Український бізнесмен, блогер та засновник освітньої онлайн-компанії з бізнесу Олександр Волошин поділився корисними порадами з Marketer.ua, як діяти підприємцям в умовах війни та блекауту. Які фактори впливають на розвиток бізнесу та як ними оперувати. Більше інформації у статті.
Як війна вплинула на бізнес та сферу заробітку?
Вплинула по-різному, в залежності від психологічної стійкості людини і її ставлення до життєвих випробувань. Є різні типи підприємців. До першого типу належать ті, хто вирішили не ризикувати, тому виїхали одразу за кордон та перевезли бізнес з собою, але при цьому втратили якусь частину активу. До другого — ті, хто просто все втратили через війну, бо не були підготовлені до форс-мажорних ситуацій і не змогли втриматися на плаву. І є третій тип людей — це ті, які почали запускати бізнес у воєнних умовах, і я вважаю, що зараз найкращий час для того, щоб почати свій проєкт.
Чому саме зараз, на вашу думку, слід починати свою справу?
Величезна кількість підприємців поїхала до інших міст і країн. Вони починають відходити від ринку, тому не розуміють настроїв українських клієнтів і потреб нашого народу. З’явилася величезна кількість нових ніш, це ті ж генератори, свічки, павербанки тощо. На це є колосальний попит, але цього чомусь не всі розуміють.
Війна для підприємців — це перевірка на стійкість. Я вважаю, що масштаб твоєї особистості визначає проблема, яка може тебе вивести з себе. Мені вистачило півтора місяця від початку повномасштабного вторгнення, щоби зібратися, ввімкнутися, і зараз я заробляю набагато більше, ніж до війни.
Для починаючих підприємців, я би хотів порадити книгу Давида Хейнемейера Ханссона та Джейсона Фрайда “Rework”, у свій час я немало з неї підкреслив.
З якими проблемами можуть зіштовхнутися власники бізнесу зараз?
Проблематика багатьох підприємців сьогодні — це невміння відключати страхи та стрес, вмикати холодний розум і подивитися на все зі сторони. У нас народ дуже заповзятливий, і гроші у нього завжди є. Не дивлячись на те, що в країні війна, відключення світла та багато інших проблем, людям все одно завжди щось треба і для підприємця головне зрозуміти, що саме.
Наприклад, моя учениця з нуля за місяць заробила 85 тисяч гривень, тому я вважаю, що війна дала поштовх людям, в яких є характер, які готові вчитися новому та використовувати всі можливості, щоб розпочати свій проєкт.
У що краще інвестувати зараз?
Крім основних напрямків для інвестицій як нерухомість, фондові ринки, облігації та акції, я вважаю, що у наших реаліях додатково інвестувати потрібно в декілька речей.
Перше — це у свою освіту. Якщо ти не вчишся, то стоїш на місці, не розумієш нових реалій і інструментів, не можеш бути в русі і потоці.
Друге — це у свій працюючий бізнес, а саме реінвестувати. Умовно, на прикладі товарного бізнесу, є товар, є постачальник і ціна, є соціальна мережа, як Інстаграм, і реклама, яка добре працює. Все це приносить великий об’єм грошей. Реінвестуй ці кошти або в товар на збільшення асортименту, або збільшуй бюджет на рекламу, щоб було більше замовлень. Це другий тип інвестицій, який я бачу. І третій – для мене особисто, це проєкти, в яких ти розумієшся. Тобто, умовно, якщо у мене є досвід у блогерстві, в онлайн-навчанні, товарному бізнесі, то я вибираю з цих трьох напрямків якісь проєкти, в яких бачу перспективу, вкладаю у них у долю, і потім вони мені приносять довічний дохід.
Як продовжити ефективну роботу в умовах блекауту?
Блекаут для нашої країни став новим випробуванням кризою. Випробуванням на стійкість як людей, так і бізнесу. У нашому менталітеті заведено вважати, що “криза дорівнює проблема”, а я би сказав так: “криза дорівнює зміни, а зміни це не завжди погано”. Це дуже важливий елемент у розвитку будь-якої діяльності. Абсолютно нормально, коли люди оптимістичні під час підйому і песимістичні у складні часи.
Головне не те що трапляється, а як ти з цим справляєшся
Гарний приклад демонструють кафе та ресторани, які живлять генераторами заклади, ставлять старлінки. Я вважаю, що немає такої ситуації, з якої не можна вийти переможцем, тому потрібно використовувати ситуацію на благо. Коли у конкурентів не буде ані світла, ані бажання щось робити, необхідно бути максимально в ресурсі, і готовим до додаткових витрат, щоб перемогти цю битву.
Які найефективніші вкладення може робити людина, яка пройшла твій курс?
Найефективніше — це реінвестиції, насамперед. Наша формула — це навчити заробляти без вкладень грошей. Коли людина починає отримувати перший прибуток, ми її вчимо, куди йому інвестувати. В першу чергу — це у свій вже працюючий бізнес для подальшого зросту або в проєкти, в яких людина розуміється.
Якщо брати мій приклад, то до повномасштабного вторгнення мій оборот доходу на онлайн-освіті був 300.000 доларів. Зараз один запуск у нас може приносити від 700.000 доларів до 1 млн доларів доходу, це що стосується лише моєї освітньої онлайн-компанії. Також є окремий напрямок інвестицій, які дуже швидко окупаються. Я інвестую у своїх учнів та проєкти, які мені цікаві, але конкретику поки що ніде не озвучую. І, якщо раніше мої вкладені у проєкт чи в товарний бізнес умовні 10.000 доларів могли окупитися до року, то зараз вони мені повертаються за 3-4 місяці.
Зараз ми створюємо власну платформу, укладаємо договори з експертами в різних сферах, які проводитимуть навчання. А на моїй команді бекграундна робота, креативи, трафік, створення хороших умов, на яких будуть заробляти всі. Такий ж принцип і з товарним бізнесом. Також є в планах інвестувати в цікаві блогерські проєкти, але поки що таких не знайшов.