Соціальною мережею (SNS від social networking service) називається сайт (платформа, майданчик) в інтернеті, на якому зареєстровані користувачі або, інакше кажучи, áктори, які вчиняють певні дії (акти), як з точки зору власних потреб (робота з інформацією, розваги тощо), так і спрямовані на інших учасників (знайомства, спілкування). Серед багатьох особливостей даного формату можна виділити, по-перше, створення спільнот за подібними інтересами, а по-друге, те, що контент створюється не адміністрацією, а користувачами.
Що можна робити у соціальних мережах? Багато чого. Переглядати новини, слухати музику, дивитися відео, грати в різноманітні ігри. Публікувати будь-яку інформацію, як про себе, так і про щось інше, а також коментувати дописи інших користувачів. Знайомитися з різними людьми та спілкуватися з ними. Приєднуватись до тематичних спільнот та пабліків або самому започатковувати їх. Знаходити ділові зв’язки, шукати роботу або співробітників. Купувати чи продавати різні товари, в цьому випадку деякі соцмережі навіть надають власні платіжні сервіси.
Види соціальних мереж
В загальному випадку соціальні мережі бувають фінансові, комерційні, економічні, політичні, мистецькі, розважальні та інші. Вони формуються за спільними інтересами чи сферами впливу, потребами або наявними ресурсами, соціальними статусами користувачів чи їх позиціями. Крім того, існують SNS неформальні та формальні, з чітко визначеними правами та обов’язками кожного учасника. Також розрізняють вертикальні й горизонтальні мережі. Першими керує команда, що складається з лідера та його найближчих помічників, а в других учасники приблизно рівні між собою за статусом, правами та обов’язками. Хоча й тут зазвичай з’являються лідери, але в першу чергу за рахунок власного авторитету, що грунтується на досвіді, знаннях тощо.
Коли ж говорити більш конкретно, то вище вже було названо кілька найпопулярніших типів соціальних мереж, що створені для спілкування між людьми, розваг (перегляд фільмів, прослуховування музики тощо) або віддаленої роботи (фрілансу). Але типологія SNS набагато ширша. Крім названих також існують:
- Закладки, на яких можна надавати в розпорядження інших користувачів перелік популярних сайтів.
- Каталоги, що дають можливість працювати з даними в правовій, бізнесовій чи академічній сфері.
- Бібліотеки, вони дозволяють користувачам лишати посилання на власні колекції, аудіо- та відеозаписи, документи, книги тощо.
- Медіасховища для спільного зберігання файлів.
- Корпоративні — для обслуговування бізнес-потреб компаній.
- Професійні — для пошуку роботи, тематичного спілкування та розвитку ділових зв’язків.
- Мережі для спільної роботи з документами.
- Геосоціальні, призначені для створення груп насамперед за спільним місцезнаходженням.
- Відеохостинги.
Це одна з найпоширеніших класифікацій. Але можна згрупувати соцмережи й по-іншому. Наприклад, виділити проєкти тематичні, для особистого або ділового спілкування, для купівлі-продажу, розваги, фото, видео та аудіо, блогінги, новини, питання-відповідь, закладки, віртуальні світи тощо. За доступністю розрізняють соціальні мережі відкриті, закриті та змішані. За регіональністю: світ, країна чи регіон. Також SNS можна поділити на егоцентричні (персональні), що обмежені особистими неформальними зв’язками одного актора, та соціоцентричні.
Перша соціальна мережа у світі
Термін «соціальна мережа» з’явився у 1954 році. Його ввів у обіг англійський соціолог Дж. Барнс в своїй роботі «Класи та зібрання у норвезькій острівній парафії» (збірник «Людські відносини»). Звичайно ж, до інтернету дане словосполучення не мало ніякого відношення, але з тих пір воно стало досить популярним серед гуманітаріїв. Проте ще до його виникнення багато соціологів були впевнені у тому, що при вивченні суспільства треба не лише фіксувати певні структури, а розглядати людську спільноту у вигляді складного перетину різноманітних соціальних зв’язків.
Попередником SNS стала електронна дошка об’яв CBBS (1978 р.) Вона виявилася настільки вдалою, що через 5 років таких сайтів було вже 800, а ще через 5 років — 5000. Перша соціальна мережа з’явилася у 1995 році, коли вийшов у світ досі працюючий американський портал Classmates.com. На його сторінках можна було знайти товаришів по школі, університету, службі. Це також був успішний проєкт, в якого в наступні роки з’явилося багато послідовників. Але справжній бум почався у 2003-2004 роках, коли почали працювати Facebook, MySpace та LinkedIn.
Навіщо компаніям і брендам вести соціальні мережі?
Більшість українців сприймають соціальні мережі як невід’ємну частину буття і проводять у них чимало власного часу. Тому, чи потрібно бізнесу використовувати SNS — це питання навіть не дискутується. Так, звичайно ж потрібно, і якнайактивніше. Адже це чудова можливість вибудувати довгострокові довірливі відносини між компанією та великою кількістю споживачів, бо в соціалках для цього створені найкращі умови.
Тільки є одне зауваження. Тому, хто буде цим займатися, знадобиться видатна харизма, висока комунікабельність й непересічна креативність. А ще залізна дисципліна та міцна сила волі, бо роботи там — аж за обрій. Зате яскрава та інформативна сторінка на сайті SNS працюватиме на позитивний імідж фірми, тому все повернеться стократ. Крім цього, вона стане індикатором для пошукових роботів, отже згадки про компанію частіше будуть з’являтися на вищих щаблях вибірок. Передплатники не обов’язково стануть покупцями. Але вони розкажуть про фірму своїм друзям та знайомим. І, нарешті, жвава присутність у соціальних мережах полегшує налагодження бізнес-зв’язків, посилює ефективність популяризації нових продуктів, збільшує вплив публікацій та розсилок. Як наслідок — покращує впізнаваність бренду та формує численну групу лояльних мешканців.
Бізнес використовує соціальні мережі для досягнення різних цілей. Крім вже згадуваного, що це інструмент для просування бренду та формування позитивної суспільної думки, також може бути:
- Рекламний майданчик. Багато SNS дають можливість організувати таргетоване подання інформації.
- Платформа для продажу товарів чи послуг. Тут так само, деякі мережі надають все необхідне для створення повноцінного магазину, іноді навіть до платіжної системи включно.
- Сервіс для спілкування бренду з цільовою аудиторією. Тут можна не лише друкувати інформацію про зміни в житті фірми чи нові товари, але навіть вирішувати конфліктні ситуації.
Наразі все більше компаній використовують соціальні мережі. При збереженні сьогоднішніх тенденцій незабаром прийде час, коли присутність будь-якого поважаючого себе бренду у SNS стане обов’язковою.
Рейтинг соціальних мереж 2024 у світі
Існує кілька авторитетних сервісів, які надають рейтинги та аналітику соціальних мереж на глобальному рівні. В статті використаємо Statista, Similarweb, DataReportal і StatCounter, вони регулярно оновлюють дані.
Кожного року DataReportal публікує докладні звіти за країнами та регіонами, що охоплюють популярність соціальних мереж, типи пристроїв, поведінкові тренди і демографічні особливості користувачів. Звіти охоплюють як загальні тренди, так і локальні особливості для понад 200 країн. Ось актуальна інфографіка сервісу DataReportal зі світовими цифрами з використання соціальних медіа станом на вересень 2024:
А ось зручним сервісом для порівняння є StatCounter. Він дозволяє порівнювати різні соціальні мережі між собою, а також отримувати історичні дані, що важливо для аналізу тенденцій у довгостроковій перспективі. Їхній сайт, StatCounter Global Stats, пропонує глобальні статистичні дані щодо ринкової частки браузерів, операційних систем, пошукових систем, а також соціальних мереж.
Платформа використовує дані реального часу, зібрані через трекінг на вебсайтах, що допомагає відстежувати поточні тенденції.
Найпопулярніші у світовому рейтингу соціальні мережі виглядають наступним чином:
У табличному виді:
Social Media Stats Worldwide 2024 (Desktop, Mobile & Tablet) | |
58,35 | |
11,36 | |
YouTube | 10,32 |
8,71 | |
7,43 | |
2,86 | |
0,62 | |
Tumblr | 0,16 |
Vkontakte | 0,07 |
Fark | 0,06 |
Vimeo | 0,02 |
Інші | 0,04 |
StatCounter — це потужний інструмент для веб-аналітики, але він має певні недоліки, які варто враховувати. Основний — це обмеженість вибірки: StatCounter збирає дані тільки з сайтів, які використовують їхній трекінг-код. Це може призводити до відсутності представлення деяких регіонів, типів сайтів чи соціальних платформ.
Statista вважається більш точним і глибоким сервісом для аналізу даних, особливо у питаннях глобальних ринкових трендів, зокрема соціальних мереж. Основні переваги Statista у порівнянні з StatCounter — це Більша вибірка даних: Statista використовує не тільки дані з вебсайтів, а й інтегрує статистику з різних джерел: опитувань, досліджень, звітів компаній та ринкових аналітиків. Це робить їхні дані більш репрезентативними.
За данимим Statista найбільш використовувані соціальні мережі 2024, за кількістю користувачів такі:
В табличному вигляді:
Найпопулярніші соціальні мережі у світі 2024, за кількістю щомісячних активних користувачів (млн) |
|
3065 | |
YouTube | 2504 |
2000 | |
2000 | |
TikTok | 1582 |
1343 | |
Facebook Messenger | 1010 |
Telegram | 900 |
Snapchat | 800 |
Douyin | 755 |
Kuaishou | 700 |
X (Twitter) | 611 |
598 | |
554 | |
498 |
Лідер ринку Facebook був першою соціальною мережею, яка перевищила один мільярд зареєстрованих облікових записів і наразі має понад три мільярди активних користувачів щомісяця. Meta Platforms володіє чотирма найбільшими платформами соціальних мереж, кожна з яких має понад один мільярд активних користувачів щомісяця: Facebook (основна платформа), WhatsApp, Facebook Messenger та Instagram.
Ще один авторитетний сервіс — Similarweb. Головна перевага — Велика база даних. Він збирає дані з численних джерел, зокрема від користувачів, які встановили їхні розширення, партнерських програм, прямих інтеграцій з додатками, а також власного веб-трекінгу. Це робить їхню вибірку однією з найбільших у галузі, що забезпечує високу точність і репрезентативність. На відміну від деяких інших сервісів, Similarweb надає детальну аналітику не тільки по вебсайтах, але й по мобільних додатках, включаючи показники завантажень, активності користувачів і рівня утримання, що є важливим для цифрового маркетингу.
Аналіз рейтингу найбільш відвідуваних веб-сайтів соціальних мереж за вересень 2024 року згідно Similarweb:
Таблиця: Топ-50 веб-сайтів соц мереж за відвідуванністю
Rank | Website * | Category | Rank Change |
1 | facebook.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
2 | instagram.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
3 | whatsapp.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
4 | x.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
5 | reddit.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
6 | tiktok.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
7 | linkedin.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
8 | vk.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
9 | pinterest.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
10 | twitter.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
11 | discord.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
12 | telegram.org | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
13 | ok.ru | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
14 | namu.wiki | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
15 | zhihu.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 2 |
16 | messenger.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
17 | ameblo.jp | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
18 | line.me | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
19 | nextdoor.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
20 | kwai.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 2 |
21 | weibo.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
22 | tumblr.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
23 | threads.net | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 5 |
24 | heylink.me | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
25 | slack.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
26 | efh8z.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
27 | snapchat.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
28 | ssstik.io | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 3 |
29 | bakusai.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
30 | zalo.me | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
31 | patreon.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
32 | xiaohongshu.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
33 | condles-temark.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 10 |
34 | slideshare.net | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
35 | snaptik.app | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 2 |
36 | quark.cn | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
37 | atid.me | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 3 |
38 | hatenablog.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 2 |
39 | playtime.ph | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | = |
40 | discordapp.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 3 |
41 | ptt.cc | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 3 |
42 | fastdl.app | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 3 |
43 | livejournal.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 2 |
44 | fbsbx.com | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 7 |
45 | feishu.cn | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
46 | pinterest.fr | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
47 | 4pda.to | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
48 | ameba.jp | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
49 | pinterest.de | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
50 | dcard.tw | Computers Electronics and Technology > Social Media Networks | 1 |
* Деякі веб-сайти, що зазначені у таблиці вище, можуть містити вміст для дорослих, будь ласка, будьте обережні, відвідуючи невідомі сайти.
Рейтинг соціальних мереж 2024 в Україні
Уподобання наших співвітчизників відносно соціальних мереж не дуже відрізняються від показників світового рейтингу. Квартет лідерів виглядає наступним чином:
В табличному вигляді:
Social Media Stats Ukraine 2024 (Desktop, Mobile & Tablet) | |
27,52 | |
YouTube | 22,33 |
21,96 | |
10,52 | |
8,18 | |
4,19 | |
3,49 | |
VKontakte | 0,93 |
Tumblr | 0,63 |
Vimeo | 0,2 |
Інші | 0,05 |
Однак найбільш репрезентативну і на мою думку точну для України статистику дає Similarweb.
Соціальні мережі та онлайн-спільноти, лідери категорії «Соціальні мережі» в Україні, перші топ-20 станом на вересень 2024 року:
Як бачимо, в Україні соцмережа Vkontakte (VK) зберігає певну популярність попри офіційну заборону. Кілька основних причин:
Для деяких користувачів, особливо старшого покоління, VK все ще є звичною платформою для спілкування з друзями, родичами та однокласниками, і вони не охоче переходять на інші платформи. Також VK відома широким вибором безкоштовного контенту — музики, фільмів, серіалів і груп за інтересами. Для частини користувачів це залишається важливою перевагою. Багато користувачів в Україні обирають VPN або інші інструменти для обходу блокування VK, що дозволяє їм продовжувати використовувати цю соцмережу. Деякі інтернет-провайдери можуть також не повністю блокувати доступ до платформи.
Українські соціальні мережі, такі як WE.UA, намагаються запропонувати локальну альтернативу, але поки що мають обмежену функціональність і не таку широку аудиторію. Інші міжнародні мережі, такі як Facebook чи Instagram, також мають свої обмеження у функціоналі, що може не повністю задовольняти користувачів VK.
Хоча кількість користувачів VK в Україні зменшується, соцмережа все ж зберігає частину аудиторії завдяки звичкам, контенту та інструментам для обходу блокувань.
Таблиця: Топ-100 сайтів соціальних мереж в Україні 2024
Топ-100 сайтов социальных сетей в Украине 2024, Similarweb | ||
1 | facebook.com | 28.17% |
2 | telegram.org | 16.04% |
3 | instagram.com | 14.75% |
4 | x.com | 6.28% |
5 | tiktok.com | 5.14% |
6 | vk.com | 5.01% |
7 | pinterest.com | 4.46% |
8 | discord.com | 3.17% |
9 | reddit.com | 2.76% |
10 | linkedin.com | 2.32% |
11 | whatsapp.com | 1.97% |
12 | ok.ru | 1.74% |
13 | twitter.com | 0.81% |
14 | nnmclub.to | 0.69% |
15 | slack.com | 0.63% |
16 | 4pda.to | 0.56% |
17 | patreon.com | 0.54% |
18 | livejournal.com | 0.40% |
19 | toloka.to | 0.38% |
20 | discordapp.com | 0.32% |
21 | youtubekids.com | 0.20% |
22 | reibert.info | 0.18% |
23 | threads.net | 0.18% |
24 | tumblr.com | 0.17% |
25 | piliapp.com | 0.16% |
26 | messenger.com | 0.13% |
27 | slideshare.net | 0.12% |
28 | userapi.com | 0.11% |
29 | civitai.com | 0.08% |
30 | socialblade.com | 0.08% |
31 | lanet.me | 0.07% |
32 | webinar-stars.com | 0.06% |
33 | pur.social | 0.06% |
34 | vezha.live | 0.05% |
35 | ggpht.com | 0.05% |
36 | bizarre.kiev.ua | 0.05% |
37 | ssstik.io | 0.04% |
38 | searchengines.guru | 0.04% |
39 | bluettipower.com.ua | 0.04% |
40 | topwargame.com | 0.04% |
41 | blast.hk | 0.03% |
42 | kismia.com | 0.03% |
43 | pinterest.co.uk | 0.03% |
44 | vk.me | 0.03% |
45 | ru-board.com | 0.03% |
46 | dark.shopping | 0.03% |
47 | pinterest.de | 0.03% |
48 | videochatru.com | 0.03% |
49 | spigotmc.org | 0.03% |
50 | gallery.photo | 0.02% |
51 | heylink.me | 0.02% |
52 | dreamwidth.org | 0.02% |
53 | seaart.ai | 0.02% |
54 | ssstwitter.com | 0.02% |
55 | nooklz.com | 0.02% |
56 | coomeet.com | 0.02% |
57 | exblog.jp | 0.02% |
58 | kwai.com | 0.02% |
59 | plvideo.ru | 0.01% |
60 | exler.me | 0.01% |
61 | snapchat.com | 0.01% |
62 | pornworks.ai | 0.01% |
63 | firstelearn.com | 0.01% |
64 | androprice.com.ua | 0.01% |
65 | instasaverpro.com | 0.01% |
66 | hamsterkombo.com | 0.01% |
67 | sssinstagram.com | 0.01% |
68 | pinterest.ca | 0.01% |
69 | armmp.com | 0.01% |
70 | coomeet.chat | 0.01% |
71 | holoworldai.com | 0.01% |
72 | bp.blogspot.com | 0.01% |
73 | promokodus.com | 0.01% |
74 | visariomedia.com | 0.01% |
75 | bestforums.org | 0.01% |
76 | chatra.io | 0.01% |
77 | chatruletka.ua | 0.01% |
78 | saveinsta.app | 0.01% |
79 | googleblog.com | 0.01% |
80 | imagine.art | 0.01% |
81 | satsat.info | 0.01% |
82 | youtogift.com | 0.01% |
83 | tagged.com | 0.01% |
84 | sat.net.ua | 0.01% |
85 | anonyig.com | 0.01% |
86 | chatruletka.com | 0.01% |
87 | redd.it | 0.01% |
88 | fbsbx.com | 0.01% |
89 | cos.tv | 0.01% |
90 | textovod.com | < 0.01% |
91 | pinterest.fr | < 0.01% |
92 | fapfolder.club | < 0.01% |
93 | forum2x2.ru | < 0.01% |
94 | boxshoper.com | < 0.01% |
95 | rsvp.withgoogle.com | < 0.01% |
96 | manifest.in.ua | < 0.01% |
97 | anime-sharing.com | < 0.01% |
98 | storysaver.net | < 0.01% |
99 | sweetydeals.com | < 0.01% |
100 | pulse.is | < 0.01% |
На думку спеціалістів, на протязі 2024 року в Україні, як і загалом у світі, лідери серед соцмереж не зміняться.
Чого не вистачає сучасним соцмережам? Плани на майбутнє
Соціальні мережі, як і все, що створено людиною, не ідеальні. Тому, незважаючи на зріст відвідуваності багатьох проєктів й те, що вони прибуткові, їм властиві чималі проблеми.
SNS приносять своїм користувачам мало реальної користі
Перший мінус, що притаманий багатьом соцмережам, можна назвати як невелика корисливість. Особливо це стосується нетематичних проєктів. Це на початку SNS створювались в основному для спілкування. А зараз відношення до них поступово змінюється. Клієнтам вже не досить «просто побалакати». Проте наразі ситуація така, що люди проводять у соціальних мережах дуже багато часу, а отримують при цьому лише спілкування через електронні гаджети. Та ще й, передусім, у текстовому форматі, що передає лиш 7% інформації. З великої кількості даних 90% взагалі не мають ніякої цінності. Тобто спілкування виявляється вкрай непродуктивним. Керівники проєктів це добре розуміють, тому вже зараз створюють інструменти, що дозволяють користувачам не лише обговорювати події, а також працювати, купувати різноманітні товари чи продавати їх, розважатися тощо. Вважається, що подібна тенденція переважатиме в розвитку мереж у найближчі роки.
Монетизація лишає бажати кращого
Якщо розглядати ситуацію загалом, то зараз не можна назвати соціальні мережі надто прибутковим бізнесом. З одного боку, вони потребують чималих витрат на створення та забезпечення роботи. З іншого — мають не так вже й багато інструментів прямої монетизації. А з тих, що є, більшість залежать від кількості відвідувачів. Через що в перші роки роботи проєктам зазвичай буває важко перетнути точку беззбитковості. Проте розробники постійно експериментують в цьому направленні, отже є надія, що в найближчі роки ситуація коли й не вирішиться, то значно покращиться. В усякому разі, підвищення рівня монетизації SNS можна вважати другим основним трендом розвитку соціалок.
Не найліпший сервіс та конкуренція між проєктами
Соціальних мереж багато, вони охоплюють весь інтернет і в них зареєстровані мільйони людей. Але проєкти різні, кожен вирішує якісь певні проблеми. В одних люди спілкуються про роботу чи особисте життя, в інших проглядають якийсь контент тощо. Тому нерідко один і той самий користувач реєструється в кількох мережах. Пов’язано це з тим, що SNS досі не мають ефективних універсальних інструментів. Ще одна причина полягає в тому, що різні компанії, боячись конкуренції, не бажають інтегруватися між собою. Спеціалісти прогнозують, що в недалекій перспективі перевагу матимуть ті проєкти, які зможуть задовольняти різні потреби.
Недостатній рівень захисту даних
Не секрет, що багато користувачів навмисне спотворюють власну інформацію у профілях (ім’я, фамілію і т. ін.), а дещо взагалі приховують. За приблизними оцінками їх кількість сягає 10-15%. Але найгірше, що їх кількість зростає. Питання приватності даних пов’язане з суперечливими цілями. Бо соцмережам вигідно показувати інформацію про користувачів, а люди, навпаки, бажають її приховати, якщо не всю, то принаймі певну частину. Ця проблема залишатиметься доти, доки SNS не забезпечать гарантовану анонімність.
Спам
Не зважаючи на те, що розробники соціалок ведуть активну боротьбу зі спамом та застосовують все більш ефективні механізми його блокування, все одно SNS наразі недарма називають «раєм для спамерів». Персоналізовані розсилання небажаної реклами створюють незручності для користувачів та завдають збитків самим мережам.
Адресат вибув…
Що робити з акаунтом, який не використовується? Як визначити, людина просто «поставила процес на паузу» чи, може, вмерла? Це теж проблема для соціальних мереж. Як розібратися, ще живий дописувач чи вже ні, і в останньому випадку — що тоді робити з його акаунтом.
Вище перелічені головні недоліки, що стосуються майже всіх SNS. А є ж іще «свої» проблеми на регіональних рівнях та серед проєктів за напрямками.