Франшизи захопили весь світ. З одного боку, абсолютно неоригінально та нецікаво, що і в мене в рідному місті, і в центрі Мадрида є клоновані кав’ярні. Навколо «по-домашньому в капцях», з іншого боку, якщо вміють варити каву, то все не так вже й погано. Звична якість та ціни, здивування звичайно не буде, як і розчарувань. Відверту бурду за рівних умов приготувати складно.
Важливо, що хтось вирішив не оригінальнувати з назвою, ідеологією та концепцією кафе, а купити ліцензію, щоби працювати під ім’ям популярного бренду.
Ось це стандартизоване право називається «франшиза», а людина, яка відкриває справу з франшизи, – «франчайзі». По суті, він такий самий власник бізнесу, як і решта, крім того, що вирішив не винаходити велосипед, а взяти його на прокат.
Далі ми докладно розберемося з тим, що таке і як працюють франчайзі у франчайзингу (перепрошую за каламбур).
Що таке франчайзинг?
Франчайзинг — це право користуватися торговою маркою, бізнес-моделлю, фірмовими атрибутами та відкривати бізнес під аналогічною назвою.
Для покупця все виглядає, ніби він відвідує ту саму мережу в різних містах, насправді це різні кампанії, об’єднані зовнішньою атрибутикою.
Звичайно, ті, хто бажає клонувати бізнес (франчайзі), платять власникам бренду за використання бізнес-моделі, але ризики несуть самі, як і знімають вершки у разі вдалого старту.
Які бувають франшизи?
Є безліч варіантів франшиз. Крім усіх відомих фастфудів та кав’ярень, існують сотні напрямків бізнесу, серед них проєкти в:
- сільському господарстві (наприклад, вирощування часнику, бататів та спецій);
- сфері б’юті (перукарні, масажні, СПА);
- іноземних мов;
- торгівлі;
- навчанні дорослих та дітей;
- ремонті та будівництві;
- турбізнесі;
- галузі кредитування;
- у виробництві;
- у коучингу та тренінгах;
- у пекарській справі.
Далі у статті ми ще повертатимемося до питання вибору ніші.
Детальніше про франчайзерів та франчайзі
Франчайзер — той, хто дає право користуватися своєю бізнес-моделлю. Його цілі:
- зробити так, щоб бренд був на слуху (реклама);
- забезпечити хорошу репутацію в кінцевих споживачів;
- переконати франчайзі (тих, хто набуває франшизи) у вигідності бізнесу;
- підготувати зрозумілу та просту у реалізації бізнес-модель;
- допомогти тримати рівень сервісу на висоті по всій франшизі.
Франчайзі — підприємець, який бажає відкрити бізнес із франшизи, тобто скористатися правом на придбання назви, атрибутики та всього, що асоціюється з обраним брендом.
Цілі франчайзі:
- підібрати вигідну та доступну в реалізації франшизу;
- проаналізувати потенційну популярність послуги;
- прорахувати витрати на купівлю та впровадження франшизи, а також супутні витрати;
- запустити бізнес і довести до окупності та прибутку.
По ходу розвитку франшизи, власники бізнесу надають франчайзі:
- підтримку в рекламі та просуванні;
- сприяння в оснащенні брендовими аксесуарами та атрибутами;
- можливість підвищити кваліфікацію, проходячи фірмові семінари;
- консультаційні послуги.
Найчастіше, права та обов’язки сторін обумовлюються у договорі, і вони досить прозорі і зрозумілі на даний момент придбання франшизи і всієї дії договору.
Pauschale та Royalty
Є два основні види платежів, які перераховують франчайзі власникам франшиз: Pauschale та Royalty.
Паушальний платіж — це одноразова сума, яку вносять за підключення до франшизи. Це важливий момент, і часто не копійки. Франчайзі орієнтуються на паушальний платіж під час виборів франшизи. Це початковий внесок, сплативши який вони підписують документи щодо збереження комерційних секретів і після цього вважаються повноправними учасниками бізнесу.
Роялті — регулярні відрахування за франшизу можуть становити від 1 до 10%. Ці відсотки – те, заради чого працюють франчайзери. Чим більше клієнтів куплять франшизу, тим більше роялті вони отримують, і тим прибутковіший бізнес.
Кому це вигідно?
Особливість бізнесу за франшизою полягає в тому, що він вигідний для всіх учасників процесу. Тут зацікавлені франчайзери та франчайзі.
Якщо франчайзер сумлінно ставиться до своєї роботи і докладає зусиль, щоб допомогти клієнтам поставити бізнес на ноги, тим самим він забезпечує своє майбутнє. Чим більше мережа франшизи, тим більший дохід із роялті можна отримати. Відповідно, коли франчайзі працює сумлінно, він забезпечує прибуток собі та надходження власнику торгової марки.
Можна сказати, що це модель бізнесу, в якій усім вигідно добре працювати. Власник прагне надати якісні консультації і цим допомогти франчайзі. Той-таки намагається впровадити ефективні напрацювання та отримати прибуток.
Які існують франшизи, і як працюють франчайзі
Щоб знайти перспективну ідею для бізнесу, можна скористатися одним із каталогів, наприклад: franch.ua или franchise-capital.com.
Відкриваємо будь-який із цих сайтів і знаходимо масу ідей для бізнесу.
На що тут звертати увагу:
- На загальний характер проєкту, тобто тематику та галузь. Для успішного ведення бізнесу потрібно орієнтуватися у ніші.
- На дані франчайзера: хто він, як працює і яких досяг успіхів.
- Час появи та популярність франшизи. Якщо проєкт на ринку 10 років і має 2 франчайзі, може бути щось не так.
- Вартість входу в бізнес, тобто паушальний платіж та роялті.
- На те, яку допомогу надає франчайзер, як навчає та консультує.
- Загальний обсяг інвестицій та вихід на окупність.
- Також важливо розуміти, скільки днів потрібно на те, щоб запустити проєкт.
- Географічні та демографічні характеристики. Є проєкти, які не будуть ефективними у малих містах та селищах, і навпаки.
- На такі вимоги як розміри приміщень, паркування, тип району, санітарні норми, кількість співробітників.
Складнощі франчайзингу
Як і будь-яка інша сфера бізнесу, франчайзинг має свої специфічні проблеми. Найпопулярніша — затримка запуску бізнесу. Справа в тому, що в описі до кожної франшизи йде орієнтовний термін, за який можна запустити справу, але це в ідеалі чи штатному режимі. На практиці, якщо ви не мали досвіду в ніші, все може бути складнішим і тривалішим. Чого тільки вартий ремонт в офісі, навчання співробітників та налагодження робочих процесів.
Будьте готові до того, що все не так швидко, як хотілося, і очікування рідко збігаються з реальністю. Також не потрібно чекати, що якщо ви купуєте франшизу, то всю роботу за вас зробить її власник, розраховувати можна тільки на себе. Доведеться вчитися і працювати кожного дня. Ну і іноді трапляється так, що інформація про франшизу спочатку містить дуже оптимістичні прогнози, тому, перш ніж укладати договір і вносити оплату, корисно ознайомитися з відгуками тих, хто вже у справі.
Ну і наприкінці треба відповісти на запитання, що ж такого дає франшиза, що неможливо зробити без неї? Відповідь — нічого суттєвого, окрім робочої, перевіреної схеми ведення справ. При цьому практика говорить про те, що відсоток вдалих бізнесів вищий там, де використовують готові моделі, а значить має сенс звернути на франшизи особливу увагу.