Генеральний директор Facebook Марк Цукерберг не так давно озвучив свої амбітні плани з модернізації компанії. Акцент не буде спрямований на рекламу, яка приносить основний дохід, або на масштабування самої мережі, яка вже налічує близько трьох мільярдів користувачів в місяць.
Він бачить її майбутнє інакше: Facebook вже не буде так тісно пов’язаний зі створенням соціальних мереж і обладнанням для їх підтримки. Його метою буде створення світу, званого метавсесвітом.
Це модне слово з Кремнієвої долини стало ідеєю фікс для всіх, хто намагається напророкувати майбутнє технологій в наступне десятиліття, і, таким чином, на цьому заробити.
Метавсесвіт – це цифровий простір, в якому змішується віртуальне і реальне, яке дозволяє людям переміщатися і контактувати у віртуальному середовищі, інтернет, в якому ви перебуваєте, а не просто спостерігаєте.
Тепер ви будете замислюватися не тільки про те, де клацати мишкою і яким постом поділитися, а й про те, куди сходити, як керувати своїм тілом, на що дивитись. Це прямий шлях до вашої підсвідомості, і це золото для інформаційного капіталіста.
Спочатку термін був придуманий письменником-фантастом Нілом Стівенсоном в його романі 1992 року «Снігова катастрофа». Він описував віртуальний світ, що належить корпораціям, де кінцеві користувачі розглядалися як громадяни антиутопічної корпоративної диктатури.
Загалом, гігант соціальних мереж хоче, щоб ви жили, працювали і грали в його цифровому світі.
Метавсесвіт – спосіб врятувати репутацію?
Цукерберг оголосив про план створення 10 000 нових висококваліфікованих робочих місць в Європейському Союзі протягом наступних п’яти років, а також заявив, що інвестування в ЄС дає безліч переваг, включаючи доступ до великого споживчого ринку, першокласні університети і висококласні таланти.
Незважаючи на свою історію скупки конкурентів, Facebook стверджує, що метавсесвіт не буде побудований одноосібно і пообіцяв співпрацювати. Нещодавно він інвестував 50 мільйонів доларів у фінансування некомерційних груп, щоб допомогти «відповідально побудувати метавсесвіт». Але він вважає, що на реалізацію цієї ідеї буде потрібно ще 10-15 років.
Деякі критики кажуть, що остання заява покликана відновити репутацію компанії і відвернути увагу після серії руйнівних скандалів в останні місяці.
Йдеться про одкровення інформатора Френсіс Хауген, яка працювала менеджером з продукту в групі громадянської чесності в Facebook. Внутрішнє дослідження Facebook показало, що Instagram, яким він володіє, впливає на психічне здоров’я підлітків, чим компанія, природно, не захотіла поділитися з громадськістю.
Френсіс Хауген каже:
«Якщо Facebook змінить алгоритм, щоб зробити його більш безпечним, вони будуть заробляти менше грошей».
Дії корпорації засуджує і Джерод Венем, засновник, і генеральний директор компанії LiveSwitch з відеозв’язку в реальному часі:
«Все, що робить Facebook, знаходиться в закритому просторі, контрольованому їх інженерами і адміністраторами. Цукерберг, ймовірно, бачить в цьому розширенні метавсесвіту спосіб більш повно занурити свою базу користувачів в Facebook і отримати від них ще більше даних і доларів».
Нескінченний офіс
Власник Facebook також працює над концепцією «вічного офісу», який дозволятиме нам створювати ідеальні робочі місця за допомогою віртуальної реальності. Вже вкладено чималі кошти, а саме 2 мільярди доларів, щоб придбати Oculus, яка розробляє свої VR-продукти.
Віртуальні конференц-зали під назвою Horizon Workrooms будуть доступні безкоштовно для всіх, у кого є Oculus Quest 2 в країнах, де підтримується система VR.
Horizon буде робочим приміщенням, яке дозволить організувати віртуальні зустрічі віддалено, як якщо б люди були в одній кімнаті. Наприклад, він включає в себе такі функції: віртуальна дошка, відстеження клавіатури і робочого столу, відстеження рук, потокова передача з віддаленого робочого столу, інтеграція відеоконференцзв’язку і просторове аудіо.
«В майбутньому, замість того, щоб обговорювати робочі справи по телефону, ви зможете сидіти як голограма в моєму кріслі, і це дійсно буде відчуватися так, як ніби ми перебуваємо в одному місці, навіть якщо ми в різних штатах або на відстані сотень миль один від одного», – говорить Марк Цукерберг.
Користувачі зможуть отримати доступ до цих просторів зі свого комп’ютера або через гарнітуру VR Oculus Quest 2. У першому випадку людина приєднається через веб-відеодзвінок, а в другому він буде інтегрований в якості голограми.
Проблеми концепції метавсесвіту
Незважаючи на те, що VR технології вже давно на ринку, все ще не схоже, що вони масово увійшли в наше життя.
За даними Facebook, вони продають «Oculus Quest 2» мільйонами одиниць в рік, але й інші технології типу ігрових приставок, ПК, планшетів і мобільних пристроїв абсолютно не поступаються на ринку.
Генеральний директор Twitter Джек Дорсі висміяв «метавсесвіт» – ідею, яку генеральний директор Facebook просуває як майбутнє всього інтернету. Дорсі заявив, що вважає цю ідею антиутопічною.
Цукерберг вважає, що з VR необхідно буквально перебувати всередині цих світів. Але запитайте у більшості гравців, і багато хто скаже, що вони там вже живуть. Ви можете створити гігантський соціальний простір, де всі гуляють у віртуальній реальності, махають один одному, і все ж, реальний контент того, що ви створюєте, повинен бути цікавим.
Головний ідеал метавсесвіту – не бути тим, ким ви є насправді, і здатністю бути ким завгодно. Facebook насилу дозволить вам використовувати вигадане ім’я і зайнятий збором всіх ваших особистих даних, якими він ділиться з рекламодавцями по всій планеті.
Основним принципом метавсесвіту є здатність приховати свою справжню особистість і зберегти всю конфіденційність, про яку ви могли б мріяти. Це повна протилежність Facebook.
Цукерберг говорить про те, що в його кріслі буде сидіти голограма його співробітника, ніби це свого роду вершина досвіду метавсесвіту. Це крута технологія, але не метавсесвіт, і думаю, що він випускає з уваги суть всієї концепції, а також те, чому люди взагалі хочуть, щоб ця річ була створена.
Вони не хочуть сидіти на кушетці друга, як голограма. Вони хочуть побувати на віртуальному концерті знаменитості, і носити костюм персонажа Marvel в Готем-сіті.
Мало віриться, що Facebook дійсно зважиться на зміну бізнес-моделі, яка так успішно йому служила багато років, щоб змінити пріоритети в бік конфіденційності користувачів або давати користувачам якусь значущу думку про те, як будуть використовуватися їх поведінкові дані в метавсесвіті.
Ситуація ще ускладнюється тим, що нова концепція все ще не є до кінця зрозумілою. Цей термін був винайдений письменником-фантастом Нілом Стівенсоном для опису віртуального світу, в який люди втікають з антиутопічного реального світу. Тепер його впроваджує одна з найбільших і найбільш неоднозначних компаній в світі, і їй доведеться пояснити, чому варто зануритися у власний віртуальний світ.