Амбасадор в маркетингу – це не суміш кави, хоча маркетингу без цього напою, напевно, не буває. Слово «амбасадор» перекладається з французької як «посол» або «посланець» і з’явилося в дипломатії. Відносно недавно цей термін перейшов в бізнес і вказує на представника будь-якого бренду. Найчастіше таким послом стає зірка, спортсмен, музикант або блогер. Тобто амбасадор – це лідер думок, який уклав контракт з брендом і поволі (або прямо) рекламує товари або послуги.
Амбасадор – це знаменитість (або не дуже знаменитість), яка любить той чи інший бренд і говорить про це всім оточуючим.
Амбасадори можуть бути відомими і не дуже. У чомусь вони близькі до «обличчя бренду», тільки менш навмисні, демонстративні і більш спеціалізовані.
Обличчя бренду, як правило, це зірка першої (в крайньому випадку, другої) величини. Воно завжди під прицілом фото- і відеокамер. Щодня сотні папарацці і журналістів мусолять брудну білизну, цікавляться творчими планами і тим, що викидає зірка в помийницю.
Обличчя бренду видно здалеку, і це дуже серйозна справа. Таким представником не може стати зірка з поганою репутацією і антисоціальною поведінкою (якщо, звичайно, це заздалегідь не передбачено маркетологами).
Найважливіша вимога – лояльність до бренду. Важливо тримати марку до кінця, інакше всі навколишні зрозуміють, що ваша реклама – це брехня. Приклад провалу – Тіматі, який співпрацював з Yota, але був помічений з iPhone. Природно, таке «зрадництво» нікуди не годиться і викликало крах всієї рекламної кампанії.
Амбасадор – це не менш важливо і серйозно, ніж обличчя бренду, але поменше калібром і з іншими завданнями. Ним може бути людина, відома у вузьких колах, наприклад, фітнесист, популярний лікар, тренер з йоги, фрік, художник, гравець на варгані, гравець в техаський холдем, або просто товариський користувач мережі, який любить ту чи іншу торгову марку і просуває її.
У певному сенсі амбасадор це не тільки посланець, а й агент впливу, завдання якого змінити ситуацію на користь свого роботодавця.
Мета – запустити і підтримувати сарафанний маркетинг і діяти як «партизан».
Приклади:
Типовий випадок мініамбасадорства, це коли хлопець раз в тиждень водить свою дівчину в певне кафе, пробує страви і виставляє відео або фото в соцмережі.
Людині цікаво, корисно і смачно. Кафе дарує йому знижки і отримує рекламу серед звичайних користувачів. Побачивши позитивний звіт в соцмережах, друзі і знайомі амбасадора захочуть прийти в це кафе і провести там час.
Ще приклад – плавчиха юнацької збірної використовує спорядження якогось бренду. Її заповзятлива мама домовляється, і за рекламу в Інстаграм забезпечує дочку довічним запасом шапочок і окулярів.
Третій приклад – популярний фотограф, який проводить зйомки і виставляє свої роботи в мережі. Очевидно, що особисті уподобання щодо техніки можуть зробити його амбасадором будь-якого бренду.
Як бачите, амбасадорство простіше, ніж здається з назви. Найчастіше, це міні-реклама для вузького зрізу зацікавленої цільової аудиторії. Саме в цьому секрет ефективності просування. Далі ми докладно розберемося з тим, як це працює.
Навіщо брендам амбасадор?
З першого погляду не ясно, навіщо брендам потрібні «дрібні» амбасадори, здається, що набагато ефективніше вкластися в контракт з великою знаменитістю, зробити її «обличчям бренду», або просто купити рекламу, і відразу отримати мільйони переглядів. Це дійсно так, але не завжди і не скрізь.
Є кілька принципів ефективної реклами:
- Відповідність продавця і товару, тобто кінодіва, далека від спорту, буде погано виглядати зі штангами і тренажерами, а лисий афроамериканець – з шампунем.
- Рекламувати потрібно там, де знаходиться цільова аудиторія. Це досить очевидний момент, адже шахістам не надто потрібні ласти і маски, а плавцям – гирі.
- Краще 10 дрібних, спеціалізованих кампаній, ніж одна велика, але «на весь світ». Шанс створити вірусний контент, який зробить рекламодавця популярним, зростає пропорційно кількості спроб.
- Спеціалізація підвищує ймовірність успіху. Це саме можна сказати і до реклами у блогерів: краще домовитися з 10 дрібними блогерами, які щільно сидять в своїй ніші, ніж поставити все на одну зірку (тим більше, якщо вона не має відношення до вашої галузі).
Але повернемося до питання, амбасадори потрібні брендам для того, щоб не дуже нав’язливо рекламувати товари і послуги. Реклама «в лоб» з кожним роком втрачає свою силу, а ось прихована реклама – як і раніше двигун прогресу.
Приклад:
10 фітнес-блогерів «засвітили» один і той же браслет для обліку калорій. Через тиждень сказали, що він недорогий, точний і надійний, і навіть краще, ніж той, що був до цього. Ще через тиждень зняли серйозні огляди з цифрами і тестами на міцність і т.і. Потім вони долають марафон, пливуть навколо світу чи інакше відчувають браслети.
Що вирішать звичайні користувачі, які доглядають собі подібний девайс? Думаю, відповідь очевидна, це «сарафан із сарафана», і амбасадори, природно, «рулять».
За допомогою амбасадора бренд робить той самий крок до споживача, про який говорять економісти. Капіталізм знаходить «людське обличчя» і доводить всім, що працює заради людей, а не заради грошей.
Якими якостями повинен володіти амбасадор бренду?
Є кілька якостей, які є обов’язковими для того, хто зібрався стати амбасадором.
- Амбасадор повинен мати достатню аудиторію, тому що нікому не потрібен блогер, якого не читають.
- Повинен бути лояльним бренду, інакше обов’язково попадеться (згадаємо Тіматі і Iphone).
- Добре, якщо людина володіє достатнім рівнем інтелекту, щоб не нашкодити іміджу рекламодавця.
- Також важливі надійність, вміння тримати слово і язик за зубами. Деякі висловлювання і одкровення можуть звести на нуль всі вкладення в рекламу.
- Авторитет і харизма важливі, тому що без них не буде належної поваги бренду.
- Повинен вміти рекламувати продукт.
- Викликати потрібні асоціації щодо продукту.
Де бренди беруть амбасадорів?
Амбасадор є скрізь, особливо в інтернеті. Амбасадором може стати будь-який клієнт бренду, якщо він досить креативний, щоб придумати і зробити щось для реклами.
Дуже популярні пошуки амбасадорів в процесі різних рекламних акцій і презентацій. Це може бути онлайн або оффлайн захід. Наприклад, якщо відвідувачі викладають у себе в соцмережах фотографії з хештегом, то можуть отримати призи, знижки або передплати. Фірми створюють кампанії лояльності, з метою залучення амбасадорів, придумують гейміфікації і пропонують бонуси.
Також популярний блогер може отримати пряме запрошення стати амбасадором, особливо, якщо він робив будь-який огляд на бренд або добре зарекомендував себе в галузі.
Нещодавно з’явилися сервіси, що сприяють пошуку амбасадорів, але наскільки вони сумлінні поки незрозуміло.
Як знайти амбасадора прямо зараз? Просто відкрийте базу своїх клієнтів і знайдіть тих, хто регулярно купує товари або послуги.
Далі можна зателефонувати і зробити пропозицію, від якої клієнт не зможе відмовитися.
Як налагодити ефективну співпрацю з амбасадорами?
Підготовка всього заздалегідь – основа успішного співробітництва. Для цього потрібно чітко прописати:
- мету співпраці з великими і дрібними амбасадорами;
- призи та бонуси для тих і цих;
- розвиток програми лояльності в перспективі.
Крім того, вже після договору може знадобитися контент-план або покроковий підігрів аудиторії, але це вже справа вашого маркетолога.
Замість висновку
Залишилося не розібраним питання про те, скільки заробляє амбасадор? І це не випадково, тому що дохід «посланця» залежить від маси факторів, починаючи від того, скільки у нього передплатників, закінчуючи жадібністю роботодавця, активністю і умінням приносити користь. Мінімальні доходи – це навіть не доходи, а знижки. Максимум практично не обмежений. Активний блогер середнього рівня заробляє близько 3-5 тис. у.о.
Залучення амбасадору може стати справжньою знахідкою для бренду і помітно розширити аудиторію.
Важливий момент – не варто очікувати миттєвої віддачі від разової акції або одного єдиного амбасадора. Своєчасне розширення штату, а також креатив щодо просування – ось те, що без сумніву допоможе в роботі, і зробить ваш бізнес більш прибутковим.
Якщо є свій досвід співпраці з амбасадорами, а також думки, міркування або питання – пишіть коментарі, будемо раді.