ADINDEX, агентство омніканального маркетингу, співпрацює з компанією ДЕКА чотири роки. Ми вирішили поставити кілька запитань власнику компанії, Володимиру Деканенко, про те, якою була реклама деки в непрості 90-ті, про конкурентів, хейт, минулі помилки в рекламі, інструментах просування бренду і планах на розвиток омніканальності в майбутньому.
Компанія ДЕКА існує на ринку вже 29 років. За цей час ви привезли в Україну понад 50 найвідоміших годинникових брендів. Розкажіть, з чого починалося просування бренду ДЕКА? Напевно, спочатку у вас були оффлайн-магазини. Як в ті роки (90-ті) рекламувався оффлайн в ніші годинників? Газети, журнали, телебачення, реклама на радіо, листівки..?
Компанія була створена в 1991 році, зареєстрована в січні 1992 р. Перший повноцінний магазин відкрили в 1995 р. Становлення компанії відбувалося в 1992-1995 рр., Причому сфера діяльності виходила за рамки звичної сьогодні. Зокрема, ми займалися продукцією металургії, машинобудування та ін. Хоча магазин з вивіскою ДЕКА існував уже тоді, в його асортименті були не тільки годинники.
Перші магазини були монобрендові бренду CASIO: калькулятори, телефони, аудіо- і відеотехніка, музичні інструменти – все, що я відкрив для себе завдяки поїздці до Японії на наукову роботу. Так моя робота над докторською стала поштовхом не тільки до інтелектуального, але і комерційному росту. Адже на той момент в країні не було ніяких інших імпортних годинників, крім Orient. І перший контракт ДЕКА уклала саме з CASIO: весь їх асортимент був присутній в нашому магазині.
Зараз це здається окремим випадком в розвитку компанії, а тоді це був справжній прорив. Рекламувалися в газетах, журналах, на радіо, ТБ. Компанія CASIO знімала власні ролики, які ми використовували як основу для своїх. Зовнішня реклама – борди, журнали, на кшталт «Плейбоя», «Чоловічого клубу», буклети в магазинах. Крім того, ДЕКА – партнер і спонсор танцювальних конкурсів, КВК, книг, на зразок «Найвідоміші люди Донбасу».
Який з цих рекламних каналів тоді працював найкраще? І, що найцікавіше, як ви відстежували ефективність такої реклами? Це можна було якось відстежити або діяли навмання?
На той момент у нас не було чітко вибудуваних алгоритмів просування, продуманого і перевіреного інструментарію, методів і схем. Озираючись назад, зараз можна сказати, що обходитися без ретельно спланованого сценарію, спеціальних знань і професійних хитрощів, – це серйозний ризик, хоча і дуже сміливо. Але, думаю, в цій безбашеності і була половина успіху. Задля досягнення результату доводилося покладатися на свій досвід, інтуїцію, ділове чуття – знаходити власні шляхи, помилятися, аналізувати ці помилки і пробувати знову.
Хто займався рекламним просуванням деки тоді: це були зовнішні рекламні агентства, окремі внутрішні співробітники або ви все робили своїми силами?
Як вже було сказано, на початку ми були новаторами у своїй сфері. Це важко, енергозатратно, але саме можливість пройти самостійно кожен крок складного шляху і робить тебе профі. Зараз у нас є грамотна команда маркетологів, напрацьований досвід, велике портфоліо успішних сценаріїв – це сприяє більш впевненому досягненню поставлених цілей. Але якби мене запитали, чи готовий я відмовитися від минулого вистражданого досвіду на користь більш легкого і простого, – я б відповів: «Ні»! ДЕКА – це команда, сформована в процесі боротьби за лідерство. ДЕКА – це історія, така різна і насичена подіями, цікава і захоплююча.
Хто був вашим основним конкурентом на той момент? Може, пам’ятаєте, як рекламувалися вони, що робили і як? Чи існують ці компанії сьогодні або ж їм не вдалося впоратися з конкуренцією через роки?
Ми дотримуємося принципів безумовного лідерства. Конкуренти – це виклик, виклик вашій силі, професіоналізму, вміння мислити на перспективу. Звичайно, конкурентна боротьба завжди була і буде, але ми використовуємо її як привід і як стимул рухатися вперед.
Розкажіть про помилки в рекламі ДЕКА, які запам’яталися вам найбільше. Що викликало великий резонанс аудиторії?
Коли ти щиро захоплений тим, чим займаєшся, коли в клієнтах і партнерах бачиш однодумців – це змушує шанобливо і тактовно ставитися до своєї аудиторії, а значить, виключає епатаж.
В цілому можна сказати, що, коли ви стаєте впізнаваними, лояльність покупців до компанії та бренду згладжує гострі кути.
А що навпаки – дуже добре спрацювало і принесло багато нових клієнтів?
Наша відкритість. Вона дозволяє сформувати у людей впевненість в тому, що їх почують. Ми ретельно відстежуємо і оперативно реагуємо на відгуки, намагаємося вести діалог з клієнтами, в будь-якому форматі звернення до них: в статтях, в рекламній продукції, у відгуках. Особливо у відгуках.
Робимо ми це для того, щоб у людей була впевненість в абсолютній прозорості та доступності. Ми любимо своїх клієнтів, навіть якщо сьогодні вони в настрої нас потролити.
Коли ви прийняли рішення створити інтернет-магазин? Як довго його створювали, розвивали? Якою була ваша перша онлайн-реклама (після довгого забігу в офлайні), що це був за канал?
Рішення про створення інтернет-магазину було прийнято в 2006, коли про онлайн-шопінг можна було тільки мріяти. Інтернет-магазини вже існували, але в Америці, Європі, а для наших реалій такий формат – абсолютно нова, непізнана сфера. І ми вирішили наслідувати їхній досвід, ставши новаторами ще й в цій галузі. Сайт створювався півроку, онлайн-магазин запустили в 2007.
Як почали поєднувати онлайн з офлайном? Які інструменти (і там, і там) приносять зараз, в 2020-му році, максимальну кількість продажів?
Поєднувати почали, коли з’явився інтернет-магазин. Тепер оффлайн-магазини функціонують також і як точки видачі онлайн-замовлень, оскільки весь асортимент є і в офлайні. Клієнт може доглянути собі годинник в інтернет-магазині, замовити їх і забрати в будь-якому зручному йому місці. З інструментів використовуємо локальну рекламу і таргетовані розсилки.
Омніканальний маркетинг – це завжди про наскрізну аналітику. Чи плануєте її впровадження в ДЕКА в найближчому майбутньому?
На даному етапі впровадження знаходиться в стадії реалізації: дані збираємо, консолідуємо, «клеїмо». Але поки немає єдиної налагодженої системи, яка зробить зібрані дані максимально показовими і зручними для мене як керівника компанії. Зараз ми активно працюємо над цим. Можливо, що покрокове впровадження не тільки допоможе нам в ефективному розвитку, а й стане основою створення своїх ноу-хау в бізнесі.
Чи є у вас CRM? Якщо так, то як ви використовуєте цей інструмент для спрощення продажів і маркетингу?
Є. Ми використовуємо її в зв’язці з IP-телефонією, сайтом, маркетплейсами, мессенджерами, чатами, чат-ботами, службами доставки і складськими системами.
Розкажіть, будь ласка, про плани ДЕКА на омніканальне просування в подальшому.
У подальших планах для поліпшення взаємодії з нашими клієнтами будемо йти в сторону максимальної персоналізації і розуміння потреб клієнта в конкретний момент часу, незалежно від точки дотику, будь то продаж в нашій роздробі або інтернет-магазині. Завдяки даним і предиктивній аналітиці плануємо добитися максимальної ефективності. ДЕКА бачить її в більш результативній взаємодії, щоб як клієнт, так і ми отримували саме те, що необхідно нам усім.