Бажаєте відкрити новий бізнес? Чи вже зробили і вас більш-менш влаштовує поточний стан справ, але відчуваєте, що стратегія дещо застаріла або щось йде не так, як планували? Чи, можливо, вирішили зайти на нові ринки збуту, але не маєте впевненості в успіху? Або бізнес розвинувся настільки, що потрібно виходити на новий рівень, тобто систематизувати маркетинг та скласти маркетинговий план, який буде включати такі елементи як маркетингова стратегія, брендинг, позиціонування та дієвий маркетинговий комплекс? В цих та багатьох інших випадках вам потрібен маркетинговий консалтинг.
Що таке маркетинг та консалтинг і що вийде, коли їх поєднати?
Почнемо розмову з відомих речей, без яких важко зрозуміти навіщо взагалі потрібен маркетинговий консалтинг. Говорячи простими словами, консалтинг — це коли добре підготовлений спеціаліст з великим практичним досвідом допомагає іншій людині чи організації вирішити суттєві проблеми, коли ані власні знання та досвід, ані поради оточуючих, ані «розумні» книжки не можуть допомогти. Бо потрібне саме поєднання теорії та досвіду.
Якщо ж вести розмову про бізнес, то консалтинг користується найбільшим попитом у наступних сферах: фінансовій, бухгалтерській, технологічній, юридичній, маркетинговій та інших. Тобто консультант допомагає вирішити питання, що виникли в якомусь окремому аспекті бізнесу чи на стратегічному рівні загалом. Після всебічного аналізу ситуації він може допомогти впровадити ефективну систему керування, налагодити бухгалтерський облік та аудит, систематизувати або перебудувати маркетинговий процес тощо.
Маркетинг — це не синонім слова «продаж», хоч його нерідко так і розуміють. І, навіть, не робота по просуванню товарів та послуг. Це набагато глибше поняття. Стисло кажучи, маркетинговий консалтинг через розробку маркетингової стратегії, брендинг, позиціонування та розбудову маркетингового комплексу дає можливість підприємству досягти найвищого рівня ринкового результату. Він на довгий період визначає місце компанії на ринку, її конкурентні переваги та перспективи розвитку. На відміну від консалтингу в інших сферах діяльності, маркетинговий консалтинг визначає стратегічні напрямки подальшого розвитку фірми. А також, на основі проведеного аналізу складає план дій та визначає інструменти, за допомогою яких буде забезпечено загальний успіх. Тобто, це часткове вирішення глобальних проблем в тому випадку, коли підприємство не розуміє, куди рухатись далі.
Дещо неприємні запитання
Дехто може висловити наступну думку: «Я не перший рік у бізнесі та маю величезний досвід за плечима. Невже я сам не можу опанувати потрібні знання та впровадити їх? Або доручити це моєму штатному директору з маркетингу? Хіба обов’язково наймати незнайомих людей, які байдужі до моїх проблем, та ще й платити їм чималі гроші?». І будуть цілком правими — такі питання дійсно треба ставити для розуміння важливості процесу. Відповімо по всім трьом пунктам.
По-перше, чи може власник опанувати нові знання, вивчити дисципліни маркетингу та стратегічного бренд-менеджменту, провести аналіз, після чого самостійно визначити напрямок розвитку та скласти дієвий маркетинговий план? Звичайно може. Але скільки на таке опанування та планування потрібно часу, який в бізнесі на вагу золота? І наскільки цей план буде «саме тим»? А потім же ще треба буде його впровадити, і вдасться це не з першого разу, бо за відсутності досвіду дещо напевно прийдеться доопрацьовувати. І знову втрачати час. І як далеко «втечуть» конкуренти на той момент, коли нарешті все буде зроблено? Залучаючи фірму з маркетингового консалтингу, власник одразу отримує перевірені рішення та знання, кваліфіковану допомогу експертів саме у маркетинговому плануванні, найбільш ефективну комбінацію знань та практичного досвіду, яка можлива в поточних умовах.
По-друге, досвідчений директор з маркетингу завжди буде не проти, а всіма руками за використання незалежних спеціалістів на аутсорсингу. Сучасна динаміка розвитку майже всіх ринків настільки швидка, що сил власного відділу завжди не вистачає навіть у великих компаніях. Зовнішня допомога потрібна з дизайном маркетингових компаній, із просуванням у цифрових каналах, з організацією зовнішніх PR заходів та подій, з маркетинговими дослідженнями тощо. Не є виключенням і стратегічний маркетинговий консалтинг, яких привнесе нові ідеї та сучасні практики у розробці, допоможе з аудитом поточної ефективності та налагодить оптимізацію процесів. Дійсно, важко знайти директора з маркетингу, який відмовиться від кваліфікованої допомоги, коли все потрібно зробити “на вчора”.
І, нарешті, остання теза про «незнайомих байдужих людей». Маємо зазначити, що в бізнесі всі незнайомі, але не байдужі. Спеціалісти та керівництво компаній з маркетингової підтримки відповідають перед клієнтом власною діловою репутацією, яка на цьому ринку є головним активом. Репутацію консультанта можна порівняти з репутацією доктора або адвоката. Дійсно, на ринку присутні різні доктора, адвокати, консультанти — висококласні, середнього рівня та такі, що… ну ви зрозуміли. Треба дуже відповідально віднестися до вибору консалтингової компанії і результат буде вищий за очікування.
Коли потрібен маркетинговий консалтинг?
Сторонній консультант потрібен в багатьох випадках, які можна розділити на дві великі групи. До першої належать зрозумілі причини, коли проблеми стають настільки великими, що потрібно негайно рятувати ситуацію. Наприклад, є відчуття, що бізнес у «глухому куті», бо основні показники невпинно погіршуються. Клієнти все частіше відмовляються робити замовлення. Перевірені дилери вимагають зменшити ціни, погрожуючи перейти до конкурентів. Рекламні кампанії не дають бажаних результатів. Фірмовий сайт морально застарів. Перелік можна продовжити.
Друга категорія дещо складніша. Тут, на перший погляд, все гаразд. Фірма працює, дає прибуток, проблеми виникають, але вирішуються. Проте власник прагне подальшого розвитку, бо певен, що його компанія вже готова до цього:
- Є розуміння, що існуюча стратегія розвитку застаріла, бо не враховує обставини, що змінилися. Слід переглянути цілі, знайти нові напрямки та підходи.
- Є розуміння, що організація бізнесу вимагає систематизації процесів для підвищення ефективності, в тому числі і в маркетингу. Потрібен маркетинговий аудит та рекомендації з оптимізації.
- Є бажання започаткувати новий бізнес, розширити поточний, вийти на нові ринки. Потрібна маркетингова стратегія, позиціонування та маркетинговий комплекс.
- Є бажання опанувати нові регіони та швидко опинитися серед лідерів.
- Вихід на закордонний ринок вимагає ретельного вивчення.
В цих та багатьох інших випадках консультант-маркетолог допоможе в найкоротший термін досягти бажаного.
Маркетинговий план
Команда спеціалістів, запрошена для вирішення маркетингових проблем компанії, опрацьовує весь спектр маркетингових питань з метою розробки, узгодження та впровадження ефективної маркетингової стратегії за рахунок використання найбільш дієвих інструментів.
Робота по створенню маркетингового плану умовно складається з трьох блоків:
- В аналітичному блоці виконують аудит бізнесу, аналізують процеси та їх взаємодію. Вивчають сегменти ринку, в яких працює компанія, щоб зрозуміти рівень її конкурентоспроможності та розібратися з перевагами й недоліками опонентів. Відносно цільової аудиторії, визначають її потреби — чим люди задоволені чи незадоволені, на що очікують. Звертають увагу на рівень взаємодії з клієнтами. Під час роботи складають додаткові питання для замовника, адже кожен бізнес по-своєму унікальний. Тому багато нюансів може роз’яснити тільки власник або його ТОП-менеджери. Ці питання стосуються не лише стратегії, але й більш конкретних понять, таких як цінова політика, позиціонування на ринку, робота відділу збуту та роздрібної мережі, кадрова політика тощо. Зазвичай на заключному етапі досліджень проводиться брифінг з метою глибше зануритися в роботу компанії замовника та краще зрозуміти, який він бажає отримати результат. Тобто, якою він бачить свою фірму в майбутньому. Під час брифінгу проголошуються попередні пропозиції, обговорюються варіанти маркетингових стратегій та інструментів.
- Другий блок — креативний. На цьому етапі виконується остаточна обробка та систематизація отриманої під час аналізу інформації. Консультативна команда розглядає сукупність можливих варіантів та знаходить кращу стратегію розвитку для саме цієї фірми у саме тій ситуації, за наявних ресурсів на даний момент. Команда консультантів розробляє бренд-платформу та позиціонування, а саме надає рекомендації щодо базових елементів бренду, розробляє точки паритету та точки диференціації для продукту чи продуктів компанії, які є основою для подальшого планування маркетингового комплексу. Також аналізується можливість інтеграції вторинних асоціацій у структуру знань про бренд чи компанію для прискореного просування серед споживачів.
- Завершує роботу блок планування. Фактично розписується весь комплекс заходів по просуванню розробленого позиціонування серед споживачів та всередині компанії. Часто це роблять за однією з найбільш розповсюджених нині концепцій маркетингового комплексу 4P, 8P або 12P. Наприклад, згідно 8Р розробляють стратегії, обирають інструменти та планують заходи за наступними напрямками: Product (продукт), Place (канали продажу), Price (ціна), Promotion (просування), People (люди), Partners (партнери), Processes (процеси) та Performance (моніторинг ефективності).
Впроваджувати затверджену програму будуть працівники компанії замовника. Але надання їм в прийнятний термін готових рішень, ефективність яких була неодноразово перевірена, постійний контроль та негайна допомога з боку консультантів-практиків гарантує кінцеве досягнення мети.
Як можна побачити з нашої статті, маркетинговий консалтинг дійсно відіграє важливу роль у сучасному бізнесі, незалежно від розміру компаній та сфери діяльності. Попит на послуги такого типу породжує пропозицію — на ринку України вже існує певна кількість перевірених компаній з маркетингового консалтингу. На нашу думку, однією з найефективніших компаній є компанія DiNANTA marketing, до спеціалістів якої можна звернутися за посиланням https://dinanta.com/. Компанія спеціалізується саме на маркетинговому консалтингу, надаючи послуги з розробки, аудиту або підтримки маркетингової складової бізнесу.