Іноді відділи маркетингу можуть провести неоднозначну і ризикову маркетингову кампанію, щоб справити враження на свого клієнта і за рахунок чого піднімають свої продажі до небес. Але в більшості випадків відбувається зворотний ефект: через непродумані кроки реклама призводить до безлічі суперечок, втрати продажів і навіть бойкотів.
Protein World – Пляжне тіло
Реклама:
У рекламі, випущеної в 2015 році на рекламних щитах Лондона і Нью-Йорка, була зображена одягнена в бікіні дівчина зі слоганом «Чи готові ви до пляжу?»
Ідея полягала в тому, щоб просувати свої добавки для користувачів, які хотіли ідеальне пляжне тіло на літо. Проте, реклама швидко отримала багато негативних відгуків в соціальних мережах і навіть призвела до того, що багато перехожих нівечили і переписували рекламу.
Проблема:
Багато феміністських груп відзначили, що формулювання реклами має на увазі, що тіло на зображенні є єдиним «прийнятним» пляжним тілом. Це означає, що будь-який інший тип статури, не схожий на той, що на зображенні, «не готовий».
Незважаючи на негативну реакцію громадськості, реклама набула широкого розголосу і висвітлення в пресі. Компанія Protein World отримала прибуток в розмірі 1 млн. фунтів стерлінгів з 250 000 фунтів, які вони витратили на рекламну кампанію. Хоча це викликало багато суперечок в усьому світі, йому все ж вдалося збільшити продажі компанії.
Bud Light – # для чого завгодно
Реклама:
Все виглядає досить нешкідливим і нормальним з точки зору реклами. Випадкового хлопця просять зробити щось, і він погоджується з цим, так як він «за що завгодно».
У серії подій він закінчує грою в настільний теніс з Арнольдом Шварценеггером на концерті OneRepublic: немає насильства, не лаються, немає наготи. Що може бути спірним в цьому оголошенні?
Проблема:
Якщо ви дивилися рекламний ролик вище, він може здатися не спірним, але проблема полягала не в самому рекламному ролику. Замість цього це була загальна передумова рекламної кампанії, особливо з хештегом #upforwhwhat.
Надруковані повідомлення на самому пиві насправді говорили: «Ідеальне пиво для усунення слова «ні» з лексикону. Але громадськість вважала, що алкоголь часто грає не найкращу роль, особливо у випадках зґвалтування, і це безперечно було не найкращою ідеєю просувати такого роду повідомлення на стороні пива.
Реклама отримала багато негативних відгуків від клієнтів, які заявили, що кампанія «заохочує згвалтування», друкуючи ці повідомлення на своїх пляшках. В результаті Bud Light вибачився і прибрав всю кампанію.
П.Пельмені – “Креатив на ліцо”
Реклама:
Головні герої кожної фогографіі хлопець і дівчина, а сам сюжет носить явний сексистський характер: дівчина з обличчям в «сметані», хлопець з доріжкою з борошна з підписом “Дорога ‘доро’га. Всі дороги Києва ведуть в одне місце”, або зображення де хлопець бере за шию дівчину, у якої в роті пельмень «Б’є – значить любить».
Проблема:
Компанія отримала неймовірну славу, але, мабуть, мало хто прийде в захват від подібної реклами і не важко здогадатися, що вона викликала масу гніву і критики.
У підсумку, через деякий час власники прокоментували: «Нарешті-то ти звернув на нас увагу! Що ми ще могли зробити, щоб ти зрозумів – соціальна проблема вимагає голосу. Гучного, надривного, скандального. Голосу, на який зійдуться небайдужі».
П.Пельмені назвали те, що відбувається соціальним експериментом: під кожним постом вони прибрали попередній текст і написали статистику по головним соціальним проблемам, про які не можна мовчати.
Benetton Group – кампанія Unhate
Реклама:
У кампанії беруть участь світові лідери, включаючи Обаму, Меркель і Саркозі. Згідно компанії, що стоїть за рекламою, тема фокусується на поцілунку, оскільки це універсальний символ любові.
Під час запуску в 2011 році реклама була показана в багатьох країнах на великих рекламних щитах, що, як ви можете собі уявити, викликало багато здивувань.
Проблема:
Протиріччя з приводу цієї рекламної кампанії виникли з різних приводів. Першим було використання світових лідерів без їх згоди. Фактично, один з рекламних роликів показує, що Папа Римський Бенедикт XVI цілує головного єгипетського імама, якого швидко прибрали після засудження Ватиканом.
Реклама була зустрінута з такою сильною зворотною реакцією, що деякі люди почали зривати рекламу самі. Незважаючи на негативну реакцію, Бенеттон не прибирав і не вибачався за кампанію і навіть виграв престижну нагороду Каннського фестивалю реклами.
Pepsi – Живи зараз
Реклама:
Pepsi відома своїми високобюджетними рекламними кампаніями, в яких зазвичай фігурують такі знаменитості, як Ліонель Мессі, Бейонсе, Пінк, Майкл Джексон і Бекхем. Це оголошення нічим не відрізнялося, і в рекламі взяла участь ікона моди Кендалл Дженнер. Ролик показує, що Кендалл приєднується до акції протесту на вулиці після того, як зняла свою чорну перуку і косметику. Потім вона дає банку пепсі поліцейському під час протистояння, який потім посміхається, і натовп вітає Кендалл Дженнер: цей день врятований і все завдяки пепсі.
Проблема:
У той час, коли реклама була випущена, в Америці було багато протестів і заворушень з приводу кампанії #BlackLivesMatter. Реклама отримала багато «натхнення» від цих протестів і в корені підірвала весь сенс. Кампанія отримала багато критики і обурення про те, як пепсі була відповідальна за «порятунок дня».
Nivea – Білий – це чистота
Реклама:
Щоб просунути один зі своїх нових невидимих антиперспірантів, Nivea вирішила використовувати слоган «білий – чистота» в їх кампанії в соціальних мережах. Це оголошення було тільки одним з ряду інших оголошень тієї ж кампанії, щоб просувати свій новий продукт.
Проблема:
Як ви, ймовірно, вже зрозуміли, проблема для багатьох виявилася та ж, що і в прикладі вище. Слоган порахували расистським. На додаток до цього, багато правих груп почали просувати рекламу, що врешті-решт змусило Nivea опублікувати вибачення за образи і відкликати рекламну кампанію.
Vizit – Зміна «шкіри»
Реклама:
На честь випуску нової упаковки, компанія Vizit опублікувала в соц мережах пост, підпис якого говорить: «Не забувай про захист, навіть якщо міняєш шкуру раз на рік».
Проблема:
Хоч творці і намагалися переконати обурених людей, що реклама не несе ніякого образливого характеру, але їм це не вдалося. Справа в тому, що в нашому середовищі сленгове слово «шкура» часто використовують для позначення дівчат легкої поведінки. Бренд назвали сексистським і закликали бойкотувати.
Представники компанії стали стверджувати, що під словом «шкура» вони мали на увазі буквально шкуру, яка скидає змія раз на рік, ніж хотіли висміяти людей, які рідко займаються сексом. Також наголосили, що ідея посту належала їх передплатнику.
Nike – Колін Капернік
Реклама:
Nike, безсумнівно, є однією з найбільших компаній в області спортивного одягу і спортивних брендів. Nike, відома своїм спортивним взуттям, одягом і аксесуарами, регулярно інвестує в рекламні кампанії вартістю в кілька мільйонів доларів, в яких беруть участь відомі спортсмени.
У 2018 році Nike запустив рекламу за участю американського квотербека Коліна Каперніка, який в той час був відомий тим, що протестував проти американського державного гімну під час футбольних ігор. Реклама була вивішена на рекламних щитах по всій Америці з написом «Вір у щось. Навіть якщо це означає пожертвувати всім».
Проблема:
Після цього багато глядачів розсердилися на Коліна і вважали його антиамериканським. Той факт, що Nike використав його в своїх рекламних оголошеннях, змусив багатьох повірити, що Nike також є антиамериканським.
Проте, не дивлячись на негативну реакцію на кампанію, Nike, за повідомленнями, здійснила продажі на суму понад 6 мільярдів доларів і збільшила продажі в Інтернеті на 31%.
Як бачите брендинг – справа непроста, а невдачу терплять навіть найвідоміші компанії. Реклама може підняти ваші продажі і статус, і в той же час може втоптати вас в бруд. Тут важливо дотримуватися правила «сто разів відміряй – один раз відріж». Багатьом людям тільки дай поображатися і поскандалити: не варто давати їм такий привід, тим більше, що вам це може обійтися надто дорого.