Старт бізнесу — цікавий, але складний етап становлення компанії. Необхідно балансувати між постійним залученням клієнтів для росту і якістю продукту, щоб ваша справа розвивалася. На старті бізнесу у вас недостатньо фінансів, знань, доводиться все робити самостійно і з натхнення.
Максимально важливо інвестувати в якість продукту (послуги, сервісу), маркетинг не врятує поганий продукт.
Але що робити, адже клієнти потрібні? Концентруйтеся на максимально ефективних інструментах, які зі старту не вимагають великих вкладень коштів.
Давайте відразу обмовимося, поняття “без бюджету”, яке ми використовували в заголовку статті — відносне, займаючись просуванням сайту своїми силами, ви витрачаєте час, а він коштує грошей.
Сьогодні ми розберемо 5 принципів і методик, які допоможуть вам максимально швидко пройти долину смерті і вийти на стійке зростання.
1. Створюйте хороший продукт
Якщо ви робите якісний і потрібний продукт, витрати на рекламу будуть мінімальними, він полегшує своє просування. Вам потрібно зробити первинні посіви знання (використовуйте соціальні мережі і крауд-маркетинг, про них ми поговоримо нижче в статті) про ваш продукт, щоб залучити Early-adopter (ранніх послідовників). Якщо їм сподобався продукт, то вони будуть рекомендувати його друзям. Сарафанне радіо ніхто не скасовував.
Неважливо, чим ви займаєтеся, стоматологією, продажем одягу, або покрівлею дахів. Контакти надійних фахівців, якісних компаній завжди передаються з вуст в уста, адже в момент, коли одна людина рекомендує іншій надійного підрядника або виробника, він підвищує свою цінність.
Для вас, як для власника бізнесу, сарафанне радіо, це безкоштовний канал маркетингу, який економить ваші витрати і підвищує маржу.
Ви підете до стоматолога по оголошенню або за рекомендацією?
Ви купите автомобіль в будь-якому автосалоні або тому, що вам порадив друг?
І так в будь-якому питанні. Хороший продукт продавати легше.
Наприклад, інтернет-магазин mosigra.ru займається реалізацією настільних ігор.
Що найважливіше в вітрині інтернет-магазину? Звичайно, це асортимент і зручність вибору.
Як mosigra.ru допомагає зробити вибір:
- швидка перевірка наявності:
- визначення складності та кількості осіб:
- фільтрація за сезонним призначенням (це відразу дає зрозуміти, що сайт живий):
- фільтрація за віком дітей;
- зручний опис, який допомагає зрозуміти, як правильно вибрати гру для дитини;
- і так далі.
Інтернет-магазин всіляко сприяє полегшенню вашим мукам у виборі подарунку, або гри для застілля. Адже саме це часто зупиняє від покупки. Не ціна, а саме складність вибору!
З таких маленьких елементів і складається якість продукту.
Незалежно від того, великий у вас бізнес або малий, фокус на якості продукту і маркетингу побудованому на відображенні переваг продукту — точно дадуть результат.
2. Діліться експертизою у власному блозі
Пишіть для вашої цільової аудиторії. Ви можете створити свій блог, або розміщувати гостьові статті в профільних видавництвах, або ж просто вести сторінку в соціальних мережах.
Мета статті — поділитися експертизою з ринком. Люди відчувають, коли ви робите це щиро. Якщо ж ви будете ставити за мету — продати через статтю, це дасть набагато менший результат.
Поділіться експертизою, допоможіть зробити вибір і ви отримаєте багато плюсів:
- підвищення впізнаваності бренду;
- переходи на ваш сайт;
- замовлення;
- формування лояльного ядра аудиторії.
Контент повинен бути:
- унікальним: 90-100%, ніхто не любить плагіат, ні люди, ні пошукові системи;
- експертним: поділіться робочими стратегіями, розкрийте свої секрети, не бійтеся — їх ніхто не вкраде і не скопіює;
- корисним: створіть цікаве керівництво, або інструкцію з вибору постачальника. Проаналізуйте ваш ринок і зрозумійте чого не вистачає;
- структурованим: подача і верстка матеріалу дуже важлива, навіть найкращий матеріал може бути не сприйнятий читачем через погане оформлення. Від того де і як розташовані заголовки, таблиці, діаграми, графіки, картинки залежить сприйняття сайту. В рамках цієї статті ми не можемо навчити вас правильно оформляти тексти, але рекомендуємо вам вивчити 9 найпоширеніших помилок у верстці статті, це буде непоганий початок розвитку в цьому питанні.
Також, рекомендуємо створити блог на вашому сайті. Він покаже, що ваш сайт розвивається і живе, навіть цей факт виділить вас на тлі багатьох конкурентів. Крім того, корпоративний блог допомагає збільшити трафік на сайт з пошукових систем і служить постійним нагадуванням аудиторії про вас: якщо саме ви допомогли читачеві зробити вибір або вирішити якесь питання, то він з більшою ймовірністю скористається вашими послугами.
Крім розвитку власного блогу, ми також рекомендуємо займатися гостьовими публікаціями:
- розміщуйте свої матеріали на інших сайтах (профільних видавництвах, ЗМІ, блогах) вашої тематики. Цим ви будете не тільки розвивати ринок, але і привертати увагу до вашої компанії;
- розміщуйте публікації інших компаній, блогерів на своєму сайті, це доповнить ваш контент і розширить аудиторію.
3. Розвивайте персональний бренд
Сама по собі компанія — неживий об’єкт, який не має особистісних характеристик. Якості ж людини, її манери, поведінка, зовнішній вигляд, голос вже самі по собі несуть певну інформацію, необхідну аудиторії для складання образу. Симпатія до керівника компанії вплине на вибір її продукту серед інших в ніші.
Сьогодні є великий тренд на відкритість. І для компанії-початківця відкритість і публічність її керівника може стати вирішальною. Так, Федір Овчинніков і його бренд “Додо-піца” дуже швидко набирають масштаб. Кожен бажаючий може побачити інформацію про прибуток всіх піцерій.
Ще один яскравий приклад впливу особистості керівника на ставлення аудиторії до компанії: запуск екс-топами ПриватБанку свого онлайн-банку. У популяризації monobank ключову роль зіграла персона Дмитра Дубілета, який, в свою чергу, давно увійшов в довіру у аудиторії.
Особистий бренд керівника впливає на компанію. Нерідко трапляється так, що після відходу від справ людини, яка уособлює компанію, бренд перестає існувати. Наприклад, всі бізнеси Олега Тінькова побудовані на його особистості, їх неможливо розділяти. 3 бізнеси: “Техношок”, “Дарина” і пиво “Тінькофф”, які Олег Тіньков продав, незабаром перестали працювати. Так, можна сказати, що це збіг. І ми б з вами погодилися, але 3 рази — це вже закономірність.
З чого почати розвиток особистого бренду
Виберіть соціальні мережі. Для різного бізнесу підходять різні соціальні мережі. Якщо у вас переважно жіноча аудиторія, то це точно Інстаграм. Хоча він підходить не тільки для цієї ніші. Підійде Фейсбук, якщо ваш продукт орієнтований на досить дорослу аудиторію 25+. Для дітей та підлітків — ВКонтакте, Твіч, Ютуб.
Чи не намагайтеся вести відразу всі соціальні мережі. Фокусуйтеся максимум на двох.
Робіть публікації регулярно та поєднуйте формати. Визначте основні формати своїх постів для соціальних мереж і частоту їх публікацій. За фактом у вас вийде вже невеликий контент план.
Наприклад:
- 2-3 поста про роботу;
- 1 про хобі;
- 2 про сім’ю.
Таким чином, у вас буде стабільно виходити 1 публікація в день, чого для початку досить.
Використовуйте особисті зв’язки і колаборації. Як і в житті, якщо в соціальних мережах вас представить аудиторії людина, у якої вже є ім’я, то ви набагато швидше зможете завоювати лояльність аудиторії. Знайдіть лідера думок у вашій ніші, домовтеся з ним про зустріч і спробуйте зацікавити його вашим продуктом, щоб він про нього розповів. Тут ми повертаємося до першого пункту нашої статті — якісний продукт легше просувати.
Якщо у вас посередній продукт, то безкоштовно зацікавити лідера думок буде дуже складно.
Як познайомитися з лідерами думок:
- на конференціях;
- через особисті повідомлення в соціальних мережах;
- через спільних знайомих;
- залишайте слушні коментарі під їх статтями і постами, щоб залучити до бесіди.
Організуйте інтерактив. Конференції, онлайн курси та інші заходи, які об’єднують людей в індустрії, будуть надавати вам більше цінності в очах ринку і споживачів.
Цих методів буде досить для початку, а далі ви відчуєте потребу аудиторії і зможете розвиватися.
А як бути, якщо ви не хочете бути публічним? Спробуйте ще 2 методи.
4. Нарощуйте присутність в соціальних мережах
Соціальні мережі — головний інструмент для побудови взаємин між компанією та її споживачами.
Якщо ви вважаєте, що не кожен бізнес можна вивести в соцмережі, оцініть профіль Кубаньжелдормаш. Компанія з виробництва залізничної та сільськогосподарської техніки в профілі на Фейсбуці має більше 70 тисяч аудиторії, регулярний цікавий контент і масу відгуків.
Звичайна випічка, яка стала культовою. Київська перепічка — створила бренд, запустивши цікаву сторінку в Інстаграмі. Так, для цього потрібно проявити креатив, придумати формат. Зате тепер у Київської перепічки завжди черга:
З чого почати:
- зареєструйтеся та оформіть сторінку в соціальних мережах;
- виберіть формати постів і стиль комунікації та дотримуйтеся їх, наприклад:
- корисні лайфхаки;
- цікаві факти;
- тематичні меми;
- новини індустрії;
- огляди новинок в світі в вашій ніші;
- і т.д.
Контент не повинен бути весь час про ваш бізнес, він повинен стосуватися вашої індустрії і вашого споживача, бути цікавим саме для читача. Завдання соціальних мереж — нагадувати про вашу компанію, виявляючи, підвищити лояльність, а не намагатися “продати в лоб” через пости в соціальних мережах. Залучена в ваш проект людина скористається вашими послугами, коли у неї буде на те потреба.
- будьте щирими з людьми;
- спілкуйтеся з аудиторією і швидко відповідайте на їхні запитання;
- не повторюйте сліпо те, що роблять конкуренти. Будуйте стратегію, яка буде вас відрізняти і виділяти. Більш детально в цьому керівництві;
- розміщуйте пости регулярно, це дуже важливо, щоб люди звикли отримувати від вас контент і запам’ятали.
Крім того, соціальні мережі можуть додатково залучати для вас трафік з видачі пошукових систем:
5. Використовуйте крауд-маркетинг
Крауд-маркетинг — спілкування з аудиторією в тематичних спільнотах (форуми, сайти питань/відповідей, коментарі).
Головне завдання крауд-маркетингу — допомогти людині розібратися з питанням, продемонструвати експертизу і побічно посилатися на ваш продукт.
Крауд-маркетинг допомагає вирішувати SEO завдання:
- постійна поява зворотних посилань на ваш сайт;
- мінімізація ризиків потрапляння сайту під фільтри пошукових систем;
- підвищення в ТОПі пошукових систем при ранжируванні.
Так і маркетингові:
- отримання цільового трафіку: залучення релевантної аудиторії з тематичних джерел;
- створення вірусного контенту;
- управління репутацією;
- відбудовування на тлі конкурентів: згадка свого продукту на тематичних майданчиках, де вже розміщувалися конкуренти.
Приклад зростання позицій сайту за участю крауд-маркетингу
Видимість сайту зросла в 6 разів за 6 місяців і продовжила рости. Ви можете ознайомитися з повним кейсом.
Крауд-маркетингову кампанію можна реалізувати різними силами:
- повністю самостійно;
- сформувати команду;
- віддати на аутсорс в спеціалізовані сервіси.
Реалізація крауд-маркетингової кампанії самостійно:
- знайдіть свіжі тематичні обговорення (як це зробити детально — в цьому відео-уроці);
- зареєструйте акаунт;
- дайте відповідь на питання користувача, з корисними рекомендаціями та якщо це буде доречно, дайте посилання на ваш сайт; запам’ятайте найважливіше — головне допомогти людині вирішити її питання, посилання це лише доповнення;
- масштабуйте цей досвід.
Крауд-маркетинг кропіткий процес з багатьма нюансами, рекомендуємо подивитися цей безкоштовний навчальний курс, він допоможе вам самостійно запустити крауд-маркетингову кампанію.
Сподіваємося, що один з цих методів ви почнете реалізовувати вже зараз і вам вдасться збільшити зростання вашого бізнесу.