Торговий центр (ТЦ, ТРЦ, ТРК, мол, пасаж, галерея) — це група роздрібних магазинів та, можливо, розважальних закладів, що знаходяться в одній будівлі (комплексі) з єдиним адміністративним управлінням. ТЦ зазвичай займає кілька поверхів, біля нього є паркування для машин покупців. Він розташований у центрі міста або в одному із спальних районів. Місце намагаються вибрати так, щоб поряд була станція метро чи зупинка пасажирського транспорту. Його торгові точки (крім «якоря») часто вузькоспеціалізовані, через невелику площу, що займається.
Торгові центри з’явилися у нашій країні після 1985 року. Раніше були тільки універмаги та універсами. Чим вони відрізняються? Універмаг є великим магазином з різноманітним асортиментом, що юридично належить одному власнику. У торговому центрі площі здаються в оренду під магазини, кожен з яких має свого господаря. У цьому принципова різниця, щодо іншого (асортимент, ціни тощо), суттєвих відмінностей немає.
Як вплинула війна на роботу торгових центрів
Війна — це велике горе для країни. Вона негативно впливає на всі сторони життя. Не оминула вона і торгові центри. Багато великих закладів пошкоджено чи зруйновано, в окупованих містах на сході майже повністю. Зокрема, у Києві спалено Retroville, постраждав Lavina Moll. В Україні загинула частина цивільного населення, чимало людей поїхало до західних областей чи інших держав. Доходи населення різко впали, зросло безробіття. Ціни піднімаються, людям не до того, щоб думати про престижні товари та розваги. Плюс зросли витрати на комунальні послуги, зв’язок, громадський транспорт та медицину. Через це спостерігається значне зниження рівня споживчих настроїв.
Одним із яскравих свідчень впливу на роботу ТЦ перерахованих вище факторів є зміна орендних ставок (дані по Україні, без урахування RTO, ПДВ та ЕП):
№ | Найменування | Лютий 2022 | Червень 2022 | ||
max | min | max | min | ||
1 | Невеликі магазини (до 10 кв. м.) та кіоски | 420* | 110 | 250 | 70 |
2 | Кафе та ресторани | 35 | 6 | 15 | 1 |
3 | Розважальні комплекси для дітей | 10 | 1 | 6 | 1 |
4 | Кінотеатри | 12 | 2 | 4 | 1 |
5 | Великі магазини (600-1500 кв. м.) одягу | 37 | 2 | 18 | 1 |
6 | Галереї модного одягу (100-200 кв. м.) | 68 | 6 | 30 | 1 |
7 | Кампанії електроніки | 18 | 4 | 8 | 1 |
8 | Продуктові супермаркети | 30 | 8 | 12 | 1 |
* – Плата за оренду приведена до еквівалентної у доларах США.
Практично за всіма позиціями розцінки впали в 2-3 рази. Серед основних тенденцій роботи ТЦ у військовий час можна назвати такі:
- Велике і швидке зростання вакантності (в середньому близько 20%), особливо в ТЦ окружного та регіонального рівнів.
- Невідповідність рівня брендів-орендарів сьогоднішнім доходам покупців.
- Деякі популярні фірми припинили роботу до закінчення війни.
- Переміщення великих мережевих торгових комплексів у безпечні регіони.
- Необхідність адаптації великих ТЦ до менших площ.
- Проблеми через перебої в електропостачанні.
- У магазинах-якорях скоротився асортимент.
- Дефіцит персоналу через евакуацію кваліфікованих кадрів.
- Труднощі із забезпеченням наявності імпортних товарів.
- Проблеми з логістикою за всіма категоріями.
- Вкрай високе небажання населення купувати товари з країни-агресора.
Список можна продовжити. У перспективі є небезпека монополізації торгівлі у деяких товарних сегментах. Крім того, очікується, що магазини, що працюють у форматі street-retail, після здачі позицій останніми роками, знову стануть більш затребуваними.
Найбільші ТЦ, ТРЦ та ТРК Києва
Порівнювати торгові центри столиці можна за різними характеристиками: загальна чи орендна площа, кількість поверхів та магазинів, обороти, кількість відвідувачів, рік відкриття тощо. Будь-яке ранжування буде правомочно. Але краще вибрати якийсь стабільний показник, наприклад, загальну площу комплексу.
№ | Назва* | Рік відкриття | Орендна площа, кв. м. | Поверховість | Кількість магазинів | |
1 | Blockbuster Mall | 2019 | 450 | 200 | 2 | 500 |
2 | Respublica Park | 2021 | 300 | 135 | 3 | 500+ |
3 | Lavina Mall | 2016 | 170 | 127 | 2 | 500 |
4 | Dream Town | 2009 | 167 | 89 | 3 | – |
5 | Ocean Plaza | 2012 | 165 | 70 | 3 | 420 |
6 | SkyMall | 2007 | 159 | 107 | 3 | 260 |
7 | River Mall | 2018 | 140 | 62 | 3 | 160 |
8 | Retroville | 2020 | 116 | – | 2, 11 | 250 |
9 | Мега Сіті | 2010 | 108 | 60 | 6 | – |
10 | Космополіт | 2006 | 105 | 37 | 3, 4, 9 | 120 |
* – До таблиці не внесені дані щодо об’єктів, відкриття яких планувалося у 2022 році: Ocean Mall (2 черга), April та інші.
Незважаючи на те, що таблиця не претендує на звання істини в останній інстанції, можна відстежити деякі тенденції. У першій десятці присутні не лише заклади, відкриті раніше (2006-2009 роки), а й ті, що почали працювати останніми роками (2018-2021). Комплекс SkyMall, перебуваючи на 6-му місці за загальною площею, проте випереджає Dream Town та Ocean Plaza по місцях для магазинів. А Retroville, хоч і менше, ніж River Mall, має більше торгових точок. Все це говорить про різні підходи до організації роботи ТЦ: десь більше підсобних приміщень, у когось дрібніші заклади (можливо, без «якоря») та інше.
Blockbuster Mall
ТРЦ Blockbuster Mall не лише найбільший в Україні. Він входить до найбільших молів Східної Європи. Розташування на одному з найжвавіших перехресть столиці надає майже ідеальні умови для торгівлі. ТРЦ працює у форматі retail-resort із ретельно продуманим tenant-mix. Завдяки цьому клієнт може не тільки знайти тут все необхідне, але також перекусити у food-поінтах та приємно провести час у розважальному комплексі з ексклюзивними атракціонами. Однією з особливостей ТРЦ є наявність п’ятьох дворівневих магазинів.
Якірний заклад центру — гіпермаркет «Сільпо». Він займає площу близько 9 тис. кв. м. У галереї магазинів представлені практично всі популярні бренди в Україні. Парк розваг для всієї родини «Галактика» (понад 15 тис. кв. м.) за рівнем привабливості для відвідувачів цілком можна вважати ще одним якорем, тому що багато хто приходить саме заради нього. А повеселівшись, і в магазини заглядають. Його ефективність підтверджується фірмовою статистикою. З вересня 2020 року, після відкриття розважального комплексу, трафік центру помітно зріс. Хоча, звісно, пандемія та війна внесли свої корективи.
Respublica Park
Respublica Park, що нещодавно відкрився на Кільцевій дорозі, поступається попередньому ТРЦ хіба що по площі. У всьому іншому це такий самий сучасний комплекс з усім необхідним для покупок та відпочинку відвідувачів. Понад п’ять сотень магазинів, серед яких найпопулярніші вітчизняні та зарубіжні бренди, пропонують найрізноманітнішу продукцію. Якірний — “Сільпо”. Food-зона із півсотнею ресторанів розташувалася на 11,3 тис. квадратних метрів. Є диджитал-парк розваг із трьома десятками атракціонів. Як «вишенька на торті» відвідувачам пропонується зелена зона відпочинку Оазис (2000 кв. м.) з гідравлічною сценою.
Lavina Mall
Незважаючи на те, що ТРЦ Lavina Mall старший і менший за двох лідерів, за кількістю магазинів він їм не поступається. Так само як за популярністю світових брендів та асортименту. Футуристичний дизайн підкріплюється оригінальним концептом. В основі останнього великі простори, яскраве освітлення, чітко опрацьовані дрібні деталі та оригінальні формати представлення продукції. Окрім магазинів із якірним «Сільпо» на 3400 кв. м., тут є все необхідне для відвідувачів: кінотеатр, фудкорти, розважальний центр Galaxy з екстремальними атракціонами, світломузичний фонтан, автостоянка на 4000 місць та інше.