3 грудня Zagoriy Foundation провели у Києві одну з найбільших конференції про корпоративну соціальну відповідальність — «Небайдужі». Подію присвятили Щедрому вівторку — міжнародній благодійній ініціативі, яка в Україні досліджує культуру небайдужості та вдячності. На конференції презентували щорічне всеукраїнське дослідження сфери благодійності та Гід з КСВ — 220 сторінок з кейсами, лайфгаками та інструкцією до дій.
Офлайн-подію відвідали понад 250 представників бізнесів, медіа та благодійних та громадських організацій. У семи панелях та соловиступах взяли участь 37 спікерів. Також на локації працювала мандрівна студія від Радіо Сковорода, де в прямому етері поділилися своїми інсайтами та кейсами Віра Щербакова (AJAX), Олена Плахова (Нова пошта), Світлана Денисенко (KSE Fondation) та інші спікери конференції. Інформаційними партнерами виступили NV, Рубрика, Vector, Marketer.ua.
На конференції відбулися презентації одразу двох досліджень
CEO Zagoriy Foundation Ірина Грицаєнко презентувала результати щорічного загальнонаціонального дослідження сфери благодійності, яке Zagoriy Foundation провели спільно з Info Sapiens. Воно розвіяло міфи про те, що українці стали донатити менше, порівняно з 2022 роком. У дослідженні можна побачити скільки % українців долучаються до благодійності, який розмір середнього донату, яким фондам довіряють та кому охочіше допомагали наші співвітчизники у 2024 році.
«Соціологічні дослідження — це спосіб повною мірою відчувати дух часу. Zagoriy Foundation системно проводить їх з 2019 року, коли основним способом збору донатів все ще була готівка у фізичних скриньках, а благодійність мала бути тихою. Уявіть, скільки з того часу змінилось. Саме щорічне дослідження допомагає отримувати оперативну інформацію, але також простежувати тенденції та прогнозувати нові виклики. У минулі два роки ми досліджували точково окремі аспекти роботи благодійної сфери, оскільки ситуація змінювалась динамічно, але тепер ми раді повернутись до щорічного формату»
— Ірина Грицаєнко, СЕО Zagoriy Foundation.
Друге дослідження було присвячене корпоративній соціальній відповідальності. Команда Щедрого вівторка протягом 2024-го року провела 60 інтерв’ю з бізнесами, громадським сектором та креативними спільнотами та оформила цей набуток у вигляді Гіда з корпоративної соціальної відповідальності.
Окрім інтерв’ю, практичних КСВ-кейсів та мапи, якою можна скористатись, щоб побудувати у своїй організації КСВ, свої експертні думки щодо культури соціальної відповідальності дали Євген Глібовицький, Наталія Кривда, Ірина Соловей, Ольга Роєнко, Наталія Ємченко та інші.
«Соціальна відповідальність в Україні зараз не така, як деінде. Багато людей з бізнесу, з якими ми говорили для створення цього гіду, підтримують державу й розбудували допоміжні інституції. Для них забезпечення війська — це щось очевидне, незалежно від того, якою є основна діяльність компанії та наскільки вони далекі від технічних характеристик озброєння. Якщо соціальна відповідальність — це дії, які сприяють розвитку бізнесу в майбутньому, то кращих умов, ніж завершення війни, нині важко уявити. Тому бізнес створює власні фонди, проявляє солідарність, йде у партнерства, які раніше не міг собі уявити. Він набуває компетенцій громадського дієвця, а організації громадського сектору, своєю чергою, — управлінські, бізнесові. Цей досвід небайдужості може змінити стосунки у трикутнику держава-бізнес-громадський сектор”.
— Ірина Угнівенко, авторка Гіда, креативна стратегиня Zagoriy Foundation.
Панелі та спікери
Першу панель конференції «Небайдужі» присвятили мотивації бізнесів. У дискусії з темою «Жага допомагати» взяли участь Марина Чирва, заступниця генерального директора групи компаній «Ексімер» та «Новий зір», Анна Завертайло, співзасновниця мережі кондитерських Honey та пекарень Завертайло, Марина Батуринець, засновниця школи комунікацій Bazilik та освітнього проєкту для родин, партнерів/ок військових та ветеранів «Близькі», Дмитро Бугославський, учасник СEO Club Ukraine, директор групи офіційних дилерів «Віннер Автомотив».
Модерувала панель директорка KSE Foundation, Світлана Денисенко. Обговорили, що мотивує бізнеси виконувати не лише свою пряму роботу та зобовʼязання, але й підставляти плече державі та допомагати країні.
«Якщо ти робиш вибір залишатися з дитиною в Україні під бомбами. Якщо робиш вибір продовжувати вести бізнес в Україні, то ти приймаєш відповідальність за те, що будеш включатися у допомогу війську не за залишковим принципом, а максимально. Я зробила цей вибір»
— Марина Батуринець, засновниця школи комунікацій Bazilik та освітнього проєкту для родин, партнерів/ок військових та ветеранів «Близькі»
Під час другої дискусії на тему «Комунікація соціальних ініціатив» підняли питання про те, коли благодійність це PR, а коли про неї треба говорити вголос. Спікерами стали Віра Щербакова, head of Communications Ajax Systems, Єлизавета Бордунова, головна редакторка Vector, Аліна Смишляк, Chief Reputation & CSR Officer Kormotech, Олена Балбек, засновниця ГО «Агенти крові», СЕО Фундації Української асоціації футболу.
Модерувала панель Орися Хім’як, ex lead PR & Comms у Reface та Respeecher, chief Comms&PR в miltech.
«Я скажу у чомусь непопулярні речі, але стаття про благодійну ініціативу на сервері менше місця не займає, і вимагає не менше роботи. Я закликаю до співпраці з медіа, до партнерства на рівних умовах. Так, ви робите хороші речі, але у них є абсолютно зрозумілі економічні наслідки. Це голос вашого бренду. І коли ви плануєте кампанію, маєте враховувати всіх стейкхолдерів процесу, включаючи і медіа»
— Єлизавета Бордунова, головна редакторка Vector.
У першому блоці також виступила Наталія Кривда, докторка філософських наук, професорка КНУ ім.Т.Шевченка, з темою «Культура соціальної відповідальності». Вона розповіла про те, що у нашій культурі змушує гуртуватись та допомагати одне-одному.
А завершила першу частину конференції дискусійна панель, присвячена взаємодії бізнесів та організацій некомерційного сектору. Учасниками панелі «Бізнес та фонди. Лайфгаки взаємодії» були Альона Жигура, керівниця відділу КСВ Аврора Мультимаркет, Андрій Шувалов, директор БФ Сергія Притули, Анна Манухіна, директорка Macpaw Foundation та CSR Lead в Macpaw, Таня Камєнєва, директорка БФ Shields, Сергій Лукачко, CEO 31 Group (КСВ-напрямок Netpeak Group).
Модерувала панель — Катерина Загорій, співзасновниця Zagoriy Foundation, директорка ради директорів «Дарниця». Під час панелі обговорювали, чого хоче бізнес від фонду, а фонд від бізнесу, та як налаштувати якісну взаємодію.
«У мене, мабуть, найбільше прохання до соціальних проєктів — мати чіткий зрозумілий пітч-дек, без посилу в космос “нам потрібна допомога”. Чітко дати хто ви, що ви, де ваші звіти і табличка з бюджетом. Це дуже важливо для нас, це критерій прозорості та ефективності.І тут дуже велика подяка тим фондам, у яких ці звіти на сайті і їх дуже легко знайти».
— Сергій Лукачко, CEO 31 Group.
Після обіду своїм досвідом у блоці «КСВ, як частина продукту» поділились Олена Плахова (Нова пошта), Анна Денисенко (ЛУН) та Каріне Полянська (Uklon). Спікерки розповіли про соціальний вплив проєктів, які реалізовують бренди.
«Нова пошта там, де українці. Наша ціль — бути опорою для них. Коли сталася трагедія на Каховській дамбі, ми оголосили, що кожен може передати допомогу туди і отримали 1400 тонн вантажу. Це по 200 кг на кожну постраждалу людину у Херсонській області. Всього ж за 10 років Нова пошта доставила 120 тисяч тонн гуманітарної допомоги, це 270 мільйонів посилок»
— Олена Плахова, директорка з управління репутацією та маркетингом групи компаній «Нова пошта».
У блоці «Практики залучення команди» Ярина Удала, керівниця пекарні Bakehouse Garage (GoodWine), дала поради, як інтегрувати соціальну відповідальність до корпоративної культури. А Дар’я Косякова, засновниця благодійної організації Repair Together, розповіла що дає досвід спільної допомоги.
Тетяна Фіщук, директорка Projector Foundation виступила з темою «Від прибутку до впливу: Як бізнес створює нову цінність через імпакт», а Анна Денисенко, засновниця БФ «Хід юристів» та партнерка Axon Partners, розповіла, як допомагати у межах чинного законодавства.
«Ми з Фундацією не приходимо просити гроші у донорів та партнерів. Я кажу: ми робимо класний проєкт, хочете примагнітитись до нас? І якби ми надавали стипендії на безкоштовне навчання на курсах Projector тільки за рахунок власної соціальної відповідальності, їх було би 50 за рік. А об’єднавшись з партнерами, ми змогли надати освітні можливості понад 3000 жінкам»
— Тетяна Фіщук, директорка Projector Foundation
Також у другій половині конференції відбулася панель «КСВ та громади». Учасниками стали Павло Мороз, директор департаменту КСВ МХП, Максим Виноградний, директор з маркетингу «Уліс», Отець Андрій Нагірняк, директор директорату з питань мережі та ідентичності Карітасу, Влада Бідна, начальниця відділу корпоративного партнерства «Астарти»
Модерувала панель Ірина Соловей, президентка ГО Garage Gang, співзасновниця платформи краудфандингу Big Idea. Учасники обговорили як компанії можуть не лише жертвувати кошти, але й створювати довготривалі програми підтримки громад.
Останньої панельною дискусією стала «Спроможність і компетентність», у якій взяли участь Володимир Дегтярьов, начальник служби звʼязків з громадськістю 13-ї бригади НГУ «Хартія», Геннадій Карлінський, директор з маркетингу мережі АЗК WOG, Яр Бірзул, директор фонду tech-спільноти KOLO, Олександра Гайворонська, директорка Департаменту розвитку та партнерств фонду «Повернись живим» та Євген Карась, капітан, командир 413 окремого батальйону «Рейд» Сил безпілотних систем ЗСУ.
Модерувала панель засновниця та директорка благодійного фонду «Рій», Діана Ільницька.
«Якщо не лише про гроші, то бізнес може дати війську швидкість для вирішення задач. Ми маємо можливість швидко поставити, протестувати нову технологію або зброю, і якщо вона покаже себе добре — держава зможе її взяти на озброєння та масштабувати цей кейс в інші підрозділи»
— Геннадій Карлінський, директор з маркетингу мережі АЗК WOG
«Найбільше військо потребує людей. І це не про мобілізацію, а про фахівців, які вміють будувати процеси і системи. Зазвичай ці люди працюють на високих посадах в бізнесі та мають економічне бронювання. Але якщо дивитись на приклад Ізраїлю, ти можеш на півроку піти в армію зі своєю експертизою, налагодити процеси і повернутись. Цього нам не вистачає. Розуміння з боку бізнесу, як це може працювати»
— Володимир Дегтярьов, начальник служби звʼязків з громадськістю 13-ї бригади НГУ «Хартія».
Відеозаписи всіх виступів та панелей можна буде подивитись у наступному році на Youtube каналі Zagoriy Foundation.