Як змінювати медіаконтент в процесі формування культури, дружньої до ветеранів і ветеранок? Як адаптувати його відповідно до принципів рівності та інклюзивності? Та як на це реагує аудиторія?
Про це 9 жовтня в UK comms club розповіла директорка з комунікацій та сталого розвитку компанії «Starlight Media» Яна Гончаренко.
Зміна корпоративної культури в команді як частина формування національної культури
У 2019 році компанія взялася за покращення бізнес-ефективності паралельно зі змінами у корпоративній культурі. Того ж року Starlight Media стала першою українською компанією підписантом Women’s Empowernment Principles. Це сім принципів для бізнесу щодо впровадження гендерної рівності та розширення можливостей жінок на робочому місці.
На той момент не всі розуміли навіщо це потрібно, а комунікаційники часто чули, що гендерна нерівність — не проблема.
Ваші продукти та сервіси не можуть бути інклюзивними, якщо люди всередині команди відчувають дискримінацію та зіштовхуються з бар’єрами. Тому спершу ми змінили корпоративні політики, впровадили кодекс етики та запустили анонімну гарячу лінію для повідомлення про порушення,
— пояснила Яна Гончаренко.
Компанія також запровадила програму підтримки батьківства, програму протидії домашньому насильству, створила спільноти для співробітників і співробітниць зі схожим досвідом.
Паралельно почали запроваджувати зміни спершу у новинному, а потім і у розважальному контенті — з огляду питання гендерної рівності. Першим шоу, що мало на меті здолати гендерні стереотипи, стала «Холостячка». Це допомогло залучити молоду і чоловічу аудиторію
У 2021 році Starlight Media першою серед українських медіакомпаній ухвалила стратегію розвитку різноманіття та інклюзивності.
Після початку повномасштабної війни інвестиції в гендерну рівність не припинились, а зросли.
Документальні історії, шоу та серіали були присвячені жінкам-захисницям, волонтеркам, лідеркам, а також темі протидії гендерно зумовленому насильству. У серіалах почала фігурувати не хороша дівчинка типу Попелюшки, а сильна жінка — захисниця, медикиня, психологиня, підприємиця, рятівниця.
Підтримка ветеранів та ветеранок і зміни ставлення суспільства
Я не думаю, що повернусь до цивільного життя,
— ця фраза співробітниці, яка долучилась до війська у 2022 році, стала відправною точкою для ветеранської програми у компанії.
Місією стало сформувати спершу корпоративну, а потім і національну культуру, дружню до ветеранів. Провели дослідження, вивчили міжнародний досвід, ухвалили стратегію роботи з ветеранами та ветеранками — що має робити компанія як роботодавець, як медіа і як бізнес. Запровадили ветеранські політики, у фокусі яких не лише ветерани, а й сім’ї.
Ключові принципи:
Якщо це про/для ветеранів і ветеранок, то це робиться з ветеранами й ветеранками
Навіть якщо це просто картинка, то варто запитати самого ветерана, чи вона нормальна.
Різноманіття героїв та героїнь, жанрів сюжетів
Не всі ветерани Рембо з красивою бородою — ветерани й ветеранки мають бути різними: візуально, за віком, за статтю, за досвідом, за типом травм.
Окремі проєкти допомагають інформувати, але культуру змінюють інтегровані підходи.
За різними оцінками, ветерани та їхні сім’ї — це до 5 мільйонів людей. Вони не можуть існувати в окремих продуктах. Ветерани мають бути присутні не лише в новинах, а й у розважальних шоу, інтелектуальних програмах, документальних проєктах. Плюс медійникам важливо мати власний досвід взаємодії. Наприклад, у Starlight Media — це регулярні поїздки до реабілітаційних центрів національної мережі «Recovery», де команди медіакомпанії проводять ігрові шоу, пікніки, концерти для поранених захисників та захисниць.
Про що просять ветерани? Лише два слова — повага і гідність
Велику ставку на зміну національної культури роблять на шоу «Холостяк» з Олександром (Тереном) Будьком у головній ролі.
Ми сподіваємося, що цей проєкт зробить величезний внесок у сприйняття людей з інвалідністю. Дасть відповіді на питання сексуальності після травм, побудови стосунків. Жодного разу в жодній країні світу, де знімають такі шоу, людина з інвалідністю не була Холостяком,
— розповіла Яна Гончарова.
Творчі, комунікаційні та маркетингові команди медіагрупи пройшли навчання з безбар’єрних комунікацій. Вже знають, чому не кажуть «люди з обмеженими можливостями», «люди з інклюзією». А у спілкуванні не вживають фраз типу «той страшний досвід, після якого не можна жити».
Ветеранам можна і потрібно дякувати за службу, але водночас без надмірної героїзації, не заливатися сльозами вдячності, не лізти з обіймами.
Краще утриматись від фраз «я тебе розумію», якщо не мали аналогічного досвіду. І у жодному разі не ставити запитань типу: «А що було на війні?», «А ти вбивав?», «А в тебе стріляли?», «А ти бачив, як хтось помер?». Досвід війни й переживання травм є дуже особистим, а спогади про нього — не завжди комфортні.
Сміятись з жартів ветерана, навіть якщо це чорний гумор — цілком нормально, а от жартувати з нього самим — ні (якщо це не зумовлено вашою близькістю / контекстом стосунків).
Також варто відкинути стереотипи, наприклад «всі повернуться з ПТСР». Це не так, тим більше що мати його можуть не лише військові, але й цивільні.
Принципи взаємодії з ветеранами від Starlight Media:
- підходимо до людини так, щоб вона бачила;
- попереджаємо про дії;
- діємо за чітко проговореним планом;
- утримуємось від різких рухів, звуків, світла;
- не знімаємо крупних кадрів поранень, людину без протеза без дозволу;
- не проявляємо гіперопіки.
Принципи бізнесу, дружнього до ветеранів і ветеранок, від Starlight Media
- Особисте залучення лідерів та лідерок організації до підтримки ветеранів.
- Справедливі умови для рекрутингу ветеранів та ветеранок, програм освіти та перекваліфікації.
- Розбудова корпоративної культури, дружньої до ветеранів та ветеранок.
- Доступ до якісних програм підтримки фізичного та психологічного здоров’я, сприяння реабілітації.
- Увага до гендерних особливостей та потреб ветеранів та ветеранок.
- Програми підтримки сімей ветеранів та ветеранок, а також сімей загиблих.
- Розбудова інклюзивних робочих просторів, сервісів та продуктів.
- Підтримка ветеранського бізнесу.
- Справедливе відображення образу та потреб ветеранів і ветеранок у маркетингу та комунікаціях.
- Підтримка ветеранських спільнот та об’єднань, адвокація.
- Корпоративні практики вшанування пам’яті про загиблих.
- Моніторинг, вимірювання та звітність.
Starlight Media функціонує з 2009 року, до складу медіагрупи входять канали СТБ, Новий канал, ICTV, ICTV2, ОЦЕ, М1 та М2. Має в штаті близько 1500 працівників і працівниць.
Starlight Media є першою українською медіакомпанією, яка у власному бізнесі орієнтується на цілі сталого розвитку ООН і запроваджує стратегію різноманіття та інклюзивності.
Учасники UK Comms Club 9 жовтня долучились до збору коштів на два підсилювача сигналу антени ALIENTECH DEIMOX для підрозділу «Злидні», де служить батько колеги Яни Гончаренко. Загалом вдалося зібрати 5 400 грн.