Один вчений сказав: «Ми живемо на вузькій прибережній смузі між хаосом і невідомістю», і потрібно визнати, що він мав рацію. Немає ніякої гарантії того, що наші надії і старання будуть мати хоч якесь значення через рік, годину або хвилину. Все може впасти прямо зараз. Це відноситься до політики, сфери здоров’я, особистого життя і, звичайно, бізнесу. Ви запитаєте, про який хаос йде мова? Це зміни, зумовлені людським фактором, ентропією і масою інших причин.
АЛЕ! Наявність продуманої маркетингової стратегії – ключ до успіху і захист на будь-який випадок. Без неї ви не зможете досягти поставлених цілей і завдань. Уміння системно планувати просування товару або послуги – основа успіху, і навпаки, нездатність або небажання планувати – означає рано чи пізно зазнати невдачі.
Маркетингова стратегія: визначення і важливість
Investopedia визначає маркетингову стратегію як загальний план по залученню лідів і перетворенню їх в клієнтів продуктів або послуг, що надаються бізнесом.
Як правило, вона включає в себе ціннісну пропозицію компанії, ключові повідомлення бренду, дані про цільові демографічні характеристики клієнтів і інші елементи.
Маркетингова стратегія або маркетингова кампанія?
Коли справа доходить до маркетингу, може виникнути деяка плутанина щодо різниці між стратегією і кампанією. Це не одне і те ж. Структура стратегії – це загальний план високого рівня, пов’язаний з брендом і організаційними цілями. У той час як маркетингові кампанії більш цілеспрямовані на досягнення конкретної мети.
Стратегія охоплює більш широку картину, а кампанія описує логістичні деталі для кожного конкретного проєкту.
Маркетингова стратегія – це комплексний план дій, який розробляють, щоб збільшити прибуток компанії. Цей документ може охоплювати діяльність підприємства в цілому, або окремі напрямки його роботи, наприклад, виробництво, просування товару і побудова процесів всередині компанії.
Завдання, які вирішує стратегічне планування:
- прокачування бренду в новій ніші або географічному регіоні;
- зростання доходу;
- посилення позицій в конкурентній боротьбі.
Позначити присутність бренду в ніші або регіоні – означає відвоювати свою частку і посилити власний вплив. Це добре позначається на обсягах торгівлі, а значить стимулює продажі, і забезпечує загальну прибутковість підприємства. Плюс до цього – посилення позицій в конкурентній боротьбі. Це важливо, щоб гарантувати довгострокові перспективи і впевненість у завтрашньому дні.
Далі ми розберемо, якою має бути маркетингова стратегія.
Розробка стратегії
Створення маркетингової стратегії складається з декількох частин:
- Ринкове дослідження і аналіз ніші. Тут компанія вивчає і порівнює конкурентів і власні бізнес-процеси. Аналітика та порівняльний аналіз дозволяють зрозуміти, що можна прокачати в своїй структурі і процесах, щоб зробити їх ефективними. Сюди входять:
- аналіз ринку;
- вивчення конкурентів;
- аналіз і сегментування цільової аудиторії.
- Планування і запуск маркетингових заходів. На цьому етапі прописують самі заходи, які потрібно буде провести. А також цілі, які слід досягати. Важливо, щоб вони були реалістичними.
- Аналіз ситуації на кожному етапі просування. Це найважливіший момент, тому що відображає реальне і плановане положення на ринку, і дає можливість коригувати процеси.
- Також в стратегію входить список тих, хто буде займатися просуванням, хто яким етапом займається. Крім загальної картини маркетингової стратегії є ще маса подробиць, які варто опрацювати.
Дайте відповідь для себе на питання:
- для кого ви працюєте;
- через які канали будете налагоджувати комунікації;
- чим кардинально відрізняєтесь від колег.
Фінальна частина – підготовка докладних інструкції, як планувати і запускати рекламні кампанії, який меседж передаємо потенційним покупцям тощо.
На що звернути увагу при складанні стратегії?
Аналіз цільової аудиторії – найважливіший момент при складанні маркетингової стратегії. Головне питання – де брати дані? Популярні джерела: форуми, соцмережі, сайти відгуків і блоги. Ще один популярний спосіб прищепити цільову аудиторію – запустити тестову рекламну кампанію в соцмережах, і взяти дані звідти.
Також зверніть увагу на ідеї, біль і особливості аудиторії. Деякі користувачі незадоволені якістю товарів або послуг, інші скаржаться на сервіс і швидкість доставки, треті – на упаковку. Проаналізуйте інсайти і зробіть свою пропозицію кращою.
Аналіз конкурентів складається з декількох частин:
- аналіз трафіку сайту;
- аналіз якості сервісу (контрольна покупка або спілкування з менеджером);
- аналіз посилальної маси сайту;
- аналіз рекламних кампаній.
Щоб розібратися, як працює конкурент, потрібно подивитися, де він знаходить клієнтів, що використовує добре, а що не дуже. Можна подивитися канали через Alexa, і скласти загальне враження.
Детальний аналіз джерел трафіку дуже корисний і дозволяє дізнатися багато. Якщо на сайт компанії багато заходять прямо, значить, цей відомий бренд. Багато трафіку з соцмереж – потрібно обов’язково проаналізувати групи і спільноти. При великій кількості заходів з реклами – зверніть увагу, через які кампанії це відбувається.
Дізнавшись, кому і як продають конкуренти, потрібно подумати, як зробити те ж саме, але ефективніше. Звичайно, аналіз потребує багато часу, але і користь буде помітною.
Маркетингова стратегія в натуральному вигляді
Найчастіше, сюди входять:
- тексти;
- таблиці і діаграми;
- розрахунки;
- результати досліджень.
Корисно вести звіт за всіма джерелами трафіку і планувати просування через певні канали. Також добре відразу розробляти воронку продажів, через яку буде йти реалізація. Можна починати з реклами в соціальних мережах, в контексті або на торгових майданчиках, важливо щоб це були продумані і виважені кроки.
Замість висновку
З досвіду з котом, який проводив Шредінгер на початку 20-го століття мова йшла про те, що заздалегідь не відомо живий кіт чи ні. І більш того, результат залежить від суперпозиції (тобто від спостерігача). Стратегія маркетингу має багато спільного з котом Шредінгера. Щоб зрозуміти, в якому він стані, потрібно відкрити ящик, тобто подивитися і перевірити. Це ж характеризує і маркетингову стратегію, поки не спробуєш – не зрозумієш. Але однозначно потрібно прописати її максимально докладно і точно, а потім контролювати виконання і вносити правки.