Яким є бачення майбутнього України після війни та які настрої декларує бізнес? 2023 став ще одним етапом перевірки нашої витривалості та мужності. Завершивши 2023 рік із позначкою більше ніж 300 дослідницьких проєктів, Gradus Research сформулювали 12 ключових трендів року, що минув.
Соціальні тренди
1. Бачення майбутнього України після війни — українці схильні демонструвати надію, альтруїзм та свободолюбство
Незважаючи на війну, а, можливо, завдяки їй, суспільство очікує на нормалізацію життя. Переважна більшість респондентів у різних дослідженнях Gradus Research протягом року декларують, що вірять у покращення та чекають на нього. Крім того, 2023 рік продовжив тренд соціальної згуртованості. Готовність допомогти, рівень довіри до українців, залученість до волонтерства — незважаючи на певні коливання перебувають на високому рівні.
Свобода залишається незмінною ключовою цінністю для переважної більшості українців, і її важливість суттєво зросла від початку війни. Суспільство демонструє волелюбність і прагнення до демократичного майбутнього. Попри наростаючу втому українців від війни, наша жага до свободи посилюється з кожним днем.
2. Високий рівень довіри в суспільстві та прихильність до ЗСУ
За даними низки досліджень суспільно-політичних настроїв українців, проведених Gradus Research у 2023, рівень довіри до Збройний Сил України залишається високим і займає першість — майже три чверті українців висловлюють таке ставлення.
Той факт, що українці від початку війни почали більше довіряти один одному, сприяє консолідованості нашого суспільства. Зростаючий рівень довіри дозволяє нам легше координуватись, донатити на рахунки незнайомців і звертатися по допомогу не лише до людей з кола своїх друзів. І найголовніше — вирішувати проблеми національної значимості на рівні “людина-людина”. Без довіри такі дії були б неможливими.
3. Запит на справедливість
Водночас громадяни демонструють високий запит на справедливість, як зовнішню — ворог має бути покараний, так і внутрішню — вимога подолання корупції та реформування правоохоронної системи, судової, державної служби. А саму несправедливість українців часто згадують серед роз’єднуючих факторів у суспільстві.
4. Залученість до благодійності та волонтерства стабільно зростає. Найбільші зусилля українці спрямовують на ЗСУ
За останній рік вдвічі зросла кількість людей, які допомагають шляхом волонтерства, захисної діяльності та підтримки фронту. Таке зростання спостерігається за рахунок тих, хто бажав доєднатися — результати проведених досліджень Gradus Research показали, що кількість тих, хто тільки мав намір долучитися, але не робив цього, зменшилася у порівнянні з минулим роком.
Лідером у благодійних внесках стали військові цілі — на них спрямовують кошти майже дві третини українців. Такий суттєвий показник залученості до підтримки ЗСУ вкотре підтверджує високий рівень довіри до них.
5. Зростаюча диджиталізація українців
Суспільство стає все більш диджиталізованим — переважно українці проводять в інтернеті понад 4 години на день, а активні користувачі — понад 8 годин.
На початку пандемії офлайн- та онлайн-покупки конкурували між собою, і перші були більш розповсюдженими, оскільки люди мали звичку ходити в магазини й обирати товар фізично. Під час війни ж відбулося ще глибше онлайн-занурення українців. Проведені дослідження демонструють, що майже однакова кількість респондентів надають перевагу офлайн і онлайн покупкам.
6. Найпопулярнішим медіа для споживання новин серед українців залишаються месенджери, але також зростає значення короткого відео-контенту
Хоч месенджери і залишаються лідерами для читання новин від початку війни, про що свідчать дані досліджень медіаспоживання Gradus Research, але значення Youtube і інших типів короткого відеоконтенту для українців також зростає. Той факт, що люди все частіше обирають відео-формат контенту може свідчити про втому від читання новин і зростаючу популярність формату відеоблогів. Це також може бути пояснено тим, що на початку війни українці воліли отримувати найоперативнішу інформацію, яка найшвидше може бути видана саме у текстовому форматі. Зараз, коли події розгортаються вже більш помірно — люди готові не споживати швидкі формати, а чекати на більш наочні — відео.
7. Обсяг обов’язків українських жінок під час війни збільшився, але попри це спостерігається високий рівень задоволеності сімейним життям, адже зросло усвідомлення цінності партнера
Війна розширила функціонал жінок і збільшила навантаження на них. Зокрема, зросли їх фінансові обов’язки, посилилися відчуття відповідальності за виховання дітей і активність у плануванні життя родини. Але попри психологічні виклики, високий рівень стресу, переїзди та страхи, які спіткали українських жінок, вони демонструють високий рівень задоволеності сімейним життям. Війна змусила родини стати більш злагодженими: партнери почали більше цінувати і підтримувати один одного у стосунках, і фізична розділеність не стає цьому на заваді.
Тренди українського бізнесу
1. Бізнес демонструє витривалість і залишається в Україні
Міграція українців за кордон, спричинена повномасштабним вторгненням росії в Україну, є відчутною і відображається на функціонуванні українських компаній. Попри виклики, пов’язані із дефіцитом кадрів, пошуком нових і збереженням поточних ринків збуту та клієнтів, забезпеченням безпеки персоналу, численні дослідження Gradus Research свідчать про проактивну позицію бізнесу і готовність вирішувати ці питання. Рішучих дій у відновленні людського капіталу компанії очікують і від держави — через боротьбу із корупцією, підтримку підприємництва і створення нових робочих місць.
Водночас бізнес схильний залишатися в Україні: і традиційний бізнес, і стартапи у переважній більшості декларують, що не потребують релокації.
2. Бізнес все більше планує короткостроково, проте схильний будувати активні й помірні стратегії розвитку
Горизонт планування бізнесу скоротився під час війни — більшість українських компаній за даними досліджень Gradus Research планують свою діяльність інтервалом на рік вперед або менше.
У той же час бізнеси в Україні продовжують з оптимізмом дивитися на перспективи зростання, і, переважно, закладають плани активного або помірного розвитку до своїх стратегій.
3. Український бізнес активно підтримує ЗСУ і населення
Загалом можемо констатувати, що залученість українських компаній до вирішення соціальних питань є високою від початку війни — переважна більшість з них залучені до таких ініціатив. Найбільші зусилля зосереджуються на підтримці військових, розвитку громад, соціальному захисті, охороні здоров’я та освіті. Найпоширенішими способами допомоги, які декларує бізнес, є перерахування коштів безпосередньо адресатам, залученість через партнерські благодійні чи громадські організації та самостійна реалізація соціальних чи власних волонтерських програм.
Ініціатива у більшості випадків іде від власників чи керівників бізнесу, і найчастіше саме вони займаються функціями, пов’язаними з реалізацією таких проєктів.
Варто зазначити, що навіть компанії з річним оборотом до 100 тисяч гривень знаходять можливість донатити на соціальні потреби щомісяця продукцією, грошима чи волонтерством. Більше того, переважна більшість бізнесів готові продовжувати ці соціальні ініціативи і після закінчення повномасштабної війни. А це вкотре демонструє силу горизонтальних зв’язків в українському суспільстві.
4. Власники і топ-менеджери українських компаній стали працювати більш тісно та злагоджено
Повномасштабне вторгнення росії в Україну спровокувало повернення власників до більш активної участі в операційному управлінні своїх бізнесів. Коли Gradus Research проводили дослідження взаємодії топ-менеджменту і власників компаній, то прослідкували значне підвищення ефективності їх комунікації — зокрема, керівники почали більше довіряти фаундерам, зазначили, що відчувають з їхнього боку значну підтримку, і загалом декларують задоволеність рівнем своїх повноважень та свободою дій у компаніях.
5. Бізнес трансформується, щоб вижити
У порівнянні з минулим роком суттєво зросла частка бізнесів, які зазнали часткової або повної галузевої трансформації, або потребують її. Загалом, за даними досліджень Gradus Research, бізнес пристосувався до викликів війни, і більшість українських компаній наразі працюють у довоєнному режимі.
“Українці вже майже два роки війни демонструють швидку адаптацію до тих умов, в яких ми опиняємось. Проте, звісно, накопичується втома від війни і невизначеності, тож наступний рік може нам показати іншу соціальну динаміку”, — коментує Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research.
Опитування були проведені дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Точні дати та обсяги вибірок проведення досліджень вказані за посиланнями.