За даними Української Асоціації малого та середнього бізнесу, до початку повномасштабної війни малий бізнес в Україні складав близько 95% всіх зареєстрованих підприємств та створював понад 50% робочих місць. Не треба обовʼязково бути експертом, щоб зрозуміти, наскільки він важливий для розвитку економіки держави. Особливо зараз, коли надходження до бюджету істотно скоротилися.
Але в цієї медалі є й інша сторона — дуже висока конкуренція у більшості ніш. А враховуючи, що малий бізнес зазвичай не оперує великими бюджетами, доводиться шукати шляхи ефективного просування за менші кошти. Власне, саме про це ми б і хотіли сьогодні поговорити.
З якими складнощами стикається український малий бізнес у контексті SEO-просування
Обмежений бюджет та висока конкуренція — це доволі очевидно. Проте це не єдині перепони, які можуть стояти на шляху до ефективної SEO-оптимізації та просування в інтернеті. Ми можемо назвати ще щонайменше декілька.
1. Дефіцит знань та досвіду
Здебільшого в невеликих компаніях немає досвідчених SEO-спеціалістів та й загалом мало досвіду просування. Формувати окремий штат людей, котрі будуть займатися виключно SEO, — це зазвичай занадто дорого. А спроби просуватися самостійно часто призводять до різноманітних помилок, неточностей та невиправданих витрат.
2. Неможливість швидко адаптуватися під зміни алгоритмів пошукових систем
Цей пункт виходить із попереднього. Не маючи власного штату SEO-спеціалістів, вкрай складно своєчасно адаптувати сайт під нові вимоги пошукових алгоритмів. А враховуючи, що Google випускає великі апдейти мінімум 2-3 рази на рік, після кожного з них може відбуватися суттєве просідання позицій сайту.
3. Недостатньо якісна оптимізація сайту
Знову ж таки, питання в бюджеті. Не кожен представник малого бізнесу готовий вкладати значні кошти в розробку та оптимізацію інтернет-ресурсу. Хтось збирає сайт на вебконструкторі, хтось звертається до недорогих фрілансерів, а хтось навіть пробує власні сили у веброзробці. Та результат часто не надто гарний: сайт недостатньо оптимізований і, відповідно, його складніше просувати.
4. Обмежене регіональне охоплення
Цей пункт не можна назвати виключно перепоною. Скоріше це особливість. Якщо ми маємо на увазі якийсь локальний бренд, що працює в певному регіоні, то йому буде вкрай важко вийти в топ по Україні. З іншого боку, такому бренду це й не потрібно. Йому достатньо бути на верхніх позиціях у своєму регіоні. Для цього використовується семантика з регіональною привʼязкою.
5. Недостатня кількість контенту
Деякі малі бізнеси не публікують достатньо контенту на своїх сайтах, що може призвести до низького рейтингу в пошукових системах і малої відвідуваності сайту. Багато хто не оновлює контент та не актуалізує його роками. А планомірне ведення блогу на сайті — це скоріше виняток із правил для представників малого бізнесу.
Які методи SEO-оптимізації та просування малого бізнесу ви можете використовувати
Отже, пропонуємо відштовхуватися від того, що ми (локальний бізнес) маємо доволі обмежений бюджет, незначну кількість знань та навичок у сфері просування й небагато часу на те, щоб займатися оптимізацією. Як діяти?
У такому разі ми можемо порадити деякі інструменти та методи.
1. On-Page SEO
On-Page SEO — це оптимізація окремих вебсторінок для підвищення їхнього рейтингу та видимості в результатах пошукової видачі (SERP). Мета On-Page SEO — полегшити пошуковим системам розуміння вмісту вебсторінки, що сприяє підвищенню позицій у видачі та збільшенню органічного трафіку.
Методи On-Page SEO включають:
- збір та систематизацію ключових слів;
- теги заголовків і метаописи;
- заголовки та підзаголовки;
- оптимізацію контенту;
- внутрішню перелінковку;
- оптимізацію зображень;
- створення читабельних URL-адрес.
Впроваджуючи ці методи On-Page SEO, ви можете підвищити релевантність і якість ваших вебсторінок, зробивши їх більш привабливими як для пошукових систем, так і для користувачів. Здебільшого все це можна зробити самостійно, якщо приділити достатньо часу та ознайомитися з принципами On-Page SEO.
2. Google My Business
Google My Business — це безкоштовний інструмент від Google, який дозволяє компаніям керувати своєю онлайн-присутністю в Google, зокрема Пошук і Карти. Коли користувачі шукають компанію або послугу в Google, профіль GMB може з’являтися в розділі результатів пошуку, який показує місцеві компанії, пов’язані з пошуковим запитом.
Google My Business вкрай корисний саме для локальних компаній. Головне — надати всі необхідні дані:
- інформація про компанію. Переконайтеся, що всі відомості у вашому профілі GMB, такі як назва компанії, адреса, номер телефону, вебсайт та години роботи, є точними та актуальними;
- категорії бізнесу. Виберіть відповідні категорії, які точно описують ваш бізнес, щоб допомогти Google зрозуміти, чим займається компанія, і зіставити її з відповідними пошуковими запитами;
- відгуки. Заохочуйте клієнтів залишати позитивні відгуки у вашому профілі GMB, зокрема в сервісі Карти, оскільки це може покращити ваші пошукові рейтинги та репутацію;
- фотографії та відео. Завантажуйте високоякісні зображення та відео, які демонструють ваш бізнес і продукти/послуги, щоб зробити профіль візуально привабливішим для користувачів.
Якщо у вас локальний бізнес і ви при цьому досі не користуєтеся можливостями Google My Business, саме час це виправити. Такий інструмент може стати суттєвим бустером для вашого сайту та компанії загалом.
3. Соціальні медіа
Соціальні мережі можуть бути потужним інструментом для малого бізнесу задля покращення пошукової оптимізації та просування бренду в інтернеті. Ось лише деякі можливості використання соціальних мереж для SEO-оптимізації та розкрутки:
- посилення присутності в інтернеті. Створення профілів на популярних платформах соціальних мереж, таких як Facebook, Instagram, Twitter і LinkedIn, допомагає малому бізнесу збільшити власну присутність в інтернеті та підвищити видимість у результатах пошуку;
- залучення трафіку на сайт. Ділячись посиланнями на свій вебресурс у соціальних мережах, ви можете залучити додатковий трафік, що, своєю чергою, здатне покращити його пошукові рейтинги;
- створення зворотних лінків. Вони збільшують посилальну масу вашого сайту й до того ж приводять нових користувачів;
- підвищення впізнаваності бренду. Соціальні мережі також можуть допомогти малому бізнесу створити зворотні посилання на свій вебсайт, що є вагомим фактором у SEO. Поширення контенту, який посилається на ваш сайт у соціальних мережах, — важлива частина стратегії лінкбілдингу.
Вам не треба обовʼязково бути присутніми абсолютно в усіх соцмережах. Оберіть хоча б декілька основних і сконцентруйтеся саме на них. І не забувайте про таргетовану рекламу. Це відносно недорогий, але ефективний інструмент для просування.
4. Гостьові публікації
Гостьові публікації — це статті на сторонніх ресурсах із посиланнями на ваш сайт або ж зі згадкою вашого бренду/компанії. Це дає вам одразу декілька важливих переваг:
- додаткові зворотні посилання. Знову ж таки, ми збільшуємо посилальну масу та обʼєми вхідного трафіку й разом із тим підвищуємо авторитет та впізнаваність бренду серед користувачів;
- вихід на нову аудиторію. Гостьові публікації можуть допомогти малому бізнесу вийти на нових клієнтів і розширити сферу свого впливу за межі наявної клієнтської бази;
- побудова взаємодії. Такі публікації теж можуть допомогти малому бізнесу налагодити стосунки з іншими компаніями та блогерами у своїй галузі. Співпрацюючи над контентом і перехресним просуванням статей, ви можете розширити свою «мережу» і створити можливості для майбутніх партнерств.
До всього додамо, що якщо ви створили дійсно якісний та корисний матеріал, то в деяких випадках можна домовитися навіть про безкоштовне розміщення. Є безліч сайтів різної тематики, які зацікавлені в публікації якісного контенту. Щоправда, на їхні пошуки доведеться витратити певний час.
5. Блог на сайті
Блог — вкрай цінний інструмент для малого бізнесу з точки зору SEO. Він виконує одразу декілька важливих завдань і дає вам додаткові можливості:
- публікація свіжого, актуального та SEO-оптимізованого контенту. Ви можете публікувати в блозі тексти, яким «не знайшлося місця» на інших сторінках сайту. І що ще важливіше — застосовувати релевантні ключові слова, за якими теж хочете просуватися, але які не використовуєте на решті сторінок;
- створення авторитету та експертизи. Блог може допомогти малому бізнесу зарекомендувати себе як експерта у своїй галузі та підвищити довіру до себе. Ділячись цінною інформацією та досвідом у своєму блозі, малі підприємства можуть побудувати довіру з читачами та покращити свою репутацію;
- підвищення впізнаваності бренду. Постійні публікації в блозі здатні допомогти малому бізнесу підвищити впізнаваність бренду та охопити більшу аудиторію. Ділячись контентом свого блогу в соціальних мережах та інших каналах, малий бізнес може залучити більше трафіку на свій вебресурс і з часом покращити свої пошукові рейтинги.
Якщо у вас вже є сайт, але досі немає блогу, радимо це якнайшвидше виправити. І не забувайте регулярно публікувати новий SEO-оптимізований та корисний для читача контент, щоб залучати більше трафіку та водночас покращувати поведінкові показники сайту. Google це враховує.
Бонус: 10 неочевидних порад для просування малого бізнесу
Наведемо ще десять бліц-порад, до яких також радимо прислухатися й у разі потреби дослідити кожне з питань окремо:
- Використовуйте розмітку Schema, щоб покращити вигляд вашого сайту в результатах пошуку та підвищити показники кліків.
- Застосовуйте контент, створений користувачами, як-от відгуки клієнтів, огляди та пости в соціальних мережах, щоб побудувати звʼязок з аудиторією.
- Пропонуйте цінні безкоштовні ресурси, такі як електронні книги, технічні документи або вебінари, щоб залучити більше трафіку на вебсайт.
- Співпрацюйте з лідерами думок або іншими компаніями у вашій галузі, щоб розширити охоплення аудиторії та покращити свою репутацію в інтернеті.
- Оптимізуйте метаописи вашого вебсайту, щоб забезпечити більш переконливий попередній перегляд контенту в результатах пошуку.
- Використовуйте внутрішню перелінковку, щоб допомогти користувачам орієнтуватися на вашому сайті та покращити пошукове ранжування.
- Регулярно оновлюйте та перепрофілюйте старий контент, щоб він залишався свіжим і релевантним як для користувачів, так і для пошукових систем.
- Використовуйте місцеві каталоги для покращення позицій і збільшення впізнаваності бренду.
- Додайте до контенту вашого сайту кнопки соціальних мереж, щоб заохотити користувачів ділитися ним зі своїми підписниками та покращити видимість вебресурсу в інтернеті.
- Зосередьтеся на створенні якісного користувацького досвіду на вашому сайті, забезпечивши зручну навігацію, зрозумілу, логічну структуру та швидке завантаження.
І наостанок відповімо на питання, яке, напевно, хвилює кожного власника малого бізнесу: «Чи можна зробити SEO-оптимізацію та просування повністю безкоштовними?»
Гадаємо, ви вже й самі знаєте відповідь. Погляньте на наведені поради та оцініть, що саме ви здатні зробити власними силами, а для яких задач вам потрібно буде звертатися до спеціалістів. Так, ви можете відчутно зекономити, якщо візьмете на себе частину роботи, особливо якщо маєте час цим займатися. Проте все ж варто памʼятати, що комплексне просування навіть невеликого локального бренду потребує фінансових вкладень. Особливо коли ви дійсно налаштовані вийти в топ!
Ми ж зі свого боку бажаємо вам вдалого просування, креативних рішень та чудових результатів. Сподіваємось, ви знайшли для себе цікаві та корисні поради, які будете використовувати надалі. Успіхів!
З повагою — команда Elit-Web!