Фасиліті-менеджмент набирає обертів. Те, що перш визначалося як посадуа «завідувача господарством», тепер прагне перекваліфікуватися в спеціальність фасиліті-менеджера. Але що це таке, чим насправді повинен керувати фахівець ФМ і головне – що чекає його через 5-10 років, тільки належить з’ясувати.
Що таке фасиліті-менеджмент і кому він потрібен?
Фасиліті-менеждмент – слово, яке визначає систему управління внутрішніми і зовнішніми функціями архітектурної споруди. У сучасному місті кожна нова будівля прагне до того, щоб існувати самодостатньо, як місто в місті. Автономне функціонування не завжди виявляється успішним, якщо окремі комунікації та інфраструктури обслуговуються різними організаціями. Не кращим виходом є і забезпечення нормальної життєдіяльності споруди його власником-керівником. Саме тому в останні кілька десятків років у розвинених країнах і зростаючих містах все більш затребуваною стає сфера фасиліті-менеджменту.
Серед інших причин затребуваності такого напрямку в сфері управління нерухомістю є і зростаюча конкуренція на її ринку, і зростання цін на енергоресурси і робочу силу. У прагненні заощадити фінансові та часові витрати великі будівельні компанії вдаються до послуг фахівців, централізовано забезпечують нормальне функціонування великих офісних і розважальних центрів, житлових комплексів і навіть окремих районів.
Що становить коло професійних інтересів менеджера з фасиліті послуг
Сфера обслуговування будівлі на перший погляд здається обмеженою справами сантехніка, електрика, двірника і фахівця з інтернет-послуг. Але це бачення на ділі виявляється вкрай невірним: чим вищий клас споруди, тим більше вимог мешканці (або співробітники) висувають до сфери обслуговування. Тому крім перерахованих вище напрямків слід додати:
- клінінг – прибирання приміщень, що може включати і хімчистку, і пральню, і миття вікон і вітрин;
- охорону;
- технічне обслуговування нерухомості, в тому числі ремонтні послуги;
- кейтеринг – дистанційну доставку їжі на договірній основі, а не в приватному порядку. Це організація обідів для співробітників, фуршетів тощо;
- поставку товарів;
- благоустрій територій, садові роботи;
- холодопостачання, кондиціонування, вентиляцію.
Послуга facility-менеджменту набирає популярність по всьому світу. Затребуваність інтенсивно росте, додаючи в рік + 7-10% від попередніх показників. Але ця сфера послуг змушена бути особливо гнучкою, адже вона не існує сама по собі, цілком залежачи від того, що відбувається з нерухомістю. Зміни в області архітектури, ландшафтного дизайну, міського планування, плейсмейкінга змушують змінюватися і підлаштовуватися під нові вимоги і facility-менеджмент.
Фактори, які визначать майбутнє фасиліті-менеджменту
Розглянемо спочатку глобальні чинники, які впливатимуть ззовні на сферу управління послугами з обслуговування нерухомості.
1. Розвиток розумних міст
Головною цінністю розумних міст стає комфорт, безпека і здоров’я його населення. За допомогою технологічних інновацій підвищується ефективність обслуговування і задоволення потреб городян. Однак технічні інновації також потребують обслуговування, збір інформації, її аналізі і т.і. Все це в недалекому майбутньому буде формувати область інтересів фасиліті-менеджменту.
2. Будівництво зелених споруд і розвиток «регенеративної» архітектури
Розвинені країни зацікавлені в «стійкій» архітектурі, тобто екологічно безпечній. З’являється все більше споруд, які сміливо можна назвати зеленими, так як в них вирощуються справжнісінькі сади. Невдовзі їм на зміну прийде «регенеративна» архітектура з теплицями, плантаціями і фермами. Обслуговувати такі споруди також будуть фасиліті-компанії.
3. Перехід на альтернативні джерела енергії
Стійка архітектура також має на увазі перехід на альтернативні джерела енергії в отриманні світла і тепла. Нерідко тут задіюється система збору та переробки конденсату, дощової води і т.і. Вже доведено, що окупність технологій стабільно висока, і сучасна архітектура обзаводиться сонячними батареями та іншими інноваційними технологіями. Які, безумовно, також вимагають обслуговування.
4. Автоматизація
У прагненні скоротити кількість важкої фізичної праці людина захопилася автоматизацією і робототехнікою. Серед близьких прогнозів – поява, наприклад, роботів-прибиральників. Можливо, автоматизований клінінг як сфера фасиліті-менеджменту незабаром почне інтенсивно розвиватися.
5. «Інтелектуальна» архітектура та інтернет речей
Інтернет-речей в управлінні і обслуговуванні будинків з кожним днем набирає все більшої популярності. Комфортні умови життєзабезпечення без прямого втручання людини зараз актуальні як ніколи, що спричинить за собою необхідність розробки відповідного програмного забезпечення. Фахівці такого профілю вже затребувані, і ця тенденція буде тільки набирати обертів.
Тепер зупинимося на факторах, які не так очевидні, але в перспективі стануть вирішальними для facility-менеджменту.
6. Технологія BIM
Це технологія, яка має на увазі комплексний підхід в обслуговуванні нерухомості. У тісному взаємозв’язку працюватимуть фахівці самих різних профілів від стадії проектування до кінцевої експлуатації.
7. Гнучкість і якість
У мінливих умовах і ситуації серйозної конкуренції ці якості нададуть вирішальне значення в розвитку сфери управлінні нерухомістю та послуг.
8. Аутсорсинг
Очевидно, що на зміну управлінню власними силами прийде аутсорс – система використання зовнішніх робочих ресурсів на постійній, тобто договірній основі. Це дозволить підвищити ефективність і прибутковість підприємства.
9. Коворкінг і інші інновації
Більшість аналітиків прогнозують суттєві зміни і в самому механізмі управління, і в його стилі.
Ймовірно, нові тенденції – працювати спілкуючись, спричинять за собою утворення коворкінг-зон та відмову від традиційної офісної обстановки. Очікується, що на місце роботи буде надавати прямий вплив сам співробітник: його зовнішній вигляд, рівень освіти і стиль поведінки.