Чи траплялося з вами так, що контент не знаходив очікуваного відгуку підписників? І текст ніби написали влучний, і фото зробили цікаве, для рілсу підібрали естетичні кадри, знайшли трендову музику. Впевнені: цього разу публікація влучить в саму ціль, назбирає купу лайків та коментарів, збільшить залученість фоловерів. А потім викладаєте пост в Instagram, і… нічого. На додаток колишньої активності у профілі як не бувало.
Якщо раніше вас спіткала подібна ситуація або проблема з охопленнями в Instagram виникла зараз, цілком можливо, що на ваш обліковий запис накладені штрафні санкції, або, як називають це явище, — тіньовий бан.
Що таке тіньовий бан та чи насправді він існує?
Тіньовий бан (від англ. shadow ban) — це автоматичне штучне зниження пріоритетності видачі контенту в стрічці Instagram. Внаслідок блокування відбувається зниження позицій контенту в видачі.
Теорію тіньового бану вперше висунули користувачі Instagram у 2016 році. Одного разу американський фотограф помітив, що його допис не показується в стрічці пошуку за хештегами.
Таке ж почало траплятись з публікаціями інших користувачів. Контент не видалявся з платформи, але його ніде не було видно, окрім рідного профілю. Користувачі пов’язали це явище з оновленням, в якому додаток переходив з хронологічної стрічки видачі контенту на алгоритмічну, і назвали його тіньовим баном.
Адміністрація соціальної мережі заперечувала наявність будь-яких прихованих обмежувальних заходів у системі. На фоні розголосу у 2016 році розробники зібрали конференцію в Сан-Франциско: назвали тіньовий бан вигадкою користувачів, не спроможних природним шляхом збільшити приріст підписників або охоплення контентом.
Однак в червні 2021 року в блозі Instagram вийшла стаття Адама Моссері «Проливаючи більше світла на те, як працює Instagram». В ній голова платформи роз’яснює принципи роботи алгоритмів, відповідно до яких будується новинна стрічка.
Instagram використовує спеціальні алгоритми видачі контенту. Причому їх цілих три:
- для новинної стрічки та сторіс,
- для розділу «Цікаве»,
- для рілс.
В основу кожного алгоритму закладені певні характеристики, за якими відбувається ранжування контенту. Наприклад, для категорії рілс алгоритм визначає активність, історію взаємодії юзера с автором відео, інформацію про рілс та користувача, який поширив ролик. Таким чином соціальна мережа відбирає контент, цікавіший окремому користувачеві.
Головна ціль Instagram — не просувати контент, ваш чи конкурентів, а утримувати користувачів на платформі якомога довше. А на це безпосередньо впливає контент, який вони споживають. З огляду на існування на прямого конкурента Instagram — соціальної мережі TikTok — алгоритми всіма шляхами намагаються пропонувати користувачам те, що вони хочуть побачити.
В офіційній документації Instagram немає терміну «тіньовий бан». Хоча, як стверджують деякі користувачі, служба підтримки використовує його у кореспонденції щодо відповідних ситуацій. У своїй статті Моссері показово бере термін у лапки.
Як показує практика, тіньовий бан — цілком реальне явище. Можливо, з технічного погляду воно має іншу назву, але суть не змінюється: Instagram банить сторінки та публікації користувачів за небажаний контент, який не завжди є забороненим.
Ознаки тіньового бану
Чому не варто ототожнювати тіньовий і звичайний бан? Бан за порушення політики спільноти є юридичною дією, яка регулюється правилами. Зазвичай користувач отримує сповіщення про невідповідність контенту чи дій. Перевірити, чи сторінка знаходиться в бані, можна так.
Перейдіть в «Налаштування» → «Обліковий запис» → «Статус облікового запису».
Якщо ви колись публікували контент, котрий порушує правила спільноти, тут з’явиться відповідна інформація.
При тіньовому бані Instagram накладає санкції на профіль без попередження про вжиті заходи.
І в першому, і в другому випадку бан має певні ознаки, які легко розпізнати:
- знизились перегляди;
- зникла активність підписників;
- впали охоплення публікаціями;
- не працюють низькочастотні теги;
- контент не відображається за геолокацією;
- акаунт не знаходиться через пошук.
Перевірити, чи насправді акаунт знаходиться в тіньовому бані, можна за допомогою статистики та вручну.
Перейдіть в професійну панель профілю та порівняйте показники. Якщо статистика за попередні 2–3 дні різко просіла в порівнянні з минулим періодом, цілком ймовірно, що ви знаходитесь в тіньовому бані.
Тоді переходимо до ручної перевірки. Це можна зробити кількома способами:
1. Перевірка за низькочастотними хештегами
Додайте до публікації хештег з низьким рівнем частотності (якщо такий вже є, переходимо до наступного кроку). Перейдіть на вкладку пошуку за хештегами й введіть ключову фразу. Якщо ваш допис не відображається в пошуку, «вітаємо» — ви в тіньовому бані.
2. Перевірка за геолокацією
Перейдіть на вкладку пошуку за геолокацією. Введіть місце розташування з вашої останньої публікації. Профіль, який потрапив до тіньового бану, не показуватиметься у стрічці.
3. Перевірка через пошук акаунта
Введіть назву акаунта в пошуку. Якщо система не знаходить ваш обліковий запис, на нього накладений тіньовий бан.
Перевіримо на наявність тіньового бану обліковий запис @ezem.agency.
Перевірити наявність бану можна як самостійно, так і за допомогою підписників. Запропонуйте їм перейти на вашу сторінку та перевірити, чи бачили вони останні дописи в стрічці. Потім проведіть голосування у сторіс. До речі, так ви вб’єте одразу двох зайців: перевірите наявність санкцій щодо профіля та підвищите взаємодію з аудиторією.
Чому профіль потрапляє до тіньового бану?
Не зовсім зрозуміло, яким чином Instagram визначає, що за контент потрапляє під обмеження на платформі. Однак користувачі називають кілька дій, які значно підвищують ймовірність покарання від системи:
- Заборонені хештеги. Остаточного списку заборонених хештегів немає, однак SMM-фахівці стверджують, що використання деяких «неприйнятних» для Instagram відміток може бути причиною тіньового бану. Це, наприклад, високочастотні хештеги #love, #follofofollow, #like, #nature та ін. Перевірити «чистоту» хештегу можна тут.
Деякі хештеги Instagram банить. Наприклад, дописи за хештегом #lantivax, який просували противники вакцинації проти COVID-19, не показується в пошуку, хоча інформації про заборону цього слова в довідниковому центрі немає.
- Спам. Сюди потрапляють використання понад 30 хештегів в одному дописі, маслайкінг, масфоловінг, директ-розсилки.
На початку 2022 року соціальна мережа ввела чергові ліміти, згідно з якими користувачі обмежуються в деяких діях.
- Підозріла активність. Не варто заходити в обліковий запис більше ніж із 2 пристроїв та IP-адрес. Instagram визначає ці дії як підозрілу активність та може не тільки відправити юзера в бан, а й заблокувати.
- Штучна залученість. Накрутка лайків, коментарів, підписників та інших показників Instagram сприймає вороже.
- Сторонні сервіси для постингу. В довідці соціальна мережа наголошує, що не визнає жодних сторонніх сервісів для автоматичного постингу контенту, тому зловживання такими додатками може привести у тіньовий бан.
- Масові відписки. Це явище особливо притаманне гівевеям (giveaway).
- Скарги. Навіть якщо контент не суперечить правилам спільноти, але користувачі масово скаржаться на ваш акаунт або публікації, алгоритм сприймає контент як небажаний.
В Інструкції з користування та Умовах користування Instagram названі інші порушення, за які платформа може забанити користувача. Перед реєстрацією вона пропонує ознайомитись з цими документами.
З початку існування Instagram позиціює себе як юзер-френдлі платформа, тому досить часто очищає свою екосистему від небажаного контенту. Як наголошують розробники, алгоритми соціальної мережі орієнтуються не на того, хто ВИДАЄ контент, а на того, хто його ОТРИМУЄ.
Тривалість тіньового бану: чи можуть санкції діяти вічно?
Наразі надати конкретну відповідь на це питання неможливо. Тривалість такого типу блокування не зафіксоване в жодному з правил чи в мануалі Instagram.
Однак користувачі з власного досвіду розробили градацію тривалості тіньового бану залежно від типу, кількості випадків та важкості порушень.
Розрізняють 48-годинний, 2- та 30-денний тіньовий бан
В окремих випадках системне блокування може тривати 2–3 місяці. Деякі юзери стверджують, що їхній обліковий запис знаходився у тіньовому бані до 6 місяців.
Коли «тіньовий бан» — це не тіньовий бан?
Якщо активність вашого профілю падає, охоплення знижуються, лайки та коментарі втрачаються, не потрібно передчасно бити на сполох. Перш за все перевірте, чи обліковий запис дійсно потрапив до тіньового бану, за допомогою наведених вище методів. Можливо, зменшення активності зумовлене природними факторами.
Блогери, які довго ведуть професійний блог, часто не готові до того, що їхня аудиторія змінюється. Але те, що було цікаво підписникам два чи три роки тому, з 90-відсотковою ймовірністю вже не зачіпає їх сьогодні.
Погодьтеся, дивно, якщо ви починали свій блог у 16 років, розповідаючи про шкільні будні, підліткові проблеми, продовжувати так робити й у 20. Але й різка зміна тематики блогу не врятує ситуацію.
Це також стосується бізнес-профілів. Контент повинен бути різноманітним, щоб підвищувати залученість підписників.
Причина незадовільних показників статистики соцмереж здебільшого полягає в низькому ER акаунта. Якщо з охопленнями, переглядами й реакціями щось не те, копайте глибше і шукайте, чим ви зможете утримати увагу потенційних клієнтів.
Сім перевірених способів, які допоможуть вийти з тіньового бану
Якщо ви виявили, що ваша сторінка знаходиться в тіньовому бані, є два виходи: чекати, поки бан мине самостійно, або спробувати вийти із нього. Як це зробити?
1. Напишіть службі підтримки
Перейдіть на вкладку «Налаштування» → «Допомога» → «Повідомити про проблему». Поясність, що сталося, у відповідному вікні.
Важливо! Не зазначайте у повідомленні, що обліковий запис знаходиться в тіньовому бані. Напишіть, що ваші публікації не бачать підписники або що сторінку не знаходять через пошук, та попросіть виправити ситуацію. Подайте проблему як баг. Не звинувачуйте Instagram — він цього не любить.
2. Вимкніть сторонні сервіси
Вимкніть сервіси масфоловінгу, автоматичного постингу та змініть пароль. Перейдіть на вкладку «Налаштування» → «Безпека» → «Додатки й сайти». В розділі активних ви побачите перелік програм, які мають доступ до вашого облікового запису, — їх краще видалити на деякий час.
3. Приберіть суперечливі хештеги
Перегляньте останні 10–15 дописів у своєму профілі. Якщо використовували хештеги для просування, зверніть увагу, які саме це були відмітки. Приберіть потенційно небажані хештеги, скоротіть їх кількість до 10. Краще залиште виключно брендові низькочастотні ключові слова.
4. Переключіться на особистий профіль
SMM-спеціалісти також рекомендують переключити обліковий запис з бізнес-акаунта на особистий. В цей час статистика буде недоступна без подальшого відновлення, тому варто зберегти дані в зручному форматі.
Зайдіть в Instagram через вебверсію. Перейдіть в «Налаштування» → «Конфіденційність і безпека» → «Завантаження даних». Подайте запит на завантаження файлу з інформацією та очікуйте листа.
5. Публікуйте контент без хештегів та геолокацій
Після того, як ви визначили тіньовий бан, можна й надалі постити контент, але будьте уважними, щоб не посилити санкції. Публікуйте дописи без хештегів та геолокації.
6. Влаштуйте Instagram-детокс
«Правило 72 годин» рекомендують майже всі SMM-спеціалісти. Воно полягає в тому, щоб повністю обмежити себе у користуванні Instagram на кілька днів.
Найкращий спосіб вийти з тіні — побути в ній
Алгоритм не буде бачити від вас ніякої активності та скасує обмеження. Зверніть увагу, що вийти з облікового запису потрібно повністю.
Звичайно, для бізнес-акаунтів на кшталт магазинів чи сервісів ця практика майже неможлива, але не варто нехтувати іншими методами.
7. Взаємодійте з аудиторією
Блогери часто просять аудиторію підвищити активність в профілі саме тому, що він потрапив до тіньового бану. Збереження, вподобайки, коментарі дають алгоритму зрозуміти, що профіль цікавий публіці, тому система знімає обмеження, аби більше користувачів могли побачити контент (звичайно, якщо він не суперечить правилам спільноти).
Наостанок
Кожна соціальна мережа має власні правила, і не потрібно їх порушувати — за ними слід стежити. Якщо ви знаєте всі нюанси користування платформою, в ній легше орієнтуватися та поводитися «екологічно».
Навчайтесь, аналізуйте інформацію, особливо якщо ваш бізнес пов’язаний з інтернетом. Завдяки практиці можна вивести бізнес-акаунт на новий рівень самотужки. А ще пам’ятайте — ведення Instagram завжди можна довірити професіоналам.