Засновник та CEO маркетингового агентства Superheroes, Тарас Горбул розповість про головні проблеми створення результативної маркетингової команди в галузі малого та середнього бізнесу, нюанси та основні кроки цього процесу.
Пол Джарвіс у своїй книзі «Компанія однієї людини. Чому не обов’язково розширювати бізнес» писав:
«Розумні малі підприємства ставлять під сумнів свої системи, процеси і структуру, щоб стати більш ефективними і досягти більшого за тієї ж кількості працівників і меншої кількості робочих годин».
Саме тому для створення результативних маркетингових кампаній не обов’язково збирати велику команду та витрачати величезні гроші. Для малого та середнього бізнесу це дуже хороша новина, оскільки часто їхній бюджет на рекламу досить обмежений. Вже зараз багато підприємств при наборі фахівців орієнтуються не на тих, хто «дорожчий», а на людей, які вміють грамотно розподіляти свої сили та час.
З практики Superheroes скажу, що рівень кваліфікації маркетолога, мабуть, важливіший за саму стратегію просування. Адже некомпетентний працівник здатний занапастити найперспективнішу рекламну кампанію, а класний фахівець — допоможе «витягнути» навіть відверто слабку.
Основні проблеми малого бізнесу під час збору команди
Ви бачили статистику? Близько 9 з 10 стартапів зазнають поразки. Серед найпоширеніших причин: погане розуміння ринкового попиту – 42% та проблеми з маркетингом – 22%. Тому для малого бізнесу поверховий підхід до стратегії просування може стати фатальним. Це головна проблема, де варто сконцентруватися засновнику.
Щоб створити та реалізувати успішну маркетингову кампанію, ваш фахівець повинен мати уявлення про напрями просування, вміти аналізувати поведінку клієнтів, будувати плани рекламних кампаній, працювати з іншими працівниками тощо. Досвідчений маркетолог, котрий усе це вміє, коштує дорого. Тому виникає ще одна проблема – відсутність коштів для найму. Звісно, керівник може знайти «бюджетного» спеціаліста. Але чи впорається такий маркетолог із усіма обов’язками?
Вирішити це завдання можна досить простим способом – знайти досвідченого спеціаліста на неповний робочий день. Наприклад, навіщо міні-пекарні з п’ятьма кондитерами, ціла команда маркетологів? Для просування їм буде достатньо одного, що навіть працює з ними півдня.
Розвиваючись, бізнес отримує необхідні кошти на найм. Але перш ніж збирати команду, варто глибше вивчити основні ролі.
Ключові ролі у команді маркетингу:
- Маркетолог, керівник. Саме він стає на чолі команди та забезпечує взаємодію між усіма її членами. Це фахівець, який має вміти мотивувати на результат та будувати стратегії.
- Головний редактор. Відповідає за розробку контенту, який проведе клієнта по всій вирві продажів.
- Директор з монетизації. Зона його відповідальності — збільшення прибутку, що надходить із різних Інтернет-джерел та каналів.
- Контент-креатор. Його мета в команді – писати тексти, які привернуть увагу. Хороший автор контенту знає як працюють алгоритми соцмереж і користується цим на благо маркетингової кампанії.
- SMM-спеціаліст. Той, хто із потенційних клієнтів зробить постійних. Він працюватиме над створенням ком’юніті навколо вашого бренду.
- Таргетолог. Фахівець, який організує ефективну рекламу в соцмережах. Зазначу, що не кожному бізнесу потрібен таргетолог на постійній основі, тому вони часто працюють на фрілансі.
- SEO-фахівець. Must have для будь-якого онлайн-бізнесу. Це саме та людина, яка «розкаже» Інтернет-користувачам про вашу компанію. Орієнтуючись в алгоритмах пошукових систем, він підтягне ваш сайт на першу сторінку видачі.
- Аналітик. Ефективне просування здебільшого спирається на цифри, тому без такого фахівця не обійтися. Його головне завдання – обробляти масиви інформації, щоби коригувати маркетингові плани.
- Дизайнер. Допоможе вашому бізнесу виглядати привабливіше в очах клієнта. Це креативна та творча особистість, яка вміє створити візуальні концепції виходячи з цілей маркетингового плану.
Для підбору ефективно працюючої команди не обов’язково на кожну роль шукати окрему людину. Найчастіше, особливо у невеликих компаніях, один співробітник бере на себе зобов’язання кількох спеціалістів. Але важливо пам’ятати, що людина – це не універсальна машина, яка безперебійно виконуватиме безліч завдань. Тому варто розумно підходити до розподілу основних ролей, а ще важливіше – до вибору ролей, необхідних для розвитку вашого бізнесу.
Як створити ефективну команду маркетологів для маленької компанії?
Я спостерігаю на ринку праці збільшення кількості спеціалістів у різних рекламних напрямках. Мої слова підтверджує дослідження проведене LinkedIn «Змініючийся маркетинговий ландшафт». Згідно з його результатами, за 2021 рік маркетингових вакансій на платформі побільшало на 63%. Серед найбільш поширених були цифрові маркетологи, менеджери соцмереж та маркетингові стратеги. Таким чином, керівники компаній можуть і здатні знайти спеціаліста чи цілу команду для бізнесу. Але для створення сильного штату маркетологів вони повинні слідувати певному алгоритму.
1. Визначення структури майбутньої команди
Для цього потрібно розуміти, у яких напрямках має працювати ваш рекламний відділ. Я виділяю три основні вектори руху:
- створення контенту;
- залучення клієнтів та збільшення трафіку;
- перетворення лідів на постійних споживачів.
Виходячи з цього вам потрібно ознайомитися з основними маркетинговими ролями в кожному напрямку. Чітко прописаний перелік фахівців зробить ваші пошуки швидшими, результативними.
2. Складання завдань та KPI для кожної посади
Це може зайняти деякий час, але воно того варте. Опишіть запропоновані вами посади, щоб кандидати розуміли, чого від них чекають. Для цього достатньо кількох пунктів:
- Загальний опис: назва посади, підзвітність, відділ.
- Головні завдання та обов’язки співробітника.
- Очікуваний KPI.
- Особисті якості.
Опубліковані в такому форматі вакансії, заощадять ваш час на відсіювання невідповідних кандидатів.
3. Прагнення створення постійної команди
Для досягнення прогресивних результатів ваша маркетингова команда має бути згуртованою. Тому вам як керівнику необхідно усунути плинність кадрів. Це досягається за допомогою створення комфортних умов роботи, дружньої корпоративної культури та «відсіювання» малоефективних працівників.
Скористайтеся простими порадами: встановлюйте реальні KPI на кожного співробітника окремо та системи стимулювання за їхнє досягнення. Неефективні кадри найкраще змінюйте на старті роботи.
Результативна команда маркетологів – це не завжди велика кількість спеціалістів. Ви можете створити маленьку, але сильну команду завдяки правильному підходу до вибору кандидатів та грамотному розподілу обов’язків. Не готові займатися цим самостійно? Віддайте маркетинг на аутсорс як 27% компаній на ринку. Пам’ятайте, маркетинг – рушійна сила бізнесу.