Для того, щоб правильно визначити і поставити цілі команді — недостатньо просто вказати напрямок руху. Найбільш поширені методики — SMART і OKR. Що це таке, чим вони відрізняються і чи можуть співіснувати в одному проекті?
SMART — методика, яка дозволяє конкретизувати будь-яку ціль або завдання. Це абревіатура, яка розшифровується як specific, measurable, attainable, relevant і time-bounded.
OKR — розшифровується як Objectives and Key Results. Це система, яка має на увазі наявність великої глобальної мети і результатів, які потрібно досягти, щоб хоча б на 70% досягти цієї мети.
Цілі і завдання
Перш за все варто розібратися в чому цілі відрізняються від завдань. Найпростіша відповідь: мета відповідає на питання “чого ви хочете?”, а завдання — “що потрібно зробити?”. “Збільшити продажі в два рази” — це мета. А “перемістити розташування банера на сайті” — це задача.
Цілі можуть бути як довгостроковими, так і короткостроковими. Довгострокові визначають загальний вектор руху проекту і задають ключові показники. Короткострокові підходять для тактичного планування і діють в рамках стратегічного плану.
Якщо система SMART універсальна і підійде для постановки абсолютно будь-яких цілей, то OKR має сенс підлаштовувати під стратегічні цілі. Консультант Worksection Костянтин Коптєлов стверджує, що найкраще OKR-цілі працюють, якщо вони заплановані не менш ніж на квартал.
Цілі по SMART
SMART — specific, measurable, attainable, relevant і time-bounded. Пояснимо на конкретному прикладі. Ви хочете ввести в компанії щотижневі зустрічі персоналу. Ваша мета може звучати як “збиратися раз на тиждень всією компанією для обговорення проблем розвитку”. А ось як її може видозмінити SMART-підхід.
S — specific, конкретний
В який саме день тижня ви хочете робити зустрічі? Що саме на них повинне обговорюватися?
M — measurable, вимірний
Скільки має тривати кожна зустріч? Хто саме має на ній бути присутнім?
A — attainable, досяжний
Наскільки дійсно реально збиратися всією компанією щотижня? Можливо, у вас є віддалені співробітники, як вони зможуть це реалізувати?
R — relevant, значимий
Навіщо взагалі збиратися щотижня? Раніше цього не робили і все працювало? У чому сенс?
T — time-bounded, дедлайн
Коли буде зрозуміло, що ця інновація принесла результат? В який момент варто переглянути її ефективність?
Якщо відповісти на всі ці питання, то мета стане виглядати так:
“Запровадити щотижневі зустрічі. Вони повинні проходити щопонеділка о 12:00 (Measurable). На них ми будемо обговорювати плани на тиждень (Specific). На зустрічах повинні бути присутніми всі співробітники, які є в місті, а решта включатися по відеозв’язку (Attainable). Це дозволить налагодити процеси в компанії і уникнути помилок, які ми допускаємо через те, що не обговорюємо труднощі спільно (Relevant). Через два місяці проаналізуємо наскільки зустрічі поліпшать роботу команди (Time-bounded)”.
Така мета відразу ж визначає порядок її реалізації, цінність для компанії і кожного співробітника, а також часові рамки, які дозволять оцінити її важливість для проекту.
Цілі по OKR
OKR (Objectives and Key Results) — система, яка складається з основних цілей (objectives) і ключових результатів (key results). Зараз OKR часто впроваджують як заміну KPI — коефіцієнтам ефективності роботи співробітника. Це робиться найчастіше бо OKR спрямовані на поліпшення показників роботи, а KPI — на їх фіксування.
OKR має свої правила і особливості. Досягнення ключових результатів визначається у відсотках від бажаного показника. Середнє арифметичне успіхів всіх цілей є показник досягнення основної мети.
Наприклад, мета — “популяризувати кав’ярню Cofefe як найбільш вишукану в місті”
Ключовими результатами будуть:
- Зробити публікації про Cofefe в 10 топових медіа.
- Дати 5 інтерв’ю на тему кавової культури і нового підходу бариста.
- Написати 4 статті про вибір кави, створення кавових напоїв і правила вживання для соціальних мереж кав’ярні.
- Завершити створення рекламного ролика для Instagram.
Задача | Результат | Успішність |
Зробити публікації про Cofefe в 10 топових медіа. | 6/10 | 60% |
Дати 5 інтерв’ю на тему кавової культури і нового підходу бариста. | 2/10 | 20% |
Написати 4 статті про вибір кави, створення кавових напоїв і правила вживання для соціальних мереж кав’ярні. | 4/4 | 100% |
Завершити створення рекламного ролика для Instagram. | завершено на 3/4 | 75% |
Результат OKR | 63,75% |
Цілі по OKR, згідно туторіалу Google, повинні відповідати певним вимогам:
- мета повинна бути дуже складною, але все-таки досяжною.
- цілі і результати повинна бачити вся команда.
- в ідеалі, результат по спільній меті повинен балансувати в районі 60-70%.
- погані показники можуть означати, що цілі поставлені неправильно.
Таким чином результат в 63,75% в цілому вважається задовільним в контексті амбітної OKR-мети.
Поєднання методик
Методики SMART і OKR можна поєднувати в одному проекті. Якщо OKR буде задавати загальний вектор розвитку, то завдяки SMART можна конкретизувати всі конкретні кроки по досягненню необхідних результатів.
Щоб не заплутатися в цілях і завданнях на допомогу можуть прийти системи управління проектами. Наприклад, в Worksection система постановки цілей продумана таким чином, що цілі і завдання автоматично підганяються під SMART, так як повинні мати виконавця, проект і дедлайн. Для того, щоб красиво і зручно візуалізувати OKR може підійти додаток Weekdone.