Штучний інтелект тихо інтегрувався у все, що ми робимо: від пошуку в Google і написання текстів до створення реалістичного контенту в соцмережах. Питання вже не “чи варто”, а “як ефективно” використовувати ШІ.

Штучний інтелект. Credit: depositphotos.com
Тож бізнеси підлаштовуються, алгоритми навчаються, а ми як користувачі змінюємо свою поведінку в мережі. Проте ШІ не змінив головного – цілей бізнесу: бути помітним, аби ефективно взаємодіяти з аудиторією. Він лише видозмінює шлях їх досягнення.
Що і далі працює?
Насправді, великі мовні моделі (Large Language Model або LLM) – це не про джерело нових знань, а про обробку тих даних, що вже існують. Вони аналізують тонни інформації з різних джерел, аби дати користувачу стислу відповідь простою та зрозумілою мовою. Тому якщо в мережі про компанію нічого немає, вас не побачить ШІ, а отже й ваші клієнти. Чіткі меседжі та послідовна комунікація у медіапросторі – це не лише про репутацію, а й про те, як вас бачить алгоритм.
AEO vs GEO vs SEO
Answer Engine Optimization (AEO) та Generative Engine Optimization (GEO) – нові стратегії оптимізації, поруч з класичним SEO. AEO охоплює короткі автоматичні відповіді на основі ШІ. Наприклад, коли ви шукаєте щось, Google одразу показує стислу відповідь – без переходу на вебсторінку. GEO – новий напрям, на який брендам варто звернути ще більшу увагу. Саме про нього і поговоримо далі.
Якщо традиційне SEO зосереджене на ранжуванні веб-сторінок за ключовими словами і допомагає покращити видимість у класичних пошукових системах, то AEO та GEO орієнтовані на пошук коротких і точних відповідей, які формує ваша компанія.
До слова, не варто сподіватись, що одна згадка у медіа зробить ваш бренд помітним. Цього замало, адже для ШІ важлива послідовність та систематичність. Саме цитування, а не ключові слова, визначають чи потрапить ваша компанія у рекомендації. І тут GEO стає ключовим. Він допомагає контенту стати джерелом, яке генеративні ШІ цитуватимуть у відповідях користувачів.
Чи означає це, що від SEO-просування варто відмовлятись? З упевненістю скажу – ні. Брендам варто дотримуватись багатоканальної стратегії видимості та використовувати усі стратегії оптимізації комплексно. Дослідження Gartner показало, що 53% користувачів не довіряють результатам на основі штучного інтелекту і вважають такі відповіді корисними лише для початкового ознайомлення з продуктом. Далі у гру вступають ресурси бренду, або ж інформація зі сторонніх джерел. Тому оптимізувати контент варто і для класичного SEO, і для AEO та GEO — щоб алгоритми й користувачі бачили вас скрізь.
Досвід Perfect PR
У Perfect PR ми приділяємо велику увагу аналітиці, адже саме дані допомагають краще зрозуміти, як нас знаходять клієнти та що впливає на їх вибір. Цікаво, що лише 5% трафіку на сайт Perfect PR сьогодні генерують ШІ-асистенти: Chat GPT, Gemini і Perplexity. Серед усіх джерел трафіку Chat GPT займає четверте місце за останні три місяці. Водночас, під час розмов з клієнтами спостерігаю іншу тенденцію: кожен п’ятий розповідає, що обрав Perfect PR саме за рекомендацією ШІ.
Це показує, що ШІ вже впливає на рішення клієнтів, але поки не є головним каналом трафіку. Все більше людей довіряють йому у пошуку надійних партнерів, і тепер він конкурує з класичним способом ”погуглити” чи запитати рекомендацій в колег. Що це означає для брендів? Щоб бути в топі рекомендацій, важливо давати конкретні чіткі й структуровані відповіді на запити ШІ. Вже недостатньо просто оптимізовувати контент на сайті та соцмережах під пошукові запити. Штучний інтелект працює по-іншому – він не просто шукає ключові слова, а шаблони: як часто згадується бренд, наскільки ці згадки послідовні, з яких джерел вони походять і чи надійні вони. Це про системну роботу з репутацією та присутністю бренду, а не про разову SEO-оптимізацію.
Ключові маркери, що впливають на видачу ШІ:
- Згадки про бренд у контексті певної теми чи експертного висловлювання має більшу вагу, ніж десятки випадкових згадок. Тому події, публічні перемоги, конкурси або досвід у певній сфері – не залишаться без уваги ШІ-агентів.
- Комплексна видимість важлива, адже LLM не лише читають текст, а й аналізують зображення, діаграми, макети і навіть тон комунікації в усіх каналах. Якщо візуальний контент суперечить тексту, брендинг непослідовний або повідомлення нечітке – ШІ може не розуміти доцільності й знизити релевантність бренду у своїх відповідях.
- Згадки у підбірках, серед яких є ваш бренд – топ-рішення. Такі списки показують штучному інтелекту та пошуковим системам, що бренд актуальний і авторитетний у певній темі.
- Контент має працювати на потреби і запити користувачів, а не навпаки. Важливо, щоб інформація була орієнтована до реальних потреб і пошукових запитів цільової аудиторії компанії. Давайте певну цінність безкоштовно: інформація має бути корисною, а не обмежуватися загальними фразами на кшталт “найкраща компанія України у цій ніші”. Контент має бути унікальним й конкретним, щоб жоден інший бренд не міг підставити себе під нього.
- Новизна контенту відіграє одну із ключових ролей. Зазвичай ШІ аналізує згадки в медіа лише за останні 12 місяців. Тому, якщо у вас є цікаві, але давніші публікації – вони можуть просто не потрапити у рекомендації. Це ще один аргумент, чому робота з медіа має бути постійною і тривалою, одноразових або ситуативних публікацій замало.
З чого почати прямо зараз?
- Спершу, важливо зрозуміти, як бачить ШІ вашу компанію чи бренд у пошуковому запиті. Тому, відкрийте Chat GPT, Gemini чи Perplexity та запитайте, які компанії, продукти чи послуги він знає у вашій сфері. Подивіться, чи є серед результатів ваш бренд, чи все ж перші позиції займають конкуренти. Якщо в історії запитів ви вже згадували про свій бренд, то зробіть це з анонімного вікна або іншого акаунту.
- Перевірте, що саме про вас розповідає ШІ та наскільки надійними є джерела, на які він посилається. Проаналізуйте, звідки він бере інформацію – з ваших публікацій, чи з випадкових згадок у мережі й медіа. Якщо ваш найкращий контент не з’являється серед джерел, варто його оновити або навіть повністю переписати. А якщо ж штучний інтелект і далі видає застарілий матеріал – настав час почистити його та створити щось, що буде краще працювати на вас і ваші цілі.
- Генеруйте контент комплексно і системно – це надважливо. Найкращий помічник, який ми самі використовуємо в Perfect PR – PESO Model®. Вона допомагає нам планувати ефективні PR-кампанії, балансувати між різними каналами для максимального охоплення й відстеження результатів. Головне – транслювати ваш інфопривід у всіх каналах комунікації: платні (paid), зароблені (earned), розділені (shared), власні (owned), адаптовуючи його під потрібний формат для кожної аудиторії.
Якщо у вас є добре вибудувана і ефективна комунікаційна стратегія – не поспішайте змінювати її. Основи комунікацій не змінилися: ми й надалі будуємо репутацію, формуємо довіру й впливаємо на поведінку споживача. Основне завдання ШІ як інструменту – допомогти зрозуміти хто ви, що ви робите і у чому ваша цінність для людей. Якщо опанувати його можливості, алгоритми працюватимуть на вас – допоможуть подвоїти цінність, яку ви вже приносите і виведуть компанію на новий рівень впізнаваності та довіри.









































































