З кожним роком IT-індустрія розвивається все швидше. Якщо озирнутися, ми побачимо, що за останній рік на IT-ринку відбулися серйозні зміни. Пандемія зачепила всі галузі та не обійшла IT-сферу. 2021 рік став роком високого попиту на справжніх фахівців у своїй ніші. Багато айтішників змінили свої пріоритети в роботі: більше стали співпрацювати із закордонними компаніями та зробили вибір в сторону стабільності. В той самий час IT-індустрія швидко розширюється, отже зростає попит на професійні кадри. Компанії борються за кожного кандидата Middle-Senior рівня, докладаючи зусиль, щоб знайти і утримати його у себе: посилюють HR-бренд, підвищують кваліфікацію рекрутерів, підвищують заробітні плати внутрішніх IT-фахівців.
З урахуванням минулих років, у 2022 році на нас чекає нова гілка змін. Ринок лише продовжить зростати ще більше. Згідно з останнім прогнозом Gartner, Inc. світові витрати на IT у 2022 році становитимуть 4,5 трильйона доларів США, що на 5,5% більше, ніж у 2021 році.
Український IT-ринок також не відстає. Те ж стрімке зростання і нестача кадрів призводять до запеклої боротьби за кандидатів. Але є й плюси: компанії, які хочуть крутих фахівців у свої команди, починають якісно змінювати підхід до їх залучення. Є надія, що у 2022 році українські компанії стануть більш відкритими та зрозуміють, що об’єднання у профільні ком’юніті — це шлях до розвитку, вирішення своїх основних болів, а також усвідомлюють, що це збори однодумців, які завжди готові допомогти та підтримати одне одного.
Любов Мочалова, CEO «Європейської асоціації програмної інженерії» EASE розповіла редакції Marketer про те, які зміни відбулися в IT-сфері за рік її роботи в Асоціації.
— Що зараз відбувається на ринку ІТ в Україні? Як він змінився за останній рік?
Другий рік карантинів приніс рекордний запит на послуги з розробки IT-продуктів. Отже, головний тренд ринку — колосальна кількість відкритих вакансій.
Топ-менеджмент українського айті почав шукати способи швидко залучити до своїх команд найкращі кадри. Це призвело до того, що компанії активно зайнялися піаром, SEO просуванням своїх корпоративних сайтів, стали запрошувати бізнес-консультантів та посилювати HR-бренд своєї компанії.
Ще один тренд, який ми спостерігаємо — зростання культури залучення інвестицій та навіть виходу на світову біржу. Так, у 2021 році Grammarly залучили $200 млн з оцінкою $13 млрд, український стартап з онлайн-освіти Preply залучив 35 мільйонів доларів інвестицій, People.ai — $100 млн інвестицій, внаслідок чого оцінка компанії перевищила позначку $1 млрд, а Gitlab вийшов на IPO на біржі Nasdaq та їх акції зараз торгуються за $77.
Це повільне, але впевнене входження українського ІТ у світову історію бізнесу.
— Які головні болі ІТ-сфери сьогодні?
Неможливо відповісти це питання однозначно, так як болі залежать від масштабу компанії та етапу її розвитку.
Маленьким та новим організаціям не вистачає експертизи, персоналу та часу на правильні бізнес-процеси. Адже часто це команда розробників, які пішли з галери та створили свій стартап з аутсорсу. І до певного часу вони не замислюються про піар, маркетинг, побудову відділу продажів, вони просто виконують замовлення, їм ніколи. Але в момент, коли виникають питання про розширення, всі ці болі дають про себе знати.
Тут, до речі, дуже рятують нішеві IT-спільноти, де можна знайти й необхідну експертизу, і дізнатися як пройшли точки болю досвідченіші колеги, і навіть отримати необхідний піар і маркетинг.
Щодо великих компаній, то в Україні їх небагато і, гадаю, вони почуваються відносно стабільно. Їхнє головне завдання — зберігати репутацію, не брати участь у публічних скандалах і знаходити час на соціальні прояви. До речі, тема найму в них така ж актуальна, як і в колег по ринку, але їм наймати співробітників легше, враховуючи більш прокачений HR-бренд.
— Чому важливо об’єднуватись?
Готовність об’єднуватися — це певний рівень свідомості та статусу за пірамідою Маслоу. Люди, які думають на рівні закриття базових потреб для себе та своєї команди, не зможуть подивитися у бік об’єднання. Тому що вступати в ту чи іншу спільноту — це готовність не лише брати, а й віддавати, вкладати. Якщо говорити про Україну, то власників бізнесу відверто розбалували бізнес-клуби. Вони звикли до моделі взаємин “я заплатив, ви мене кружляєте“.
Нам в Асоціації доводиться нелегко, щоб зламати в цьому ключі аж два стереотипи. По-перше, в житті ком’юніті потрібно брати активну участь. І це не про те, щоб приходити на вечірки, коли в тебе з’явився вільний вечір. Це давати експертне інтерв’ю, працювати на майстермайндах, виступати з лекціями та ділитися експертизою — одним словом, вкладатись у загальне поняття “сильний IT-бренд України“.
І друге, за що ми довго боролися — щоб активною в спільноті була вся команда IT-компанії, а не лише фаундер та СЕО.
— Взаємопідтримка та взаємодопомога — це, скоріше, про західний підхід. Наскільки такий формат поведінки “заходить” в Україні?
Так, на Заході культура і бізнес, і нішевих тематичних спільнот більш розвинута. Просто вони раніше зрозуміли, що сила в об’єднанні.
Ринок IT в Україні, напевно, найзакритіший з усіх. Тут бояться, що вкрадуть ідею або переманять розробника у свою компанію, і тому воліють триматися осторонь. Але річ у тому, що ринку вистачить на всіх. У спільноті, в тому числі, можна швидше знаходити те, що ти би шукав сам: замовлення, інвесторів, команду, знання.
— Що стало відправною точкою у створенні ком’юніті?
Ми як активна та дуже продуктивна команда в 2020 році зіткнулися з тим, що не бачимо для себе спільноти, в яку особисто нам хотілося б вступити. Щоб справи робилися, а не декларувалися для галочки, а інтереси на ринку та на державному рівні відстоювалися для всіх, а не лише для кількох мастодонтів IT.
Так і вийшло: ми увірвалися швидко та голосно. І через рік роботи продовжуємо лише нарощувати обороти. Комусь це не подобається, і я можу їх зрозуміти: сидіти на попі рівно вже не вийде.
Станом на кінець 2021 ми об’єднуємо 40 компаній, а це близько 5000 представників IT-індустрії, які працюють у напрямку Software розробки, UI/UX Design, hardware, робототехніки, космічної робототехніки, IP-телефонії, Cloud Services, EdTech, IT-юриспруденції, кібербезпеки.
— Яку користь можуть отримати IT-компанії в профільному ком’юніті? Чи можуть IT-компанії закрити свої болі в спільноті?
Коли до нас приходить компанія, яка потенційно хоче приєднатися до EASE, ми завжди з’ясовуємо її основний запит. Як молода спільнота, ми можемо собі дозволити бути гнучкими та сфокусуватися на реальних потребах кожного. Найчастіші – це, звичайно, підбір релевантного персоналу, посилення бренду компанії та особистого бренду топ-менеджменту. А також отримання можливості спілкуватися з “живими людьми зі сфери за умов реального часу”.
ІТ-спільнота — важливий крок у побудові бренду України у світі.
Брендом країни потрібно просто займатися, системно та монотонно. Звичайно, можна нарікати на державу й говорити “вони нам не дали”, “вони не зробили”. А можна стати причиною крутих змін і об’єднати навколо цієї світлої ідеї велику екосистему людей. Ми обрали друге.