Діджиталізуйся або помри. З таким недвозначним меседжем торгівлю наздогнала пандемія. Багато компаній, зокрема, і великі рітейл-мережі, в 2021 році позначили свої плани по розширенню онлайн-майданчиків і ІТ-напрямку. Зрозуміло, що в минулому році це була вимушена трансформація. Але ось вакцинація зажевріла на горизонті, а значить, є світло в кінці цього довгого тунелю бізнес-невизначеності. Чи продовжиться тенденція “нарощування м’язів” в ІТ для рітейлу? За нашими прогнозами – так. І ще як.
Про те, що при загальній статистиці зниження фінансових вкладень інвестори дуже уважно спостерігали за ІТ, свідчать багато цифр. Взяти хоча б угоди по злиттю і поглинанню.
В Україні, як і в багатьох інших країнах, цей ринок показав спадаючу динаміку. Як свідчать дані KPMG в Україні, в минулому році таких угод в Україні було 69, а в 2019-м – 81.
Але якщо в цілому пандемія діяла на ринок охолоджуючи, то для ІТ її ефект був іншим. Кількість угод в цьому секторі не тільки не впала, а й дещо зросла – з 11 в 2019-м до 13 в минулому році. Хоча загальна сума вдвічі знизилася і склала в 2020-му $ 184 млрд, це цілком відповідає загальному тренду уповільнення інвестицій в рік невизначеності.
Все ж за кількістю M&A-угод в 2020-му ІТ лідирував нарівні з агросектором, але той трохи програв інноваціям за обсягом угод. І це теж багато про що говорить – як не крути, агро для України – досить сильний напрямок.
Інвестиційний інтерес до ІТ підігрів бізнес, якому довелося зробити квантовий стрибок в цифровій трансформації. Прогноз – багато великих компаній продовжать вкладати кошти в ІТ-складову, та й сам сектор інновацій має достатній запас міцності.
Особливо різко виріс запит на ІТ у рітейлу та сфери послуг, які змушені були різко сфокусуватися на онлайні і оптимізувати процеси, в тому числі доставки і спілкування з клієнтом.
Спостерігаючи цю тенденцію, інвестори пильно придивлялися до фінтех-стартапів і інших ІТ-компаній, які пропонують цікаві рішення для такого перетворення. Наприклад, французька компанія Quadient в минулому році придбала 87% акцій стартапу YayPay, співзасновником якої виступає українець. YayPay використовує машинне навчання для оптимізації фінансових процесів – моніторить рахунки-фактури, аналізує їх і прогнозує рух коштів.
Як виглядає діджиталізація в рітейлі?
Більшість великих мереж вже придивляються до можливості розширити логістичні центри і розширити функціонал онлайн-порталів. Наприклад, таку стратегію на початку цього року позначив “Епіцентр-К”.
Все тому, що покупці хочуть менше проводити часу в магазинах, а значить, рітейл повинен підлаштуватися під цей запит і запропонувати зручні каси самообслуговування, пункти видачі замовлень для самовивозу і зручну доставку.
Та ви й самі можете помітити, що рідше стали відвідувати супермаркет, хоча, можливо, він і знаходиться за рогом. Але чек при цьому став довшим.
З іншого боку, люди навряд чи готові зовсім відмовитися від походу в звичайний магазин – все-таки це частина цілої культури.
За даними Deloitte, абсолютна більшість українців продовжують купувати продукти в традиційних магазинах і тільки 44% мають досвід онлайн-покупок продуктів. Звичайно, щодо інших товарів цифри відрізняються, але тенденція зрозуміла – онлайн-сегменту в рітейлі ще є куди розширюватися.
А в умовах, коли безліч принад офлайн-життя закриті, супермаркет залишається одним з небагатьох доступних місць соціалізації.
Тому торгівля не піде у онлайн безповоротно, але буде всіляко підлаштовуватися під нові поведінкові моделі покупця.
І для початку ці моделі потрібно швидко вивчити. При цьому старі добрі методи досліджень, скажімо, шляхом опитування, більше не є ефективними, а в контексті пандемії навіть небезпечні. На виручку маркетингу йдуть датчики, розміщені в залах супермаркетів, і data-аналітика.
Глибинні принади розвитку інноваційної складової рітейл, схоже, тільки починає пізнавати. Наприклад, персоналізацію.
Наприклад, ваш улюблений магазин взуття знає про вас тільки те, що ви любите чорні замшеві черевики. А ось улюблений онлайн-магазин знає не тільки ваші уподобання, а й смаки членів вашої родини, можливо, навіть ваші хобі. У перспективі у нього більше шансів збільшити асортимент і частку свого бренду у вашій шафі.
Крім маркетингових інновацій, торгові мережі беруть на озброєння управлінські рішення і інструменти удосконалення технологічних процесів, які надає ІТ.
У секторі електронної торгівлі в “пандемійному” році теж виявилося безліч прогалин, які можуть бути заповнені завдяки інноваційним рішенням.
При загальному сплеску інтересу до онлайн-покупок статистика показує все ще низьку частку таких покупок в загальній структурі торгівлі – 9% на кінець 2020 року порівняно з 7% в 2019-м, показують дані групи компаній EVO.
При цьому в грошовому обчисленні в EVO констатують зростання покупок товарів і послуг в інтернеті на 107 млрд грн, і це на 41% більше в порівнянні з 2019-м.
Тобто популярність інтернет-магазинів і маркетплейсів збільшилася, але далеко не у всіх сегментах товарів. Та й конкуренція в цій сфері зросла в рази. А це означає, що вирішальним в боротьбі за покупця стане не тільки якість товару, але і швидкість надання послуги, а також сам сервіс.
Таким чином, спробувавши зручність діджиталізаціі, рітейл і екоммерс продовжать цей шлях. Це win-win для всіх: мережі та магазини збільшують конкурентоспроможність, інновації підживлюються інвестиціями, а значить – форсують економічне зростання країни.