Nokia — не новачок у переосмисленні бізнесу. Більшість споживачів знає фінську компанію як колись найбільшого виробника мобільних телефонів. Між тим історія компанії почалася ще у ХIХ столітті з заснування целюлозно-паперового заводу. А якихось 60 років тому серед відомих продуктів Nokia були гумові чоботи та туалетний папір.

В середині XX сторіччя Nokia виробляла зокрема й туалетний папір
Сьогодні експертиза в галузі телекомунікацій дає Nokia новий шанс на відродження: бізнес отримує вигоду від буму штучного інтелекту та боротьби Європи з Китаєм.
Історія Nokia: целюлозний завод, влада в мобайлі та занепад
Нинішній поворот Nokia у бік ШІ виглядає цілком логічним з огляду не тільки на запити ринку, а й на історію компанії. Коротко — про основні віхи.
- Діяльність Nokia налічує більш як півтора сторіччя. У 1865 році фінсько-шведський гірничий інженер Фредерік Ідестам заснував целюлозно-паперовий завод у місті Тампере на півдні Фінляндії. А за три роки — ще один завод у місті Нокіа, на березі річки Нокіанвінтра. Саме так компанія отримала свою назву.
- Після кількох реструктуризацій протягом наступних майже 100 років основними напрямками бізнесу Nokia були виробництво паперу, гуми та електрокабелів. Серед відомих продуктів бренду — гумові чоботи, цивільні та військові респіратори, а також туалетний папір.
- У 1967 році через злиття трьох компаній утворилася Nokia Corporation з диверсифікованим портфелем. Компанія почала активно інвестувати в електроніку і телекомунікації: виробляла радіостанції, телефонні комутатори, обладнання для армії.
- В цей час фінський уряд, що зберігав нейтралітет в часи Холодної війни, вирішив інвестувати у власні технології зв’язку, зокрема радіозв’язок для оборонних потреб. Контракт на виробництво такого обладнання отримала Nokia як великий національний гравець із промисловим потенціалом і знанням інфраструктурних бізнесів.
- У 1990-х Nokia трансформувалася в одного з лідерів мобільного ринку. У 1992 році колишній співробітник Citibank Йорма Олліла обійняв посаду СЕО Nokia. Він прийняв кілька стратегічних рішень і почав масштабні зміни, які сформували наступне успішне десятиліття бізнесу: закриття неключових галузей та фокус на мобільних телефонах.

У 90-х роках мобільні телефони Nokia задавали тренди ринку
- Nokia активно інноваціонувала: перші телефони 3G, ранні «камерофони», культові пристрої — це все частина її технологічної спадщини. Так, революційна модель Nokia 2110 ще у 1994 році фактично визначила, як має виглядати бізнес-телефон: з адресною книгою, можливістю надсилати текстові повідомлення, бачити пропущені дзвінки тощо.
- У 2008 році частка Nokia на ринку мобільних телефонів становила 38,6 відсотки. Але протягом наступних п’яти років компанія перетворилася на збиткову. Основна причина — поява iPhone. Спочатку в Nokia вважали, що споживачі продовжать купувати їхню продукцію через нижчу ціну. Але виявилось, що люди віддають перевагу передовим продуктам з вдосконаленим програмним забезпеченням та привабливим дизайном, що не було сильною стороною Nokia.
- У 2014 році Microsoft придбала підрозділ телефонів Nokia за 7,2 мільярда доларів. Але цей крок виявився невдалим, і за два роки фінська компанія була продана HMD Global за 350 мільйонів доларів. Nokia фактично вийшла з виробництва телефонів і зосередилась на технологіях для операторів та дата-центрів.
Новий шанс для Nokia: інфраструктура для ШІ та угода з Nvidia
Наразі основний бізнес Nokia — будівництво інфраструктури для великих телекомунікаційних операторів, зокрема Vodafone, — перебуває у занепаді. За даними дослідника ринку Dell’Oro, капітальні витрати сектору протягом наступних трьох років скорочуватимуться на 2 відсотки щорічно. Щоправда, це залежить від геополітичних тенденцій (докладніше — в кінці статті).
Зовсім інші перспективи дають інвестиції в інфраструктуру для центрів обробки даних, необхідних для роботи штучного інтелекту. На початку 2025 року Nokia придбала за 2,3 мільярда доларів компанію Infinera — одного з провідних світових виробників оптичних транспортних систем. Ці системи забезпечують масове переміщення трафіку через світло- та оптоволоконні кабелі в центрах обробки даних.

Nokia активно інвестує в інфраструктуру для центрів обробки даних, необхідних для роботи штучного інтелекту
Як результат у третьому кварталі цього року 6 відсотків продажів Nokia припало на гіперскейлерів — гігантів інфраструктури обчислень на основі ШІ. Поки ця цифра не виглядає вражаючою, але світові інвестиції в штучний інтелект та шалене зростання гіперскейлерів робить їх набагато перспективнішими клієнтами, ніж телекомунікаційні компанії: лише за квартал обсяг продажів Nokia в цій сфері зріс на 11 відсотків.
Наприкінці жовтня Nokia за 1 мільярд доларів продала свою 3-відсоткову частку Nvidia — найдорожчій компанії в світі та лідеру в галузі штучного інтелекту. Ця угода, а також операційний прибуток за третій квартал, який перевищив ринкові очікування (435 мільйонів євро замість 342-ти), довів вартість акцій до трирічного максимуму.
За прогнозами, підрозділ мережевої інфраструктури Nokia, задіяний в роботі штучного інтелекту, найбільше вплине на цьогорічний дохід компанії. Ця тенденція, ймовірно, продовжиться: за оцінками Visible Alpha, чистий обсяг продажів Nokia може стабільно зростати з 19,5 мільярдів євро у 2024 році до 21,5 мільярдів у 2028 -му.
Перспективи: геополітичні виклики та ризики бульбашки ШІ
В листопаді цього року Nokia оголосила про нову стратегію та еволюцію операційної моделі. Компанія позиціонує себе як лідера в трансформації мереж на основі штучного інтелекту. В найближчих планах — продати неефективні частини бізнесу та реструктуризувати чотири існуючі сегменти на два основні: мобільні мережі та мережеву інфраструктуру.
Підрозділ мережевої інфраструктури охоплюватиме переважно оптичний мережевий бізнес Nokia, забезпечуючи оптоволоконні з’єднання, які можуть передавати великі обсяги даних, необхідні для робочих навантажень ШІ. Підрозділ мобільних мереж включатиме в себе усталений бізнес Nokia, що постачає комплекти для магістральних мереж телефонного зв’язку. Кожен з цих сегментів має свої перспективи та ризики.
Що стосується штучного інтелекту, то інвестиція Nvidia робить Nokia технічно цікавішою для гіперскейлерів. Але в результаті все залежатиме від того, чи лусне бульбашка ШІ, як це прогнозують аналітики, чи гіперхайп виявиться виправданим.
Поки, окрім співпраці з Nvidia, Nokia інвестує 4 мільярди доларів у виробництво та дослідження та розробки в США у партнерстві з адміністрацією Трампа, щоби оптимізувати свою мережеву інфраструктуру для штучного інтелекту. Шанси фінської компанії підвищує те, що США не мають великого вітчизняного виробника телекомунікаційного обладнання, залишаючи основними варіантами Nokia, Ericsson та Samsung.
Окрім того, Nokia оголосила про стратегічне партнерство з NestAI — однією з найбільш швидкозростаючих європейських лабораторій ШІ, що спеціалізується на перспективній мілітарі-сфері: безпілотниках, автономних операціях, платформах командування та управління в сферах логістики, інспекції, спостереження, безпеки та оборони. Nokia разом з державним фінським інвестором Tesi вкладають у NestAI 100 мільйонів євро.
З’явилися перспективи і для другого підрозділу компанії — мобільних мереж. В листопаді лідери ЄС обговорювали технологічне відставання та залежність від США та Китаю. Одна з таких галузей — інфраструктура, яку використовують в Європі для роботи телекомунікаційних мереж 5G від китайських Huawei та ZTE.
Про ризики співпраці з китайськими компаніями в телекомунікаційній сфері говорять вже не перший рік. І якщо в США заборонили роботу Huawei, то на європейському ринку далі розмов справа не пішла. Зокрема — завдяки китайським лобістам, які ймовірно підкупили членів Європарламенту.
Ще у 2020 році Європейська комісія рекомендувала державам-членам вжити заходів для запобігання вбудовування «високоризикованих постачальників» у їхні нові інтернет-мережі 5G. Наразі цю рекомендацію хочуть перетворити на юридичну вимогу, що може зіграти на руку місцевим гравцям, зокрема Nokia.
З іншого боку, Китай вже збільшує бар’єри для роботи на своєму ринку Nokia та Ericsson. Навіть якщо ЄС висуне обмеження для Huawei, Nokia втратить значну частину ринку Китаю, що позбавить її важливих доходів. Тож наразі майбутнє фінської компанії залежить як від технологічних, так і від геополітичних трендів.










































































