Все тече, все змінюється. І лише бажання людини постійно бути в курсі останніх подій залишається постійним. Але образ пенсіонера, який сидів на лавці, в окулярах і з газетою в руках давно пішов у минуле. Де ж сьогодні українці читають новини?
У січні 2023 року співробітники Gradus Research провели дослідження з метою з’ясувати, яким засобам масової інформації віддають перевагу громадяни нашої країни. Результати вийшли цікавими.
З яких джерел українці беруть актуальну інформацію?
Виявляється, дедалі більше читачів бажають дізнаватися про нові події не з офіційних чи навіть незалежних видань, не з ТБ та радіо, а з веб-ресурсів, контент у яких генерується іншими користувачами. Відсоток охоплення аудиторії месенджерами з середини 2020 року підскочив удвічі (65%) та вийшов на перше місце. Соціальні мережі (61%) тримаються на колишньому рівні і, аналогічно лідеру, також цікаві для двох третин населення.
Про що це каже? Адже не секрет, що user-generated відомості мало того, що емоційні, аж до панічних «Шеф, все пропало!», то ще й грішать серйозними неточностями. Нічого дивного, адже, за своєю суттю, це звичайні чутки лише в електронному форматі. Однак не все так просто. Мабуть, немає людей великої довіри до офіціозу. Народ не дурний, він розуміє, що всієї правди про війну нам не скажуть. Та й не можна говорити населенню зовсім всю правду, з цим, до речі, ніхто й не сперечається. А знати хочеться, тому що після щоденного читання статей типу «завдали стільки ударів, знищили стільки техніки і пунктів управління ворога» з’являється враження, що нам говорять тільки про хороше.
Інформаційні веб-ресурси після початку війни з’їхали з другого на третє місце (34%) та утримують на даний момент третину аудиторії. Трохи менше, але майже стільки ж (30%) у телебачення, що йде четвертим. Тобто, це несерйозно, звичайно, але за бажання можна стверджувати, що у людей довіри до повідомлень від інших користувачів десь у два рази більше, ніж до офіційних статей, інтерв’ю та аналітики. Це пояснює, чому месенджери та соціалки лідирують у рейтингу. Адже від отримання актуальної та точної, без прикрас, інформації, на підставі якої можна прийняти правильне рішення (закупити продукти, перевести в готівку гроші, евакуюватися тощо) під час війни залежить виживання кожної сім’ї.
Рейтинги сайтів новин України
Якщо ж говорити лише про новинні веб-ресурси України, то ситуація є такою. У березні 2022 року за даними «Kantar Україна» до ТОП-25 сайтів увійшли:
- «Українська правда», 7-е місце, охоплення аудиторії 32,4%
- ТСН, 10/28,3
- «Обозреватель», 14/25,1
- УНІАН, 15/25,0
- НВ, 18/23,4
- 24tv.ua, 19/21,3
- «Укрінформ», 20/20,3
- BBC, 22/19,0
- «Фокус», 25/17,0
Це яскраве свідчення того, що цього місяця українців найбільше цікавили новини. У травні 2022 картина вже дещо змінилася. Люди поступово адаптувалися до ситуації та почали повертатися до колишньої активності в мережі. Користувачі знову почали купувати через інтернет. Помалу відновився інтерес до навчальних ресурсів. Велика кількість громадян почала активно шукати роботу. Новинам стали приділяти менше уваги, через що в ТОП-25 залишилося лише п’ять сайтів і розташувалися вони таким чином:
- ТСН, 11/26,7
- «Українська правда», 16/18,7
- УНІАН, 18/17,1
- «Обозреватель», 20/16,5
- «Укрінформ», 25/14,2
І, нарешті, у жовтні 2022 року відбулися чергові зміни. Онлайн-шопінг знову запрацював на повну силу, через що в ТОП-25 повернулися багато хто з найпопулярніших лідерів електронної комерції. Одним із факторів, який сприяв такій популярності, стала потреба в придбанні генераторів. Зросла потреба у ліках. Після поновлення дистанційного навчання у рейтингу знову з’явилися освітні портали. Погодна нестабільність вплинула на зростання інтересу до метеосервісів. Взимку 2022-2023 спостерігається зниження активності бойових дій. «Гучних» новин мало і це теж певною мірою сприяє зниженню інтересу до сайтів новин. Тому з ресурсів новин у списку лідерів залишилися вже лише троє: УНІАН, 15/19,0, ТСН, 17/18,0 та «Українська правда», 20/17,3.
Лідери рейтингу
УНІАН
Це перша в Україні незалежна агенція новин. Засноване у 1993 році. Інформацію подає українською, англійською та російською мовами. Веб-ресурс представлений у всіх великих соціальних мережах. Щомісячна відвідуваність — понад 15 млн. користувачів. Першим в Україні реалізував можливість прослуховування текстів, що дуже зручно для людей з вадами зору і аудіалів. Висвітлює широкий спектр новин різних напрямів, що відбуваються як у країні, так і у світі: політика, економіка, соціальні проєкти, шоу-бізнес, спорт, наука, медицина тощо.
ТСН
Український сайт новин ТСН.ua запущено у 2007 році. Працює цілодобово під брендом телевізійної служби новин, яке виходить на каналі 1+1. Представлений у соціальних мережах та на відеоплатформі YouTube. Інформація аналогічно попередньому ресурсу пропонується трьома мовами. Відвідуваність — понад 10 млн. користувачів.
«Українська правда»
Інтернет-видання «Українська правда» започатковано у 2000 році. Основна мова — українська, проте новини та більшість статей перекладаються російською. Пишуть, перш за все, про політику, економіку та соціальні проблеми, хоча є статті і на інші теми. Працює стрічка новин. За оцінкою Інституту масової інформації (2020 рік) відрізняється високим рівнем дотримання достовірності (99,5%).
Читайте також:
- ТОП 45 популярних новинних сайтів світу;
- Що читали українці в 2020 році: ТОП-10 новинних сайтів;
- ТОП-20 новинних сайтів України;
- Новинні сайти України: топ популярних ресурсів.