Уже з 16 березня в Україні введено карантин, а з 25 березня і надзвичайний стан – це пов’язано з пандемією COVID-19. Студенти і школярі радіють, виробники антисептиків і туалетного паперу напевно закрили плани продажів на кілька років вперед, чого не скажеш про представників малого бізнесу.
Ми в Netpeak Cluster провели міні-дослідження і опитали 260 підприємців-початківців про те, як вони справляються з торгівлею в умовах тотальних обмежень.
Нагадаємо, що Netpeak Cluster – безкоштовна платформа від агентства інтернет-маркетингу Netpeak, в рамках якої підприємці отримують підтримку з питань онлайн-просування від фахівців агентства.
Не офлайном єдиним живе малий бізнес
Так як Netpeak Cluster спрямований на сферу онлайн-підприємництва, представників виключно офлайна в нашому дослідженні не виявилося. Проте, всього 36,4% опитаних працюють тільки в онлайні і не мають жодної офлайн-точки.
З 17 березня по всій країні діє закон, який зобов’язує призупинити роботу всіх установ, крім продуктових магазинів і аптек. На малому бізнесі це теж позначилося, але, на щастя, більшість респондентів або продовжують роботу (так як їх не торкнувся закон), або не панікують і переходять в онлайн.
Здорово, що в онлайн переходить не тільки торгівля, а й виробничі процеси. Рівно половина опитаних повністю перейшла на віддалену роботу (і ми в Netpeak їх повністю підтримуємо). 33,4% респондентів частково працюють в офісі, частково віддалено, і тільки 16,6% продовжують працювати в офісах.
Продажі і плани розвитку
У зв’язку з високою ймовірністю економічної кризи, купівельна спроможність якщо не падає, то перемикається на інші категорії товарів. Зараз людям набагато важливіше забезпечити себе необхідними заходами безпеки, ніж починати ремонт або оновлювати гардероб. Більшість наших респондентів помітили спад в трафіку і замовленнях, і пов’язують це з наступаючим карантином і кризою. У 20% опитаних нічого не змінилося, і тільки 8% відзначили зростання замовлень, пов’язаний, на їхню думку, з карантином.
Якщо говорити про плани, то більшість підприємців-початківців не готові вкладати гроші в онлайн-просування і проводити будь-які експерименти. Тут думок було багато: хтось турбується про безрезультатні витрати бюджету, інших лякає перспектива залишитися без фінансової подушки, треті взагалі не бачать якихось перспектив і вважають за краще перечекати, четверті просто не бачать сенсу запускати рекламу, так як падіння валют негативно позначається на їх прибутку. 44% опитаних вважають, що зараз саме час для онлайну. 4% задоволені поточними результатами реклами і не збираються нічого змінювати.
7 рад для бізнесу, як стати сильніше під час карантину
- Не забувайте про «подушку безпеки», але і не захоплюйтеся надмірними заощадженнями. Пробуйте виходити в онлайн і знаходити свою цільову аудиторію там. Для цього сегментуйте бюджет і визначте ту частину, яка дозволить вам протриматися на плаву ще якийсь час. Решту грошей вкладіть в залучення нових клієнтів.
- Будьте гнучкими і допрацьовуйте процес продажів вже зараз. У зв’язку з карантином в ecommerce прийде багато клієнтів, які до цього жодного разу не замовляли товари / послуги в інтернеті. Таким потрібно більше уваги менеджера, часу на прийняття рішення, зрозумілих процедур реєстрації та покупки.
- Впроваджуйте CRM і налаштовуйте чітку аналітику. Таким чином ви не тільки зможете відстежити канали залучення нових клієнтів, але і зробите процес продажу набагато швидшим і автоматизованим. Пам’ятайте про офлайн-клієнтів з попереднього пункту і постарайтеся розвантажити менеджерів.
- Переходьте на віддалений графік роботи. По-перше, так ви не будете піддавати ризику своїх співробітників і їх сім’ї. По-друге, формат віддаленої роботи корисний – він дозволяє розвинути самодисципліну у співробітників, а керівництву зрозуміти, які робочі процеси потрібно коригувати. По-третє, ви заощадите на вартості утримання персоналу (оплата інтернету, електрики, покупка чаю, кави, госптоварів і т.д.).
- Виходьте в онлайн. Зараз той самий час, коли купувати в онлайні будуть все – від одягу і техніки до предметів першої необхідності (за якими раніше можна було вийти в найближчий супермаркет). Подружитеся з Google Ads та Facebook Ads Manager – при невеликих вкладеннях сьогодні ви зможете залучити набагато більше зацікавлених покупців, ніж навіть місяць тому.
- Не перегинайте з хайпом на коронавірус. Тільки ледачий зараз не випускав пости, меми або рекламні кампанії, що обіграють тему вірусу. Але в зв’язуванні всіх меседжів компанії з COVID-19 є кілька проблем:
- Проблема №1: грань між провокаційними жартами і «чорнухою» досить тонка, і перейти її занадто легко. У такий спосіб можна не тільки втратити клієнтів, а й здорово зіпсувати репутацію.
- Проблема №2: розміщуючи в соцмережах 36 мемів на годину, ви, безумовно, зможете привернути увагу до свого бренду – набрати більше лайків, переглядів, репоста. Проблема тут в тому, що аудиторія, отримана за допомогою фанів контенту, навряд чи буде зацікавлена в покупці.
- Проблема №3: штучно створений інфошум навколо коронавируса. Я перегорнула 20 постів в своїй стрічці в Facebook, і 12 з них були пов’язані з карантином, дефіцитом товарів на полицях, пандемією, «ми всі помремо». Інформації про все це настільки багато, що незабаром ми ризикуємо виробити банерну сліпоту на ще одну тематику публікацій.
- Проблема №4: оригінальність публікацій. Ви впевнені, що збираєтеся першим у своїй ніші опублікувати рецепт антисептика в домашніх умовах? Якщо вже ви вирішили трохи «похайпити», перед розміщенням переконайтеся, що раніше вас вже не «похайпив» конкурент. Інакше втрата інтересу до такої, здавалося б, досить актуальної теми настане раніше, ніж ми припускаємо.
- Мийте руки з милом, провітрюйте приміщення і висипайтеся. Тільки так ви зможете залишатися максимально продуктивним, розважливим і тверезим керівником, який зможе вчасно повернути штурвал бізнесу безпосередньо до прибутку.
Не піддавайтеся паніці – за останні 2 десятки років ми пережили вже 3 досить сильних кризи, переживемо і цей. А той, хто мобілізується і вистрілить вже зараз, не тільки переживе кризу, але і вийде з нього переможцем.