У червні до Росії завезли чергову партію смартфонів Samsung. Смартфони не вмикалися, оскільки були призначені для продажу в інших країнах. Це лише один приклад проблем, викликаних паралельним імпортом, тобто ввезенням товарів без дозволу власника торгової марки. Про те, чому паралельний імпорт не може стати заміною повноцінному, розповідаємо у статті.
Що таке паралельний імпорт
За останні п’ять місяців Росію, яка розв’язала війну проти України, залишили десятки топових брендів. Щоб компенсувати населенню, що страждає, відсутність iPhone, Adidas і BMW, в країні ухвалили постанову про паралельний імпорт. Це означає, що продавці можуть ввозити товари до країни без дозволу правовласника.
За повноцінного імпорту компанія-виробник продає продукцію офіційним дистриб’юторам у різних країнах, а ті — роздрібним продавцям. Але, коли бренд виходить із країни, офіційні дистриб’ютори із цього ланцюжка випадають. В результаті рітейлери змушені купувати товари у невеликих закордонних компаній.
До списку, який російський уряд схвалив для паралельного імпорту, увійшли сотні товарів популярних брендів з різних категорій, від автомобілів та техніки до одягу та косметики: Tesla та Apple, Samsung та Microsoft, PlayStation та Electrolux, Vichy та Prada.
У чому проблеми з паралельним імпортом
Дозволити паралельний імпорт було просто. Набагато складніше виявилося реалізувати механізм на практиці.
Складні схеми поставок і високі ціни
По-перше, схема паралельного імпорту не дозволяє ввозити великі обсяги товарів: у відсутність офіційного дистриб’ютора в Росії їх купують у закордонних дилерів невеликими партіями. По-друге, змінюється логістика: товари завозять не безпосередньо, а через сусідні країни (Білорусь, Киргизстан, Вірменія, Казахстан, Китай). Все це суттєво впливає на вартість продукції: за словами експертів, вона може подорожчати на 20–50 відсотків. По-третє, низку товарів купити за новою схемою взагалі неможливо.
Останній пункт стосується автомобілів. Хоча паралельний імпорт поширюється на більшість відомих брендів, від Chevrolet до BMW, ввозити їх до Росії практично перестали: у червні продажі нових машин впали на 82 відсотки порівняно з минулим роком.
Для юридичних осіб не вирішені бюрократичні питання з митницею, сертифікацією, обслуговуванням, кажуть в асоціації «Російські автомобільні дилери». Тому поки що поодинокі авто завозять лише фізособи.
Те саме стосується комплектуючих для машин, постачання яких за паралельним імпортом налагодити не вдалося. У результаті в червні на російський ринок вийшов новий, трохи спрощений, автомобіль Lada Granta Classic. У ньому не вистачає лише подушок безпеки, протиугінної технології та безпечної гальмівної системи.
«Поїздять і без подушок безпеки якийсь час», — заявили в російському уряді.
Аналогічні проблеми — із папером та друкарською фарбою. Дефіцит викликав проблеми з етикетками та упаковкою товарів, через що, наприклад, вартість етикеток для пивних пляшок зросла на 40-50 відсотків, для пляшок із міцним алкоголем — на 25-35 відсотків. А упаковки багатьох товарів стали виглядати занадто мінімалістично. Так, у мережі фастфуду «Смачно і крапка», що відкрилася замість McDonald’s, картопля фрі була упакована в звичайний білий картон.
looks like the burger-and-fries packaging at Tasty And That’s It (the company taking over McDonald’s restaurants in Russia) is still a work in progress. (source: https://t.co/S5WqeVgjpT) pic.twitter.com/JUQto7Nd7L
— Mike Eckel (@Mike_Eckel) June 12, 2022
У Росії такі проблеми вирішують просто: якщо чогось не вистачає — значить, народу це не потрібно. Представники бізнесу просять уряд дозволити етикетки меншого розміру, щоб заощаджувати папір та фарбу. А влада розповідає населенню: з’ясувалося, що білий папір шкідливий для очей. Дивно, як це відкриття збіглося з припиненням поставок із Фінляндії хлорату натрію, яким відбілюють целюлозу під час виробництва паперу.
Але навіть якщо постачання паперу та фарби вдасться налагодити, то можуть виникнути проблеми з друком. Деталі для друкарського обладнання до списку для паралельного імпорту не потрапили, тому обслуговувати та ремонтувати друкарські машини виявилося неможливо.
А деякі бренди відмовляються доставляти до Росії товари за складною схемою. Так, британська косметична мережа Lush не змогла організувати поставки навіть по паралельному імпорту, тому збирається остаточно вийти з російського ринку.
Ввезення контрафакту
Навіть та продукція, яку вдається ввезти, може бути підробкою. Під виглядом паралельного імпорту набагато легше ввозити контрафакт. Причому превентивних заходів боротьби з цією проблемою не передбачено. Так, керівництво популярного російського маркетплейсу Wildberries пояснює, що той самий продавець може торгувати продукцією від різних постачальників. І хоча у нього мають бути всі документи, що підтверджують права на продаж, їх перевіряють лише у разі скарг власника торгової марки чи покупців.
І якщо при купівлі підроблених кросівок чи сумки покупці ризикують лише грошима, то інші товари можуть загрожувати здоров’ю. В Асоціації європейського бізнесу заявляють: ввезення ліків за схемою паралельного імпорту означає послаблення контролю за всім ланцюжком поставок, а отже, за якістю препаратів.
Те саме стосується косметики, парфумерії та побутової хімії. Навіть якщо їх ввозитимуть паралельним імпортом, а не контрафактом, відстежити дотримання жорстких вимог за безпечним перевезенням та зберіганням ніхто не зможе.
Відсутність гарантійного обслуговування
Закон про захист прав споживачів зобов’язує виробника забезпечувати ремонт та техобслуговування товару. А якщо на території Росії немає офіційного представника бренду? Чи в країну завезено товари, які взагалі не призначені для продажу на цьому ринку? Насамперед, це стосується електроніки, побутової техніки та машинобудівної продукції.
У червні цю проблему вже відчули російські покупці смартфонів Samsung. Телефони з партії, доставленої за схемою паралельного імпорту, просто не вмикалися: виробник передбачив, що активувати їх можна лише в тих країнах, для продажу яких вони призначені.
Зазвичай виробники техніки локалізують її для різних ринків, підлаштовуючись під місцеві закони та потреби користувачів. Наприклад, певні частоти оператора чи вимоги до енергоефективності. Коли в країну надходить «чужий» товар, це тягне за собою проблеми і з використанням, і з ремонтом.
Без підтримки виробників офіційні сервісні центри перестають працювати, а у неавторизованих центрах на телефони та ноутбуки ставлять комплектуючі незрозумілого походження. У перспективі все це може спричинити проблеми з мобільним зв’язком у РФ, вважають в Асоціації європейського бізнесу.
Ще серйознішими можуть бути наслідки «паралельного» ввезення сільськогосподарської, дорожньо-будівельної та спеціальної техніки. Ніхто не зможе контролювати її експлуатацію, обслуговувати та ремонтувати. Це загрожує серйозними поломками та нещасними випадками, попереджають фахівці.
Глобальні негативні наслідки для економіки
Дефіцит, дорожнечу та проблеми з обслуговуванням прості російські споживачі відчувають вже зараз. Але це лише вершина айсберга. В Асоціації європейського бізнесу говорять, що легалізація паралельного імпорту негативно позначиться на соціально-економічному розвитку Росії у довгостроковій перспективі. Знизяться інвестиції в економіку, обсяги товарів, а отже, привабливість російського ринку в цілому.
За прогнозами, лише до кінця 2022 року російська економіка може впасти на 12-15 відсотків.
«Якщо санкції залишаться такими, якими вони є, розрив між економікою Росії та решти світу тільки збільшуватиметься, — каже один із засновників консалтингової групи Macro-Advisory Кріс Уіфер. — Росіяни їздитимуть на «Ладі», а люди на Заході сидітимуть у безпілотних автомобілях».