впровадження нової технології та 3D маркетингу. Це стратегічне рішення вивести бізнес на новий рівень і перетворитися на підприємство, що базується на моделюванні. Вже зараз презентуючи товари чи послуги через віртуальний шоурум чи вітрину, можна помітно підвищити рентабельність інвестицій та дохід.
Автор: Георгій Калінін