Виживати, чи масштабуватися, робити ставку на міжнародний ринок, чи розвивати внутрішній продукт, економити бюджет, чи шукати шляхи збільшення заробітку під час кризи? На яких векторах розвитку варто зосередити увагу та які маркетингові тренди використовувати в роботі в 2023?
PR-агенція “Великі історії” зібрала з цього приводу думки та ідеї прогресивних експертів і засновників креативних агенцій, об’єднаних професійною спільнотою Ukrainian Digital Community.
Трансформація та зміна пріоритетів
Минулий рік став для України часом викликів і випробувань. На початку війни тисячі бізнесів буквально завмерли, а продумані стратегії, рекламні кампанії й ідеї враз перестали працювати. Виграв той, хто якнайшвидше зумів перелаштуватися та трансформувати комунікацію, враховуючи нові реалії. Така ж тенденція, на думку експертів, продовжиться і цього року.
Аліна Щербина, засновниця та СЕО PR-агенції «Великі історії»:
Гасло “Вироблено в Україні” з 2023 року й далі ставатиме все популярнішим. Українські виробники гучно заявляють про себе на весь світ і отримують позитивний фідбек. Наш бізнес довів свою сміливість, силу та якість і це буде ще довго приносити хороші результати для брендів і на внутрішньому, і на зовнішньому ринках. Для подальшого розвитку бізнесу рекомендую обдумати свої дії за трьома сценаріями: робота в приблизно таких же умовах, як зараз; ще більший економічний спад і, можливо, світова криза; зростання економіки та покращення геополітичної ситуації. Відповідно до них закладайте різні рекламні бюджети та можливості для виробництва продукту, щоб забезпечити максимальну мобільність і швидку адаптацію бізнесу.
Антон Данієлян, засновник освітнього проєкту «Акуле Плевать» та партнерського маркетинг агентства «Akula Agency»:
Українські фахівці та бізнес продовжують закріплюватися в «метамодерні» — реальності, де потрібно бути максимально щирими та відкритими зі своєю аудиторією. Минулоріч весь ринок спустився пірамідою Маслоу на кілька сходинок вниз. Ціни збільшилися, а дохід зменшився. Це означає, що перед кожною покупкою мозок людини ставить дедалі більше логічних питань, одне з яких: «А це нам справді потрібно?». Відтак, обрій планування покупки зменшився до кількох днів і більшість таких дій люди хочуть закрити «тут і зараз». Тому навіть найпростіше рішення — «Автоматичні відповіді» в Інстаграмі — дозволить бізнесу збільшити кількість клієнтів.
Владислав Степаненко, власник агенства LeadProfit і власник продюсерського центру EdRise:
Споживач став більш виважено обирати товари, враховуючи потребу, час реалізації замовлення, оперативність. Цикл укладання угоди став більшим, але зросла кількість замовлень у мережі. Разом із тим, з початком війни кількість рекламодавців зменшилася. Втім, на це треба дивитися як на можливість отримати хороші результати та масштабувати свій бізнес. Зараз можна (і треба!) сміливо займати вільні ніші, врахувавши минулий досвід і помилки.
Онлайн і оффлайн комʼюніті
2022 рік показав, що сила — в єднанні. Саме тому нетворкінг і об’єднання в різноманітні ком’юніті як у реальному, так і у віртуальному житті — ще один тренд найближчих років.
Євген Кудрявченко, Founder Vintage Web Production та co-Founder Ukrainian Digital Community:
У 2022 році в нас на повну запрацював новий майданчик новин, які поширюються швидше за будь-які медіа — Telegram. Фактор того, що Telegram і YouTube стали головними медіа в країні — не зовсім очікуваний, але ця концепція успішно працює на ринку і це треба враховувати.
Анатолій Компаніченко, Partner & COO агенції “Superheroes.ua”:
У 2023 розвиватиметься тренд на об’єднання людей у групи, клуби за інтересами, консорціуми. Всі шукають “своїх”, щоб спілкуватися, радитися, підтримувати, надихатися та робити більше. Цей нетворкінг не обмежиться лише всередині держави, він вже стає міжнародним. І, звісно, для такого роду комунікацій, як у мережі, так і особисто, необхідно знати міжнародну мову, тому — вчимо і покращуємо англійську щоденно. Щодо онлайну, переконаний, що в 2023 році ще більш прецедентною мережею для України стане LinkedIn і нам всім доведеться навчитися ним користуватись правильно.
Аліна Щербина, засновниця та СЕО PR-агенції «Великі історії»:
Тренд на ком’юніті розвиватиметься не лише навколо бізнесу та людей, що займаються спільними проєктами, а й навколо кожного бренду окремо. Компанії збиратимуть навколо себе лояльних клієнтів, адвокатів бренду та будуватимуть із ними чати, спільноти, проводитимуть живі зустрічі. Тому професія ком’юніті-білдер незабаром стане дуже затребуваною. Що стосується онлайну, робіть ставку на Twitter. Його ведуть політики, відомі бренди, експерти. Часто комунікація в цій мережі стає вірусною та саме тут інколи формуються нові тренди, меми та цікаві історії. Telegram також вже тестує інструменти реклами, просування та максимального залучення клієнтів. І, звичайно, ТікТок з року в рік стає все популярнішим і все більше бізнесів адаптують свої стратегії, враховуючи роботу з ним. Відео, ідеї компаній “залітають” із шаленою популярністю та формують ланцюжки трендів у всіх нішах. І це чудово працює.
Інструменти досягнення бізнес-цілей у 2023
Тренд на швидкість і відеоконтент — мастхев 2023 року. А репутація як самих брендів, так і їх власників буде все більше формувати лояльність і довіру клієнтів.
Борис Гуртовий, CEO Trixter Digital:
Бренд “Україна” цьогоріч став світовою тенденцією, але за будь-якою ідеєю такої стратегії має бути важливий сенс. Економічно країна перебуває у важкому стані, в людей буде ще менше грошей, ніж зараз. Щоб зберегти бізнес, фаундерам і ТОПам доведеться ще більше оптимізуватися та зосереджуватися на інструментах, що максимально швидко окупаються. У 2023-му працюватиме перформанс-маркетинг та мобільний контент із персоналізацією. Фахівці намагатимуться знайти цільового споживача на основі сервісів реклами штучного інтелекту, а продакшн-команди робитимуть фокус на віральних охопленнях у TikTok, Reels та Shorts. Разом із тим, раджу власникам бізнесу та директорам розвивати свій особистий бренд. Це можливість не лише збільшити довіру до компанії за рахунок медійності власника, а й залучити нових клієнтів завдяки органічним вірусним охопленням.
Дмитро Танасов, співзасновник DL agency:
2023 рік буде стрімким у розвитку, особливо — його друга половина. Інвестиції в Україну будуть збільшуватись щомісяця і до повної Перемоги над ворогом. Тому варто закладати бюджети на збільшення виробництва та маркетинг і в жодному разі не ставити на паузу роботу команди чи компанії, бо, як показує практичний досвід — те, що не розвивається — деградує. А репутація, здобута під час війни, стане ключовою при виборі для споживачів.
Владислав Степаненко, власник агенства LeadProfit і власник продюсерського центру EdRise:
Цього року раджу колегам-експертам робити ставку на контент, потреби клієнтів, колаборації з лідерами думок та якісний рекламний трафік. Тренд на багатоканальність і комунікацію в різних каналах — не зникає. Пам’ятайте, чим більше таких якісних точок дотику з клієнтом, тим більшою є ймовірність того, що людина прийме рішення зробити покупку у вас.
Влад Вахільчук, маркетолог, підприємець, власник агентства класичного маркетингу та агенції спортивного маркетингу Evolution:
Відслідковуйте в своїх проєктах ті важелі впливу, які ви можете щомісячно контролювати і які даватимуть 100% досягнення поставлених цілей. Робіть ставку на практичність та ситуацію навколо. Краще не гнатися за трендами, а тверезо оцінювати ситуацію та приймати рішення. Оберіть краще 2-3 актуальних і важливих для вас напрямки та працюйте з ними максимально якісно. У 2023 році важливо акцентувати увагу на фізіологічних потребах людей і безпеці. Без цих ключових речей буде важко вкласти в голови людям якісь “креативні” меседжі. Компанії повинні випромінювати впевненість, щоб згуртувати навколо себе клієнтів. А ще — важливо не мовчати та говорити про свою позицію, допомогу, щоб сотні тисяч людей, дивлячись на вас, надихались прикладом і множили хороші справи.
Як бачимо, нас чекає ще один рік, коли доведеться швидко приймати рішення, шукати нові інструменти для взаємодії з аудиторією та продовжувати розвивати бізнес у часи невизначеності. Використовуйте тренди, про які говорять експерти, та головне — будьте справжніми. Бажаємо Перемоги на всіх фронтах!