Рік тому засновник Oracle Ларрі Еллісон заявив, що в майбутньому, завдяки штучному інтелекту, кожна людина перебуватиме під регулярним спостереженням. Сьогодні, коли родина Еллісонів концентрує в своїх руках ключові важелі впливу на соціум — алгоритми TikTok, телеканали, кіностудії та центри обробки даних ШІ — ці слова не здаються чимось нереальним.

Oracle
Як 81-річний засновник однієї з топових технологічних компаній, якого називають тіньовим президентом Америки, будує імперію впливу, розповідаємо в статті.
Чим займається Oracle і чому зараз про компанію багато говорять?
Американська Oracle — одна з найбільших технологічних компаній в світі, яка спеціалізується на управлінні даними, корпоративному програмному забезпеченні, кібербезпеці та хмарній інфраструктурі. Компанія існує вже понад 45 років, але не старіє як бізнес: починала з баз даних, поглинала підприємства, тепер перезапускає себе як хмарний і ШІ-гігант.
Останній місяць ім’я засновника Oracle Ларрі Еллісона, який зараз обіймає посаду головного технічного директора, не сходить з перших шпальт американських бізнес-видань. Приводи вагомі:
- У вересні 2025 року 81-річний Еллісон ненадовго став найбагатшою людиною світу, обійшовши Ілона Маска: чистий капітал засновника Oracle зріс приблизно до 400 мільярдів доларів після укладання угоди з Open AI щодо послуг штучного інтелекту та хмарних обчислень.
- Еллісон, який є відомим прихильником ШІ, робить на нього великі ставки. Загалом за останні два роки ціна акцій Oracle подвоїлася через бум ШІ: з моменту випуску ChatGPT стабільно зростає кількість корпоративних клієнтів Oracle, які прагнуть скористатися хмарними сервісами компанії.
- Сьогодні Oracle знаходиться в топ-15 найбагатших компаній світу з ринковою капіталізацією понад 800 мільярдів доларів, а Ларрі Еллісон займає друге місце в рейтингу мільярдерів.
- Oracle є одним з ключових гравців в угоді щодо придбання TikTok. Окрім володіння часткою акцій, компанія очолить нагляд США за алгоритмом та безпекою даних.
- Окрема тема — медійні інвестиції родини Еллісонів, а також їхня близькість з Дональдом Трампом. В поєднанні з інвестиціями в ШІ та TikTok все це викликає побоювання щодо формування нової потужної екосистеми, в якій Еллісони контролюватимуть як зберігання, так і споживання контенту.

81-річний Ларрі Еллісон стає впливовішим за Маска та Цукерберга
Як Oracle завоювала ринок: від ЦРУ до Netflix, Airbnb та Bank of America
Кинувши навчання у двох університетах у 1960-х роках, Ларрі Еллісон почав кар’єру з роботи програмістом. Якось він прочитав дослідження щодо реляційних баз даних: йшлося про новий спосіб організації великих обсягів даних, який забезпечував ефективне зберігання та швидкий пошук. Побачивши в цьому комерційний потенціал, у 1977 році Еллісон з двома колегами використали 2 тисячі доларів власних заощаджень, щоби заснувати компанію Software Development Laboratories.
Ключем до швидкого успіху став контракт з ЦРУ на 50 тисяч доларів. Система керування реляційними базами даних розроблялася під кодовою назвою Oracle. У 1979 році компанія випустила першу комерційну універсальну програму для керування базами даних.
Завдяки інноваційності та агресивному маркетингу програма швидко здобула популярність. У 1982 році компанію перейменували на честь флагманського продукту — Oracle Systems Corporation. У 1986-му вона вийшла на біржу, а у 1987-му стала найбільшою компанією з управління базами даних у світі.
У 1990 році внутрішній аудит, проведений після позову одного з акціонерів, показав, що Oracle завищила свої прибутки, і акції компанії різко впали. Але після реструктуризації та випуску програмного забезпечення для баз даних Oracle 7, яке завоювало ринок, бізнес повернувся до прибутковості.
Випуск Oracle 7 зробив Еллісона мільярдером. З 1993 року він стабільно займає топові місця у списках Forbes та Bloomberg, а Oracle уникала серйозних криз, навіть коли ринки лихоманило.
Коли у 2000 році луснула технологічна бульбашка, ціна акцій Oracle впала майже на 80 відсотків за рік. Проте її дохід упав лише на 14 відсотків, а потім відновився. Витримати кризу допомогла диверсифікована клієнтська база Oracle, що включала компанії від Ford до General Electric. Окрім того, як компанія-розробник програмного забезпечення Oracle не брала участі в непотрібних витратах.
Як пише The New York Times, Ларрі Еллісон був не стільки технічним генієм, скільки талановитим продавцем. Він наполегливо працював і яскраво розважався. Еллісон був одружений кілька разів і володіє великою кількістю нерухомості, включаючи майже весь гавайський острів Ланаї. Він також купив у ВМС Італії винищувач SIAI-Marchetti S.211 і використовував його для імітації повітряних боїв зі своїм сином.
Однією з рушійних сил розвитку бізнесу стала серія стратегічних придбань, які дозволили Oracle вийти на нові ринки: Sun Microsystems та NetSuite (програмне забезпечення), Hyperion Solutions (бізнес-аналітика), Retek (роздрібна торгівля), Siebel Systems (управління відносинами з клієнтами), PeopleSoft (управління персоналом, фінанси, ланцюг поставок, ефективність підприємства).
Під час пандемії ковіду і масового переходу в онлайн послуги Oracle отримали величезний попит. Зокрема, одним з клієнтів компанії став Zoom — на той момент лідер у сфері корпоративних відеокомунікацій.
Сьогодні клієнтами Oracle є більшість топових корпорацій: Netflix, eBay, Airbnb, Nike, Intel, Cisco, JPMorgan Chase, Disney, NBCUniversal, Honda, Lockheed Martin, Pfizer, Johnson & Johnson, Bank of America. Але компанія продовжує тримати фокус на трендах ринку та підлаштовувати під них свою стратегію.
ШІ, TikTok, CBS News: що будує Oracle?
«Суперцикл штучного інтелекту»
В останні пару років ключовою потребою американського технологічного ринку стала масштабна хмарна інфраструктура для підтримки роботи штучного інтелекту. Ларрі Еллісон часто стверджував, що «ШІ змінює все», ставши одним із найпомітніших корпоративних прихильників нової технології.
У вересні цього року Oracle уклала угоду з Open AI на 300 мільярдів доларів щодо продажу обчислювальної потужності. Це один з найбільших контрактів, підписаних в сфері хмарних технологій. Після цього акції Oracle зросли приблизно на 43 відсотки, що на кілька годин зробило Еллісона найбагатшою людиною в світі.
Аналітики описують компанію як таку, що переживає «суперцикл штучного інтелекту». За прогнозами, вже цього року доходи від хмарної інфраструктури зростуть на 77 відсотків — до 18 мільярдів доларів, а в п’ятирічній перспективі досягнуть 144 мільярдів.
У 2025 році Oracle оприлюднила плани щодо ініціативи центру обробки даних вартістю 500 мільярдів доларів, відомої як Stargate, яка має забезпечити обчислювальні потужності для провідних світових розробників. У проєкті беруть участь Open AI та SoftBank.
Контроль над алгоритмами TikTok
На фоні TikTok-епопеї в США Oracle набула нову роль. Якщо з 2023 року вона відповідала за зберігання та управління даними американських користувачів TikTok, то зараз володітиме частиною компанії.
У вересні 2025 року Білий дім оголосив про досягнення угоди, яка передасть право власності на операції TikTok у США Oracle та іншим інвесторам. Oracle, зокрема, ліцензуватиме копію алгоритму TikTok та перенавчить його, використовуючи лише дані США. Структура власності в США все ще остаточно узгоджується, але Дональд Трамп заявив, що Oracle та Еллісон відіграватимуть велику роль в управлінні додатком.
Медіаімперія
Завдяки фінансовій частці у Skydance — продюсерській компанії, яку очолює син Ларрі Девід Еллісон — мільярдер розширив свій вплив у медіаіндустрії. У 2025 році Skydance завершила придбання за 8,4 мільярда доларів Paramount Global, яка володіє CBS News, і почала готувати заявку на Warner Bros. Discovery (материнська компанія CNN та HBO).

Син Ларрі Еллісона Девід володіє продюсерською компанією, яка нещодавно придбала Paramount і націлилася на Warner Bros. Discovery
В рамках зобов’язань, пов’язаних зі злиттям Paramount, CBS News скоротила деякі зі своїх програм різноманітності, рівності та інклюзії. Ці кроки були широко розцінені як сигнал про більш консервативний редакційний напрямок.
Вплив на технології, медіа та розваги
Рік тому Ларрі Еллісон описав майбутнє, де кожен стикатиметься з регулярним спостереженням. За його словами, штучний інтелект допоможе обробляти величезні обсяги відеоматеріалів, записаних камерами, розміщеними всюди: від приладових панелей автомобілів і вхідних дверей до систем безпеки та поліції.
У нас буде нагляд. Кожен поліцейський буде постійно перебувати під наглядом, і, якщо виникне проблема, ШІ повідомить про неї відповідній особі. Громадяни будуть поводитися належним чином, тому що ми постійно записуватимемо та повідомлятимемо про все, що відбувається,
— сказав тоді Еллісон.
Враховуючи останні придбання родини Еллісонів, такі прогнози вже не здаються антиутопією. До всього варто додати, що мільярдер та його син є улюбленцями Трампа. Анонімні джерела в Білому домі повідомили Wired, що Еллісон має величезний політичний вплив у Вашингтоні, порівнюючи його зі своєрідним «тіньовим президентом».

Еллісон та його син є улюбленцями Дональда Трампа
Критики бачать небезпеку в зростаючому зв’язку політики, технологій, медіа- та розважального ландшафту.
Це не ознака здорової демократії, коли мільярдери скуповують усі засоби культурного споживання,
— каже викладач медіа та цифрової соціології в City, St George’s University of London, Стівен Баклі.
Якщо всі угоди Еллісонів будуть успішними, одна родина контролюватиме імперію впливу: найбільші у світі кінофраншизи, одну з найстаріших новинних мереж Америки та один із найбільш завантажуваних додатків у світі.









































































