Події останніх років у світі взагалі і в Україні, зокрема, завдали серйозного удару по всіх сферах бізнесу, у тому числі по діяльності FMCG-ритейлерів. Але життя продовжується і необхідність годувати людей ніхто не скасовував. Велика частка у вирішенні цієї проблеми належить продовольчим супермаркетам України. Попри все, вони «тримають удар», а деякі навіть розширюють мережу торгових точок. Це один із основних показників діяльності і за ним можна скласти список ТОП організацій за останні роки. Дані представлені згідно з результатами досліджень GT Partners Ukraine:
ТОП продуктових ритейлерів України:
№ п/п | Компанія | Назва мережі | Місто | Кількість магазинів | ||||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | ||||
1 | ТОВ «АТБ-маркет» | АТБ, АТБ express | Дніпро | 1137 | 1314 | 1201 | 1078 | 990 |
2 | Fozzy Group | Сільпо, Thrash!, Фора, Fozzy, Le Silpo, Favore | Київ | 658 | 714 | 614 | 561 | 540 |
3 | VolWest Group | Наш Край, SPAR | Луцьк | 246 | 278 | 281 | 277 | 247 |
4 | ТОВ «АРІТЕЙЛ» | КОЛО | Київ | 192 | 252 | 221 | 105 | 52 |
5 | ТОВ ТПК «Львівхолод» | Рукавичка, Під боком | Львів | 191 | 185 | 179 | 159 | 141 |
6 | ПАТ «МХП» | М’ясо маркет | Київ | 156 | 180 | 52 | – | – |
7 | ТОВ «ОПТТОРГ-15», ТОВ НМСМ «Делві» | Делві | Київ | 142 | 156 | 135 | 112 | 109 |
8 | ТОВ «Клевер Сторс» | Сім23, Сім23 to go | Луцьк | 133 | 126 | 89 | – | – |
9 | ТОВ «Вересень плюс» | Файно маркет, Соціальний магазин, Varto | Кропив ницький | 133 | 125 | – | – | – |
10 | ПП «Мережа-сервіс-Львів» | Близько | Львів | 127 | 119 | 90 | – | – |
11 | ТОВ «ЕКО» | ЕКО маркет, Sympatic | Київ | – | 137 | 144 | 148 | 114 |
12 | «ЛК-Транс» | «ЛотОК» | Київ | – | – | – | 91 | 84 |
13 | «Модерн-трейд» | “Копійка”, “Копійка мінімаркет” Santim | Одеса | – | – | – | 90 | 86 |
14 | «Таврія В» «Таврія Плюс» | «Таврія В» | Одеса | – | – | – | 86 | 76 |
*Відомості за 2022 рік надано станом на червень без урахування магазинів, які опинилися на окупованій території, а також без тимчасово закритих через руйнування.
*Цифра по ТОВ «Вересень плюс» за 2022 рік наведена з урахуванням торгових точок Файно маркет прилавкового типу.
Таблиця наочно показує, що протягом останніх 5 років трійка лідерів залишається незмінною. Це дніпровський АТБ-маркет, київський Fozzy Group та луцький VolWest Group. Причому перший випереджає другого, а другий третього з великим відривом. А ось у першій шістці ситуація дещо інша. До неї стрімко увірвалися київський Арітейл та М’ясомаркет. Львівхолод зумів у ній утриматись, а ось столичний Делві відтіснили на сьоме місце.
Кількість магазинів, відкритих food-ритейлерами у 2022 році аналізувати з відомих причин немає сенсу. Хоча і тут заслуговує на увагу той факт, що чотири компанії з першої десятки навіть у таких умовах змогли збільшити кількість торгових точок: Львівхолод, луцький Клевер Сторс, Вересень плюс з Кропивницького та Мережа-Сервіс-Львів.
Лідери у 2021 році
Якщо ж брати відносно спокійний 2021 рік, коли пандемія офіційно ще була, але реально на неї вже ніхто не звертав уваги, то «попереду всієї планети» опинився київський М’ясомаркет — 133 нових магазини. Усього за один рік агрохолдинг МХП збільшив свою торгову мережу у 4 рази! Це більше, ніж лідер 2020 року АТБ (118 магазинів 2021 року, 127 — 2020-го), не кажучи вже про інші з першої п’ятірки: Fozzy Group (102), КОЛО (59) та «Альянс «Основа» з Вінниці (PRO, Osnova та Домашній маркет, 55 магазинів). (Цифри трохи не збігаються з табличними через об’єкти, відкриті на місці точок інших операторів).
Дані за регіонами
А якою була активність ритейлерів у 2021 році у регіональному розрізі? Найчастіше вони відкривали нові магазини у столиці нашої держави (19,4%) та у Західній Україні (27,6%). Чи не кожна третя нова торгова точка була відкрита у Закарпатській, Хмельницькій, Чернівецькій, Львівській, Рівненській, Тернопільській чи Волинській областях. Більше почали відкривати універсамів на півночі країни (16,2%) та в центрі (14,5%). Натомість на півдні та на сході частка презентацій скоротилася, відповідно, до 11,3% та 11,1%. А загалом, якщо не брати до уваги лідерів, то регіональний розподіл дещо врівноважився і став у межах 11-16%.
У I півріччі 2022 року картина відкриття нових магазинів FMCG суттєво змінилася:
- Західний регіон — 35,5%;
- Центральний регіон — 25,1%;
- Південні області — 17,1%;
- Київ — 10,9%;
- Східні області — 6,2%;
- Північний регіон — 5,2%.
Причиною такого перерозподілу є війна на сході України та потенційна небезпека з боку Білорусі.
Провідні компанії — хто вони?
АТБ
ТОВ АТБ-маркет засновано у 1999 році. Адреса: м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 40. Статутний капітал: 9,393 млн. грн. Число працівників — понад 60 тис. людей, товарообіг — 128 млрд. грн. (Дані за 2019 рік). Щодня до торгових точок АТБ приходить близько 4 млн. покупців. Відкриття одного магазину коштує в середньому в суму 1,5-2 мільйони доларів. За І півріччя 2022 року до держбюджету було сплачено 9,79 млрд. грн. податків та зборів. Існують власні потужності з виробництва продуктів.
Назва АТБ є скороченням від “Агротехбізнес”. Саме ця компанія у 1993 році відкрила у Дніпрі 6 магазинів, почавши тим самим розвивати власну роздрібну торгівлю. На початку торгові точки називали “Калина”, “Тополь” тощо. Коли «дерева закінчилися», перейшли на трилітерну абревіатуру із простими порядковими номерами — перший гастроном під такою назвою відкрили 1998 року. У 2001 р. після реорганізації магазини почали працювати у форматі «дискаунтер», тобто пропонували товари за цінами, нижчими від середньоринкових. Мережа магазинів «АТБ-маркет» офіційно зареєстрована у 2003 році. З 2019 р. організовано доставку продуктів додому. Наступного року було ухвалено рішення відмовитись від формату «дискаунтер».
Fozzy
Торгово-промислова Fozzy Group з’явилася на ринку України у 1997 році. Розташована у Київській області, м. Вишневе, вул. Промислова, 5-В. Статутний капітал 26,52 млн. грн. У штаті налічується понад 50 тис. працівників. Оборот 78 млрд. грн., сплачено податків 3,85 млрд. грн. (Довідки за 2019 рік). Загальна площа магазинів перевищує 1 млн кв. м. Є власні виробничі потужності: консервний комбінат (м. Ніжин), завод продтоварів (м. Богуслав) та птахофабрика. З 2005 року займається ресторанним бізнесом. Один із стратегічних напрямів — власний імпорт.
Перший магазин «Сільпо» відкрили під Києвом у м. Вишневе у 1998 році. 2002 року — перша торгова точка «Фора». У 2015 році купили ПАТ «Сумирибгосп». У 2018 р. стали власниками ТОВ «Білорусь» (вирощування зернових). Наприкінці 2020 року, окрім брендів, перерахованих у таблиці, компанія почала розвивати у Києві та Броварах мережу продуктових міні-маркетів Foody (не плутати з продуктовим інтернет-магазином Foody.ua).
VolWest
VolWest Group засновано у 1992 році. Адреса: м. Луцьк, вул. Карбишева, 1. Основний напрямок роботи — стратегічне управління бізнес-проєктами. Мережа роздрібних магазинів «Наш Край» працює з 2001 року у трьох форматах: супермаркет, експрес та «магазин біля дому». За двома останніми розвиває систему франчайзингу. Є однойменна продукція своєї торгової марки. Відкриває торгові точки в основному в західному та центральному регіонах країни.