Уявіть собі, що в школі є два вчителя історії. Обидва чудово знають матеріал. Але один під час уроку просто викладає те, що вимагають за навчальною програмою. А другий крім того добавляє у розповідь цікаві маловідомі факти, перевіряє домашні завдання у тестовій формі, проводить тематичні вікторини, організовує рольові міні-вистави, коригує роботу за результатами опитування і т. д. і т. ін. У кого учні краще знатимуть предмет? Правильно, у другого, адже це так цікаво, коли ти сам береш участь у процесі. У маркетингу це називається квіз.
Що таке квіз?
На теренах цифрового бізнесу інтерактивний квіз із елементами геймінгу є ефективним інструментом лідогенерації. Простіше кажучи, проведення заходів у ігровій формі із активним залученням аудиторії дає можливість бізнесу досягти певної мети з порівняно невеликими витратами. Квізи можуть бути не лише маркетинговими, а також інформаційними, навчальними чи розважальними. У якості квізу здатні виступати опитування, тести, вікторини та інші види взаємодії з потенційними клієнтами. До речі, англійське слово “quiz” приблизно так і перекладається: тести й інші завдання для перевірки, вікторини тощо.
Чому саме з потенційними? Тому що квіз — це насамперед інструмент впливу на «теплу» аудиторію. Не на «холодну», коли людина ще нічого не знає про ваш бренд. І не на «гарячу», коли вона вже майже готова заплатити за ваш товар. А саме на тих, хто розуміє, що йому потрібно, шукає, де це краще придбати і вже має деяку інформацію про вашу компанію.
Навіщо потрібен квіз?
Якої ж мети можна досягти проведенням квізу, навіщо він потрібен у маркетингу? Серед найпоширеніших питань, які вирішують за його допомогою:
- Збирання даних. Розробники квізу можуть включити у нього цільові питання таким чином, що після опрацювання відповідей краще розумітимуть не лише потреби ЦА загалом, але й більш конкретно — чим люди цікавляться, чому надають перевагу і т. ін.
- Підвищення рівня залучення аудиторії. Квізи інтерактивні, отже — цікаві для глядачів. Вони ефективно утримують увагу, за рахунок чого збільшується тривалість присутності на сайті чи в застосунку.
- Генерація лідів. Нерідко за умовами квізу користувачі, щоб мати результати, повинні ввести свої контакти. Як наслідок, фірма отримує дані потенційних покупців.
- Персоналізація пропозицій. Відповіді на запитання квізу допомагають визначити, що саме потрібно конкретному замовнику. Отже, фірма має можливість запропонувати послугу або товар, що якнайкраще підходить певній людині.
- Популяризація. Квіз цілком можна використати у якості навчального інструменту, за допомогою якого користувачі отримають розширену інформацію про товар та його особливості, після чого краще розумітимуть, що саме вони купують.
Для вирішення перерахованих завдань компанії все частіше інтегрують різні форми квізів у свої рекламні кампанії, соціальні мережі або фірмові сайти.
У 2022 та 2023 роках Hubspot та Riddle провели дослідження з метою кількісно визначити вплив квізів на показники інтернет-маркетингу. Результати отримані майже однакові:
- Доля конверсії: 10-30%;
- Збільшення:
- Залучення аудиторії (кількість переглядів, коментарів, лайків і т. ін.): 20-50%;
- Впізнаваності бренду серед ЦА: 10-20%;
- Продажів: 10-20%.
- Зменшення середньої вартості залучення ліда: 10-20%;
Визначення показників проводилося на базі обстеження відповідно 2000 та 1000 кампаній ігрового маркетингу. Наведені дані беззаперечно доводять, що ефективність квізів не лише не зменшилася, а навпаки, по деяким напрямкам стала навіть кращою.
У яких ринкових сегментах квіз-маркетинг особливо ефективний
Якщо казати загалом, то запустити квіз-кампанію може будь-яка фірма, що працює у будь-якій ринковій ніші. Проте у деяких напрямках інтерактивний інструмент з ігровими елементами виявляється особливо ефективним. Наприклад, у сегменті «Краса та мода» за його допомогою можна визначити особисті уподобання, на основі чого давати персоналізовані рекомендації по вибору одягу, взуття, догляду за шкірою чи макіяжу.
Квіз на тему «Подорожі й туризм» таким же чином пропонує мандрівникам найкращі тури й готелі. У ніші «Навчання й тренінги» за допомогою квізів можна цікаво та ефективно оцінювати знання. У «Здоров’я та фітнес» опитування й тести допомагають визначити, яку краще поставити мету і що взагалі потрібно конкретній людині. А на базі відповідей респондентів — давати рекомендації по методиці тренування та/або харчуванню. У «Ресторани й харчування» на базі уподобань клієнтів спеціалісти не лише розробляють меню, що буде відповідати їх смакам, а ще й підбере для них найцікавіші знижки та акції.
У сфері електронної комерції поле діяльності взагалі необмежене, спираючись на визначені інтереси покупців, можна пропонувати їм товари чи подарунки з великою вірогідністю того, що поради виявляться напрочуд вдалими. Ще одна ніша, трохи несподівана — особисте фінансове планування, коли респондентам дають поради по керуванню грошима у залежності від рівня їх добробуту.
Переваги й недоліки квізів
Висновки Hubspot та Riddle цілком можливо назвати перевагами квізів, бо дійсно за їх допомогою збільшуються показники конверсії, залучення аудиторії, впізнаваності бренду й продажів, а також знижується середня вартість залучення ліда. До цього можна додати, що старт інтерактивної гри потребує невеликих витрат, а збільшення аудиторії відбувається ще й за рахунок того, що учасники активно розповсюджують інформацію про тест чи вікторину серед своїх знайомих та зберігають результати на особистих сторінках. Помітно підвищується загальна ефективність рекламної кампанії.
Головний мінус пов’язаний з тим, що квіз мало корисний у тих сегментах, які пов’язані із довгочасним консультуванням чи вимогливою аудиторією. Напрямки, що вимагають серйозного ставлення (купівля аграрної техніки, оптове придбання ліків тощо), несумісні з геймерським форматом.
Покрокова інструкція про те, як створити квіз, здатний розігріти аудиторію та збирати ліди
Існує кілька етапів (кроків) процесу розробки квіза, серед яких немає більш або менш важливих. Не лише груба помилка, але навіть формальний підхід на будь-якому з них здатні суттєво знизити результат. Починати роботу слід із ретельного вивчення цільової аудиторії. Не склавши портрет пересічного клієнта, важко визначити, які саме питання та пропозиції будуть йому цікаві. Адже не секрет що, наприклад, у домогосподарок «бальзаківського віку», студенток вищої школи та пенсіонерок зовсім різні інтереси та уподобання. Цей етап не рахується, бо вивчення аудиторії має бути вже давно проведено менеджерами компанії у зв’язку з іншими маркетинговими заходами.
Визначення мети
Створення квізу починається із визначення мети, тобто навіщо ми взагалі оцим усім займаємося? Що нам потрібно, чого бажаємо досягти за допомогою проведення даного заходу? Ми хочемо підвищити пізнаваність бренду чи провести навчання аудиторії, виконати просування послуги або товару чи зібрати контактні дані і т. д. і т. ін. Мета може бути одна велика чи кілька дрібних, проте у будь-якому разі не треба намагатися за допомогою одного опитування вирішити усі проблеми користувачів. Правильне її визначення дає можливість скласти змістовні й релевантні питання, за допомогою яких потім роблять точні висновки.
Складання переліку запитань
Запитання повинні відповідати обраній меті. Остання також впливає і на їхній формат. Серед найпопулярніших:
- Множинний вибір. До кожного питання дається кілька варіантів відповіді, учасник повинен вибрати правильну.
- Вірно чи невірно. Перелік запитань містить певні факти чи висловлювання. По кожному твердженню учасник має визначити, це правда чи брехня.
- Заповнення «пустих» ділянок. Даються твердження з «білими плямами», учасник повинен заповнити пропуски вірною інформацією.
- Співставлення. У двох колонках є пов’язані між собою елементи, учасник має визначити їх.
Питання мають бути ясними, точними та інформативними. Бажано питати про щось конкретне та важливе, бо «взагалістика» навряд чи когось сильно зацікавить. Але вони не повинні бути складними, у вас же не іспит з історії чи географії. Можна, до певного рівня, задавати неочевидні питання, щоб підкреслити професіоналізм ведучого, але з цим не слід надто захоплюватись. Скільки їх повинно бути у вікторині? Оптимально — від чотирьох до шести. Більша кількість стомлює користувача, а менша просто не цікава. Чи можна додавати ілюстрації? Можна. А підказки? Взагалі-то так, але не надто відверті, це ж не захід для дітей дошкільного віку.
Бажано щоб користувач мав можливість робити виправлення у відповідях на вже пройдені запитання, бо нерідко невірні відповіді обирають випадково, або через хвилину згадують, як правильно. Якщо нема шансу виправити, то учасник може відмовитися від проходження тесту (слід відзначити, що далеко не всі організатори квізів погоджуються з цією рекомендацією, мовляв: «Померла — так померла!»)
Не треба задавати питання просто ради того, щоб задавати питання, на кшталт: «Ну, це ж вікторина, тут повинні бути запитання, ну ми й запитуємо … про що-небудь». Вони (а точніше відповіді на них) мають приносити користь для менеджерів, щоб за їх допомогою можна було підготувати цікаву пропозицію. Питання повинні бути тематичними, між ними має відчуватися зв’язок, щоб у кінці вікторини в мізках користувача «склався пазл». Тобто людину треба привести у такий стан, коли пропозиція чи порада потрапляє на «підготовлений грунт».
Мультимедійний контент
Якщо додати у вікторину малюнки, фотографії, аудіокліпи та відео, то вони зроблять її більш захоплюючою й цікавою. Крім того, вони забезпечують наочне зображення запитань та пропонують додаткову інформацію. Також не слід забувати про дизайн сторінки — графіку, анімацію, емодзі, шрифти й палітру кольорів. Візуалізація сприяє залученню користувачів та економить їх час. Інколи ідея квізу настільки цікава, а його оформлення таке красиве, що хочеться відправити його друзям! Візуалізація завжди ефективна, тому витрати часу на її додавання не слід вважати марними.
Правила проведення та визначення результатів
Квіз повинен мати прості й зрозумілі правила, що мають регулювати весь процес відповідей на запитання. Зазвичай сюди входять обмеження часу, кількість спроб, система підрахунку балів тощо. Важливо, щоб ці правила були доведені до учасників ще до початку вікторини.
Визначення результату проходження квізу зазвичай проводиться так. За кожну відповідь нараховується певна кількість балів, які потім підсумовують. Результат залежить від того, в якому діапазоні виявиться сума. Квіз буде ще цікавішим, коли оголошувати результати у позитивному стилі або з гумором, це збільшує аудиторію. Чи можна у негативному? Так, інколи це теж працює, але тільки у тому випадку, коли згідно аналізу портрету типового представника ЦА робиться висновок, що такий стиль не буде сприйнятий як щось несерйозне чи, ще гірше, образливе.
Бажано, щоб кількість різних результатів була від трьох, а ще краще від чотирьох і до семи, тоді можна вести мову про персоналізацію, бо коли їх лише два, то це розчаровує. Посилання на схожі тести допомагає довше утримати відвідувачів на сайті.
Мотивація. Лід-магніт
Уявіть собі, що випадковий відвідувач зайшов на сайт і побачив квіз. З якого дива він буде його проходити, власний час витрачати? Потрібна мотивація, або, інакше кажучи, лід- магніт. Це може бути знижка, чек-лист, промо-код, важлива інформація, купон, невеличкий подарунок чи незначна послуга і т. ін. Бонус відвідувач отримає після того, як пройде опитування і, щоб побачити результати, залишить свої контакти. Інформація про нагороду повинна даватися з самого початку, ще до проходження тесту.
Створення лід-форми
Останнім кроком опитування має бути форма збирання контактів: ім’я, е-маіл, телефон тощо. Чим менше рядків для заповнення, тим краще, бажано не більше трьох. Під ними треба розташувати кнопку «Отримати результати». Краще у якості головного контакту визначити електронну пошту, все інше — за бажанням.
Структура квізу
Структурно квіз виглядає наступним чином:
- Стартова сторінка.
- Слайди з питаннями.
- Сторінка для введення контактів.
- Сторінка з подякою.
Перша сторінка — мотиваційна. Вона містить інформацію про товар та його цінність, закликає пройти опитування та сповіщає про бонуси. Тут же пишуть, скільки буде запитань та скільки часу доведеться витратити на проходження квізу. Стартова сторінка не обов’язкова, перехід до питань може бути з рекламної форми. Питання не повинні бути ні дуже простими, ні надто складними. На слайдах з ними можна розташувати інформацію про компанію, оформлювати їх бажано в одному стилі. На сторінці з подякою можна лишити посилання на офіційний сайт, портфоліо або соціальні мережі.