Маркетинг – це бізнес-процес створення відносин з клієнтами і їх задоволення. Орієнтуючись на клієнта, маркетинг є одним з головних компонентів управління бізнесом.
У комерційній сфері діяльності задоволенням потреб і потреб споживачів займається маркетинг. Він спрямований на розвиток ціноутворення і товарної політики. В цілому маркетинг вивчає ринок збуту, займається прогнозуванням споживчого попиту на товари і послуги. Всім відомо про те, що на сьогоднішній день споживчі ринки переповнені. Щоб привернути увагу покупців, необхідно докласти максимум зусиль. Безліч конкурентів включаються в боротьбу за право придбати лояльність споживачів.
Основні тенденції розвитку маркетингу
Підприємницький маркетинг. Відомо, що величезна кількість процвітаючих нині компаній були засновані талановитими і дуже розумними людьми. Вони різними способами намагалися добитися прихильності своїх потенційних покупців.
Доктринальний маркетинг
Це універсальна форма маркетингу. Досягаючи певного успіху, маленькі компанії керуються методами доктринального маркетингу. Ці компанії часом не завжди вміло володіють маркетинговими інструментами, на відміну від мега компаній, але вони намагаються застосовувати в своїй практиці професійні маркетингові прийоми.
Інтрепренерський маркетинг
Керуватися цим видом маркетингу досить складно. Безліч великих компаній не піднімаються вище рівня доктринального маркетингу. Їх менеджери займаються вивченням звітів щодо розвитку ринку, намагаючись вибудовувати взаємовигідні відносини з дилерами. Основна мета фахівців з маркетингу полягає у вибудовуванні оптимальної рекламної політики. У таких компаніях майже відсутній творчий дух першопрохідців підприємницького маркетингу. Менеджери цих компаній йдуть второваною дорогою, а їм необхідно вчитися і самим шукати свої способи задоволення потреб і потреб клієнтів.
Маркетингові війни
Маркетингові війни – що вкладають в зміст цього поняття бізнесмени? Перш за все, сфера підприємництва – це вже бій, перемогти в якому під силу тим, кому буде підвладна правильна стратегія і тактика маркетингу. Розкриттю цієї актуальної теми присвячена геніальна книга професійних маркетологів Ел Райса і Джека Траут “Маркетингові війни”. Автори бестселера стверджують, що маркетинг діє за тими ж законами, які притаманні збройним конфліктам. Фундаментом маркетингу Джек Траут вважає позицію компаній на споживчому ринку. Вона власне і визначає тип маркетингової війни. Автор книги виділив чотири типи маркетингових воєн:
- оборонна,
- наступальна,
- флангова,
- партизанська.
Кожній війні відповідає своя стратегія і свої закони.
Оборонну війну ведуть лідери споживчого ринку. Найкращою маркетинговою стратегією є своєчасне блокування сильних кроків своїх конкурентів.
У наступальної війни основна стратегія полягає в подоланні сили лідера. Потрібно відшукати слабке місце в позиції лідера і вміло атакувати його.
Флангова війна розрахована на дрібних конкурентів. Чудовим фланговим маневром вважають той, який спрямований на не заперечувану територію. У цій війні величезне значення набуває тактика. Переслідувати противника часом важливіше, ніж його атакувати.
Партизанську війну ведуть регіональні компанії. Необхідно знайти невелику частину ринку, яку можна захистити. Маркетологам потрібно завжди пам’ятати, що не можна вести себе як лідер при досягненні будь-якого успіху. У будь-який час треба бути готовим до згортання своїх позицій.
Головна мета маркетологів
Головна мета маркетологів – полягає в створенні, збереженні і зміцненні позицій компанії в свідомості покупців. Ступінь ефективності боротьби з конкурентами має великий вплив на збільшення зростання продажів. Успіх буде гарантований в тому випадку, якщо добре організований бізнес.
Щоб домогтися перемоги в маркетингових війнах необхідно ретельно аналізувати роботу конкуруючих компаній.
Ще в недалекому минулому класичним визначенням маркетингу було вивчення потреб і потреб клієнтів. В даний час таке маркетингове правило приносить лише незначний ефект. Володіння знаннями про споживчий попит не надто допомагає компанії заволодіти увагою клієнтів, так як задоволенням потреб покупців вже активно займаються десятки конкурентів. З цього випливає, що всі свої сили і вміння необхідно переключити на конкурентів. Маркетологи повинні вміти знаходити уразливі місця в їх роботі і вміло організовувати маркетингову атаку.
Хитра маркетингова тактика повинна орієнтуватися на роботу гравців споживчого ринку. В першу чергу, компаніям необхідний маркетинговий план, який показує сильні і слабкі сторони конкурентів. Крім цього, необхідний план захисту від одних і нападу на інших. Бажано мати дані головних маркетологів конкуруючих фірм. Йдучи до перемоги, потрібно бути готовим до подолання будь-яких труднощів і намагатися позбутися будь-яких ілюзій.
Явною помилкою теперішнього часу є те, що в маркетинговій війні зможуть перемогти лише найкращі товари, просто варто їх лише запропонувати потенційним клієнтам. На жаль, все йде набагато складніше: необхідно донести цей продукт до сприйняття клієнта. Перемога буде досягнута в тому випадку, коли ваш товар займе перше місце в голові споживача. Це можна зробити шляхом проведення успішної рекламної компанії.
Потрібно визнати, що маркетингова війна – це війна інтелектуалів. Полем бою є прихильність покупця. Досвідчений фахівець в області маркетингу зобов’язаний знати про позиції інших компаній в головах своїх потенційних клієнтів.
Будь-який фахівець з маркетингу володіє трьома видами продуктів: рекламою, продажем і зароблянням коштів. Потрібно пам’ятати про те, що неможливо здобути перемогу, якщо наслідувати у всьому лідерам. У виграші буде той, кому вдасться зламати стратегію лідера, відшукавши слабку сторону в його силі. Бій виграють в результаті проведення флангових атак і максимальної концентрації власних сил.
У всіх типах маркетингових воєн спочатку розробляється тактика, а вже за нею йде стратегія, метою якої є тактичний успіх. Щоб успішно виконати це завдання, необхідно мати глибокі знання, які реально зможуть допомогти побачити, що відбувається на полях битв.
«Не можна підганяти обставини під свій план. Потрібно навчитися підлаштовуватися під обставини » – сказав Джордж Паттон, американський військовий генерал часів Другої світової війни.
Хороший маркетинговий стратег повинен уміти використовувати рекламну продукцію з метою досягнення успіху. Тільки від стратегії залежить виграш в битві за прихильність потенційних покупців. Стратегія є рушійною силою. Іноді витрачаються істотні ресурси, щоб захопити ключові точки, які стримують розвиток стратегії. Можна навіть відмовитися від прибуткового продукту, якщо він не узгоджується зі стратегією.
Не можна не згадати ще одну дуже важливу деталь в сучасних маркетингових війнах. Хто найчастіше розробляє стратегічний план? Відповідь проста: стратегію зазвичай розробляє група фахівців з маркетингу. Це часто є помилкою. За розробку стратегічного плану компанії повинен відповідати одна людина, так званий маркетинговий генерал. Він повинен володіти гнучкістю і умінням підлаштувати стратегію під ті чи інші обставини. Цій людині необхідно мати сміливість, щоб відстоювати свої рішення і не йти на компроміс з начальниками і підлеглими. Для досягнення перемоги маркетинговому генералу потрібно дуже серйозно підійти до вивчення основних принципів маркетингової війни.
Висновки
Історія розвитку вільного підприємництва наочно демонструє факти величезного фінансового колапсу, який довелося відчути на собі багатьом великим і малим компаніям. Цих втрат можна було б уникнути, правильно застосовуючи принципи ведення маркетингової війни. Грамотно вибудувана стратегія маркетингу вчить не тільки здобувати перемогу, вона навчає вмінню не програвати. Бойове мистецтво маркетингових лідерів є головною зброєю в маркетинговій війні. Ми вже говорили про те, що бізнес – це маркетингова війна. Перш ніж ступити на стежку вільного підприємництва, необхідно розуміти принципи ведення маркетингових воєн. Удачі вам на цьому нелегкому поприщі!