Часто доводиться чути: «Треба було продати все, і купити нерухомість у 2005», або: «Якби я знав, то в 2013-му купив 5400 біткоїнів і зараз жив би в Монте-Карло», або: «Потрібно було 5 років тому вчитися на програміста». У цих фразах йдеться про те, що знати або вгадати тренд – означає забезпечити собі світле майбутнє.
Всі, хто займається продажами в інтернеті, небайдужі до трендів. Мова йде не тільки про маркетологів, а й про рекламників, SММ, менеджерів, стартаперів та представників бізнесу взагалі. Усвідомлювати поточний тренд означає бути на коні, а передбачати – бути попереду конкурентів. Іноді цього достатньо, щоб досягти великого успіху.
Є кілька підходів до вивчення трендів:
Прагматичний (трендсеттінг) – дивитися, що робить лідер галузі і намагатися робити подібне або краще. Ще варіант – «сісти на хвіст» набираючого обертів тренду і просувати його. Саме цей підхід працює в трендсеттінгу. Трендсеттер – популяризатор нового віяння, технології або бренду. Такі люди постійно шукають свіжі тенденції і розкручують їх. Це може бути заради прибутку або за покликом душі, ключова особливість – увага на сторонньому зразку.
Трендсеттер бачить тренд і йде за ним
Науковий – трендвотчінг, на основі серйозного вивчення ринкових тенденцій і моделювання ситуації. Цим займаються окремі маркетологи і навіть спеціалізовані компанії.
Трендвотчер обчислює тренд і на основі даних вивчає середу і загальну ситуацію
Творчий – діяти інтуїтивно, створювати тренди і стати трендмейкером – диктатором тенденцій.
Трендмейкер просто робить тренд
Звичайно, існують і проміжні моделі. Пропоную залишити прагматику і творчість на потім, і докладно розібрати трендвотчінг.
Що таке трендвотчінг?
Trend watching – аналітична практика, що займається виявленням актуальних трендів. З’явилася і розвинулася в моді, кіномистецтві, геймдизайні і на ТБ, ще в кінці 20 століття. У певному сенсі тренвотчінг об’єднує в собі вивчення тенденцій, напрямків розвитку, віянь і всього, що допомагає прогнозувати майбутнє.
Trend watching, по суті, помісь футуризму дизайну і маркетингу. Тобто потрібно вміти збирати і сортувати дані, обробляти інформацію і трохи передбачати тренди. Потім художньо оформити ідею, ну і продати результат.
Звідки приходять тренди?
Це одне з найважливіших питань і на нього немає однозначної відповіді. Часто це інновація, яка закриває потреби, що змінилися.
Приклад: в середині 20 ст. багато людей стали перекушувати на бігу, щоб прискорити процес був винайдений одноразовий посуд з паперу та пластику.
Також тренд може бути створений від надлишку одного продукту і нестачі іншого.
Приклад: плавлений сир придумали під час 1-ї світової, тому що в США було перевиробництво звичайного сиру, який погано зберігався. У той же час солдатам на фронті був потрібний подібний продукт, з тривалим терміном зберігання.
Також дуже плідним на відкриття може бути стик наук або галузей.
Приклад: автопілот для автомобілів.
Виділяють 6 факторів аналізу тренду:
- Демографія – відповідає на питання: де і для кого;
- Економіка – наскільки це вигідно;
- Техніка – як це зробити;
- Соціальні – в якому культурному і суспільному середовищі;
- Право – на скільки це відповідає суспільним договорам;
- Природні – вплив клімату і навколишнього світу.
Приклад: у 2013 році британські вчені навчилися робити штучне м’ясо, вони витратили більше 300 тис. доларів і два роки, щоб набрати м’язових волокон на гамбургер.
Розберемо по списку:
- Демографія – для вегетаріанців;
- Економіка – зовсім не вигідно;
- Техніка – дуже складно;
- Соціалка – нейтрально;
- Право – нейтрально;
- Природа – напевно, позитивно.
Як тренд для бізнесу таке м’ясо можливе, але в майбутньому.
Це коротка ілюстрація допоможе краще зрозуміти трендвотчінг. Подібні фактори затребувані при аналізі тренду, а також при розробці нових. По суті, ці питання повинні ставити всі, хто планує виходити на ринок.
Тренди і їх характеристики
При вивченні трендів потрібно мати на увазі, що є три основних характеристики, або базових стану тренда:
- Напрямок (висхідний або спадний, посилення або ослаблення).
- Сила – чим більше вплив і поширення тренда, тим він сильніший.
- Тривалість – чим довше живе тренд, тим вище ця характеристика.
Напрямок – це стан, в якому знаходиться або знаходився досліджуваний тренд. Його можна зобразити у вигляді кривої.
Приклад: у 2020 році марлеві маски були однозначно трендовими виробами. На їх пошитті та реалізації заробляли великі гроші. У другій половині 2021 року тренд знаходиться на низхідній, ринок переповнений, попит впав. Це означає, що в 2021 році немає сенсу відкривати провадження або купувати партію масок.
Сила тренду. Звичайно, немає динамометра для тренду, але можна отримати дані з популярності товару або послуги і припустити силу тренду. Факторами можуть бути доходи від продажів, географія поширення, згадки в ЗМІ, цитованість тощо.
Приклад: потужний тренд останніх років – екологічність. Для нашого проєкту важливо розуміти чи посиляться екологічні тенденції, чи ні? Щоб це з’ясувати, досить проаналізувати зарубіжні ресурси. На великій кількості сайтів відзначають, що зелені тепер «перейшли до екологічного сорому», тобто використовують психологічні установки, щоб викликати потрібні емоції.
Про що це говорить? Про посилення еколоббі. Висновок – можна сміливо робити ставки на цей тренд.
Тривалість тренда. Скільки можна мусувати ту чи іншу тематику, і з яким ухилом? Повернемося на рік-два назад: в умовах карантину був тренд на домашні тренажери, гуму для гімнастики і килимки для йоги. Як встановити тривалість тренду? Займатися подібними продуктами чи ні?
Приклад: вбиваємо в Google trends «гантелі» і дивимося результат:
У березні 2020 і на початку 2021 карантинні періоди були злети пошукових запитів, тепер попит стабілізувався, закуповувати в Китаї партію гантелей не має особливого сенсу.
Як відбувається дослідження, як відрізнити реальний тренд від одноразового?
Пропоную невеликий чек-лист по трендвотчінгу. Заповнивши його, ви отримаєте більш-менш повну картину:
- Як давно існує тренд, де початкова фаза?
- Яка основна ідея тренду?
- Чи були схожі тренди?
- Наскільки практичний?
- Як тренд співвідноситься з іншими галузями, брендами, товарами, продуктами?
- Які джерела активно згадують його?
- Як впливає на споживача?
Чим більше змін може викликати тренд, тим більше його потенціал в довгострокових перспективах.
Приклад: забутий тренд 2017 року – спіннери, ними хворіли діти і дорослі. На спіннерах встигли заробити ті, хто в перші місяці встиг купити і продати партії товару. Зверніть увагу – це швидкий, непрактичний і одноразовий тренд!
Вивчати тренди на практиці
Завдяки інтернету, є достатня кількість інструментів для вивчення трендів, давайте їх коротко розглянемо.
- Сервіс Google Trends шукає тренди через популярні запити пошукової системи.
- Trendistic – демонструє найпопулярніші пости в Твіттері.
- Binginstead of Google – тренди Гугла з картинками.
- Newsmap – найгарячіші новини.
- Сайти з трендвотчінгу TrendWatching.com і TrendHunter.com.
Замість висновку
Зараз дуже цікавий час, через років 50, напевно, будуть говорити про «золоту добу інтернету», коли технології були досить відпрацьовані, а ніші незайняті. На бізнес впливають тренди, покупці і маса інших чинників. Щоб орієнтуватися в ньому, потрібно мати уявлення про те, що затребуване зараз і буде користуватися попитом завтра. Сподіваємося, що стаття про трендвотчінг допоможе вам знайти підказки та ідеї для правильних дій в бізнесі. Будьте в тренді!