Методика постановки цілей SMART — це системний підхід, що забезпечує виконання завдання. Назва є абревіатурою.
У ній зашифровані критерії, яким має відповідати правильно поставлена ціль:
- Specific — конкретний.
- Measurable — вимірний.
- Achievable — досяжний.
- Relevant — актуальний, відповідний.
- Time-bound — обмежений у часі.
Вище наведено один із найпопулярніших варіантів розшифровки. Інші відрізняються, хоч і небагато. Цю методику розробив у 1981 р. Джордж Т. Доран, консультант однієї з вашингтонських фірм. Правда, в його інтерпретації літера “A” (Assignable) перекладалася як “Призначаємий”, “R” (Realistic) — “Реалістичний”, а “T” (Tangible) — “Відчутний”.
Навіщо це потрібно?
Технологія встановлення цілей SMART помітно підвищує ймовірність досягнення успіху. З її допомогою можна:
- Відкинути нерелевантні завдання, внаслідок чого уникнути неефективного витрачання грошових та матеріальних ресурсів.
- Поставити важливу мету та вказати шляхи її досягнення. Члени команди добре розумітимуть, якого результату треба прагнути, що потрібно робити і як взаємодіяти. Вони будуть сфокусовані у виконанні конкретних завдань. Спрощуються комунікації. Час роз’яснення зводиться до мінімуму.
- Поставити досяжну мету, попередньо визначивши наявність достатніх ресурсів. Це запобігатиме «прохолодному» відношенню підлеглих до роботи.
- Визначити план дій із розбивкою за термінами. Встановити проміжні дедлайни. Це дозволить постійно оцінювати прогрес у роботі, контролювати сумлінність співробітників та негайно вживати заходів щодо усунення «вузьких місць».
- Достеменно знати, що мети досягнуто реально, а не «на папері».
Методика SMART є універсальною. Вона застосовується в проєктному управлінні, маркетингу та менеджменті, підходить для будь-якої галузі, для виробництва та бізнесу, для промисловості та сільського господарства. Для неї не потрібні спеціальні знання та навички. Вона сама по собі не потребує додаткових фінансових вкладень. Її можна (і потрібно!) використовувати не тільки в процесі управління компанією, але і для встановлення особистих цілей.
Як допоможуть бізнесу SMART-цілі:
- Фокусування уваги робочої групи на конкретні завдання;
- Відстежувати прогрес у реальному часі;
- Забезпечують усій команді чітке бачення результату зусиль;
- Роблять цілі досяжними.
Критерії SMART
У методиці п’ять критеріїв, яким має відповідати «правильна» мета.
Specific (Конкретність)
Будь-яка мета відрізняється від наміру максимальною конкретністю. Вона повинна точно ставити напрямок роботи, різнопланові трактування неприпустимі. Її формулювання відповідає питанням «Що робити?». Потрібно чітко розуміти, якого результату слід досягти та як до нього рухатися. Не конкретною виявиться завдання типу «треба схуднути», оскільки незрозуміло, чим займатися. Набагато краще виглядає «схуднути до ваги… за рахунок оптимізації харчування, водних процедур, занять спортом та рухової активності». Слід не лише прописати конкретну мету, а й зазначити, яким чином її буде досягнуто.
Measurable (Вимірність)
Слід прописати вимірні результати, яких планується досягти. Жодних «сильно схуднути», а «схуднути до 60 кг». Якщо термін виконання більше трьох місяців, треба розділити процес на окремі етапи із проміжними підсумками. В іншому випадку неможливо встановити, чи була успішна робота. Адже за бажання зниження ваги за рік на пару-трійку кілограм теж можна вважати перемогою. Необхідно чітко визначити, за яких цифр мета однозначно досягнута.
Achievable (Досяжність)
Дивитись на життя треба реально. Можна написати: “Я планую схуднути за 3 місяці на 40 кілограм”. Чи правильно це? Фахівці стверджують, що без шкоди здоров’ю можна скидати вагу на 0,5-1,0 кг на тиждень або на 2-3 кг на місяць (це середні норми). Крім того, слід розібратися, чи є необхідні ресурси? У цьому випадку — гроші на закупівлю дорожчих продуктів чи інвентар для занять спортом. В іншому випадку треба коригувати підсумкові результати у бік зменшення або призначати більший термін. Треба зрозуміти, чи це не надто складно? Що може перешкодити досягненню? У компанії підвищена мета розхолоджує співробітників. Оголошення про те, що треба «збільшити до кінця року кількість закритих договорів на 150%» у той час як минулого року прогрес склав лише 15% призведе до того, що люди працюватимуть формально, не переймаючись результатом.
Relevant (Актуальність)
Хоча цей пункт стоїть на четвертому місці, він є найголовнішим. З нього треба розпочинати. Мета має бути важливою та актуальною. Тобто її досягнення знімає серйозну проблему чи значно покращує результати роботи. Постановка саме цього питання є своєчасним, є можливості для його вирішення, його не можна далі відкладати. Потрібно подумати: «Для чого потрібен цей результат?» Одне зі значень слова «релевантне» — відповідне. Поставлене завдання має відповідати основній діяльності компанії та напряму стратегічному розвитку і не суперечити іншим завданням.
Time-bound (Обмеження часом)
Важливо встановити терміни досягнення мети і щоб вони обов’язково були реальними. При розбивці на частини визначаються дедлайни для підбиття остаточних та проміжних підсумків (декомпозицію треба робити, якщо тривалість більше трьох місяців, тоді питання буде постійно під контролем). Загальний термін краще обирати: місяць, квартал, півроку, рік. Більше тривалий період може розфокусувати команду. Ціль перестане сприйматися як актуальна, робота з її досягнення перетвориться на рутину і перейде в розряд другорядних. А можуть і взагалі про неї забути і таке буває.
Важливий момент: правильно поставлена мета має відповідати всім п’яти критеріям. Якщо не дотриматися хоча б одного, методика не спрацює або результату буде досягнуто лише частково. І ще одне. СМАРТ-мета — не догма. У процесі досягнення багато чого може змінитися: криза, новий продукт від конкурентів, коливання попиту, стрибки валютного курсу тощо. Потрібно постійно відстежувати обстановку та за необхідності адаптуватися до нових умов. А в критичній ситуації зовсім відмовитися (може, тимчасово) від досягнення поставленої мети.
Чи є у методики SMART недоліки?
Чи є у СМАРТ-технології недоліки? Один точно є. Її не завжди можна використовувати при постановці стратегічних цілей. Там великі терміни та надто багато невизначених факторів. Інші мінуси відносяться не до самої технології, а до «підводного каміння» на шляху досягнення вже заданої мети.
Так, наприклад, може зіграти свою роль людський фактор, коли співробітники, незважаючи ні на що, однаково не зрозуміють, що від них вимагається. Отже, їх професіоналізм має відповідати заявленим результатам (це, до речі, відноситься до третього критерію, професіоналізм підлеглих є одним із ресурсів для досягнення мети). У цьому випадку доводиться або ще раз пояснювати, або комплектувати команду з більш кваліфікованих кадрів.
Не слід забувати, що визначення СМАРТ-мети не скасовує колишні обов’язки членів команди. Виконання щоденних завдань (за які також суворо запитують!) може серйозно відволікти від поставленого завдання.
Читайте також: SMART та OKR. Основні методи встановлення цілей співробітникам.