Коли в літературі тільки народжувався напрямок фантастики, то віддалене майбутнє у зображенні письменників виглядало як «кнопковий рай». Хто б знав, що Google вже зараз переплюнув усіх наївних мрійників. Його Discover виконує невисловлені (!) бажання відвідувача і видає корисну саме для нього інформацію одразу після завантаження, навіть не чекаючи натискання якихось кнопок. Диво дивне! А якщо серйозно?
Що являє собою Google Discover та звідки він взявся?
Google Discover — це персоналізована стрічка новин. Це не якась принципово нова розробка, а подальший розвиток Google Feed. Серед фірмових застосунків була така дуже популярна програма. У 2018 році щомісячна кількість її активних користувачів досягла позначки 800 мільйонів чоловік, після чого було вирішено провести ребрендинг. Проект отримав новий інтерфейс, інформація тепер подається у вигляді карток веб-ресурсів, що розташовані одразу під пошуковим рядком. Вигадали нову назву (англ. “discover” — виявити, відкрити для себе), стали дещо іншими умови ранжування.
Остання зміна найвагоміша, бо розробники додали у стрічку новин механізм, який знаходить цікавинки індивідуально для кожного користувача. Важливо й те, що Feed пропонувала тільки новини й тренди. А Discover цим не обмежується. Він також містить статті з блогів онлайн-магазинів, освітніх проектів, туристичних фірм, салонів красоти, розважальних та інших веб-ресурсів.
Google Discover для відвідувачів
Google Discover став набагато зручнішим для пересічного відвідувача, ніж «тихо похована» Feed. Ще б пак, хто ж відмовиться отримувати новини, підлаштовані під інтереси людини, яка завантажує пошуковик у мобільному гаджеті. Яким же чином програма «вгадує», що потрібно цьому самому пересічному? Все дуже просто, алгоритм роботи аналогічний до того, що використовують у соціальних мережах. Враховуються анкетні дані, що вказують під час реєстрації, в тому числі геолокація, та забрані відомості про дії людини в інтернеті: історія запитів, розділи новин, переглянуті відеоролики, тематика підписок. А також особисті налаштування (про це докладніше — трохи згодом).
Окремо зазначається, що одним з ключових моментів нового сервісу, у порівнянні з попереднім, є перехід глядацької аудиторії з активної категорії до пасивної. Мається на увазі, що відвідувачам вже не треба нічого шукати. Їм досить просто гортати стрічку новин, там вже є все (ну, майже все) те, що вони могли б побажати знайти. Виглядає це, до речі, як ще один крок у той самий омріяний «кнопковий рай».
Налаштування тематики
Додатковий позитивний нюанс Google Discover для «звичайних» користувачів інтернету полягає у тому, що людина може контролювати той контент, що рекомендує переглянути стрічка новин. У мобільній версії браузера у налаштуваннях є можливість не лише відзначати цікаві матеріали, але й відмовлятися від тих статей, які йому нецікаві. Для цього потрібно:
- При бажанні відзначити цікавий текст, досить знайти під ним три крапки, натиснути на них та вибрати «Додати у перелік для читання».
- Коли ж якийсь текст не просто нецікавий, а взагалі не бажано, щоб аналогічні йому матеріали з’являлися у стрічці новин, то у меню слід обрати «Не цікаво» або «Приховати».
- Весь перелік відзначених цікавинок, сформований внаслідок таких дій, можна переглянути у налаштуваннях стрічки. Для цього треба натиснути на шестерню поруч зі словом «Рекомендації» та вибрати «Керування інтересами».
Алгоритм зважає на дії читача, спрямовані на сортування тематики новин, і наступні кейси обов’язково будуть складені з їх урахуванням. Отже, чим частіше людина буде користуватися даною опцією, тим точніше наступні пакети статей будуть відповідати його інтересам. Бажано підписуватися на важливі теми, а в розділі «Не цікаво» редагувати перелік, додаючи до нього нові й видаляючи ті, думка про які змінилася на протилежну.
І це ще не все! Співробітники Google стверджують, що алгоритм здатний навіть скласти загальне уявлення про рівень знань користувача в якомусь питанні. А потім, грунтуючись на цьому, пропонувати більш складні матеріали. Небезпідставно вважається, що такий підхід у подачі інформації сприятиме подальшому розвитку читача у важливому чи просто цікавому для нього напрямку.
Особливості Google Discover
Серед головних особливостей GD можна назвати те, що працює він лише на планшетах та смартфонах. Чи побачимо ми його на моніторах десктопів? Можливо. У жовтні 2023 року почалося тестування сервісу в Індії, саме з цього часу там на головну сторінку Google стали додавати сніпети стрічки новин. Щоб користуватися Discover, необхідно зареєструватися у Google та авторизуватися у сервісі. Для перегляду публікацій вводити пошуковий запит не потрібно.
Скільки трафіка дає Google Discover для бізнесу в Мережі?
Онлайн-бізнесу Google Discover надає додатковий цільовий та безкоштовний трафік. І скільки ж там його, напевно кілька сотих відсотків? Та ні, за статистикою сервіс посідає почесне друге місце із зовсім непоганим показником 10,3% (перше, звісно ж, за переходами із пошукових систем — 87,9%). Тобто, кожен десятий відвідувач потрапляє до магазину через цю стрічку новин. Але це взагалі та в середньому, коли ж брати більш конкретні дані, то ситуація виглядає ще приємніше.
До речі, що значить «за статистикою», адже відомо, що за допомогою Google Analytics 4 можна отримати лише загальне уявлення про напрямок трафіку за останні півгодини? Ну, по-перше, кліки та перегляди можна побачити у сервісі Seargh Console (розділ «Ефективність»). А по-друге, вже існують Marfeel и Chartbeat. Це спеціальні програми для аналізу в реальному часі новин та їх розподілу через Google Discover. Так от, перша з них, проаналізувавши роботу 3000+ медіаресурсів світу, показує, що GD генерує 20-25% їх загального трафіку. Друга (4500+ сайтів) дає приблизно такі самі цифри. Більш того, в залежності від країни та категорії контенту, частка GD може сягати 80%!
ТОП-30 країн з найбільшим трафіком від Google Discover очолюють Колумбія (53,99%), Польща (44,43%) та Хорватія (42,98%). Україна займає прийнятне 16-е місце (25,76%), випереджаючи такі країни, як Португалія (24,29%), Франція (22,24%) та Японія (17,4%). Отже, доробок від GD виявляється досить-таки суттєвий і його не можна пропускати повз увагу. Але, на жаль, одних лише маніпуляцій з боку SEO-спеціалістів недостатньо для того, щоб потрапити у видачу Discover, бо замість ключових слів він зосереджений на інтересах користувача.
Які переваги дає онлайн-бізнесу Google Discover?
Особливості роботи GD полягають у тому, що для створення стрічки новин він використовує два ефективних засоби. Перший — це Google News, штучний інтелект, здатний аналізувати безліч інформації та знаходити найбільш цікаві й корисні матеріали. Другий — це величезна база даних про користувачів, їхні інтереси та поведінку, на основі чого можна спрогнозувати, що саме буде до вподоби кожній конкретній людині. Завдяки цьому Google Discover виявляється досить корисним для онлайн-бізнесу, бо він:
- Помітно збільшує загальний трафік.
- Показує контент не просто глядачам, а цільовій аудиторії (ЦА).
- Серед ЦА здатен «дістатися» навіть до представників вузькоспеціалізованих ніш.
- Підвищує популярність бренду та його впізнаваність.
Все це збільшує ефективність роботи сайтів та допомагає вирішувати маркетингові завдання.
Як потрапити до Google Discover?
Розповідь про те, що робити з сайтом та який створювати контент заслуговує окремої статті. Але зовсім обійтись без такого важливого матеріалу у розмові про Google Discover неможливо, тому позначимо хоча б основні моменти.
Сайт потрібно оптимізувати під роботу мобільних гаджетів. Тобто, слід потурбуватися про те, щоб веб-ресурс швидко завантажувався й мав мінімум спливаючих вікон, рекламних банерів і т. ін., що заважає комфортному перегляду. Це, до речі, вимоги не лише для Discover, а й по загальному ранжуванню в Google. Сайт має бути адаптивним, з високими показниками GPSI та Core Web Vitals. Можливо, знадобляться АМР-сторінки, але це не напевно. Відносно зображень краще перейти на webp, бо вони чи не найбільше заважають швидкому завантаженню.
Самі зображення повинні бути унікальними та високоякісними, з логічними назвами (а не якість там 145_2.jpg), атрибутом alt та розміром у ширину не менш як 1.200 px. Присутність логотипів, watermark та додаткової клікбейтної інфографіки небажана. Так само, як і шокуючий фото- чи відеоконтент. Текстовий матеріал слід робити не лише оригінальним, а також цікавим, змістовним та, звичайно ж, читабельним. А ще — правильно відформатованим, не переоптитмізованим та без клікбейту і заголовків у стилі «жовтої преси», не кажучи вже про заборонені теми.