Поспілкувалися з керуючим партнером диджитал агенції NGN.agency — Володимиром Галікою про карантин та диджитал. Що робити? Що змінилося та як буде далі?
Як варто поводитися глобальним брендам в посткарантинний період: змінювати стратегію або не варто перевзуватися?
Стратегія — це бачення як з однієї точки розвитку бренду перейти до наступної. І щоб цей шлях був оптимальним, він не може бути константою. Тому стратегія може і повинна змінюватися якщо на шляху виникли непередбачені перешкоди, долати які довше і складніше, ніж їх обійти.
Вони можуть бути і в абсолютно спокійний для бізнесу час, а тим паче під час пандемії. Тому моя відповідь така: часто робити чесні зрізи поточного стану ринку і компанії, пам’ятати про кінцеву мету стратегічного етапу і адаптуватися. У найскладніших ситуаціях потрібно міняти не тільки шлях досягнення мети, але й самі цілі. Особливо це стосується брендів зав’язаних на оффлайн. Хоча онлайн компанії теж можуть змінюватися (у них потенційно зараз відкрилося більше можливостей) є сенс подумати про більш агресивну роботу в маркетингу і своєму сегменті ринку.
Як брендам подружити диджитал і коронавірус? Можеш привести найкрутіший приклад комунікації, яку зустрічав за карантин?
Дуже люблю наш кейс для компанії Верес, коли запустився флешмоб і компанії почали за допомогою своїх продуктів повторювати різні туристичні місця, які недоступні зараз. Це підхід комунікаційний. Є варіанти, коли змінювався і сам бізнес — Амазон ввів ряд нових послуг і тимчасово перестав враховувати довгу доставку, як негативний фактор в рейтингу продавців.
Коротка відповідь проста — користь і здоровий глузд.
Яких активностей люди зараз чекають від брендів у диджіталі?
Тут можна повернутися до минулого питання — користі і здорового глузду. Гігієна, по можливості швидка доставка, адаптація до існуючих умов тощо.
Як пройшов Мастермайнд, в рамках якого команда агенції NGN.agency консультувала бізнес та давала рекомендації щодо диджиталу у період карантину? Поділися інсайтами?
Ми поспілкувалися з кількома десятками маленьких українських компаній. Це була дуже заряджаюча активність, 9 з 10 налаштовані позитивно, шукають шляхи, навіть бізнеси які сильно зачепило. Деякі швидко реалізували прості рекомендації по оптимізації реклами і це дало зростання, інші прислухалися і змінили бізнес модель (це завжди важке рішення), таких було 4, у трьох з них все круто, 4-ті поки не ділилися даними, але там зазвичай довгі продажі, але попередньо вони задоволені результатами.
Взагалі ця активність мене ще раз переконала в тому, що маленькому та мікробізнесу часто немає сенсу витрачати свої бюджети на агенції та фрілансерів, базові речі можна вивчити і робити самостійно. У що дійсно варто інвестувати — робота з експертами, 2-3 години консалтингу з досвідченою людиною може просунути такі бізнеси набагато далі, ніж невелика оптимізація таргетингу або правки на сайті. За ці 2-3 години бізнесмен отримає досвід, який збирався роками, а іноді десятками років.
Це складне зрушення парадигми — платити не за конкретну роботу, а за якісь “поради”, але це правда працює. Я так роблю для своїх невеликих стартапів, так раджу друзям і якщо серйозно ставитися до таких консультацій, вони окупаються в сотні і тисячі разів і дуже швидко.
Як ти бачиш розвиток диджитал після карантину?
Я б не ділив на «до» і «після», ніхто не махне прапором і не скаже — все, ця гонка закінчена, тепер працюємо як зазвичай. Навіть формальне закінчення карантину для диджитал нічого глобально не змінить. Але думаю ще більше бізнесів зрозуміють, що диджитал — це не ще один канал комунікації, це середовище, в якому потрібно жити, постійно працювати, максимально автоматизувати та збирати дані.
Загалом все вже багато років говорять про “треба робити диджитал еко-систему” — правда треба, і цей термін з теорії в презентаціях буде все активніше перетворюватися в реальні робочі інструменти, де контент, його просування, аналітика, побудова гіпотез, інтеграція з оффлайні і багато іншого працюють разом на єдиний результат.
І останнє запитання, топ-3 на що брендам треба звернути увагу в своїй комунікації.
- Здоровий глузд. А він може з’явитися тільки, якщо у вас чіткі вступні, тому аналітика і постійні заміри.
- Контент — вся ваша комунікація це контент (і банер, і шрифт, який ви вибрали для сайту і навіть аватарка вашого директора), він повинен бути актуальним і підтримувати єдину стратегію. Треба працювати швидко, оптимально і використовувати сучасну візуальну мову. Які круті медіа-показники ви б не отримали, без правильного контенту вони просто цифри.
- Збір даних. Це правда важливо — почніть хоча б з правильного налаштування аналітики на сайті, встановіть коди ремаркетингу, сегментування аудиторії. У тусовці диджитал фахівців це вже начебто прописні істинні, але все ще у величезної кількості компаній ці питання не вирішені. Збирайте дані, навіть якщо не знаєте, що з ними поки що робити. В майбутньому скажіть собі спасибі.