Таргетолог — спеціаліст з реклами у соціальних мережах. Термін «таргетолог» походить від англійського target – ціль. Йдеться про рекламу, налаштовану на певну цільову аудиторію, це важливо, тому що найкраще реклама працює із зацікавленими людьми. Рекламувати можна будь-що, але точне націлення (таргетинг) забезпечує успіх кампанії.
У цій статті ми докладно розберемо, хто такі таргетологи, як вони працюють, і що потрібно знати та вміти, щоб стати фахівцем з реклами у соцмережах.
Таргетолог, SMM чи маркетолог?
Всі ці фахівці працюють у соцмережах та вирішують схожі завдання, але є й фундаментальні відмінності, давайте розглянемо докладно. Підприємці, які планують захопити світ за допомогою соцмереж, не завжди розуміють, хто їм потрібен у цей момент.
SMM-спеціаліст — це менеджер соцмереж. Найчастіше, він поєднує обов’язки з написання текстів, нескладного редагування зображень та викладення готових постів у мережі. Менеджер соцмереж — це робоча конячка будь-якої групи, корпоративної сторінки та спільноти, але у великих проеєктах із серйозними бюджетами може знадобитися набагато більше спеціалістів (дизайнер, фотограф, оператор, відеомонтажер, режисер, сценарист).
Маркетолог — режисер просування, він створює план, розраховує бюджети, встановлює канали, прописує контент-план, стежить за своєчасним виконанням усіх завдань та звітує перед керівництвом. По суті, добрий маркетолог — це той, хто бачить картину поступу цілком.
Таргетолог — спеціаліст з налаштування, ведення та оптимізації реклами в соцмережах. Може працювати у зв’язці з SMM та маркетологами або самостійно. Дуже добре, якщо він орієнтується у суміжних процесах за конкретним проєктом.
Таргетолог налаштовує та запускає рекламні кампанії. Завдання — продати товари або послуги тим, хто їх потребує, а також переконати аудиторію в тому, що та чи інша фірма може надати необхідне швидко, точно і за привабливими цінами. А ще таргетолог може вирішувати завдання щодо просування бренду, підвищення популярності та напрацювання авторитету. Це особливо актуально на етапі, коли компанія заходить на ринок і про неї ще ніхто не знає.
Читайте:
- Управління онлайн-репутацією SERM: 10 правил ефективності
- Управління онлайн-репутацією забудовника
Другий варіант: коли сталася прикра подія і по авторитету бренду було завдано удару, у такому разі таргетолог (методами реклами) повинен вирішити репутаційні завдання. Але найчастіше йдеться про реалізацію товарів та послуг.
Приклад: користувач дивиться у пошуковій системі твердопаливні котли. Заходить на сайти, переглядає ціни, читає огляди та збирає інформацію щодо встановлення та налагодження. І ось через якийсь час соцмережі починають демонструвати рекламу, пов’язану з тематикою твердопаливних котлів. Це відбувається тому, що відвідувач став метою таргетингу. Система автоматично зібрала інформацію та додала його до аудиторії тих, хто цікавиться опалювальною тематикою.
Мистецтво таргетингу полягає не в тому, щоб показати рекламу величезній кількості випадкових людей, а в тому, щоб знайти ліди (потенційних покупців). І як результат – продати максимальну кількість товару за мінімальних витрат на кампанію.
Правильно налаштована реклама наздоганятиме користувача в Facebook, Instagram та інших мережах. Щоб товар був куплений, потрібно переконати потенційного покупця у тому, що цей продавець це:
- вигідно;
- якісно;
- безпечно;
- швидко;
- престижно.
Це не легко, тому таргетологу необхідно освоїти ряд навичок, далі ми докладно про них поговоримо.
Що повинен знати та вміти спеціаліст з реклами в соцмережах
Таргетована реклама може виступати як окремий випадок інтернет-маркетингу. Мало легко взяти і запустити рекламу, добрий таргетолог при формуванні кампаній проводить ряд супутніх робіт:
- вивчає все, що пов’язане з його товарами та послугами;
- проводить аналіз конкурентів та їх рекламних кампаній;
- аналізує цільову аудиторію, а також тематичні групи та спільноти;
- вивчає популярні оголошення та формує свої;
- розраховує та оптимізує бюджети кампаній;
- створює рекламу та креативи;
- «докручує» працюючі рекламні кампанії та оголошення.
Добре, коли таргетолог точно уявляє собі весь процес ведення соцмереж, бо чим ширший бекграунд, тим більше шансів створити ефективну кампанію.
Затребуваність та популярність
Таргетологи потрібні будь-якому бізнесу, представленому у соцмережах. І слід сказати, що зараз складно знайти тих, хто не пов’язаний з ними. Будь-який підприємець мріє про потік клієнтів, про хорошу репутацію та позитивний авторитет у своїй галузі. Відповідно, дуже потрібні ті, хто знає як забезпечити приплив нових лідів. Також треба сказати, що перехід значної кількості продажів в інтернет підштовхнули розвиток таргетології. Навіть найзавзятіші традиціоналісти вже зрозуміли, що, щоб отримати клієнтів, потрібно платити за рекламу, а відповідно, звертатися до фахівців.
У середньому невелика кампанія може приносити таргетологу близько 100-200$ на місяць.
Багато це чи мало? На перший погляд — небагато, адже доведеться витрачати час, збирати дані, налаштовувати кампанію та ще допилювати її по ходу роботи. Але, левова частка праці посідає початкову настройку, потім робочий процес займатиме трохи часу. Відповідно, ніхто не забирав можливості займатися паралельними проєктами. Так працюють агенції та приватні фрілансери.
Скільки проєктів може одночасно потягнути досвідчений таргетолог?
Практики кажуть, що 10 цілком під силу середньому фахівцю, а профі, що набили руку, можуть взяти і 20. Методом нескладних обчислень дізнаємося про запланований дохід і представимо перспективи.
Найбільш підприємливі та соціальні таргетологи відкривають власні агенції, збирають колективи дизайнерів та розробників, співпрацюють із фрілансерами. Таким чином, можна надавати комплексні послуги, створювати не тільки кампанії, але й креатив (зображення, ролики).
Як бачите, у таргетингу є перспективи, але є і складності, до яких потрібно бути готовими.
Попереджений – значить озброєний (про труднощі)
Таргетолог безпосередньо залежить від політики соцмереж. Що це означає? Згадайте 14 рік та пертурбації з ВК. Багато фахівців були змушені перекваліфікуватися на Facebook, YouTube та Instagram. Але це далеко ще не все.
Алгоритми соцмереж змінюються постійно. Ніхто не знає, чим потішить нас Цукерберг через місяць чи півроку. Робота таргетолога безпосередньо залежить від алгоритмів, принципів та специфіки рекламних кабінетів у соцмережах. Нововведення у цій сфері дуже рідко сприяють збільшенню доходу.
Ще одна складність — розуміння. Люди бувають різні, і інтелектуальний рівень замовника може різко скорочуватися за необхідності платити. Мистецтво пояснювати, переконувати та аргументувати — це те, що необхідно кожному, хто працює з клієнтами. Добре, коли таргетолог має продуману і реальну аргументацію на будь-яке з можливих заперечень. І, природно, оформлені звіти з усіх витрат.
Висока відповідальність, пов’язана з тим, що доводиться оперувати засобами. Тут є два помилкові шляхи і один вірний.
Помилкові:
- Боятися відповідальності та не експериментувати з бюджетами;
- Бездумно ризикувати та зливати кошти.
Вірний — використовувати принципи помірності, золотої середини, проб та мінімізації витрат.
Тайм-менеджмент — найважливіше мистецтво для тих, хто сам відповідає за свою роботу. Особиста дисципліна — це те, чим має опанувати фахівець із соцмереж.
А ще, потрібно приділити час налагодження відносин з клієнтами (якщо не плануєте працювати 25 годин на добу 8 днів на тиждень). Добре, коли є достатня кількість вільного часу та екстрений канал зв’язку для форсмажорів.
Таргетолог чи фахівець із контекстної реклами?
Є дуже схожі напрямки — таргетинг і контекст, іноді та сама людина займається обома напрямками, але тут треба розуміти відмінності. Фахівець з контекстної реклами налаштовує кампанії в пошукових системах (Google, Bing тощо), таргетолог працює з рекламним кабінетом соцмережі, однією або кількома. Що краще чи більше затребуване — сказати складно, все залежить від досвіду, кваліфікації та соціальних навичок.
Де вчать на таргетолога, і що треба вміти?
Є кілька шляхів освоєння цієї професії:
- за безкоштовними матеріалами та відеороликами;
- на платних курсах онлайн;
- на офлайн курсах;
- на своїх власних проєктах.
У кожного є свої плюси та мінуси, але практика показує, що ефективність вища там, де є зворотний зв’язок і можна поставити питання викладачеві.
Перш ніж сплатити за курси, рекомендуємо ознайомитися з максимальною кількістю відгуків випускників.
Які ще навички знадобляться таргетологу:
- писати тексти оголошення;
- редагувати графіку;
- редагувати ролики.
Звичайно, рекламне оголошення — це короткий текст, але його потрібно вміти правильно скласти. Повернути товар до споживача, говорити мовою переваг, працювати із запереченнями може кожен. Не полінуйтеся подивитися в YouTube кілька роликів на цю тему, витратите годину, користь буде в будь-якому випадку.
Це відноситься і до «фотошопу для чайників»: ретушувати, обрізати, змінювати розміри і стискати картинки можна навчитися за пару годин. Точно також не важко освоїти найпростіший відеоредактор (наприклад, Movavi).
І ще один момент — робота з портретом цільової аудиторії. Таргетолог, хоч і не є маркетологом, але просто повинен орієнтуватися в тому, на кого треба націлювати рекламу, а на кого не варто.
Англійська (німецька, іспанська, італійська чи французька) на хорошому рівні — це можливість роботи «на захід». Фахівець з такою кваліфікацією, за належного досвіду, може розраховувати на дохід у 1,5-2 рази більше.
Де знайти замовлення, або куди влаштуватися на роботу
У таргетологів (і не тільки) життя часто нагадує казку, тому є три шляхи:
- фріланс;
- робота в штаті компанії чи агенції;
- поєднання фрілансу та звичайної роботи.
Фріланс гарний для тих, хто не боїться відповідальності та досить активний для того, щоб шукати замовлення на біржах та сайтах проєктів. Потрібно бути готовим до того, що клієнти не кинуться до молодого спеціаліста навіть за невисоких цінників на послуги. Перші місяці буде непросто і це важливо розуміти.
Робота в штаті компанії — це офіс з усіма плюсами та мінусами. Для тих, хто звик — нормально, але якщо мрієте про творчий процес у квітучому весняному саду або в курені на Балі, доведеться міняти або мрії, або тип зайнятості.
Тут потрібно розуміти, що робота в компанії — ефективний спосіб прокачати навички і підняти кваліфікацію таргетологу-початківцю.
Фріланс плюс робота в штаті можуть відмінно поєднуватися, якщо працюєте на віддаленні і встигаєте. Головний плюс у тому. що можна вести кілька різних проєктів, напрацьовувати досвід та особисту клієнтську базу.
Замість висновку
І, підбиваючи підсумок, — кілька шляхів подальшого прокачування таргетолога:
- Професійний — має на увазі підвищення навичок у своїй ніші. Таргетолог високої кваліфікації може заробляти 4-5 тис. доларів.
- Соціальний — через відкриття власного бізнесу (агентства). Дохід у такій схемі обмежується лише підприємницькими здібностями та кон’юнктурою ринку, але знадобиться велике вкладення величезної кількості сил та часу.
- Розширення компетенцій у бік інтернет-маркетингу є цілком логічним розвитком таргетолога, якому цікаві механізми просування в інтернеті. Кваліфікований маркетолог — це рівнем вище таргетингу, але й вищі вимоги до професіоналізму. Рекомендується тим, хто хоче дізнатися про ROI, KPI, САС, CTR та інші страшні терміни.
Як бачите, таргетолог це трендова спеціальність, плюс відкриває великі перспективи. Якщо цікавитеся соцмережами та рекламою — пробуйте прямо зараз і з вами обов’язково прибуде сила.