«Ми будували, будували і нарешті… НЕ збудували»
У 2013 році громадянка В. заснувала компанію. Взяла в оренду ділянку для будівництва 3-поверхового будинку. Підготувала документи та пропонувала квартири за низькими цінами. Під майбутнє житло зібрала з 94 осіб понад 23 млн. грн. Будинок так і не збудували, хоча імітація робіт мала місце. У вересні 2022 року громадянку В. з двома спільниками засуджено за шахрайство згідно зі статтею 190 КК України.
2016 року громадянин Б. розмістив в інтернеті оголошення про курси бізнес-менеджменту. За його словами, за кілька років після їх закінчення кожен стане мільйонером. З майбутніх товстосумів зібрали по 9950 грн. Кілька років минуло. Ніхто не розбагатів.
Коли громадянину Б. натякнули щодо 190-ї статті КК, він з подивом заперечив: «За що?! Хіба я когось примушував? Ні. Обманював? Ні». «Так Ви ж обіцяли зробити багатим!» «Правильно. А скільки треба, щоб вважатися багатим? Одному 30 тис. грн. за щастя, а іншому й 30 млн. мало. І взагалі, я давав корисну інформацію щодо ведення бізнесу». «Та яка ж вона корисна. Правила типу: «Більше заробляй і менше витрачай». «А я кажу, корисна, просто безглузді слухачі не зуміли це застосувати. Доведіть протилежне». Доводити ніхто не схотів.
Хто такі інфоцигани
Інформаційний бізнес — це шанована в суспільстві сфера діяльності, що швидко розвивається. Суть її у створенні та реалізації інформаційного продукту. У його основі лежить інформація, тобто відомості, за допомогою яких покупець набуває додаткових знань про навколишній світ взагалі і про цікаву для нього сферу зокрема.
Наприклад, молодик побажав стати бухгалтером і записався на курси. Та йому пояснили принципи бухобліку, розповіли про рахунки, форми документів, проводки, навчили зводити баланс тощо. Після закінчення посвідчення видали. Отримавши інформацію, молодик влаштувався працювати бухгалтером.
Інфоциган — це шахрай. Він також пропонує інфопродукт (наприклад, якісь «Курси успішних бізнесменів»), але користі від такого товару покупець не отримує. Тому що на курсах замість серйозної інформації на слухача спочатку вивалюють купу прикладів про успішних випускників (хоч би одного побачити на власні очі!). Потім йому обіцяють, що з ним обов’язково станеться те саме. І на закінчення майбутнього успішного бізнесмена обрушується потік мудрого словоблуддя, пересипаного псевдо-термінами. Реальна користь — нуль, а гроші вже заплачені. Це було б смішно, якби не було так сумно. Тому що багато випускників таких курсів раніше були «на нулі», а тепер ще й у боргах.
Ознаки інфоциганщини
Визначити курси-пустушки важко, тому що, як правило, на них записуються люди, які в новій справі мало що розуміють. Зазвичай це ті, хто нічого не домігся за своєю колишньою спеціальністю (найчастіше — не з власної вини) і тягне жалюгідне існування. І ось, бажаючи вирватися з безпросвітної потреби, людина вирішує круто змінити долю. Друга категорія — молодь, залучена гарною рекламою на кшталт: «Працювати за мінімумом, отримувати за максимумом». Вони мало того, що «не в темі», так ще й життєвого досвіду не мають. Проте, існують певні ознаки, за якими можна обчислити інфоцигана.
Взагалістика. Некорисний матеріал
Інфоцигани не пропонують чітких схем реального заробітку. На цю тему з’явився дуже точний термін: «загалістика». Це може бути правильні, але неконкретні правила, не об’єднані в практичну конструкцію. Або щось відоме, переписане зовсім по-іншому. Ще одна прикмета — величезна знижка на перше заняття до 100%.
Зміст — ніщо, назва — все
Чим яскравіша назва курсів, тим краще. Наприклад, «Перший мільйон — за півроку». Ну як не спокуситись на таку гарну обманку!
А як сам?
У переважній більшості випадків заробіток на інформаційних курсах є єдиним джерелом доходу інфоцигана. Якщо покопатися в його минулому, то, напевно, спливе банкрутство, закладена квартира та інші принади в тому ж дусі. Одного гуру, який пропонував по 1500 грн програми для ставок на спорт, які гарантують 5% щоденного доходу, запитали: «Чому Ви продаєте ці програми, замість того, щоб самому на них заробляти? Навіть всього 5% на день — це за 20 днів подвоєння акаунту, зі штуки доларів за півроку виходять шалені гроші». (9 разів $1000 помножити на 2 і $512 000). У відповідь він промимрив щось щодо турботи про людей і просування ідеї.
«Шик, блиск, краса…»
Інфоцигани напоказ виставляють свою приналежність до еліти суспільства. Модний костюм, біла сорочка, оригінальний годинник, круте авто (іноді в оренду) тощо. Телефоном, обов’язково у присутності слухачів, звучить фраза про поїздку на Канари. Вони ніби кажуть: «Ось, дивіться, я ж досяг, і у вас вийде».
Знання не є обов’язковими
Більшість коучів глибоко темою не володіють. А навіщо це ж не ФПК, тут слухачі зазвичай мало що знають. Тому рухаються строго за програмою, а якщо розмова йде вбік, то гуру нерідко відверто плаває і швидше намагається перевести розмову на іншу тему.
Важке дитинство
Майже кожен із корифеїв на початку занять розповідає історію свого сходження — як правило, із самих низів. Це щоб захопити всіх слухачів, щоб кожен знав, він нічим не гірший. П’ята дитина в сім’ї, суворі дев’яності, мама плаче на кухні над останньою морквою тощо. Чи це правда? А хто перевірить?
Фрази – маркери
Лексикон інфоциган рясніє стандартними фразами типу: «Ви зможете отримувати…», «Використовуй свій шанс», «Вийди із зони комфорту», «Не зациклюйся на…» та подібні до них.
Позитивник
Інфоциган закликає завжди мислити позитивно. У сенсі, не зважаючи на факти та обставини. Дітям їсти нема чого? Дурниця! Прийшла судова повістка? Не має значення! Вже є три кредити? Нічого, вір у себе, бери четвертий та купуй курс.
Швидше, а то не встигнемо
Сайт інфоцигана — характерний лендинг. Там обов’язково є малюнки усміхнених успішних молодих людей та кілька форм для замовлення. Лічильник показує скільки годин і хвилин залишилося до закінчення великої знижки на оплату. Успіх гарантується і підтверджується фразами на кшталт «Доступно навіть студентам та пенсіонерам», «Я сиділа з дитиною, а сьогодні заробляю щомісяця по…».
Як не потрапити на вудку інфоцигана
Чому люди вірять інфоциганам? Тому що вони пропонують те, чого хоче кожен, — швидкий успіх. Щоб не потрапити в їхні мережі, достатньо:
- Пам’ятати, що успішній людині нема чого вести курси. «Добрих дядьків» теж не буває, слова про набір команди чи просування ідеї — обман.
- Перевірити, наскільки це можливо, надану на лендингу інформацію.
- Переглянути відгуки (90% з них пишуть самі гуру).
- Почитати повідомлення на форумах.
І, головне, треба менше вірити рекламі та пам’ятати, що не буває ніяких чарівних курсів, здатних зробити за рік мільйонером. Хоча в Мережі справді є багато корисної інформації. Але це вже інша тема.