Роман Шинкаренко — диджитал-маркетолог із більш ніж 10-річним досвідом. У диджитал-маркетинг мігрував зі сфери FMCG, встигнувши попрацювати і на стороні клієнта, і на стороні агентства, а також зайнятись просуванням мобільних ігор на міжнародних ринках. Зараз у Романа свій бізнес із запуску та просування товарів на Amazon. Поєднуючи роль диджитал-маркетолога з роллю власника бізнесу, Роман озирається на свій кар’єрний шлях і ділиться порадами з тими, хто планує стати диджитал-маркетологом. Читайте в інтерв’ю з Романом Шинкаренком про те, наскільки затребувана професія диджитал-маркетолога зараз, скільки можна заробити у цій сфері і чому диджитал-маркетолог має бути добрим менеджером.
Романе, розкажіть, як ви прийшли в диджитал-маркетинг?
Спочатку я працював у FMCG. Але в певний момент свого життя вирішив змінити сферу діяльності і зайнявся онлайн-просуванням інтернет-магазину мого приятеля. Включив boost-режим та отримав усі необхідні сертифікати для роботи в диджитал-маркетингу: Google Analytics, Google Adwords та інші.
Хорошу базу знань та навичок я отримав у диджитал-агентстві, в якому працював після цього. А потім я потрапив до компанії Wargaming, де займався просуванням мобільних ігор на міжнародних ринках.
У результаті я пішов у вільне плавання, створив свій бізнес із запуску та просування товарів на Amazon. Тобто, по суті, зараз я одночасно і власник бізнесу, і диджитал-маркетолог, оскільки саме на мені заточено просування товарів на маркетплейсі.
Тобто вже на самому старті кар’єри у вас була лідерська закваска «не розмовляти, а робити»?
Я не сказав би, що це лідерська закваска, але «більше робити і менше говорити» закладено в мені батьками з раннього віку. Саме тому в мене одне з татуювань — це напис Acta Non Verba, що в перекладі з латині означає «роби, а не говори» або «менше говори, більше роби».
А якими були ваші перші гроші? Не в диджитал, а взагалі в житті?
Перші свої гроші я заробив у 11 років, коли тишком-нишком від батьків біля Київського зоопарку продавав усілякі дрібнички на кшталт стрибунців. Я отримував % від реалізованого товару, так що вже тоді розумів: що краще ти покажеш продукт, розкажеш про нього покупцю і зацікавиш його, то більше заробиш грошей. Застосовую цей метод досі.
Що послужило поштовхом змінити сферу FMCG на диджитал?
Перше і найголовніше — ніша FMCG мене напружувала. У моральному плані. Щодня, як на ринку, чесне слово. Всі ці йогурти, дитяче харчування мене втомлювали. Одного разу я зловив себе на питанні: «що, знову?!» Коли це питання почало виникати все частіше, я вирішив змінити сферу діяльності. Причому спочатку мене взагалі тягнуло в IT, я навіть вивчав програмування. Але мій приятель попросив допомогти йому з інтернет-магазином, незважаючи на те, що досвіду в диджитал-маркетингу я не мав. А під час роботи з другом мене зацікавила тема роботи з Amazon. Не розписуватиму тут лавсторі, бо це неправда. Мені просто стало цікаво, що це за тема така, так що перехід стався спонтанно.
Проте за час роботи в диджитал-маркетингу — як агентському, так і в ролі інхаус-експерта, — у вас напевно зібралося кілька вдалих кейсів. Розкажіть про кейс, що найбільше запам’ятався.
Найбільше запам’ятався кейс перезапуску ТМ «Хомка» після зміни айдентики. На той час я керував відділом трейд-маркетингу, який відповідав за маркетинг-активності бренду в торгових точках, а саме: узгодження локальних активностей для регіональних менеджерів, розробка національних промо, розробка та дистрибуція POS-матеріалів, комунікація та координація відділу продажів по всім маркетинговим активностям, управління бюджетом.
Маркетинг, трейд-маркетинг і продажі завжди працювали спільно, оскільки при запуску і перезапуску продуктів усі активності повинні бути узгоджені і товар розставлений на полицях. Адже якщо буде реклама на ТБ, потім у магазині товар загубиться на тлі конкурентів, це буде не добре, м’яко кажучи. І це я мовчу про те, якщо товару немає на полицях.
Відповідно, у нас був календар з маркетингових і трейд-маркетингових активностей, який був узгоджений між усіма командами згідно таймінгів, включно з відділом продажів, який знав, що до певної дати у них мають бути виставлені товари в певних мережах, з певною частиною полиці, певним чином забрендовані, встановлені фірмові стелажі та інші матеріали + покриті всі регіони країни.
В результаті злагодженої роботи цих трьох відділів продаж ТМ «Хомка» за рік зріс більш ніж у два рази, порівняно з роком раніше. Окрім цього, ми збільшили національну представленість у торгових мережах та роздрібних магазинах, включно з регіонами країни, де ТМ «Хомка» не була представлена раніше. Також ми розширили частку полиці в магазинах і додали кілька тисяч додаткових місць за допомогою розміщення брендованих стелажів, полиць та інших POS-матеріалів. І до того ж айдентика ТМ «Хомка» після перезапуску у 2014 році досі залишається незмінною та впізнаваною.
Наскільки затребувана професія диджитал-маркетолога зараз? І скільки у диджитал-маркетингу можна заробити?
Професія диджитал-маркетолога дуже затребувана не лише в Україні, а й у всьому світі. Тому що з кожним днем все більше продажів/покупок здійснюється в інтернеті. А з огляду на ситуацію з COVID-19 цей тренд ще більше посилився. Диджитал-маркетолог може працювати віддалено з будь-якої точки світу, у будь-якій компанії, у будь-якій країні, якщо, звичайно, вільно володіє англійською мовою та має необхідний досвід роботи.
За даними порталу Indeed, диджитал-маркетолог у США заробляє в середньому $61 321 на рік (приблизно $5 110 на місяць). А портал Glassdoor відзначає середню зарплату диджитал-маркетолога у розмірі $123 899 на рік (приблизно $10 324 на місяць).
В Україні зарплати диджитал-маркетологів нижчі. За даними Work.ua, середня зарплата диджитал-менеджера (або інтернет-маркетолога, у вакансіях по-різному називають цю позицію) у Києві — 25 000 грн. А згідно з дослідженням Serpstat, інтернет-маркетолог у Києві заробляє в середньому $990 (приблизно 28 000 грн).
Але набір необхідних навичок для диджитал-маркетолога однаковий у будь-якій країні, так що ви можете спробувати влаштуватись віддаленим фахівцем у закордонну компанію. І, звичайно, чим більше у вас досвіду та крутих кейсів — тим вищі шанси, що й в Україні зарплата у вас буде високою.
А чому тоді ви вирішили піти у вільне плавання та розпочати свій бізнес? Чим саме вас привабив Amazon і скільки там можна заробити?
З Amazon я почав працювати п’ять років тому. Він привабив мене передусім своїм масштабом. Тим, що це робота на найбагатшому ринку США з можливістю продавати свій товар і в інші країни: Велику Британію, Японію, Австралію та інші. Щодо заробітку, то тут стелі немає: мільйон, десять, сто, мільярд — все залежить від того, як ви вкладаєтеся у свій продукт.
Ви на початку сказали, що зараз поєднуєте роль власника бізнесу та диджитал-маркетолога. Тобто, крім хард скілів, якими повинен володіти диджитал-маркетолог, він ще й має бути хорошим менеджером?
Так. Окрім того, що диджитал-маркетолог базово повинен розумітися на типах рекламних кампаній і вміти самостійно налаштувати рекламну кампанію в кабінеті Facebook Ads або Google Ads, розраховувати необхідний для просування бюджет, він також повинен знати, які фахівці потрібні йому в команді, як працюють агенції тощо.
Диджитал-маркетолог необов’язково просуває продукти чи послуги власноруч. Він може керувати відділом, де окремі фахівці займаються безпосередньо Facebook-, Google- та Amazon-рекламою, інші займаються SEO, де також працюють піарники, креативники, SMMники і так далі. Іноді під диджитал-завдання компанії наймають агенцію, яка підпорядковується штатному диджитал-маркетологу.
Звичайно, на початку свого професійного шляху диджитал-маркетолог усьому вчиться сам і займається цим сам, щоб здобути досвід та відточити свою майстерність.
Тому так, диджитал-маркетолог має бути і хорошим менеджером: вміти вибудувати ефективну роботу як власної інхаус-команди, так і команди агентства-підрядника, яке підпорядковується йому, якщо він працює на стороні клієнта.
А який ви менеджер?
Я — ментор. Прагну навчити співробітників усьому, що необхідно, і коригувати у процесі. Всі завдання максимально делегую та відпускаю. Перевіряю виконання раз на місяць вибірково, щоб розуміти, що співробітник не має проблем і в нього не падає продуктивність. Раз на тиждень проходимося по виконаним завданням, а по тим завданням, які потрібно закрити, обговорюємо з командою, як я можу допомогти і які ресурси потрібні, щоб працювати ще ефективніше. Купуємо різні тренінги співробітникам на кшталт курсів з РРС, SMM, SEO та інше.
Напевно, сьогодні це досить стандартно, особливо для диджиталу, але все ж таки можу розповісти про свою поточну команду. У мене всього 5 співробітників у штаті, включно зі мною та бізнес-партнером (читай дружиною :)) Інші співробітники на фрілансі, але коли є завдання, то ми його закриваємо з сьогодні на завтра. Тобто команда настільки добре знає проєкт і у нас настільки вибудовані відносини, що навіть фрілансери практично в штаті. Дизайнер може за ніч виконати завдання, якщо терміново, програміст у принципі вночі працює: вдень ми ставимо йому завдання, до ранку наступного дня воно вже готове. Фотограф, він же відеооператор, також швидко підключається (тут залежить тільки від того, щоб студія була вільна в потрібний день).
З усіємю командою у нас відкриті стосунки. Ми з дружиною — не найжорсткіші керівники, ми більше про навчання та довіру. Більше делегуємо та відпускаємо, фокусуємось на стратегічних завданнях, а команда — на тактичних, тобто на реалізації стратегії. Перед делегуванням обов’язково навчимо, що необхідно, та відповімо на всі запитання. Записуємо відео майже по кожному завданню, щоб людина могла переглянути, якщо потрібно. Регулярно проводимо відеодзвінки та зустрічаємося всією командою раз у квартал.
Загалом у нас така собі збірна солянка на віддаленні, яку ми коучимо і якій делегуємо завдання. Суть у тому, щоб була мобільна команда, з якою можна побудувати бізнес із будь-якої точки світу.
Наскільки робота з Amazon трудомістка, у вас є свої лайфхакі тайм-менеджменту?
Бізнес на Amazon такий самий, як і будь-який інший бізнес. Усе залежить від того, скільки часу ви готові інвестувати в нього. Це не пасивний дохід. Це не година на день. Це не 4 години на тиждень. Це стабільно мінімум 8 годин на день і, швидше за все, 6 днів на тиждень.
Спочатку ми з командою працювали по 10-12 годин щодня, практично без вихідних. Але нас, вибачте, перло. Нам подобалося, бо ми бачили результат. Ми весь час навчалися чомусь новому, тому вирішили продовжувати.
Звичайно, на тривалість робочого дня впливає кількість продуктів на запуску. Більше продуктів — довший робочий день. Однак, коли процеси налагоджені, рекламні кампанії налаштовані і коли у вас уважна команда, яка і менеджерить усі ці процеси, на це йтиме менше часу. Але все одно це близько 4-5 годин на день.
Щодо тайм-менеджменту: немає сенсу повторювати те, що написано в усіх модних книгах. З дітьми допоможе няня, з прибиранням — найнятий персонал. Тобто банальне делегування.
Ви згадали про команду. Ось уявіть: вам пише «зелений» початківесь, без досвіду роботи в діджітал-маркетингу. Візьмете його у помічники?
Тут важливі два моменти: бекграунд та настрій. Досвід може бути навіть не в диджиталі, але він теж може виявитися цінним. А настрій визначає, який результат людина покаже через місяць, квартал, рік. Я можу взяти «зеленого» на роботу, але у нього має бути хоча б мінімальне розуміння математики, базового софту на кшталт Excel, соціальних медіа та взагалі розуміння релевантного контенту. Більше того, якщо людина має потрібні нам хард скіли, але не має досвіду в диджитал-маркетингу, ми все одно візьмемо її на роботу.
В нас у команді, до речі, є така дівчинка: прийшла два місяці тому, але все схоплює на льоту і вже за такий короткий час робить обсяг роботи, який можна порівняти з обсягом роботи фахівців з досвідом від півтора року.
А як джуну шукати роботу в диджитал-маркетингу, якщо всюди потрібно мідли з досвідом?
Так само, як і згаданим мідлам. Як мінімум, розмістити свої резюме українською та англійською мовами на профільних майданчиках, а не чекати, що їх самі знайдуть. Попит на чоло не б’є — хто шукає, той знайде. Фокус і наполегливість вирішує.
Закінчимо розмову порадами для тих, хто планує увійти в диджитал-маркетинг. Які курси/знання/навички ви порадили б пройти/розвивати людині, у якої максимум базове поняття диджитал-середовища?
Перша і найголовніша порада — не лінуватися і вивчати все, що трапляється під руку про диджитал-маркетинг. Проходити безкоштовні курси від Google, Facebook, Amazon та отримувати відповідні сертифікати. Відвідувати тренінги, які пропонує компанія, де ви працюватимете. Матеріалу дуже багато, але це база, яка обов’язкова для того, щоб знатися на професії.
Не менш важливо ці знання потім використати. Тому що ви не зрозумієте, з чим працюєте, ефективно це робити не вийде, навіть якщо ви суперкрутий менеджер.
Знання англійської мови — must-have у сфері диджитал-маркетингу. І тут мова не про англійську зі словником, а про володіння мовою на рівні хоча б Intermediate, а краще Upper-Intermediate і вище. Це відкриває можливості, по-перше, працювати в міжнародних компаніях. До того ж дуже багато інформації про індустрію написано англійською мовою, а диджитал-маркетологу треба стежити за всіма новинами та трендами. Ця сфера постійно розвивається, тут відбувається щось нове буквально щодня. Тому раджу читати хороші медіаресурси типу Martech.org, SearchEngineLand тощо.