Ця компанія входить в десятку найдорожчих в світі. Серед її клієнтів — Apple, Intel, Meta, Amazon та Nvidia. Саме завдяки її продукції працюють смартфони, електромобілі та системи штучного інтелекту. TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) є найбільшим виробником напівпровідників, від траєкторії розвитку якого залежить прогрес ШІ та, певною мірою, геополітична ситуація в світі.
Як тайванський бренд змінив світовий розвиток електроніки та чому чіпи перетворилися на інструмент торговельних війн, розповідаємо в статті.
Заснування: інноваційна бізнес-модель
Більшість топових світових технологічних компаній мають дещо спільне: і Стів Джобс, і Білл Гейтс, і Марк Цукерберг на старті бізнесу були молодими та недосвідченими підприємцями. Натомість Морісу Чангу на момент заснування TSMC виповнилося 55. Він кілька десятиріч присвятив роботі в галузі напівпровідників, допоки не сформував нетипову бізнес-модель, яка допомогла компанії злетіти.

Моріс Чанг заснував свій перший бізнес у 55 років
Чанг народився в Китаї та мав кочове дитинство: його родина переїжджала по країні, охопленій війною. У 1949 році хлопець емігрував до США, закінчив Массачусетський технологічний інститут, а у 1958-му влаштувався на роботу в Texas Instruments.
60-ті були початком епохи напівпровідників, і Чанг належав до першого покоління їхніх фанатів. Він був готовий працювати без перерв та вихідних, постійно шукав, як удосконалити виробничі лінії, та був нетерпимим до тих, хто не поділяв його прагнень.
Протягом двох десятиріч кар’єра Моріса зростала, але поступово з’ясувалося, що його погляди не збігаються зі стратегією компанії. В Texas Instruments хотіли продавати споживчі товари в той час, як Чанг волів би зосередитися на ринку майбутнього — напівпровідниках.
У 1983 році Чанг звільнився з Texas Instruments і прийняв пропозицію виробника електроніки General Instrument, обійнявши посаду президента та головного операційного директора. Але за рік він пішов і звідти. Талановитому інженеру виповнилося 54 роки, і він не мав жодного уявлення, що робитиме далі.
Роком раніше Чанг отримав пропозицію від впливового тайванського чиновника: очолити провідний технологічний інституту Тайваню. Хоча Моріс усвідомлював, що його кар’єра зайшла в глухий кут, він не був настільки забезпечений фінансово, щоби переїздити в іншу країну. Але за кілька років ситуація змінилася: Чанг скористався опціонами на акції на кілька мільйонів доларів і вирішив продовжувати кар’єру на Тайвані.
Той самий чиновник, який пропонував Чангу роботу в інституті, висунув нову ідею: заснувати компанію з виробництва напівпровідників. Вивчаючи місцевий ринок, Моріс з’ясував, що Тайвань має конкурентну перевагу у виробництві чіпів. Протягом останніх десяти років показники якості продукції були майже вдвічі вищими, ніж у США. І якщо тайванська компанія не могла би конкурувати з компаніями Кремнієвої долини у розробці чи маркетингу напівпровідників, логічно було сфокусуватися на одній сильній стороні — виробництві.
У середині 80-х у світі існувало приблизно 50 компаній, які розробляли напівпровідники, але не мали власних потужностей для їхнього виробництва. Ці задачі виконували крупні бренди на кшталт Fujitsu, IBM, NEC, TI або Toshiba. При цьому розробники не були захищені: у більшості випадків частиною угод була передача всіх прав на продукт. Якщо він виявлявся успішним, крупні компанії могли випускати конкуруючі чіпи вже під власним брендом.
На ринку не вистачало фабрик, які займалися би лише виробництвом чіпів на замовлення і не становили конкуренцію невеликим розробникам. Саме таку бізнес-модель запропонував Моріс Чанг. Вона ідеально відповідала сильним сторонам Тайваню та особистій філософії Чанга, яку він сформував протягом кар’єри:
Бути партнером для наших клієнтів.
Перші клієнти: як TSMC змінила напівпровідникову галузь
В пошуках коштів на відкриття бізнесу Чанг звернувся до всіх основних виробників напівпровідників, включаючи Intel, Texas Instruments, Motorola, AMD, Panasonic та Sony — але отримав відмови. Єдиною компанією, яка зацікавилась проєктом, стала нідерландська Philips, один з топових світових виробників електроніки. Причина: компанія шукала партнерства для зміцнення позицій в Азії. Philips інвестувала 40 мільйонів доларів, інші приватні інвестори — 35 мільйонів, а тайванський уряд — 70 мільйонів доларів. Ще 57 мільйонів доларів TSMC отримала у вигляді позики від уряду.
Першими клієнтами TSMC були крупні компанії на кшталт Intel, Motorola та Texas Instruments. Невдовзі до виробника почали звертатися і стартапи: Broadcom, Marvell, Nvidia та Qualcomm. За словами Чанга, можливість скористатися виробничою майстерністю TSMC була однією з головних причин їхнього успіху, адже інакше довелося б інвестувати у виробничі потужності замість досліджень і розробок або ділитися інтелектуальною власністю з крупними гравцями.
Якби нас не було, це уповільнило би інновації в галузі,
— стверджує Чанг.
Співзасновник та гендиректор Nvidia Дженсен Хуанг каже, що народження TSMC дозволило перетворити безліч креативних ідей у різних сферах на успішні компанії, оскільки «перешкоди для створення ваших чіпів, для реалізації вашої уяви зникли».
Моріс Чанг повністю змінив ландшафт напівпровідникової галузі, — підтверджує декан інженерної школи Стенфорда Джеймс Пламмер. — Він дозволив стартапам починати з кількох мільйонів доларів, а не з кількох сотень мільйонів. Це має величезне значення.

Керівник Nvidia Дженсен Хуанг (праворуч) був одним з перших клієнтів Чанга
Масштабний зріст: ключовий клієнт — Apple
Завдяки буму електроніки в 90-ті роки TSMC швидко зростає: протягом 10 років доходи щорічно збільшуються в середньому на 49 відсотків, у 1995 році вони вперше перевищують 1 мільярд доларів. До 2000 року TSMC керує п’ятьма заводами та виробляє понад 3 мільйони пластин на рік. І хоча значна частина продукції призначена для крупних брендів на кшталт Intel, прогноз Чанга про зростання «безфабричних» виробників напівпровідників справджується. До 2000 року 60 відсотків доходів TSMC надходить від компаній без власних виробництв.
У 2010-х ключовим фактором росту TSMC стала тісна співпраця з Apple. Чіпи для перших шести поколінь iPhone виробляв Samsung. Але після початку конфлікту щодо прав на інтелектуальну власність американська компанія відмовилася від послуг Samsung та прагнула знайти виробника, який не стане потенційним конкурентом.
У 2013–14 роках TSMC отримала перший великий контракт на мобільні чипи від Apple. Щоби виконати замовлення, компанія за 9 мільярдів доларів збудувала нову фабрику. Робота тривала 11 місяців, 6 тисяч людей працювали цілодобово.
З 2016 року TSMC стала ексклюзивним постачальником чіпів для Apple, і сьогодні американська компанія є найбільшим клієнтом тайванського виробника.
Це бізнес, заснований на довірі, — кажуть в TSMC. — Ми не конкуруємо з нашими клієнтами.
У 2020-ті TSMC вийшла на лідерські позиції, виготовляючи понад 60 відсотків світових чіпів і понад 90 відсотків — найсучасніших. Сьогодні компанія працює в масштабах, які важко осягнути. Якщо перший мікропроцесор Intel мав близько 2 тисяч транзисторів, то останній чіп Nvidia містить понад 200 мільярдів.
За рік вся напівпровідникова промисловість виробляє «більше транзисторів, ніж сукупна кількість усіх товарів, вироблених усіма іншими компаніями у всіх інших галузях промисловості за всю історію людства»,
— пише автор книги «Війна чіпів» Кріс Міллер.
TSMC у розпал буму ШІ: чіпи як геополітичний інструмент
Станом на серпень 2025 року капіталізація TSMC перевищує 1,2 мільярди доларів. Компанія входить в десятку найдорожчих в світі. Її фінансові результати за другий квартал побили чергові рекорди: дохід склав близько 30 мільярдів доларів, що на 38,6 відсотки більше, ніж за аналогічний період роком раніше. Сталий прогноз зростання у 2025 році становить до 30 відсотків.
На хвилі розвитку штучного інтелекту попит на чіпи росте в геометричній прогресії, тому TSMC масштабує та диверсифікує виробництво, щоби зменшити потенційні ризики. Окрім запланованого будівництва 15 нових заводів у Тайвані, а також по одному — в Німеччині та Японії, компанія пришвидшеними темпами добудовує так званий гігафабричний кластер в Аризоні.

Будівництво гігакластеру TSMC в Аризоні йде пришвидшеними темпами
Перша фабрика в США працює з кінця 2024 року, і обсяги її виробництва вже можна порівняти з тайванськими. Другу та третю фабрики (всього їх планується шість) збудують скоріше, ніж планувалося, і збільшать обсяги виробництва. В США планують розмістити близько третини потужностей з виробництва найсучасніших 2-нанометрових чіпів.
Ми бачимо значний інтерес з боку наших провідних клієнтів у США та працюємо над прискоренням графіка виробництва на кілька кварталів, щоби задовольнити їхні потреби,
— заявив нинішній голова правління та генеральний директор TSMC Сі Сі Вей (він замінив Моріса Чанга на цій посаді у 2018 році).
Такі темпи обумовлені не тільки потенційними прибутками, а й геополітичними причинами. Гігакластер в Аризоні є частиною зусиль США з відновлення американської промисловості виробництва чіпів. Цей завод TSMC — найбільша іноземна інвестиція в історії США. Від його успіху залежить, зокрема, здатність Америки випереджати Китай у світовій гонці за технологічну перевагу. Особливо — враховуючи потенційне вторгнення Китаю на Тайвань, де знаходиться штаб-квартира та основні виробничі потужності TSMC.
Загрозу становить не лише Китай, а й інші азійські країни, що прагнуть перехопити ініціативу в світовій гонці ШІ. Фактично TSMC опинилася в центрі світової геополітичної боротьби, що загострилася в очікуванні революційних 2-нанометрових чіпів, які компанія планує запустити у масове виробництво восени цього року.
На початку серпня прокуратура Тайваню розпочала розслідування проти трьох колишніх співробітників TSMC за спробу незаконного отримання конфіденційної інформації щодо нових чіпів.
TSMC добре відома тим, що має потужні системи захисту конфіденційної інформації. Один контакт у індустрії мікросхем поділився з журналістом FT такою історією:
Якщо ви випадково поїдете в неправильному напрямку на парковці лише на три-п’ять секунд, ви та ваші менеджери одразу отримаєте сповіщення електронною поштою про те, що ви рухаєтеся в неправильному напрямку.
Попри те, трьом інженерам вдалося зібрати конфіденційну інформацію та передати її конкурентам.
Відомо, що в справі замішаний також японський постачальник TSMC, Tokyo Electron: він є ключовим акціонером японського виробника чіпів Rapidus, конкурента TSMC. Але ні слідчі, ні компанія поки не розголошують, хто був замовником промислового шпіонажу.
Це перший випадок, пов’язаний з чутливими технологіями, який розслідується відповідно до закону про національну безпеку Тайваню, прийнятого у 2022 році. Про серйозність справи говорить те, що раніше TSMC вирішувала подібні проблеми непублічно, за допомогою внутрішніх інструментів, а зараз вирішила залучити прокуратуру. Витік 2-нм технології — перлини в короні глобальної гонки за домінування в галузі напівпровідників — є вже не просто корпоративним інцидентом, а питанням національного стратегічного значення.









































































